Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
column

Opera vermist (2): een nieuw spoor

door Erwin Roebroeks
24 okt. 2022 24 oktober 2022

Musicoloog Erwin Roebroeks zoekt al jaren naar de vermiste opera Arianna van Claudio Monteverdi uit 1608. Op één aria na, is de opera spoorloos. Voor Preludium doet hij maandelijks verslag van zijn zoektocht. Deze maand: een nieuw spoor in een chique hotel.

Vorige maand schreef ik over mijn pogingen binnen te komen bij het archief van het Palazzo Albrizzi, het privépaleis van de familie Albrizzi (lees de column hier). Ondertussen volg ik een tweede spoor: het archief van het veertiende-eeuwse Palazzo Dandolo. Dat is tegenwoordig beter bekend als Hotel Danieli, een van de tophotels van Venetië. Monteverdi’s Combattimento di Tancredi e Clorinda ging er in 1624 in première. In dat madrigaal werd voor het eerst in de gecomponeerde Europese muziek boosheid uitgedrukt.

Combattimento, officieel een ‘madrigale rappresentativo’, was Monteverdi’s eerste muziektheatrale werk in Venetië. Bovendien kreeg de componist in dit gebouw zijn eerste Venetiaanse opera-opdracht: Proserpina rapita, op een libretto van Giulio Strozzi. Het was Monteverdi’s eerste opera ná Arianna. Daarom bestaat de kans dat Arianna er op enig moment over tafel is gegaan.

Vorige maand schreef ik over mijn pogingen binnen te komen bij het archief van het Palazzo Albrizzi, het privépaleis van de familie Albrizzi (lees de column hier). Ondertussen volg ik een tweede spoor: het archief van het veertiende-eeuwse Palazzo Dandolo. Dat is tegenwoordig beter bekend als Hotel Danieli, een van de tophotels van Venetië. Monteverdi’s Combattimento di Tancredi e Clorinda ging er in 1624 in première. In dat madrigaal werd voor het eerst in de gecomponeerde Europese muziek boosheid uitgedrukt.

Combattimento, officieel een ‘madrigale rappresentativo’, was Monteverdi’s eerste muziektheatrale werk in Venetië. Bovendien kreeg de componist in dit gebouw zijn eerste Venetiaanse opera-opdracht: Proserpina rapita, op een libretto van Giulio Strozzi. Het was Monteverdi’s eerste opera ná Arianna. Daarom bestaat de kans dat Arianna er op enig moment over tafel is gegaan.

  • Het libretto van Monteverdi's Proserpina rapita

    foto: Erwin Roebroeks

    Het libretto van Monteverdi's Proserpina rapita

    foto: Erwin Roebroeks

  • Hotel Danieli circa 1900

    foto: Österreichisches Volkshochschularchiv/Imagno

    Hotel Danieli circa 1900

    foto: Österreichisches Volkshochschularchiv/Imagno

  • Interieur van Hotel Danieli

    foto: Erwin Roebroeks

    Interieur van Hotel Danieli

    foto: Erwin Roebroeks

  • Het Archivio di Stato

    foto: Erwin Roebroeks

    Het Archivio di Stato

    foto: Erwin Roebroeks

  • Erwin Roebroeks

    Erwin Roebroeks

  • Het libretto van Monteverdi's Proserpina rapita

    foto: Erwin Roebroeks

    Het libretto van Monteverdi's Proserpina rapita

    foto: Erwin Roebroeks

  • Hotel Danieli circa 1900

    foto: Österreichisches Volkshochschularchiv/Imagno

    Hotel Danieli circa 1900

    foto: Österreichisches Volkshochschularchiv/Imagno

  • Interieur van Hotel Danieli

    foto: Erwin Roebroeks

    Interieur van Hotel Danieli

    foto: Erwin Roebroeks

  • Het Archivio di Stato

    foto: Erwin Roebroeks

    Het Archivio di Stato

    foto: Erwin Roebroeks

  • Erwin Roebroeks

    Erwin Roebroeks

De vraag is waar het archief van het Palazzo Dandolo zich bevindt. Op naar het chique hotel. De elegante conciërge van Hotel Danieli veert op als de naam Monteverdi valt. Waar het archief is, weet hij niet. De Romeinse eigenaar van het palazzo is er niet in geïnteresseerd, en het Amerikaanse bedrijf dat het hotel uitbaat evenmin, zo vertelt hij met lichte schroom.

Hij wijst naar een enorm schilderij. Weinigen weten waar het over gaat, verzucht hij. Hier draait het om kamers van duizenden euro’s per nacht. ‘Maar je moet het zoeken niet opgeven!’, maant hij vriendelijk. Hij geeft nog contactgegevens mee van iemand hogerop. Die marketingdirecteur laat via e-mail weten ook geen idee te hebben waar het historisch archief is en noemt dat een groot probleem. Zelf is ze ook op zoek.

