Nog geen account of wachtwoord vergeten? Ga dan naar concertgebouw.nl
thuisluisteraars

Wat klinkt er in de huiskamer van muziekkenner Hugo de Groot?

door de redactie
22 mrt. 2021 22 maart 2021

Waar luisteren Preludium-lezers naar in corona­tijden? Deze maand onze eigen muziekkenner en cd-specialist Hugo de Groot.

Hoe zit je er op dit moment bij?

‘Ik werk sinds de tweede lockdown thuis, op zolder. Daar zit ik tussen 8.500 lp’s en cd’s. Bijna allemaal klassieke muziek. Soms heb ik keuze­stress, dan weet Spotify me vaak gerust te stellen met inventieve lijstjes die zij ‘speciaal voor mij’ hebben samengesteld.’

Waar luister je nu graag naar?

‘Ravel, Poulenc en Fauré. Maar juist ook naar minder bekende componisten als Charles Koechlin, Reynaldo Hahn en Cécile Chaminade. Die hebben een prettige hang naar transparante melancholie en een knipoog naar het leven die je doet glimlachen. Op de draaitafel ligt al twee maanden de laatste lp van Jarrod Lawson. Een van de beste en meest veelzijdige jazzmuzikanten van deze tijd, wat mij betreft. Ik ben ook te porren voor een dansbaar popliedje. Er wordt vaak onterecht op dit genre neergekeken. Het is heel moeilijk om de juiste hooks en sound te vinden om een goed liedje te maken. En een goeie smartlap is natuurlijk ook nooit weg.’

Kijk je ook naar tv-uitzendingen of streams?

‘Ik volg Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest zoveel mogelijk via streams. Diep respect voor beide partijen hoe zij zichtbaar blijven en kwaliteit blijven leveren.’

Wat mis je het meest nu er geen live-concerten zijn?

‘Als coördinator van de Vriendenbalie mis ik enorm het werken met de vrijwilligers die altijd vol enthousiasme hun diensten draaien en zo hun betrokkenheid met Gebouw, Orkest en publiek tonen. Daarnaast mis ik de sfeer van een live-concert. Het spanningsveld tussen musicus en luisteraar ontstaat alleen daar, een niet te missen energie.’

Stel dat je weer naar concer­­­ten kunt, waar ga je dan heen?

‘Als ik moét kiezen, dan ga ik als eerste naar het Concertgebouworkest. Ik mis de combinatie van het Orkest en het Gebouw het meest.’

Welke muziek moet iedereen volgens jou horen?

‘Hebt u even? Het Vioolconcert van Erich Korngold gespeeld door Anne-­Sophie Mutter, Dvořák 9 met Jansons en het Concertgebouworkest, de opera Johnny spielt auf van Ernst Křenek, Berlioz’ La mort ­d’Ophélie en de aria Premiers transports que nul n’oublie uit Roméo et Juliette. Oja, Camiel Boomsma’s uitvoering van Für Alina van Arvo Pärt, maar ook het eerste deel van de Vijfde triosonate van Zelenka en het Andante uit de Sinfonia van Vivaldi’s opera Farnace. Ik zou wel een complete Preludium willen vullen met tips...’

Elke maand stelt Hugo speciaal voor Preludium een playlist samen, met bijzondere opnamen en must-hears, gebaseerd op de programmering van Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest. Beluister hier de playlist voor april.

Hoe zit je er op dit moment bij?

‘Ik werk sinds de tweede lockdown thuis, op zolder. Daar zit ik tussen 8.500 lp’s en cd’s. Bijna allemaal klassieke muziek. Soms heb ik keuze­stress, dan weet Spotify me vaak gerust te stellen met inventieve lijstjes die zij ‘speciaal voor mij’ hebben samengesteld.’

Waar luister je nu graag naar?

‘Ravel, Poulenc en Fauré. Maar juist ook naar minder bekende componisten als Charles Koechlin, Reynaldo Hahn en Cécile Chaminade. Die hebben een prettige hang naar transparante melancholie en een knipoog naar het leven die je doet glimlachen. Op de draaitafel ligt al twee maanden de laatste lp van Jarrod Lawson. Een van de beste en meest veelzijdige jazzmuzikanten van deze tijd, wat mij betreft. Ik ben ook te porren voor een dansbaar popliedje. Er wordt vaak onterecht op dit genre neergekeken. Het is heel moeilijk om de juiste hooks en sound te vinden om een goed liedje te maken. En een goeie smartlap is natuurlijk ook nooit weg.’

Kijk je ook naar tv-uitzendingen of streams?

‘Ik volg Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest zoveel mogelijk via streams. Diep respect voor beide partijen hoe zij zichtbaar blijven en kwaliteit blijven leveren.’

Wat mis je het meest nu er geen live-concerten zijn?

‘Als coördinator van de Vriendenbalie mis ik enorm het werken met de vrijwilligers die altijd vol enthousiasme hun diensten draaien en zo hun betrokkenheid met Gebouw, Orkest en publiek tonen. Daarnaast mis ik de sfeer van een live-concert. Het spanningsveld tussen musicus en luisteraar ontstaat alleen daar, een niet te missen energie.’

Stel dat je weer naar concer­­­ten kunt, waar ga je dan heen?

‘Als ik moét kiezen, dan ga ik als eerste naar het Concertgebouworkest. Ik mis de combinatie van het Orkest en het Gebouw het meest.’

Welke muziek moet iedereen volgens jou horen?

‘Hebt u even? Het Vioolconcert van Erich Korngold gespeeld door Anne-­Sophie Mutter, Dvořák 9 met Jansons en het Concertgebouworkest, de opera Johnny spielt auf van Ernst Křenek, Berlioz’ La mort ­d’Ophélie en de aria Premiers transports que nul n’oublie uit Roméo et Juliette. Oja, Camiel Boomsma’s uitvoering van Für Alina van Arvo Pärt, maar ook het eerste deel van de Vijfde triosonate van Zelenka en het Andante uit de Sinfonia van Vivaldi’s opera Farnace. Ik zou wel een complete Preludium willen vullen met tips...’

Elke maand stelt Hugo speciaal voor Preludium een playlist samen, met bijzondere opnamen en must-hears, gebaseerd op de programmering van Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest. Beluister hier de playlist voor april.

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.