Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
historie

De ­Kerstmatinee: 50 (+1) jaar orkesttraditie

door Martijn Voorvelt
09 nov. 2025 09 november 2025

Op 25 december is de Kerstmatinee van het Concertgebouworkest voor het vijftigste jaar op televisie, live uitgezonden door AVROTROS. Tijd om terug te blikken op een bijzondere kersttraditie.

  • Klaus Mäkelä en Concertgebouworkest Kerstmatinee

    Foto: Milagro Elstak

    Klaus Mäkelä en Concertgebouworkest Kerstmatinee

    Foto: Milagro Elstak

  • Klaus Mäkelä en Concertgebouworkest Kerstmatinee

    Foto: Milagro Elstak

    Klaus Mäkelä en Concertgebouworkest Kerstmatinee

    Foto: Milagro Elstak

Klaus Mäkelä leidt de Kerstmatinee van 2020

Het is behaaglijk in huis, de lichtjes branden, op tafel staat een schaaltje met kerstkransjes en vanuit de keuken dringen de heerlijkste geuren door. De televisie staat aan, we horen de weelderige klanken van het Koninklijk Concertgebouworkest. Live vanuit Het Concertgebouw! Kopje thee? 

Al sinds 1975 worden de middagconcerten op Eerste Kerstdag van het Concertgebouworkest op televisie uitgezonden, de eerste 25 jaar door de NOS in Nederland en in meerdere ­Europese landen dankzij Eurovisie. De Kerstmatinee was lang vóór 1975 al een begrip, maar werd toen nog niet geassocieerd met de beeldbuis. Noch met Eerste Kerstdag. 

1888-1968: voorgeschiedenis

Al in het oprichtingsjaar 1888 gaf het orkest zijn eerste Kerstmatinee: op Tweede Kerstdag leidde chef-dirigent Willem Kes een bont Frans programma met kamermuziek, operadelen, een ­c­elloconcert en als afsluiter Berlioz’ Le carnaval romain. De volgende tachtig jaar zouden nog heel vaak – maar niet jaarlijks – Kerstmatinees plaatsvinden. Altijd op Tweede Kerstdag. Het repertoire wisselde sterk. Tot 1931 stond meestal de chef-dirigent op de bok – sinds 1895 was dat Willem Mengelberg – en vanaf 1931 tweede dirigent Eduard van Beinum. Sinds diens aanstelling als chef-dirigent in 1945 werden de jaarlijkse matinees geleid door wisselende gastdirigenten. Toen Bernard Haitink in 1961 chef-dirigent werd veranderde er aanvankelijk niets aan die opzet.

In 1969 werd plotseling op twee manieren gebroken met de traditie: de Kerstmatinee vond plaats op Eerste Kerstdag, én de chef stond zelf op de bok. Haitink leidde tijdens zijn eerste Kerstmatinee Moesorgski’s Schilderijen van een tentoonstelling, ­v­oorafgegaan door muziek van Bach, Händel en Mozart. Een jaar later zwaaide Hans Vonk de baton, vervolgens werd de kersttraditie voor vier jaar onderbroken.  

1975-1987: Haitink

Op 25 december 1975 werd de Kerstmatinee voor het eerst op televisie uitgezonden: door de NOS in Nederland live en door Eurovisie in een tiental andere Europese landen. Het was de slotmanifestatie van Amsterdam 700. Haitink leidde Mozarts Vijfde viool­concert met als solist Boris Belkin, gevolgd door de beide suites uit Ravels Daphnis et Chloé. Het was een groot succes en de start van een traditie: voortaan was de Kerstmatinee het exclusieve domein van de chef-dirigent. 

Waren de kerstprogramma’s voorheen vaak een potpourri van korte stukken, Haitink concentreerde zich jaarlijks op één of twee grote meesterwerken. Zo zette hij Stravinsky’s Vuurvogel (1976), Berlioz’ Symphonie fantastique (1979) en Prokofjevs cantate Alexander Nevski (1980) op de kerstlessenaar. En in 1977 Mahlers Eerste symfonie: de voorbode van een legendarische reeks die in 1982 pas echt van start ging. 

