orkestlid
Hij is 67 geworden, tijd om afscheid te nemen van het orkest waar hij vanaf zijn troon achter de pauken bijna twintig jaar zijn onmisbare slag sloeg. Hij vertrekt met pijn in het hart, maar kan gelukkig blijven componeren.
Editie mei
Jos de Lange gaat al veertig jaar lang iedere dag fluitend naar zijn werk. Vanwege zijn pensioen neemt hij binnenkort afscheid van het Concertgebouworkest. De fagottist kijkt terug op een fantastische tijd: ‘Ergens voelt dit nog steeds als een hobby.’
Fransman Pierre-Emmanuel de Maistre begon op de cello, maar gaf later toch de voorkeur aan de contrabas. In een Close-up-concert houdt hij deze maand met orkestcollega’s een pleidooi voor de bas.
Het Concertstuk voor viool en orkest van Henriëtte Bosmans behoort niet tot het violistisch kernrepertoire. Vesko Eschkenazy werd er bij eerste beluistering echter meteen door gegrepen. Deze maand voert hij het uit met zijn Concertgebouworkest.
Jelena Ristic woont langer in Nederland dan ze ooit in haar geboorteland Servië heeft gewoond. Maar wat ze daar opstak, neemt ze haar hele leven mee. ‘We leerden dat werkelijk niets onmogelijk is in het leven.’
Tijdens het eerste Made in America-concert staat soloklarinettist Calogero Palermo voor zijn eigen orkest om de solopartij van Coplands Klarinetconcert te spelen. ‘Een belangrijk en emotioneel moment.’
‘Of ik van vioolspelen m’n werk wilde maken.’ Best een leuk idee, vond Jae-Won Lee op elfjarige leeftijd. Het bracht haar uiteindelijk in het Concertgebouworkest.
Johan van Iersel is sinds 1997 plaatsvervangend solocellist in het Concertgebouworkest. Deze maand neemt hij een van de solopartijen in Haydns Sinfonia concertante voor zijn rekening.
Vijfentwintig jaar geleden verwierf Vincent Cortvrint zijn piccolo-soloplaats in het Concertgebouworkest. Vanaf dat moment wist hij het zeker: hij prefereerde de kleine fluit boven diens grote broer. ‘Als piccoloïst voel ik me vrijer, want ik ben mijn eigen groep.’
Vanaf dag één wist klarinettist Hein Wiedijk dat hij zijn droombaan had gevonden. Vijfentwintig jaar later is hij nog altijd zielsgelukkig in het Concertgebouworkest. ‘Je leven lang mooie muziek maken is gewoon heel gaaf.’
Al vijfentwintig jaar maakt Jaap van der Vliet deel uit van het Concertgebouworkest, dat hij een ‘ongelooflijke constante in zijn leven’ noemt. Een gesprek over zijn rol als blazer en het instrument waarvoor hij ooit koos vanwege de mysterieuze klank.
Marc Daniel van Biemen is naast eerste violist in het Concertgebouworkest ook primarius van het Alma Quartet en aanvoerder van Camerata RCO. ‘Ik ben een gelukkig mens, dat had ik vier jaar geleden nog niet kunnen zeggen.’
Voor Martina Forni was al vroeg duidelijk dat ze in een orkest wilde spelen. Als kind dirigeerde ze haar knuffeldieren en speelde ze symfonieën na op de piano. Ze koos uiteindelijk de altviool. ‘Ik heb nog nooit zo hard in het orkest moeten spelen als nu.’
In 2014 trad de jonge violiste Sylvia Huang toe tot het Concertgebouworkest. Twee publieksprijzen op de prestigieuze Koningin Elisabethwedstrijd in 2019 leidden tot een uitnodiging voor een solo-optreden met haar eigen orkest. Bijna is het zover.
Vijftien jaar geleden begon Liviu Prunaru als concertmeester bij het Concertgebouworkest. De eerste maanden vielen hem zwaar. ‘Uiteindelijk heb ik het leiderschap op de werkvloer moeten leren.’
Gustavo Núñez groeide ver van hier op met de klank van het Concertgebouworkest in zijn oren. Toch scheelde het een haartje of de solofagottist was zijn plaats in het Amsterdamse orkest misgelopen.