Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Concertprogramma

Concertprogramma

Olivia Vermeulen: Hello Darkness

Olivia Vermeulen: Hello Darkness

Kleine Zaal
02 november 2021
20.15 uur

Print dit programma

Olivia Vermeulen mezzosopraan
Jan Philip Schulze piano

Zangteksten inclusief definitief programma gratis verkrijgbaar aan de zaal

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door Evi van Lanschot

Lees ook: Mezzosopraan Olivia Vermeulen: ‘Ik ben een beetje bijgelovig’

Hello Darkness
(programma onder voorbehoud en in willekeurige volgorde)

Claudio Monteverdi (1567-1643)

Lasciate mi morire
uit ‘Lamento d’Arianna’ (1608)

Billie Eilish O’Connell (2001) en Finneas O’Connell (1997)

Listen Before I Go (2019)

Franz Schubert (1797-1828)

Der Tod und das Mädchen, D 531 (1817)
Der Jüngling und der Tod, D 545 (1817)

George Crumb (1929)

Dance of the Moon in Santiago
uit ‘Spanish Songbook II: Sun and Shadow’ (2014)

Henri Duparc (1848-1933)

Extase (1874)

Alban Berg (1885-1935)

Vier Lieder, op. 2 (1909-10)
Schlafen, schlafen
Schlafend trägt man mich in mein Heimatland
Nun ich der Riesen Stärksten überwand
Warm die Lüfte

Bernhard Lang (1957)

The Crow
uit ‘The Cold Trip’ (2014-15)

Randy Newman (1943)

In Germany Before the War (1977)

John Cage (1912-1992)

The Wonderful Widow of Eighteen Springs (1942)

 

Robert Schumann (1810-1856)

Nachtlied, op. 108 (1849)

Wolfgang Rihm (1952)

Zwei Gedichte von Marina
Zwetajewa (2016)
... bist fort
Zeit sich vom Bernstein zu trennen

Gustav Mahler (1860-1911)

Urlicht
uit ’Tweede symfonie in c kl.t.’, ‘Auferstehung’ (1888-94)

Richard Strauss (1864-1949)

Befreit
uit ‘Fünf Lieder’, op. 39 (1898)

Nick Cave (1957)

The Curse of Millhaven (1996)

er is geen pauze
einde ± 21.30 uur

Kleine Zaal 02 november 2021 20.15 uur

Olivia Vermeulen mezzosopraan
Jan Philip Schulze piano

Zangteksten inclusief definitief programma gratis verkrijgbaar aan de zaal

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door Evi van Lanschot

Lees ook: Mezzosopraan Olivia Vermeulen: ‘Ik ben een beetje bijgelovig’

Hello Darkness
(programma onder voorbehoud en in willekeurige volgorde)

Claudio Monteverdi (1567-1643)

Lasciate mi morire
uit ‘Lamento d’Arianna’ (1608)

Billie Eilish O’Connell (2001) en Finneas O’Connell (1997)

Listen Before I Go (2019)

Franz Schubert (1797-1828)

Der Tod und das Mädchen, D 531 (1817)
Der Jüngling und der Tod, D 545 (1817)

George Crumb (1929)

Dance of the Moon in Santiago
uit ‘Spanish Songbook II: Sun and Shadow’ (2014)

Henri Duparc (1848-1933)

Extase (1874)

Alban Berg (1885-1935)

Vier Lieder, op. 2 (1909-10)
Schlafen, schlafen
Schlafend trägt man mich in mein Heimatland
Nun ich der Riesen Stärksten überwand
Warm die Lüfte

Bernhard Lang (1957)

The Crow
uit ‘The Cold Trip’ (2014-15)

Randy Newman (1943)

In Germany Before the War (1977)

John Cage (1912-1992)

The Wonderful Widow of Eighteen Springs (1942)

 

Robert Schumann (1810-1856)

Nachtlied, op. 108 (1849)

Wolfgang Rihm (1952)

Zwei Gedichte von Marina
Zwetajewa (2016)
... bist fort
Zeit sich vom Bernstein zu trennen

Gustav Mahler (1860-1911)

Urlicht
uit ’Tweede symfonie in c kl.t.’, ‘Auferstehung’ (1888-94)

Richard Strauss (1864-1949)

Befreit
uit ‘Fünf Lieder’, op. 39 (1898)

Nick Cave (1957)

The Curse of Millhaven (1996)

er is geen pauze
einde ± 21.30 uur

Toelichting

Op de avond van Allerzielen bezingt mezzosopraan Olivia Vermeulen, in repertoire van Barok tot hitlijst, alle aspecten van de dood: Hello Darkness. Zelf zegt ze over dit nieuwe recitalprogramma dat ze samenstelde met pianist Jan Philip Schulze: ‘Dirty Minds was de titel van ons vorige programma, dat gewijd was aan erotiek. Met Hello Darkness trekken we verder naar het tweede hoofd­mot­ief, de tweede oorsprong van kunst en muziek. Na de ‘kleine dood’ nu de grote dood! We lopen alle schakeringen langs – van depressie en het doorgronden van innerlijke afgronden tot moordlust. Het wordt een avond waarop de duisternis niet alleen aanleiding is voor vertwijfeling, maar ook voor troost, lichtheid, hoop en niet in het minst zwarte humor.’