De conciërge van het hotel veert op als de naam Monteverdi valt

Op naar het Archivio di Stato, bijna tachtig kilometer aan staatsarchief. Nadat de medewerker me eerst naar het verkeerde Palazzo Dandolo verwijst – een vaak voorkomend misverstand – blijkt ook hier niemand te weten waar het archief is. De behulpzame medewerkers van Fondazione Cini, een ander buitengewoon rijk archief in een klooster op het eiland San Giorgio, hebben ook geen idee.

Maar dan komen, zoals vaker, de geweldige collega’s en alumni van het Deutsches Studienzentrum in Venedig van pas. In de bibliotheek staat een pil genaamd I palazzi veneziani. Storia, architettura, restauri, uitgegeven door de Fondazione Giorgio Cini en geschreven door alumnus Jan-Christoph Rössler. De kennis spat van de pagina’s. Dit is één brok Gründlichkeit.

Ik mail Rössler met de vraag of hij weet waar het archief van het Palazzo Dandolo is. Hij antwoordt met de hoopvolle wedervraag welke periode ik zoek. Beet! Weliswaar is het een versnipperd archief, zegt Rössler, maar hij weet wél de precieze vindplaatsen aan te wijzen – nota bene ín het staatsarchief. Italianen zijn cultureel zó rijk, dat ze letterlijk niet weten wat ze allemaal hebben. Tijd om terug te gaan naar het staatsarchief...

Musicoloog Erwin Roebroeks werkt als schrijver, onderzoeker en curator op het gebied van muziek en opera. Hij was criticus voor de Neue Zeitschrift für Musik, schreef programmatoelichtingen en essays voor onder meer het Concertgebouworkest en de Bayerische Staatsoper, en programmeerde diverse muziekfestivals, waaronder als gastcurator bij La Biennale di Venezia. Sinds oktober 2022 is hij festivalleider van Musica Sacra Maastricht. Hij ontving een Duits staatsstipendium om in Venetië te zoeken naar Monteverdi’s verdwenen opera Arianna.

De vraag is waar het archief van het Palazzo Dandolo zich bevindt. Op naar het chique hotel. De elegante conciërge van Hotel Danieli veert op als de naam Monteverdi valt. Waar het archief is, weet hij niet. De Romeinse eigenaar van het palazzo is er niet in geïnteresseerd, en het Amerikaanse bedrijf dat het hotel uitbaat evenmin, zo vertelt hij met lichte schroom.

Hij wijst naar een enorm schilderij. Weinigen weten waar het over gaat, verzucht hij. Hier draait het om kamers van duizenden euro’s per nacht. ‘Maar je moet het zoeken niet opgeven!’, maant hij vriendelijk. Hij geeft nog contactgegevens mee van iemand hogerop. Die marketingdirecteur laat via e-mail weten ook geen idee te hebben waar het historisch archief is en noemt dat een groot probleem. Zelf is ze ook op zoek.

De conciërge van het hotel veert op als de naam Monteverdi valt

Op naar het Archivio di Stato, bijna tachtig kilometer aan staatsarchief. Nadat de medewerker me eerst naar het verkeerde Palazzo Dandolo verwijst – een vaak voorkomend misverstand – blijkt ook hier niemand te weten waar het archief is. De behulpzame medewerkers van Fondazione Cini, een ander buitengewoon rijk archief in een klooster op het eiland San Giorgio, hebben ook geen idee.

Maar dan komen, zoals vaker, de geweldige collega’s en alumni van het Deutsches Studienzentrum in Venedig van pas. In de bibliotheek staat een pil genaamd I palazzi veneziani. Storia, architettura, restauri, uitgegeven door de Fondazione Giorgio Cini en geschreven door alumnus Jan-Christoph Rössler. De kennis spat van de pagina’s. Dit is één brok Gründlichkeit.

Ik mail Rössler met de vraag of hij weet waar het archief van het Palazzo Dandolo is. Hij antwoordt met de hoopvolle wedervraag welke periode ik zoek. Beet! Weliswaar is het een versnipperd archief, zegt Rössler, maar hij weet wél de precieze vindplaatsen aan te wijzen – nota bene ín het staatsarchief. Italianen zijn cultureel zó rijk, dat ze letterlijk niet weten wat ze allemaal hebben. Tijd om terug te gaan naar het staatsarchief...

Musicoloog Erwin Roebroeks werkt als schrijver, onderzoeker en curator op het gebied van muziek en opera. Hij was criticus voor de Neue Zeitschrift für Musik, schreef programmatoelichtingen en essays voor onder meer het Concertgebouworkest en de Bayerische Staatsoper, en programmeerde diverse muziekfestivals, waaronder als gastcurator bij La Biennale di Venezia. Sinds oktober 2022 is hij festivalleider van Musica Sacra Maastricht. Hij ontving een Duits staatsstipendium om in Venetië te zoeken naar Monteverdi’s verdwenen opera Arianna.

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.