De Eurovisie Kerstmatinees gaven een boost aan de internationale reputatie van Haitink en het Concertgebouworkest. Helemaal toen het evenement werd verbonden aan een andere grote orkesttraditie: de band met Gustav Mahler. Tussen 1982 en 1987 dirigeerde Haitink exclusief Mahlersymfonieën, achtereenvolgens nummer 4, 3, 2, 7, 5 en 9. De aangrijpende vertolking van de Negende, kort voor zijn afscheid als chef-­dirigent, staat menigeen nog altijd in het geheugen gegrift. In 2004 bracht Philips een cd-set uit met alle Kerstmatinee-­Mahlerconcerten, twee jaar later een dvd-box.  

1988-2003: Chailly

Net als zijn voorganger moest Riccardo Chailly een paar jaar zoeken naar zijn Kerstmatinee-bestemming. Zijn eerste was een statement: het Groot Omroepkoor, een jongenskoor en drie solisten werden uitgenodigd voor een uitvoering van Orffs Carmina burana. Een schot in de roos – zo vond NRC dat Chailly met zijn genuanceerde uitvoering een ‘voortreffelijk debuut’ maakte. 

Het Groot Omroepkoor zou een vaste waarde blijven. Tot 1994 werkte het mee aan bijvoorbeeld Eine Faust-­Symphonie van Liszt, Verdi’s Quattro pezzi sacri en Janáčeks Glagolitische mis. Opnametechniek en uitzending waren in 1990 voor het eerst in handen van de AVRO.

Klaus Mäkelä leidt de Kerstmatinee van 2020

Het is behaaglijk in huis, de lichtjes branden, op tafel staat een schaaltje met kerstkransjes en vanuit de keuken dringen de heerlijkste geuren door. De televisie staat aan, we horen de weelderige klanken van het Koninklijk Concertgebouworkest. Live vanuit Het Concertgebouw! Kopje thee? 

Al sinds 1975 worden de middagconcerten op Eerste Kerstdag van het Concertgebouworkest op televisie uitgezonden, de eerste 25 jaar door de NOS in Nederland en in meerdere ­Europese landen dankzij Eurovisie. De Kerstmatinee was lang vóór 1975 al een begrip, maar werd toen nog niet geassocieerd met de beeldbuis. Noch met Eerste Kerstdag. 

1888-1968: voorgeschiedenis

Al in het oprichtingsjaar 1888 gaf het orkest zijn eerste Kerstmatinee: op Tweede Kerstdag leidde chef-dirigent Willem Kes een bont Frans programma met kamermuziek, operadelen, een ­c­elloconcert en als afsluiter Berlioz’ Le carnaval romain. De volgende tachtig jaar zouden nog heel vaak – maar niet jaarlijks – Kerstmatinees plaatsvinden. Altijd op Tweede Kerstdag. Het repertoire wisselde sterk. Tot 1931 stond meestal de chef-dirigent op de bok – sinds 1895 was dat Willem Mengelberg – en vanaf 1931 tweede dirigent Eduard van Beinum. Sinds diens aanstelling als chef-dirigent in 1945 werden de jaarlijkse matinees geleid door wisselende gastdirigenten. Toen Bernard Haitink in 1961 chef-dirigent werd veranderde er aanvankelijk niets aan die opzet.

In 1969 werd plotseling op twee manieren gebroken met de traditie: de Kerstmatinee vond plaats op Eerste Kerstdag, én de chef stond zelf op de bok. Haitink leidde tijdens zijn eerste Kerstmatinee Moesorgski’s Schilderijen van een tentoonstelling, ­v­oorafgegaan door muziek van Bach, Händel en Mozart. Een jaar later zwaaide Hans Vonk de baton, vervolgens werd de kersttraditie voor vier jaar onderbroken.  

1975-1987: Haitink

Op 25 december 1975 werd de Kerstmatinee voor het eerst op televisie uitgezonden: door de NOS in Nederland live en door Eurovisie in een tiental andere Europese landen. Het was de slotmanifestatie van Amsterdam 700. Haitink leidde Mozarts Vijfde viool­concert met als solist Boris Belkin, gevolgd door de beide suites uit Ravels Daphnis et Chloé. Het was een groot succes en de start van een traditie: voortaan was de Kerstmatinee het exclusieve domein van de chef-dirigent. 

Waren de kerstprogramma’s voorheen vaak een potpourri van korte stukken, Haitink concentreerde zich jaarlijks op één of twee grote meesterwerken. Zo zette hij Stravinsky’s Vuurvogel (1976), Berlioz’ Symphonie fantastique (1979) en Prokofjevs cantate Alexander Nevski (1980) op de kerstlessenaar. En in 1977 Mahlers Eerste symfonie: de voorbode van een legendarische reeks die in 1982 pas echt van start ging. 

