Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Olivia Vermeulen: Hello Darkness

Olivia Vermeulen: Hello Darkness

Kleine Zaal
02 november 2021
20.15 uur

Print dit programma

Olivia Vermeulen mezzosopraan
Jan Philip Schulze piano

Zangteksten inclusief definitief programma gratis verkrijgbaar aan de zaal

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door Evi van Lanschot

Lees ook: Mezzosopraan Olivia Vermeulen: ‘Ik ben een beetje bijgelovig’

Hello Darkness
(programma onder voorbehoud en in willekeurige volgorde)

Claudio Monteverdi (1567-1643)

Lasciate mi morire
uit ‘Lamento d’Arianna’ (1608)

Billie Eilish O’Connell (2001) en Finneas O’Connell (1997)

Listen Before I Go (2019)

Franz Schubert (1797-1828)

Der Tod und das Mädchen, D 531 (1817)
Der Jüngling und der Tod, D 545 (1817)

George Crumb (1929)

Dance of the Moon in Santiago
uit ‘Spanish Songbook II: Sun and Shadow’ (2014)

Henri Duparc (1848-1933)

Extase (1874)

Alban Berg (1885-1935)

Vier Lieder, op. 2 (1909-10)
Schlafen, schlafen
Schlafend trägt man mich in mein Heimatland
Nun ich der Riesen Stärksten überwand
Warm die Lüfte

Bernhard Lang (1957)

The Crow
uit ‘The Cold Trip’ (2014-15)

Randy Newman (1943)

In Germany Before the War (1977)

John Cage (1912-1992)

The Wonderful Widow of Eighteen Springs (1942)

 

Robert Schumann (1810-1856)

Nachtlied, op. 108 (1849)

Wolfgang Rihm (1952)

Zwei Gedichte von Marina
Zwetajewa (2016)
... bist fort
Zeit sich vom Bernstein zu trennen

Gustav Mahler (1860-1911)

Urlicht
uit ’Tweede symfonie in c kl.t.’, ‘Auferstehung’ (1888-94)

Richard Strauss (1864-1949)

Befreit
uit ‘Fünf Lieder’, op. 39 (1898)

Nick Cave (1957)

The Curse of Millhaven (1996)

er is geen pauze
einde ± 21.30 uur

Kleine Zaal 02 november 2021 20.15 uur

Olivia Vermeulen mezzosopraan
Jan Philip Schulze piano

Zangteksten inclusief definitief programma gratis verkrijgbaar aan de zaal

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door Evi van Lanschot

Lees ook: Mezzosopraan Olivia Vermeulen: ‘Ik ben een beetje bijgelovig’

Hello Darkness
(programma onder voorbehoud en in willekeurige volgorde)

Claudio Monteverdi (1567-1643)

Lasciate mi morire
uit ‘Lamento d’Arianna’ (1608)

Billie Eilish O’Connell (2001) en Finneas O’Connell (1997)

Listen Before I Go (2019)

Franz Schubert (1797-1828)

Der Tod und das Mädchen, D 531 (1817)
Der Jüngling und der Tod, D 545 (1817)

George Crumb (1929)

Dance of the Moon in Santiago
uit ‘Spanish Songbook II: Sun and Shadow’ (2014)

Henri Duparc (1848-1933)

Extase (1874)

Alban Berg (1885-1935)

Vier Lieder, op. 2 (1909-10)
Schlafen, schlafen
Schlafend trägt man mich in mein Heimatland
Nun ich der Riesen Stärksten überwand
Warm die Lüfte

Bernhard Lang (1957)

The Crow
uit ‘The Cold Trip’ (2014-15)

Randy Newman (1943)

In Germany Before the War (1977)

John Cage (1912-1992)

The Wonderful Widow of Eighteen Springs (1942)

 

Robert Schumann (1810-1856)

Nachtlied, op. 108 (1849)

Wolfgang Rihm (1952)

Zwei Gedichte von Marina
Zwetajewa (2016)
... bist fort
Zeit sich vom Bernstein zu trennen

Gustav Mahler (1860-1911)

Urlicht
uit ’Tweede symfonie in c kl.t.’, ‘Auferstehung’ (1888-94)

Richard Strauss (1864-1949)

Befreit
uit ‘Fünf Lieder’, op. 39 (1898)

Nick Cave (1957)

The Curse of Millhaven (1996)

er is geen pauze
einde ± 21.30 uur

Toelichting

Op de avond van Allerzielen bezingt mezzosopraan Olivia Vermeulen, in repertoire van Barok tot hitlijst, alle aspecten van de dood: Hello Darkness. Zelf zegt ze over dit nieuwe recitalprogramma dat ze samenstelde met pianist Jan Philip Schulze: ‘Dirty Minds was de titel van ons vorige programma, dat gewijd was aan erotiek. Met Hello Darkness trekken we verder naar het tweede hoofd­mot­ief, de tweede oorsprong van kunst en muziek. Na de ‘kleine dood’ nu de grote dood! We lopen alle schakeringen langs – van depressie en het doorgronden van innerlijke afgronden tot moordlust. Het wordt een avond waarop de duisternis niet alleen aanleiding is voor vertwijfeling, maar ook voor troost, lichtheid, hoop en niet in het minst zwarte humor.’

Op de avond van Allerzielen bezingt mezzosopraan Olivia Vermeulen, in repertoire van Barok tot hitlijst, alle aspecten van de dood: Hello Darkness. Zelf zegt ze over dit nieuwe recitalprogramma dat ze samenstelde met pianist Jan Philip Schulze: ‘Dirty Minds was de titel van ons vorige programma, dat gewijd was aan erotiek. Met Hello Darkness trekken we verder naar het tweede hoofd­mot­ief, de tweede oorsprong van kunst en muziek. Na de ‘kleine dood’ nu de grote dood! We lopen alle schakeringen langs – van depressie en het doorgronden van innerlijke afgronden tot moordlust. Het wordt een avond waarop de duisternis niet alleen aanleiding is voor vertwijfeling, maar ook voor troost, lichtheid, hoop en niet in het minst zwarte humor.’

