Editie maart
orkestlid
Voor Martina Forni was al vroeg duidelijk dat ze in een orkest wilde spelen. Als kind dirigeerde ze haar knuffeldieren en speelde ze symfonieën na op de piano. Ze koos uiteindelijk de altviool. ‘Ik heb nog nooit zo hard in het orkest moeten spelen als nu.’
In 2014 trad de jonge violiste Sylvia Huang toe tot het Concertgebouworkest. Twee publieksprijzen op de prestigieuze Koningin Elisabethwedstrijd in 2019 leidden tot een uitnodiging voor een solo-optreden met haar eigen orkest. Bijna is het zover.
Vijftien jaar geleden begon Liviu Prunaru als concertmeester bij het Concertgebouworkest. De eerste maanden vielen hem zwaar. ‘Uiteindelijk heb ik het leiderschap op de werkvloer moeten leren.’
Gustavo Núñez groeide ver van hier op met de klank van het Concertgebouworkest in zijn oren. Toch scheelde het een haartje of de solofagottist was zijn plaats in het Amsterdamse orkest misgelopen.
Fluitiste Emily Beynon viert dit seizoen haar 25-jarig jubileum bij het Concertgebouworkest. Samenspelen is voor haar het mooiste wat er bestaat. Na afloop van haar eerste repetitie in Amsterdam belde ze meteen dolgelukkig naar huis.
Na 45 jaar neemt Peter Steinmann afscheid van het Concertgebouworkest met een concert om aandacht te vragen voor de ziekte van Alzheimer. ‘Bij de harmonie leer je je te presenteren en iets te doen voor de gemeenschap.’
Concertgebouworkest-trompettist Miroslav Petkov vindt het een voordeel dat zijn ouders niet muzikaal zijn. ‘Ik ben opgegroeid als vrij musicus’.
Na veertig jaar gaat hoorniste Sharon St. Onge het Koninklijk Concertgebouworkest verlaten. ‘Een jaar geleden kon ik de gedachte nog niet verdragen.’
Een van de twee solofagottisten van het Concertgebouworkest, Ronald Karten, gaat met pensioen. Muziek maken ziet hij als het leven zelf. Met één noot kan hij dagen bezig zijn. ‘Een orkestbaan is een verslaving.’
Nauwelijks afgestudeerd aan het conservatorium van Lyon werd Julie Moulin in 2010 geselecteerd voor de Academie van het Concertgebouworkest. Al na twee maanden werd ze tweede fluitiste bij het orkest.
Het Concertgebouworkest is een van de weinige orkesten met een eigen pianist: Jeroen Bal. ‘Toen ik in 2002 werd gevraagd, had ik nog nooit in een orkest gespeeld. Ik heb een jaar gezweet hoor. Je kunt beter als solist voor een orkest zitten, dan weet je wat je moet doen. Maar in het orkest…'
interview
Tof, stoer en keigaaf. Het zijn woorden die met enige regelmaat vallen in het gesprek met altvioliste Edith van Moergastel. ‘Er is niks mis met het imago van de altviool, kijk maar naar Tabea Zimmermann!’
De geur van visbouillon, daar kan de Japanse violiste Tomoko Kurita hier in Nederland echt naar verlangen. Binnenkort vertrekt ze met het Concertgebouworkest op tournee naar haar vaderland. Hoe Nederlands is zij in twee decennia geworden en hoe Japans is ze gebleven?
Hij begon als vijfjarige met pianospelen, maar stapte over op de viool toen hij op televisie Pinchas Zukerman zag met een hele grote auto. Inmiddels speelt hij al bijna twintig jaar zijn partij in de altgroep van het Koninklijk Concertgebouworkest.
Eigenlijk wilde ze ballerina worden, maar musiceren bleek haar tweede natuur. ‘Ik speelde zoals ik ademde.’ Maak kennis met Valentina Svyatlovskaya, sinds 2007 eerste violiste in het Koninklijk Concertgebouworkest.
Altvioliste Santa Vižine is als enig Lets lid van het Concertgebouworkest een soort ambassadeur tijdens het concert in Riga op 8 november. Ze is trots op het muziekonderwijs in haar moederland: 'In Letland ga je na je geboorte zo snel mogelijk in een koor zingen.'