Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
column

Winstspreiding

door Vrouwkje Tuinman
08 dec. 2021 08 december 2021

Schrijfster en dichteres Vrouwkje Tuinman reflecteert in Preludium maandelijks op haar muziekleven. Deze maand: concertkaartjes als belegging.

Misschien heeft u hetzelfde luxeprobleem als ik: een groeiende collectie ooit nog te verzilveren concertkaarten. Vlak voor covid uitbrak had ik mezelf een heleboel leuke muziekevenementen gegund. Geen ervan ging door.

Ik ben van de school die niet het aankoopbedrag terugvraagt, maar het ziet als een investering. Maar het is met concerten net als met ander beleggingen: ‘Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’.

Een tijdje gingen er her en der weer deuren open en durfde men langer dan een dag vooruit iets in te plannen. Al mijn data uit 2020, die al verzet waren naar 2021, zouden definitief doorgaan in 2022. Echter, ‘beleggen brengt risico’s en kosten met zich mee die niet bij sparen voorkomen’: ineens waren al mijn concerten tegelijkertijd. Of het nu met schoolvakanties te maken heeft, of de maanstand, of iedereen graag samen in hetzelfde vliegtuig wil, ik weet het niet, maar de tweede helft van juni heb ik elke dag iets, en soms zelfs twee dingen. Of drie.

Hoe kies je tussen evenementen waar je in eerste instantie, toen ze comfortabel over de tijd verdeeld waren, Absoluut Niets van wilde missen? Laat je de oudste artiesten voorgaan? Je weet maar nooit of dit de laatste tournee is. Verkoop je de kaarten voor een Amerikaans gezelschap? Immers, die grens wil nog wel eens dicht zijn. Of laat je de beslissing afhangen van degene aan wie je beloofd had samen te gaan? Wat doe je als je op exact hetzelfde tijdstip verwacht wordt in concertzalen in Düsseldorf en Amsterdam?

‘U kunt een deel van uw inleg verliezen.’ Ik ben nu kaarten bij aan het kopen voor dezelfde artiesten, maar op andere dagen, in andere steden en landen. Ondertussen beslis ik niets over de bestaande dubbelende data, waardoor ik netto nog meer tickets bezit, twijfel of er iets van deze dingen doorgaat, maar grote hoop heb voor het koerspotentieel van 2023. Graag met een beetje winstspreiding.

Wie is Vrouwkje Tuinman?
Vrouwkje Tuinman publiceerde zes dichtbundels en vier romans. Als journalist werkt ze voor onder meer Trouw. In september 2019 verscheen haar bundel Lijfrente, waarvoor ze De Grote Poëzieprijs 2020 won. Ze werkt aan een nieuwe roman en schrijft geregeld voor theater- en ­familievoorstellingen.

Misschien heeft u hetzelfde luxeprobleem als ik: een groeiende collectie ooit nog te verzilveren concertkaarten. Vlak voor covid uitbrak had ik mezelf een heleboel leuke muziekevenementen gegund. Geen ervan ging door.

Ik ben van de school die niet het aankoopbedrag terugvraagt, maar het ziet als een investering. Maar het is met concerten net als met ander beleggingen: ‘Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’.

Een tijdje gingen er her en der weer deuren open en durfde men langer dan een dag vooruit iets in te plannen. Al mijn data uit 2020, die al verzet waren naar 2021, zouden definitief doorgaan in 2022. Echter, ‘beleggen brengt risico’s en kosten met zich mee die niet bij sparen voorkomen’: ineens waren al mijn concerten tegelijkertijd. Of het nu met schoolvakanties te maken heeft, of de maanstand, of iedereen graag samen in hetzelfde vliegtuig wil, ik weet het niet, maar de tweede helft van juni heb ik elke dag iets, en soms zelfs twee dingen. Of drie.

Hoe kies je tussen evenementen waar je in eerste instantie, toen ze comfortabel over de tijd verdeeld waren, Absoluut Niets van wilde missen? Laat je de oudste artiesten voorgaan? Je weet maar nooit of dit de laatste tournee is. Verkoop je de kaarten voor een Amerikaans gezelschap? Immers, die grens wil nog wel eens dicht zijn. Of laat je de beslissing afhangen van degene aan wie je beloofd had samen te gaan? Wat doe je als je op exact hetzelfde tijdstip verwacht wordt in concertzalen in Düsseldorf en Amsterdam?

‘U kunt een deel van uw inleg verliezen.’ Ik ben nu kaarten bij aan het kopen voor dezelfde artiesten, maar op andere dagen, in andere steden en landen. Ondertussen beslis ik niets over de bestaande dubbelende data, waardoor ik netto nog meer tickets bezit, twijfel of er iets van deze dingen doorgaat, maar grote hoop heb voor het koerspotentieel van 2023. Graag met een beetje winstspreiding.

Wie is Vrouwkje Tuinman?
Vrouwkje Tuinman publiceerde zes dichtbundels en vier romans. Als journalist werkt ze voor onder meer Trouw. In september 2019 verscheen haar bundel Lijfrente, waarvoor ze De Grote Poëzieprijs 2020 won. Ze werkt aan een nieuwe roman en schrijft geregeld voor theater- en ­familievoorstellingen.

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.