Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Concertprogramma

Concertprogramma

Amsterdam Sinfonietta Solisten & David Kadouch: Schubert en Franck

Amsterdam Sinfonietta Solisten & David Kadouch: Schubert en Franck

Kleine Zaal
10 november 2021
20.15 uur

Print dit programma

Dit concert maakt deel uit van de serie Kamermuziek.

Amsterdam Sinfonietta Solisten:
Candida Thompson viool
Jacobien Rozemond viool
Georgy Kovalev altviool
Ivan Karizna cello

David Kadouch piano

Lees ook: César Franck: Pianokwintet in f klein

 

Franz Schubert (1797-1828)

Adagio en Rondo concertante in F gr.t., D 487 (1816)

César Franck (1822-1890)

Pianokwintet in f kl.t. (1879)
Molto moderato quasi lento – Allegro
Lento, con molto sentimento
Allegro non troppo, ma con fuoco

er is geen pauze
het concert duurt ongeveer een uur

Kleine Zaal 10 november 2021 20.15 uur

Dit concert maakt deel uit van de serie Kamermuziek.

Amsterdam Sinfonietta Solisten:
Candida Thompson viool
Jacobien Rozemond viool
Georgy Kovalev altviool
Ivan Karizna cello

David Kadouch piano

Lees ook: César Franck: Pianokwintet in f klein

 

Franz Schubert (1797-1828)

Adagio en Rondo concertante in F gr.t., D 487 (1816)

César Franck (1822-1890)

Pianokwintet in f kl.t. (1879)
Molto moderato quasi lento – Allegro
Lento, con molto sentimento
Allegro non troppo, ma con fuoco

er is geen pauze
het concert duurt ongeveer een uur

Toelichting

Franz Schubert 1797-1828

Schubert: Adagio en Rondo concertante

door Lies Wiersema

Het titelblad van de eerste uitgave van Franz Schuberts enige pianokwartet vermeldt als titel: ‘Adagio et Rondo concertant pour le Pianoforte avec accompagnement de Violine, Viola et Cello’. Hij schreef het als negentienjarige voor Heinrich von Grob, amateurcellist en pianist en jongere broer van de sopraan Therese, op wie hij toen verliefd was.

Mogelijk wilde hij indruk op haar maken met een compositie die haar broer kon uitvoeren. Het werk biedt daar ruimschoots gelegenheid voor, want de pianist staat volop in de schijnwerpers en de strijkers hebben, zoals de oorspronkelijke titel laat zien, de begeleidende partijen.

Het titelblad van de eerste uitgave van Franz Schuberts enige pianokwartet vermeldt als titel: ‘Adagio et Rondo concertant pour le Pianoforte avec accompagnement de Violine, Viola et Cello’. Hij schreef het als negentienjarige voor Heinrich von Grob, amateurcellist en pianist en jongere broer van de sopraan Therese, op wie hij toen verliefd was.

Mogelijk wilde hij indruk op haar maken met een compositie die haar broer kon uitvoeren. Het werk biedt daar ruimschoots gelegenheid voor, want de pianist staat volop in de schijnwerpers en de strijkers hebben, zoals de oorspronkelijke titel laat zien, de begeleidende partijen.

  • Franz Schubert

    Door W. A. Rieder

    Franz Schubert

    Door W. A. Rieder

  • Franz Schubert

    Door W. A. Rieder

    Franz Schubert

    Door W. A. Rieder

Er zijn twee delen die zonder pauze op elkaar volgen. Het Adagio, een langzame en verwachtingsvolle inleiding, wordt onmiddellijk gevolgd door een temperamentvol Rondo met veel vuurwerk. De aanduiding ‘rondo’ (een vorm waarbij het hoofdthema steeds als een refrein terugkeert) moet niet al te serieus genomen worden. Er is veeleer sprake van een opeenvolging van contrasterende thema’s in verschillende toonsoorten.

Het hele deel wordt beheerst door een virtuoze, concerterende pianopartij, waardoor het geheel het karakter krijgt van een pianoconcert op kleine schaal. Alles bij elkaar sprankelende salonmuziek, uitgevoerd in de huiselijke kring van Heinrich en Therese.

Er zijn twee delen die zonder pauze op elkaar volgen. Het Adagio, een langzame en verwachtingsvolle inleiding, wordt onmiddellijk gevolgd door een temperamentvol Rondo met veel vuurwerk. De aanduiding ‘rondo’ (een vorm waarbij het hoofdthema steeds als een refrein terugkeert) moet niet al te serieus genomen worden. Er is veeleer sprake van een opeenvolging van contrasterende thema’s in verschillende toonsoorten.