De Eurovisie Kerstmatinees gaven een boost aan de internationale reputatie van Haitink en het Concertgebouworkest. Helemaal toen het evenement werd verbonden aan een andere grote orkesttraditie: de band met Gustav Mahler. Tussen 1982 en 1987 dirigeerde Haitink exclusief Mahlersymfonieën, achtereenvolgens nummer 4, 3, 2, 7, 5 en 9. De aangrijpende vertolking van de Negende, kort voor zijn afscheid als chef-­dirigent, staat menigeen nog altijd in het geheugen gegrift. In 2004 bracht Philips een cd-set uit met alle Kerstmatinee-­Mahlerconcerten, twee jaar later een dvd-box.  

1988-2003: Chailly

Net als zijn voorganger moest Riccardo Chailly een paar jaar zoeken naar zijn Kerstmatinee-bestemming. Zijn eerste was een statement: het Groot Omroepkoor, een jongenskoor en drie solisten werden uitgenodigd voor een uitvoering van Orffs Carmina burana. Een schot in de roos – zo vond NRC dat Chailly met zijn genuanceerde uitvoering een ‘voortreffelijk debuut’ maakte. 

Het Groot Omroepkoor zou een vaste waarde blijven. Tot 1994 werkte het mee aan bijvoorbeeld Eine Faust-­Symphonie van Liszt, Verdi’s Quattro pezzi sacri en Janáčeks Glagolitische mis. Opnametechniek en uitzending waren in 1990 voor het eerst in handen van de AVRO.

  • NRC Handelsblad pagina 6

    NRC Handelsblad pagina 6

  • NRC Handelsblad pagina 6

    NRC Handelsblad pagina 6

Recensie in het NRC Handelsblad  van 27 december 1988

Tussen 1994 en 2000 leidde Chailly uitsluitend muziek van Italiaanse (opera)componisten met medewerking van vocale solisten, veelal ­specialisten uit Italië, en meestal het Groot Omroepkoor. In 1996 klonk voor het eerst een volledige concertante opera op Eerste Kerstdag: I pagliacci van ­Leoncavallo. Hierin debuteerde het in 1989 opgerichte Nationaal Kinderkoor, waarmee het Concertgebouworkest nog altijd vaak samenwerkt.

Chailly’s Italiaanse reeks culmineerde in een drieluik van Puccini-­eenakters, waarvoor grote aantallen solisten werden ingevlogen: in 1998 acht voor Il tabarro, in 1999 vijftien voor Suor Angelica en in 2000 evenveel voor Gianni Schicchi. Daarna trapte Chailly een Stravinsky-drieluik groots af met de Psalmensymfonie en Oedipus Rex – het ging verder met Pulcinella en Le sacre du printemps (2002) en Petroesjka en De vuurvogel (2003). 

Ondanks de onverminderde populariteit van de kerstconcerten in de zaal was de magie voor de kijkers thuis na Haitinks afscheid grotendeels voorbij. Euro­visie trok zich terug, de AVRO moest zich herbezinnen. In 2002 zond de AVRO deels een herhaling van het jaar daarvoor uit, in 2003 werden louter herhalingen uitgezonden. Maar de band tussen orkest en omroep liet zich niet zomaar verbreken; met Mariss Jansons als chef-dirigent werden de live-uitzendingen weer opgestart.

2004-2014: Jansons

Anders dan Chailly’s flamboyante kerstavonturen waren de Kerst­matinees van Jansons gebalanceerde romantische programma’s waarin vaak één solist centraal stond. Zo schitterde Daniel Barenboim in Brahms’ Eerste piano­concert (2004), bariton Thomas Hampson in Mahlers Lie­der eines fahren­den ­Gesellen (2007) en ­sopraan Eva-Maria Westbroek in Wagners Wesendonck-­Lie­der (2010). In al zijn kenmerkende bescheidenheid deed Jansons bovendien graag een stap opzij. In 2009 en 2011 mocht ere­dirigent Bernard Haitink de honneurs waarnemen en in 2013 was de kerstbok voor Jansons’ voormalige leerling Andris Nelsons. 

De aanvangstijd was tot dan toe voortdurend aan verandering onderhevig geweest, maar sinds Jansons’ laatste Kerstmatinee, in 2014, is niet meer afgeweken van 14.15 uur. Jansons leidde dat jaar Mahlers meest ‘kerstige’ ­symfonie, de Vierde. 

