Nog geen account of wachtwoord vergeten? Ga dan naar concertgebouw.nl
thuisluisteraars

Wat klinkt er in de huiskamer van Pieter Sloetjes?

door de redactie
19 feb. 2021 19 februari 2021

Waar luisteren Preludium-lezers naar in corona­tijden? Deze maand muzikale omnivoor Pieter Sloetjes.

Hoe zit je er op dit moment bij?

‘Best ontspannen! Mijn werk als Head of Content bij bunq kan ik eigenlijk overal uitvoeren, dus ik heb het afgelopen jaar kantoren en koffie­bars verruild voor mijn (werk)keuken en de auto. En dat zijn allebei prima plaatsen om de muziek goed te laten klinken.’

Waar luister je nu graag naar?

‘Dat verschilt ontzettend. Vanochtend heb ik naar Miles Davis’ Tutu en Altin Gün geluisterd, daarna Tsjaikovski’s Vijfde symfonie. In de auto naar cd’s. Die komen uit mijn eigen collectie en dus met een goede dosis nostalgie. Zo uit mijn hoofd zijn dat Dr. Dre, Air en het Derde piano­concert van Rachmaninoff door Haitink en Aschkenazy met het Concertgebouworkest. Ik heb voor elke trip wel iets!’

Kijk je ook naar tv-uitzendingen of streams?

‘De stream van Karsu tijdens de Empty Concertgebouw Sessions staat al sinds de zomer in mijn favorieten, dat vind ik echt een prachtige opname! Tv kijk ik niet.’

Wat mis je het meest nu er geen live-concerten zijn?

‘Ik mis het ’t meest om met z’n allen tegelijk de muziek te voelen. Het besef dat de noten die je net hebt gehoord er alleen op dat moment zijn geweest, doet mij altijd alles buiten de concertzaal of festivaltent compleet vergeten. En dat is heerlijk.’

Stel dat je weer naar concer­ten kunt, waar ga je dan heen?

Whatever comes first. Obscure opera, een raar festival of een moeilijk recital: het maakt me niet uit, want het wordt geweldig!’

Welke muziek moet iedereen volgens jou horen?

‘Horen: Het album Officium van saxofonist Jan Garbarek en The Hilliard Ensemble, op een goede koptelefoon of speaker. En Bachs Goldberg-variaties door ­Canadian Brass. Zien: dirigente Elim Chans opname van Shéhérazade van ­Rimski-Korsakov met het Rotterdams Philharmonisch Orkest tijdens een Zondagochtend Concert, een paar jaar geleden. Prachtig hoe ze het orkest meeneemt.’

Hoe zit je er op dit moment bij?

‘Best ontspannen! Mijn werk als Head of Content bij bunq kan ik eigenlijk overal uitvoeren, dus ik heb het afgelopen jaar kantoren en koffie­bars verruild voor mijn (werk)keuken en de auto. En dat zijn allebei prima plaatsen om de muziek goed te laten klinken.’

Waar luister je nu graag naar?

‘Dat verschilt ontzettend. Vanochtend heb ik naar Miles Davis’ Tutu en Altin Gün geluisterd, daarna Tsjaikovski’s Vijfde symfonie. In de auto naar cd’s. Die komen uit mijn eigen collectie en dus met een goede dosis nostalgie. Zo uit mijn hoofd zijn dat Dr. Dre, Air en het Derde piano­concert van Rachmaninoff door Haitink en Aschkenazy met het Concertgebouworkest. Ik heb voor elke trip wel iets!’

Kijk je ook naar tv-uitzendingen of streams?

‘De stream van Karsu tijdens de Empty Concertgebouw Sessions staat al sinds de zomer in mijn favorieten, dat vind ik echt een prachtige opname! Tv kijk ik niet.’

Wat mis je het meest nu er geen live-concerten zijn?

‘Ik mis het ’t meest om met z’n allen tegelijk de muziek te voelen. Het besef dat de noten die je net hebt gehoord er alleen op dat moment zijn geweest, doet mij altijd alles buiten de concertzaal of festivaltent compleet vergeten. En dat is heerlijk.’

Stel dat je weer naar concer­ten kunt, waar ga je dan heen?

Whatever comes first. Obscure opera, een raar festival of een moeilijk recital: het maakt me niet uit, want het wordt geweldig!’

Welke muziek moet iedereen volgens jou horen?

‘Horen: Het album Officium van saxofonist Jan Garbarek en The Hilliard Ensemble, op een goede koptelefoon of speaker. En Bachs Goldberg-variaties door ­Canadian Brass. Zien: dirigente Elim Chans opname van Shéhérazade van ­Rimski-Korsakov met het Rotterdams Philharmonisch Orkest tijdens een Zondagochtend Concert, een paar jaar geleden. Prachtig hoe ze het orkest meeneemt.’

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.