Het hele deel wordt beheerst door een virtuoze, concerterende pianopartij, waardoor het geheel het karakter krijgt van een pianoconcert op kleine schaal. Alles bij elkaar sprankelende salonmuziek, uitgevoerd in de huiselijke kring van Heinrich en Therese.

door Lies Wiersema

César Franck 1822-1890

Franck: Pianokwintet

door Clemens Romijn

In 1835 arriveerde in Parijs een muzikantenfamilie uit Luik, Franck genaamd. De vader was maar van één droom vervuld: hoe van zijn twee zoons echte virtuozen te maken naar het voorbeeld van Paganini en Liszt. Zoontje César kreeg, veertien jaar oud, in Parijs enkele maanden compositieles van het orakel Anton Reicha, bij wie ook Liszt, Berlioz en Gounod studeerden.

Aan het Parijse Conservatorium ontpopte Franck zich vooral als een orgel- en compositie­talent. Zo’n tien jaar na zijn aankomst in Parijs beëindigde Franck zijn virtuozenloopbaan en koos hij definitief voor de orgelbank. 

In 1835 arriveerde in Parijs een muzikantenfamilie uit Luik, Franck genaamd. De vader was maar van één droom vervuld: hoe van zijn twee zoons echte virtuozen te maken naar het voorbeeld van Paganini en Liszt. Zoontje César kreeg, veertien jaar oud, in Parijs enkele maanden compositieles van het orakel Anton Reicha, bij wie ook Liszt, Berlioz en Gounod studeerden.

Aan het Parijse Conservatorium ontpopte Franck zich vooral als een orgel- en compositie­talent. Zo’n tien jaar na zijn aankomst in Parijs beëindigde Franck zijn virtuozenloopbaan en koos hij definitief voor de orgelbank. 

  • César Franck

    César Franck

  • César Franck

    César Franck

Francks beste en bekendste werken ontstonden in de verbluffend productieve laatste tien jaar van zijn leven (1880-90), zoals het Pianokwintet, de symfonische gedichten Le chasseur maudit en Psyché, Prélude, choral et fugue voor piano, de Variations symphoniques, de Sonate in A groot, het Strijkkwartet en die merkwaardige en veelbesproken Symfonie in d klein.

Francks magistrale en intense Pianokwintet in f klein (1879) behoort tot de absolute topwerken uit de kamermuziek. Het heeft drie delen die onderling samenhangen door herhaling van thema’s volgens het cyclische principe dat Franck ook in zijn symfonie en vioolsonate hanteerde. Camille Saint-Saëns, aan wie Franck zijn Pianokwintet in f klein opdroeg, speelde de pianopartij bij de première in januari 1880.

Francks beste en bekendste werken ontstonden in de verbluffend productieve laatste tien jaar van zijn leven (1880-90), zoals het Pianokwintet, de symfonische gedichten Le chasseur maudit en Psyché, Prélude, choral et fugue voor piano, de Variations symphoniques, de Sonate in A groot, het Strijkkwartet en die merkwaardige en veelbesproken Symfonie in d klein.

Francks magistrale en intense Pianokwintet in f klein (1879) behoort tot de absolute topwerken uit de kamermuziek. Het heeft drie delen die onderling samenhangen door herhaling van thema’s volgens het cyclische principe dat Franck ook in zijn symfonie en vioolsonate hanteerde. Camille Saint-Saëns, aan wie Franck zijn Pianokwintet in f klein opdroeg, speelde de pianopartij bij de première in januari 1880.

door Clemens Romijn

Franz Schubert 1797-1828

Schubert: Adagio en Rondo concertante

door Lies Wiersema

Het titelblad van de eerste uitgave van Franz Schuberts enige pianokwartet vermeldt als titel: ‘Adagio et Rondo concertant pour le Pianoforte avec accompagnement de Violine, Viola et Cello’. Hij schreef het als negentienjarige voor Heinrich von Grob, amateurcellist en pianist en jongere broer van de sopraan Therese, op wie hij toen verliefd was.

Mogelijk wilde hij indruk op haar maken met een compositie die haar broer kon uitvoeren. Het werk biedt daar ruimschoots gelegenheid voor, want de pianist staat volop in de schijnwerpers en de strijkers hebben, zoals de oorspronkelijke titel laat zien, de begeleidende partijen.

Het titelblad van de eerste uitgave van Franz Schuberts enige pianokwartet vermeldt als titel: ‘Adagio et Rondo concertant pour le Pianoforte avec accompagnement de Violine, Viola et Cello’. Hij schreef het als negentienjarige voor Heinrich von Grob, amateurcellist en pianist en jongere broer van de sopraan Therese, op wie hij toen verliefd was.