Recensie in het NRC Handelsblad  van 27 december 1988

Tussen 1994 en 2000 leidde Chailly uitsluitend muziek van Italiaanse (opera)componisten met medewerking van vocale solisten, veelal ­specialisten uit Italië, en meestal het Groot Omroepkoor. In 1996 klonk voor het eerst een volledige concertante opera op Eerste Kerstdag: I pagliacci van ­Leoncavallo. Hierin debuteerde het in 1989 opgerichte Nationaal Kinderkoor, waarmee het Concertgebouworkest nog altijd vaak samenwerkt.

Chailly’s Italiaanse reeks culmineerde in een drieluik van Puccini-­eenakters, waarvoor grote aantallen solisten werden ingevlogen: in 1998 acht voor Il tabarro, in 1999 vijftien voor Suor Angelica en in 2000 evenveel voor Gianni Schicchi. Daarna trapte Chailly een Stravinsky-drieluik groots af met de Psalmensymfonie en Oedipus Rex – het ging verder met Pulcinella en Le sacre du printemps (2002) en Petroesjka en De vuurvogel (2003). 

Ondanks de onverminderde populariteit van de kerstconcerten in de zaal was de magie voor de kijkers thuis na Haitinks afscheid grotendeels voorbij. Euro­visie trok zich terug, de AVRO moest zich herbezinnen. In 2002 zond de AVRO deels een herhaling van het jaar daarvoor uit, in 2003 werden louter herhalingen uitgezonden. Maar de band tussen orkest en omroep liet zich niet zomaar verbreken; met Mariss Jansons als chef-dirigent werden de live-uitzendingen weer opgestart.

2004-2014: Jansons

Anders dan Chailly’s flamboyante kerstavonturen waren de Kerst­matinees van Jansons gebalanceerde romantische programma’s waarin vaak één solist centraal stond. Zo schitterde Daniel Barenboim in Brahms’ Eerste piano­concert (2004), bariton Thomas Hampson in Mahlers Lie­der eines fahren­den ­Gesellen (2007) en ­sopraan Eva-Maria Westbroek in Wagners Wesendonck-­Lie­der (2010). In al zijn kenmerkende bescheidenheid deed Jansons bovendien graag een stap opzij. In 2009 en 2011 mocht ere­dirigent Bernard Haitink de honneurs waarnemen en in 2013 was de kerstbok voor Jansons’ voormalige leerling Andris Nelsons. 

De aanvangstijd was tot dan toe voortdurend aan verandering onderhevig geweest, maar sinds Jansons’ laatste Kerstmatinee, in 2014, is niet meer afgeweken van 14.15 uur. Jansons leidde dat jaar Mahlers meest ‘kerstige’ ­symfonie, de Vierde. 

  • Kerstmatinee Bernard Haitink

    Kerstmatinee Bernard Haitink

  • Kerstmatinee Bernard Haitink

    Kerstmatinee Bernard Haitink

Bernard Haitink en het Concertgebouworkest tijdens de Kerstmatinee van 1983

2015-2019: tussenperiode

Beoogd chef-dirigent Daniele Gatti maakte in 2015 (nog) geen aanspraak op de Kerstmatinee. Alles lag open. Het orkest koos voor drie jaar achtereen Bach met verschillende topkoren, geleid door barokspecialisten: het Weih­nachtsoratorium deel 1-3 met Jan Willem de Vriend en ­Cappella Amsterdam (2015), deel 4-6 met Trevor Pinnock en het Nederlands Kamerkoor (2016), en de Hohe Messe onder ­Philippe Herreweghe met zijn ­Collegium Vocale Gent (2017). 

Vervolgens werden bekende stukken uit het romantische repertoire geprogrammeerd: De notenkraker van Tsjaikovski – een echte kersthit, die evenwel nog nooit op de Kerstmatinee had geklonken – onder Semyon ­Bychkov, en Beethovens Negende symfonie met Franz Welser-Möst. In die lijn lag ook de geplande Kerstmatinee van 2020 met Verdi’s Quattro pezzi sacri onder Fabio Luisi. Maar Luisi werd positief getest op covid en kon niet komen. In allerijl werd de 24-jarige Klaus Mäkelä, die in september van dat jaar een indrukwekkend debuut had gemaakt, gevraagd in te vallen.  

