Nog geen account of wachtwoord vergeten? Ga dan naar concertgebouw.nl
interview

Micha van Entrée over het koningsnachtconcert

door Floris Kortie
01 april 2016

Jongerenvereniging Entrée blijft groeien en vernieuwen, en draagt actief bij aan bijvoorbeeld het Koningsnachtconcert. Micha Windgassen, Entrée-marketeer, legt uit.

Na een pauze van twee jaar is het Konings­nachtconcert – voorheen Koninginnenachtconcert – terug van weggeweest. Deelde het Concertgebouworkest zijn podium eerder met artiesten als José James en Fink, dit jaar is de eer aan zanger/dichter Benjamin ­Clementine, voorgedragen door Entrée.

‘Benjamin Clementine heeft de potentie om tot een legende uit te groeien, vergelijkbaar met Nina Simone. Zijn stemgeluid is donker en duister, die melancholische klank werkt prachtig met een orkest. En Clementine kan een fantastische show neerzetten.’ Aldus Micha Windgassen (26), sinds eind vorig jaar bij Entrée in dienst als marketeer.

Het is de bedoeling om met het Koningsnachtconcert twee muzikale werelden samen te brengen. Micha: ‘Het is absoluut niet zo dat de één de ander begeleidt. Het moet juist een ontmoeting zijn, waarin het orkest en Clementine samen tot grote hoogten komen.’

Micha Windgassen

Foto: Milagro Elstak

Micha Windgassen

Foto: Milagro Elstak

Micha Windgassen

Foto: Milagro Elstak

Micha Windgassen

Foto: Milagro Elstak

Ook vanuit marketingoogpunt is ze blij met deze naam op het affiche: ‘We willen nieuw publiek trekken met het Koningsnachtconcert. Benjamin Clementine is enorm upcoming en vooralsnog zijn er geen andere optredens van hem geboekt in die periode. Waarschijnlijk is dit zijn eerste Europese optreden van dit jaar.’

Voldoening

Voordat Micha Windgassen als marketeer bij Entrée werd aangesteld, werkte zij twee jaar bij pr-bureau Ketchum. ‘Ik deed vooral commerciële klanten – Accor, Adidas en Eyewish bijvoorbeeld. De drive in de pr-wereld vind ik tof: superhard werken om iets neer te zetten. Maar ik voel me hier bij Entrée meer thuis. Het is geweldig om mensen in aanraking te brengen met zoiets moois en ontroerends – om letterlijk de entree tot Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest te kunnen zijn. Dat geeft meer voldoening.’

De lagere salarissen in de culturele sector zijn voor Micha geen bezwaar. Lachend: ‘Nou, dat valt eigenlijk reuze mee hoor. Maar al zou het wel zo zijn, dan zou ik dat voor lief nemen. Deze baan biedt zo veel mooie extra’s: ik zie prachtige concerten en ik ontmoet interessante mensen. Liever doe ik iets waar mijn hart ligt dan iets waar ik veel mee verdien.’

Bovendien is het een bijzondere periode die ze bij Entrée meemaakt: ‘We zijn de grootste culturele jongerenvereniging van Nederland. Als we dat willen blijven, moeten we met de tijd meegaan.’ Dus is de vereniging flink op de schop gegaan. Micha somt de veranderingen op: ‘De leeftijdsgrens voor Entrée is opgehoogd tot 35 jaar. In plaats van een vaste kortingsprijs werken we nu met percentages: 75% korting tot 25 jaar, 50% tot 30 jaar en 25% tot 35 jaar. Zo wordt de overgang naar de reguliere kaartprijs minder groot. En veel van onze “oudere” leden hebben een goede baan en willen best wat meer betalen.’

Ook de concertselectie wordt uitgebreid. ‘We gaan van 200 naar 400 concerten. Niet alleen meer van het Concertgebouworkest en de Eigen Programmering van Het Concertgebouw, maar ook concerten van het Nederlands Philharmonisch Orkest, van de serie Meesterpianisten en van de NTR ZaterdagMatinee.’

En vergeet het internet niet. Wanneer Micha over de vernieuwde website vertelt, beginnen haar ogen te glunderen. ‘De website heeft allemaal nieuwe features. Sprinten bijvoorbeeld – goedkope lastminutekaarten voor jongeren – kan nu ook online. Dat gaan onze leden heel tof vinden.’

Voor de Entréeleden met keuzestress hebben de concerten labels meegekregen als sunny side up, fireworks en date night. Ook een eigen app is in de maak. Het ontwerp is in handen van twee bureaus met opmerkelijke namen: Vruchtvlees en Grrr. ‘Dat levert op kantoor wel absurdistische conversaties op: “Ik kom net van Vruchtvlees en ga zo naar Grrr.”’

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.