Mogelijk wilde hij indruk op haar maken met een compositie die haar broer kon uitvoeren. Het werk biedt daar ruimschoots gelegenheid voor, want de pianist staat volop in de schijnwerpers en de strijkers hebben, zoals de oorspronkelijke titel laat zien, de begeleidende partijen.

  • Franz Schubert

    Door W. A. Rieder

    Franz Schubert

    Door W. A. Rieder

  • Franz Schubert

    Door W. A. Rieder

    Franz Schubert

    Door W. A. Rieder

Er zijn twee delen die zonder pauze op elkaar volgen. Het Adagio, een langzame en verwachtingsvolle inleiding, wordt onmiddellijk gevolgd door een temperamentvol Rondo met veel vuurwerk. De aanduiding ‘rondo’ (een vorm waarbij het hoofdthema steeds als een refrein terugkeert) moet niet al te serieus genomen worden. Er is veeleer sprake van een opeenvolging van contrasterende thema’s in verschillende toonsoorten.

Het hele deel wordt beheerst door een virtuoze, concerterende pianopartij, waardoor het geheel het karakter krijgt van een pianoconcert op kleine schaal. Alles bij elkaar sprankelende salonmuziek, uitgevoerd in de huiselijke kring van Heinrich en Therese.

Er zijn twee delen die zonder pauze op elkaar volgen. Het Adagio, een langzame en verwachtingsvolle inleiding, wordt onmiddellijk gevolgd door een temperamentvol Rondo met veel vuurwerk. De aanduiding ‘rondo’ (een vorm waarbij het hoofdthema steeds als een refrein terugkeert) moet niet al te serieus genomen worden. Er is veeleer sprake van een opeenvolging van contrasterende thema’s in verschillende toonsoorten.

Het hele deel wordt beheerst door een virtuoze, concerterende pianopartij, waardoor het geheel het karakter krijgt van een pianoconcert op kleine schaal. Alles bij elkaar sprankelende salonmuziek, uitgevoerd in de huiselijke kring van Heinrich en Therese.

door Lies Wiersema

César Franck 1822-1890

Franck: Pianokwintet

door Clemens Romijn

In 1835 arriveerde in Parijs een muzikantenfamilie uit Luik, Franck genaamd. De vader was maar van één droom vervuld: hoe van zijn twee zoons echte virtuozen te maken naar het voorbeeld van Paganini en Liszt. Zoontje César kreeg, veertien jaar oud, in Parijs enkele maanden compositieles van het orakel Anton Reicha, bij wie ook Liszt, Berlioz en Gounod studeerden.

Aan het Parijse Conservatorium ontpopte Franck zich vooral als een orgel- en compositie­talent. Zo’n tien jaar na zijn aankomst in Parijs beëindigde Franck zijn virtuozenloopbaan en koos hij definitief voor de orgelbank. 

In 1835 arriveerde in Parijs een muzikantenfamilie uit Luik, Franck genaamd. De vader was maar van één droom vervuld: hoe van zijn twee zoons echte virtuozen te maken naar het voorbeeld van Paganini en Liszt. Zoontje César kreeg, veertien jaar oud, in Parijs enkele maanden compositieles van het orakel Anton Reicha, bij wie ook Liszt, Berlioz en Gounod studeerden.

Aan het Parijse Conservatorium ontpopte Franck zich vooral als een orgel- en compositie­talent. Zo’n tien jaar na zijn aankomst in Parijs beëindigde Franck zijn virtuozenloopbaan en koos hij definitief voor de orgelbank. 

  • César Franck

    César Franck

  • César Franck

    César Franck

Francks beste en bekendste werken ontstonden in de verbluffend productieve laatste tien jaar van zijn leven (1880-90), zoals het Pianokwintet, de symfonische gedichten Le chasseur maudit en Psyché, Prélude, choral et fugue voor piano, de Variations symphoniques, de Sonate in A groot, het Strijkkwartet en die merkwaardige en veelbesproken Symfonie in d klein.

Francks magistrale en intense Pianokwintet in f klein (1879) behoort tot de absolute topwerken uit de kamermuziek. Het heeft drie delen die onderling samenhangen door herhaling van thema’s volgens het cyclische principe dat Franck ook in zijn symfonie en vioolsonate hanteerde. Camille Saint-Saëns, aan wie Franck zijn Pianokwintet in f klein opdroeg, speelde de pianopartij bij de première in januari 1880.