Op de avond van Allerzielen bezingt mezzosopraan Olivia Vermeulen, in repertoire van Barok tot hitlijst, alle aspecten van de dood: Hello Darkness. Zelf zegt ze over dit nieuwe recitalprogramma dat ze samenstelde met pianist Jan Philip Schulze: ‘Dirty Minds was de titel van ons vorige programma, dat gewijd was aan erotiek. Met Hello Darkness trekken we verder naar het tweede hoofd­mot­ief, de tweede oorsprong van kunst en muziek. Na de ‘kleine dood’ nu de grote dood! We lopen alle schakeringen langs – van depressie en het doorgronden van innerlijke afgronden tot moordlust. Het wordt een avond waarop de duisternis niet alleen aanleiding is voor vertwijfeling, maar ook voor troost, lichtheid, hoop en niet in het minst zwarte humor.’

Op de avond van Allerzielen bezingt mezzosopraan Olivia Vermeulen, in repertoire van Barok tot hitlijst, alle aspecten van de dood: Hello Darkness. Zelf zegt ze over dit nieuwe recitalprogramma dat ze samenstelde met pianist Jan Philip Schulze: ‘Dirty Minds was de titel van ons vorige programma, dat gewijd was aan erotiek. Met Hello Darkness trekken we verder naar het tweede hoofd­mot­ief, de tweede oorsprong van kunst en muziek. Na de ‘kleine dood’ nu de grote dood! We lopen alle schakeringen langs – van depressie en het doorgronden van innerlijke afgronden tot moordlust. Het wordt een avond waarop de duisternis niet alleen aanleiding is voor vertwijfeling, maar ook voor troost, lichtheid, hoop en niet in het minst zwarte humor.’

Op de avond van Allerzielen bezingt mezzosopraan Olivia Vermeulen, in repertoire van Barok tot hitlijst, alle aspecten van de dood: Hello Darkness. Zelf zegt ze over dit nieuwe recitalprogramma dat ze samenstelde met pianist Jan Philip Schulze: ‘Dirty Minds was de titel van ons vorige programma, dat gewijd was aan erotiek. Met Hello Darkness trekken we verder naar het tweede hoofd­mot­ief, de tweede oorsprong van kunst en muziek. Na de ‘kleine dood’ nu de grote dood! We lopen alle schakeringen langs – van depressie en het doorgronden van innerlijke afgronden tot moordlust. Het wordt een avond waarop de duisternis niet alleen aanleiding is voor vertwijfeling, maar ook voor troost, lichtheid, hoop en niet in het minst zwarte humor.’

Biografie

Olivia Vermeulen, mezzosopraan

De Nederlandse zangeres Olivia Vermeulen genoot haar opleiding in Detmold en in Berlijn bij Julie Kaufmann, en nam deel aan masterclasses van Dietrich Fischer-­Dieskau, Andreas Scholl, Thomas Quasthoff en Irwin Gage.

Ze won een aantal belangrijke onderscheidingen en maakte deel uit van de operastudio van de Komische Oper in Berlijn.

De mezzosopraan soleerde bij gezelschappen als het London Symphony Orchestra, het Boedapest Festival Orkest, het Ensemble Modern, de Camerata Salzburg, het Gabrieli Consort en de Berliner Philharmoniker.

Als operazangeres zong ze in de theaters van bijvoorbeeld Dijon, Versailles, Parijs, Moskou en Amsterdam en op de festivals van Bregenz en Aix-en-­Provence.

Onder leiding van René Jacobs debuteerde ze in 2016 in de Staatsoper Unter den Linden in Berlijn en tourde ze in 2018 met het Freiburger Barockorchester in Mozarts Le nozze di Figaro.

In de Grote Zaal van Het Concertgebouw was Olivia Vermeulen te gast in mei 2018 in Mozarts ‘Grote mis’ door het Bach Collegium Japan onder leiding van Masaaki Suzuki. In de Kleine Zaal gaf ze in mei 2015 een recital in Het Zondagochtend Concert en keerde ze in februari 2020 terug met het liedprogramma Dirty Minds. Voor de gelijknamige cd kreeg ze zowel een Preis der deutschen Schalplattenkritik als een Edison Klassiek.

Jan Philip Schulze, piano

De Duitse pianist Jan Philip Schulze is actief als solist, ­kamermusicus en liedbegeleider.

Hij studeerde aan de Musikhochschule in München en volgde lessen aan het conservatorium in Moskou. Onder zijn docenten waren Helmut Deutsch en Dietrich Fischer-Dieskau. In de beginjaren van zijn carrière won Jan Philip Schulze prijzen van belangrijke concoursen in onder meer Spanje, Italië en Zuid-Afrika. Inmiddels trad hij op in tal van bekende concertzalen, zoals de Koninklijke Muntschouwburg in Brussel, de Londense Wigmore Hall en de Scala in Milaan.

Naast werk uit het verleden vertolkt de pianist graag moderne en hedendaagse muziek, en hij brengt geregeld nieuw werk in première. Hij nam alle pianowerken van Hans ­Werner Henze op cd op.

Jan ­Philip Schulze musiceerde met vele bekende vocalisten, onder wie Juliane Banse, Dietrich Henschel, Jonas Kaufmann en Violeta Urmana. Met deze laatste zangeres was hij in 2006 ook te gast in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw. Met Olivia Vermeulen verzorgde Jan Philip Schulze op datzelfde podium recitals op 10 mei 2015 en 25 februari 2020. Afgelopen mei maakte hij met haar in de Kleine Zaal opnames voor hun nieuwste album Hello Darkness, dat naar verwachting in januari uitkomt.