Sinds 2020: Mäkelä

Live was de eerste Kerstmatinee met Mäkelä niet: ze werd op 23 december opgenomen voor uitzending op Eerste Kerstdag. Maar het concert bezegelde de kersverse band tussen het Concertgebouworkest en de jonge Fin. ‘Ik denk dat de Kerstmatinee met ­Debussy’s La Mer en Beethovens Zesde symfonie het moment was dat ik een hechtere band voelde met het orkest’, zei hij later in een interview. In het voorjaar van 2022 werd Mäkelä benoemd tot toekomstig chef-dirigent met ingang van 2027. 

In 2021 zaten we nog altijd diep in de coronapandemie en was de Kerst­matinee van het jaar daarvoor op NPO 1 te zien. In 2022 klonk ­Mahlers Vijfde symfonie onder leiding van Myung-whun Chung. 

Sinds 2023 zijn de Kerstmatinees definitief voorbehouden aan Klaus Mäkelä. Vijftig jaar plus een coronajaar na de eerste Eurovisie Kerstmatinee dirigeert de toekomstige chef nu een hartverwarmend programma met Lydische nacht van Alphons Diepenbrock en Rimski-Korsakovs Sheherazade. Zal er de komende jaren weer een bijzondere traditie-binnen-de-traditie ontstaan in de geest van Haitinks Mahler-concerten of Chailly’s operareeks? 

Hier vindt u het complete overzicht van alle Kerstmatinees sinds 1975.

 

do 25 december | Grote Z­aal 
Koninklijk Concertgebouworkest 
Klaus Mäkelä dirigent
Bestel hier kaarten
Bekijk het concertprogramma

Bernard Haitink en het Concertgebouworkest tijdens de Kerstmatinee van 1983

2015-2019: tussenperiode

Beoogd chef-dirigent Daniele Gatti maakte in 2015 (nog) geen aanspraak op de Kerstmatinee. Alles lag open. Het orkest koos voor drie jaar achtereen Bach met verschillende topkoren, geleid door barokspecialisten: het Weih­nachtsoratorium deel 1-3 met Jan Willem de Vriend en ­Cappella Amsterdam (2015), deel 4-6 met Trevor Pinnock en het Nederlands Kamerkoor (2016), en de Hohe Messe onder ­Philippe Herreweghe met zijn ­Collegium Vocale Gent (2017). 

Vervolgens werden bekende stukken uit het romantische repertoire geprogrammeerd: De notenkraker van Tsjaikovski – een echte kersthit, die evenwel nog nooit op de Kerstmatinee had geklonken – onder Semyon ­Bychkov, en Beethovens Negende symfonie met Franz Welser-Möst. In die lijn lag ook de geplande Kerstmatinee van 2020 met Verdi’s Quattro pezzi sacri onder Fabio Luisi. Maar Luisi werd positief getest op covid en kon niet komen. In allerijl werd de 24-jarige Klaus Mäkelä, die in september van dat jaar een indrukwekkend debuut had gemaakt, gevraagd in te vallen.  

Sinds 2020: Mäkelä

Live was de eerste Kerstmatinee met Mäkelä niet: ze werd op 23 december opgenomen voor uitzending op Eerste Kerstdag. Maar het concert bezegelde de kersverse band tussen het Concertgebouworkest en de jonge Fin. ‘Ik denk dat de Kerstmatinee met ­Debussy’s La Mer en Beethovens Zesde symfonie het moment was dat ik een hechtere band voelde met het orkest’, zei hij later in een interview. In het voorjaar van 2022 werd Mäkelä benoemd tot toekomstig chef-dirigent met ingang van 2027. 

In 2021 zaten we nog altijd diep in de coronapandemie en was de Kerst­matinee van het jaar daarvoor op NPO 1 te zien. In 2022 klonk ­Mahlers Vijfde symfonie onder leiding van Myung-whun Chung. 

Sinds 2023 zijn de Kerstmatinees definitief voorbehouden aan Klaus Mäkelä. Vijftig jaar plus een coronajaar na de eerste Eurovisie Kerstmatinee dirigeert de toekomstige chef nu een hartverwarmend programma met Lydische nacht van Alphons Diepenbrock en Rimski-Korsakovs Sheherazade. Zal er de komende jaren weer een bijzondere traditie-binnen-de-traditie ontstaan in de geest van Haitinks Mahler-concerten of Chailly’s operareeks? 

Hier vindt u het complete overzicht van alle Kerstmatinees sinds 1975.

 

do 25 december | Grote Z­aal 
Koninklijk Concertgebouworkest 
Klaus Mäkelä dirigent
Bestel hier kaarten
Bekijk het concertprogramma

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Probeer nu twee maanden gratis!