Op de avond van Allerzielen bezingt mezzosopraan Olivia Vermeulen, in repertoire van Barok tot hitlijst, alle aspecten van de dood: Hello Darkness. Zelf zegt ze over dit nieuwe recitalprogramma dat ze samenstelde met pianist Jan Philip Schulze: ‘Dirty Minds was de titel van ons vorige programma, dat gewijd was aan erotiek. Met Hello Darkness trekken we verder naar het tweede hoofd­mot­ief, de tweede oorsprong van kunst en muziek. Na de ‘kleine dood’ nu de grote dood! We lopen alle schakeringen langs – van depressie en het doorgronden van innerlijke afgronden tot moordlust. Het wordt een avond waarop de duisternis niet alleen aanleiding is voor vertwijfeling, maar ook voor troost, lichtheid, hoop en niet in het minst zwarte humor.’

Op de avond van Allerzielen bezingt mezzosopraan Olivia Vermeulen, in repertoire van Barok tot hitlijst, alle aspecten van de dood: Hello Darkness. Zelf zegt ze over dit nieuwe recitalprogramma dat ze samenstelde met pianist Jan Philip Schulze: ‘Dirty Minds was de titel van ons vorige programma, dat gewijd was aan erotiek. Met Hello Darkness trekken we verder naar het tweede hoofd­mot­ief, de tweede oorsprong van kunst en muziek. Na de ‘kleine dood’ nu de grote dood! We lopen alle schakeringen langs – van depressie en het doorgronden van innerlijke afgronden tot moordlust. Het wordt een avond waarop de duisternis niet alleen aanleiding is voor vertwijfeling, maar ook voor troost, lichtheid, hoop en niet in het minst zwarte humor.’

Biografie

Olivia Vermeulen, mezzosopraan

De Nederlandse Olivia Vermeulen studeerde in Detmold bij Mechtild Böhme en in Berlijn bij Julie Kaufmann, nam deel aan masterclasses van Dietrich Fischer-Dieskau, Andreas Scholl, Thomas Quasthoff en Irwin Gage en maakte deel uit van de operastudio van de Komische Oper in Berlijn. Onder leiding van René Jacobs debuteerde ze in 2016 in de Staatsoper Unter den Linden in Berlijn en tourde ze met het Freiburger Barockorchester.

Ze zong opera in de theaters van Parijs (debuut 2019), Moskou, Zürich, Barcelona, Madrid en Amsterdam en op de festivals van Halle, Bregenz, Salzburg en Aix-en-Provence.

Op de Ruhrtriennale bracht ze liederen van Wolfgang Rihm in première. Olivia Vermeulen soleerde bij het London Symphony Orchestra, het Ensemble ­Modern, de Camerata Salzburg, de ­Berliner Philharmoniker (debuut 2018), het Bach Collegium Japan, het Orkest van de Achttiende Eeuw en de ­Handel and Haydn Society in Boston.

In de Grote Zaal zong ze onder meer tijdens de VriendenLoterij ZomerConcerten 2023 in Mozarts Krönungsmesse met het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor, en in maart 2024 in het passieconcert Compassion van Iván Fischer en zijn Budapest Festival Orchestra. Haar vorige recital in de Kleine Zaal, op 7 november 2023 (Ibert, Bizet, Ravel, Say, Caplet), gaf de mezzosopraan samen met pianist Jan Philip Schulze, fluitiste Joséphine Olech en celliste Harriet Krijgh.

Haar eerste recital-cd met Jan Philip Schulze, Dirty Minds (2020), werd bekroond met een Preis der deutschen Schallplattenkritik en een Edison Klassiek. Komende maand debuteert ze bij het Concertgebouw­orkest in Mendelssohns Ein Sommernachtstraum onder leiding van Iván Fischer.

Jan Philip Schulze, piano

De Duitse pianist Jan Philip Schulze is actief als solist, kamermusicus en liedbegeleider, geeft masterclasses en is verbonden aan de Musikhochschule van Hannover. Zelf studeerde hij aan de Musikhochschule in München en het Tsjaikovski Conservatorium in Moskou, en onder zijn docenten waren Helmut Deutsch en Dietrich Fischer-­Dieskau. In de beginjaren van zijn carrière won Jan Philip Schulze concours­prijzen in Spanje, Italië en Zuid-Afrika.

Inmiddels treedt hij veelvuldig op in met name Europa en Japan; hij was onder meer te gast in De Munt in Brussel, de Londense Wigmore Hall en La Scala in Milaan en op de festivals van Luzern, Salzburg, Edinburgh, München en ­Schwarzenberg.

De pianist staat ook bekend om zijn interpretaties van hedendaagse muziek; bij het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks debuteerde hij met het Pianoconcert van Xenakis, en zijn integrale opname van de pianomuziek van Hans Werner Henze is veelgeprezen.

Jan Philip Schulze musiceerde met bekende vocalisten als Juliane Banse, Dietrich Henschel, Jonas Kaufmann en Violeta Urmana (in 2006 ook in Het Concertgebouw). In duo met Olivia Vermeulen speelde hij eerder in de Kleine Zaal op 10 mei 2015, 25 februari 2020 en 2 november 2021; in mei 2021 maakten ze daar bovendien de opnames voor hun tweede album, Hello Darkness.