Francks beste en bekendste werken ontstonden in de verbluffend productieve laatste tien jaar van zijn leven (1880-90), zoals het Pianokwintet, de symfonische gedichten Le chasseur maudit en Psyché, Prélude, choral et fugue voor piano, de Variations symphoniques, de Sonate in A groot, het Strijkkwartet en die merkwaardige en veelbesproken Symfonie in d klein.

Francks magistrale en intense Pianokwintet in f klein (1879) behoort tot de absolute topwerken uit de kamermuziek. Het heeft drie delen die onderling samenhangen door herhaling van thema’s volgens het cyclische principe dat Franck ook in zijn symfonie en vioolsonate hanteerde. Camille Saint-Saëns, aan wie Franck zijn Pianokwintet in f klein opdroeg, speelde de pianopartij bij de première in januari 1880.

door Clemens Romijn

Biografie

Amsterdam Sinfonietta, strijkorkest

Amsterdam Sinfonietta, opgericht in 1988, geeft zo’n 65 concerten per jaar in binnen- en buitenland en speelt een uitgebreid strijkersrepertoire, van barokmuziek tot en met opdrachtcomposities en nieuwe arrangementen.

De uitvoeringen staan onder leiding van concertmeester en artistiek leider Candida Thompson. Het strijkorkest trekt op met vooraanstaande solisten, onder wie de cellisten Kian Soltani en Sol Gabetta, de pianisten Lucas en Arthur Jussen en Beatrice Rana en kemenche-­virtuoos Kayhan Kalhor. 

In het najaar van 2022 won Amsterdam Sinfonietta de VSCD-prijs De Ovatie voor een tournee met Janine Jansen met De vier jaargetijden van Vivaldi, waarin de muziek klonk ‘alsof ze gisteren gecomponeerd was’. De musici gaan graag onverwachte samenwerkingen aan en voeren grensverleggende programma’s uit met film, dans (bijvoorbeeld met ISH Dance Collective) of theater (bijvoorbeeld met Orkater).

Onder de cd’s zijn The Mahler Album, The Argentinian Album, Lento Religioso en Tides of Life (met Thomas Hampson), maar ook Franse chansons met Thomas Oliemans en producties met De Dijk, Jonathan Jeremiah en Rufus Wainwright.

In samenwerking met Het Concertgebouw zijn er sinds 2005 KleuterSinfonietta-voorstellingen, zoals dit voorjaar Speelgoedfabriek Tokkel & Strijk. Het Concertgebouwdebuut van Amsterdam Sinfonietta dateert van 28 maart 1993, en dit seizoen is het orkest Spotlight-artiest van de Eigen Programmering. Het vorige optreden was op 13 februari jongstleden de ­Petite messe solennelle van Rossini met het Nederlands Kamerkoor en op 21 maart aanstaande speelt Amsterdam Sinfonietta Bach met Janine Jansen.

David Kadouch, piano

David Kadouch is afkomstig uit Nice en begon in die stad ook zijn muzikale opleiding, bij Odile Poisson. Op veertienjarige leeftijd werd hij toegelaten tot het conservatorium in Parijs bij Jacques Rouvier en hij vervolgde zijn studie in Madrid bij Dmitri Bashkirov. Onder zijn mentoren waren ook ­Maurizio Pollini, Murray Perahia, Daniel Barenboim en Maria João Pires.

De pianist was prijswinnaar tijdens het Internationale Beethoven Concours in Bonn (2005) en de Leeds International Piano Competition (2009). Bij de Classical Music Awards 2011 werd hij uitgeroepen tot ‘young artist of the year’.

 

Als solist werkte hij met het Tonhalle-Orchester Zürich onder David Zinman, het Orchestre Natio­nal de France onder Daniele Gatti, het BBC Symphony Orchestra onder Marc Minkowski, het Hallé Orchestra onder Robin Ticciati, het Israël Philharmonisch Orkest en Hong Kong Sinfonietta. Kamermuziek speelt David Kadouch met collega’s als het Quatuor Ebène, het Quatuor Modi­gliani, Antoine Tamestit, Renaud en Gautier Capuçon, Frans Helmerson, Sol Gabetta en Patricia Kopatchinskaja.

Met cellist Edgar Moreau legde de pianist werken van onder anderen Franck en Poulenc vast op cd en debuteerde hij in de Kleine Zaal tijdens de zomerprogrammering van 2018. De discografie van David Kadouch bevat ook Beethovens Vijfde pianoconcert, Sjostakovitsj’ 24 Preludes en fuga’s en solowerken van Bach, Janáček, Schumann en Bartók.