Nog geen account of wachtwoord vergeten? Ga dan naar concertgebouw.nl
thuisluisteraars

Wat klinkt er in de huiskamer van Frans Funnekotter

door de redactie
18 nov. 2020 18 november 2020

Waar luisteren Preludium-lezers naar? Deze maand muzikale alleseter en amateurzanger Frans Funnekotter.

Hoe zit je er op dit moment bij?

‘Ik kom net thuis van een koorrepetitie, ik zing in een redelijk ambitieus kamerkoor. We werken nu aan een Hooglied-programma. Wat heerlijk dat we nog steeds samen kunnen komen, we hebben een covid-19-­bestendige repetitieruimte en zijn ons zeer bewust van de regels en richtlijnen.’

Waar luister je nu graag naar?

‘Ik ben nogal een alleseter. Ik hou van muziek die schuurt, vragen oproept, onweerstaanbaar swingt, de poort naar de hemel opent... Dat kan klassiek zijn (momenteel Bachs motetten), of jazz (gisteren gewerkt aan een vocaal arrangement van Maraba Blue van Abdullah Ibrahim). Of lekker losgaan op Vulfpeck, Scary Pockets...’

Kijk je ook naar tv-uitzendingen of streams?

‘Zelden. Ik hecht nogal aan goede geluidsweergave en die laat bij tv-uitzendingen te wensen over. Ik zet liever een goed opgenomen cd of lp op – ja, mijn Thorens TD160 is nog altijd actief!’

Wat mis je het meest nu er geen live-concerten zijn?

‘Oh, alles... met aangename verwachting van huis gaan, de geladen spanning in de zaal voordat de eerste noot klinkt, de dynamiek, de lading, de gezamenlijke beleving, de ervaring die je alleen maar dan en daar kunt opdoen, ja ik mis zelfs de ergernisjes zoals het te zware parfum van je buurvrouw, het pathetische gehoest tussen de delen door, het te snel ingezette applaus. Mag ik van de gelegenheid gebruik maken om een gouden regel voor te stellen: laten we afspreken dat we in Het Concertgebouw voortaan minimaal tien seconden stilte betrachten na afloop van een uitvoering, zodat de zaal het slot­akkoord echt kan verwerken, en pas dan die spanning doorbreken met dat lelijke applausgeluid.’

Stel dat je weer naar concer­ten kunt, waar ga je dan heen?

‘Doe mij dan maar het Concertgebouworkest met een spannende jonge dirigent die zich waagt aan het Concert voor orkest van Bartók.’

Welke muziek moet iedereen volgens jou horen?

‘De briljante arrangementen en uitvoeringen van Calefax rietkwintet. Hun interpretatie van Bachs Goldberg-variaties brengt je hele nieuwe inzichten, hoe goed je het werk ook kent. Het zijn geweldige muzikanten.’

Hoe zit je er op dit moment bij?

‘Ik kom net thuis van een koorrepetitie, ik zing in een redelijk ambitieus kamerkoor. We werken nu aan een Hooglied-programma. Wat heerlijk dat we nog steeds samen kunnen komen, we hebben een covid-19-­bestendige repetitieruimte en zijn ons zeer bewust van de regels en richtlijnen.’

Waar luister je nu graag naar?

‘Ik ben nogal een alleseter. Ik hou van muziek die schuurt, vragen oproept, onweerstaanbaar swingt, de poort naar de hemel opent... Dat kan klassiek zijn (momenteel Bachs motetten), of jazz (gisteren gewerkt aan een vocaal arrangement van Maraba Blue van Abdullah Ibrahim). Of lekker losgaan op Vulfpeck, Scary Pockets...’

Kijk je ook naar tv-uitzendingen of streams?

‘Zelden. Ik hecht nogal aan goede geluidsweergave en die laat bij tv-uitzendingen te wensen over. Ik zet liever een goed opgenomen cd of lp op – ja, mijn Thorens TD160 is nog altijd actief!’

Wat mis je het meest nu er geen live-concerten zijn?

‘Oh, alles... met aangename verwachting van huis gaan, de geladen spanning in de zaal voordat de eerste noot klinkt, de dynamiek, de lading, de gezamenlijke beleving, de ervaring die je alleen maar dan en daar kunt opdoen, ja ik mis zelfs de ergernisjes zoals het te zware parfum van je buurvrouw, het pathetische gehoest tussen de delen door, het te snel ingezette applaus. Mag ik van de gelegenheid gebruik maken om een gouden regel voor te stellen: laten we afspreken dat we in Het Concertgebouw voortaan minimaal tien seconden stilte betrachten na afloop van een uitvoering, zodat de zaal het slot­akkoord echt kan verwerken, en pas dan die spanning doorbreken met dat lelijke applausgeluid.’

Stel dat je weer naar concer­ten kunt, waar ga je dan heen?

‘Doe mij dan maar het Concertgebouworkest met een spannende jonge dirigent die zich waagt aan het Concert voor orkest van Bartók.’

Welke muziek moet iedereen volgens jou horen?

‘De briljante arrangementen en uitvoeringen van Calefax rietkwintet. Hun interpretatie van Bachs Goldberg-variaties brengt je hele nieuwe inzichten, hoe goed je het werk ook kent. Het zijn geweldige muzikanten.’

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.