Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Concertprogramma

Concertprogramma

Olivia Vermeulen: Hello Darkness

Olivia Vermeulen: Hello Darkness

Kleine Zaal
02 november 2021
20.15 uur

Print dit programma

Olivia Vermeulen mezzosopraan
Jan Philip Schulze piano

Zangteksten inclusief definitief programma gratis verkrijgbaar aan de zaal

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door Evi van Lanschot

Lees ook: Mezzosopraan Olivia Vermeulen: ‘Ik ben een beetje bijgelovig’

Hello Darkness
(programma onder voorbehoud en in willekeurige volgorde)

Claudio Monteverdi (1567-1643)

Lasciate mi morire
uit ‘Lamento d’Arianna’ (1608)

Billie Eilish O’Connell (2001) en Finneas O’Connell (1997)

Listen Before I Go (2019)

Franz Schubert (1797-1828)

Der Tod und das Mädchen, D 531 (1817)
Der Jüngling und der Tod, D 545 (1817)

George Crumb (1929)

Dance of the Moon in Santiago
uit ‘Spanish Songbook II: Sun and Shadow’ (2014)

Henri Duparc (1848-1933)

Extase (1874)

Alban Berg (1885-1935)

Vier Lieder, op. 2 (1909-10)
Schlafen, schlafen
Schlafend trägt man mich in mein Heimatland
Nun ich der Riesen Stärksten überwand
Warm die Lüfte

Bernhard Lang (1957)

The Crow
uit ‘The Cold Trip’ (2014-15)

Randy Newman (1943)

In Germany Before the War (1977)

John Cage (1912-1992)

The Wonderful Widow of Eighteen Springs (1942)

 

Robert Schumann (1810-1856)

Nachtlied, op. 108 (1849)

Wolfgang Rihm (1952)

Zwei Gedichte von Marina
Zwetajewa (2016)
... bist fort
Zeit sich vom Bernstein zu trennen

Gustav Mahler (1860-1911)

Urlicht
uit ’Tweede symfonie in c kl.t.’, ‘Auferstehung’ (1888-94)

Richard Strauss (1864-1949)

Befreit
uit ‘Fünf Lieder’, op. 39 (1898)

Nick Cave (1957)

The Curse of Millhaven (1996)

er is geen pauze
einde ± 21.30 uur

Kleine Zaal 02 november 2021 20.15 uur

Olivia Vermeulen mezzosopraan
Jan Philip Schulze piano

Zangteksten inclusief definitief programma gratis verkrijgbaar aan de zaal

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door Evi van Lanschot

Lees ook: Mezzosopraan Olivia Vermeulen: ‘Ik ben een beetje bijgelovig’

Hello Darkness
(programma onder voorbehoud en in willekeurige volgorde)

Claudio Monteverdi (1567-1643)

Lasciate mi morire
uit ‘Lamento d’Arianna’ (1608)

Billie Eilish O’Connell (2001) en Finneas O’Connell (1997)

Listen Before I Go (2019)

Franz Schubert (1797-1828)

Der Tod und das Mädchen, D 531 (1817)
Der Jüngling und der Tod, D 545 (1817)

George Crumb (1929)

Dance of the Moon in Santiago
uit ‘Spanish Songbook II: Sun and Shadow’ (2014)

Henri Duparc (1848-1933)

Extase (1874)

Alban Berg (1885-1935)

Vier Lieder, op. 2 (1909-10)
Schlafen, schlafen
Schlafend trägt man mich in mein Heimatland
Nun ich der Riesen Stärksten überwand
Warm die Lüfte

Bernhard Lang (1957)

The Crow
uit ‘The Cold Trip’ (2014-15)

Randy Newman (1943)

In Germany Before the War (1977)

John Cage (1912-1992)

The Wonderful Widow of Eighteen Springs (1942)

 

Robert Schumann (1810-1856)

Nachtlied, op. 108 (1849)

Wolfgang Rihm (1952)

Zwei Gedichte von Marina
Zwetajewa (2016)
... bist fort
Zeit sich vom Bernstein zu trennen

Gustav Mahler (1860-1911)

Urlicht
uit ’Tweede symfonie in c kl.t.’, ‘Auferstehung’ (1888-94)

Richard Strauss (1864-1949)

Befreit
uit ‘Fünf Lieder’, op. 39 (1898)

Nick Cave (1957)

The Curse of Millhaven (1996)

er is geen pauze
einde ± 21.30 uur

Toelichting

Op de avond van Allerzielen bezingt mezzosopraan Olivia Vermeulen, in repertoire van Barok tot hitlijst, alle aspecten van de dood: Hello Darkness. Zelf zegt ze over dit nieuwe recitalprogramma dat ze samenstelde met pianist Jan Philip Schulze: ‘Dirty Minds was de titel van ons vorige programma, dat gewijd was aan erotiek. Met Hello Darkness trekken we verder naar het tweede hoofd­mot­ief, de tweede oorsprong van kunst en muziek. Na de ‘kleine dood’ nu de grote dood! We lopen alle schakeringen langs – van depressie en het doorgronden van innerlijke afgronden tot moordlust. Het wordt een avond waarop de duisternis niet alleen aanleiding is voor vertwijfeling, maar ook voor troost, lichtheid, hoop en niet in het minst zwarte humor.’

Op de avond van Allerzielen bezingt mezzosopraan Olivia Vermeulen, in repertoire van Barok tot hitlijst, alle aspecten van de dood: Hello Darkness. Zelf zegt ze over dit nieuwe recitalprogramma dat ze samenstelde met pianist Jan Philip Schulze: ‘Dirty Minds was de titel van ons vorige programma, dat gewijd was aan erotiek. Met Hello Darkness trekken we verder naar het tweede hoofd­mot­ief, de tweede oorsprong van kunst en muziek. Na de ‘kleine dood’ nu de grote dood! We lopen alle schakeringen langs – van depressie en het doorgronden van innerlijke afgronden tot moordlust. Het wordt een avond waarop de duisternis niet alleen aanleiding is voor vertwijfeling, maar ook voor troost, lichtheid, hoop en niet in het minst zwarte humor.’

Op de avond van Allerzielen bezingt mezzosopraan Olivia Vermeulen, in repertoire van Barok tot hitlijst, alle aspecten van de dood: Hello Darkness. Zelf zegt ze over dit nieuwe recitalprogramma dat ze samenstelde met pianist Jan Philip Schulze: ‘Dirty Minds was de titel van ons vorige programma, dat gewijd was aan erotiek. Met Hello Darkness trekken we verder naar het tweede hoofd­mot­ief, de tweede oorsprong van kunst en muziek. Na de ‘kleine dood’ nu de grote dood! We lopen alle schakeringen langs – van depressie en het doorgronden van innerlijke afgronden tot moordlust. Het wordt een avond waarop de duisternis niet alleen aanleiding is voor vertwijfeling, maar ook voor troost, lichtheid, hoop en niet in het minst zwarte humor.’

Op de avond van Allerzielen bezingt mezzosopraan Olivia Vermeulen, in repertoire van Barok tot hitlijst, alle aspecten van de dood: Hello Darkness. Zelf zegt ze over dit nieuwe recitalprogramma dat ze samenstelde met pianist Jan Philip Schulze: ‘Dirty Minds was de titel van ons vorige programma, dat gewijd was aan erotiek. Met Hello Darkness trekken we verder naar het tweede hoofd­mot­ief, de tweede oorsprong van kunst en muziek. Na de ‘kleine dood’ nu de grote dood! We lopen alle schakeringen langs – van depressie en het doorgronden van innerlijke afgronden tot moordlust. Het wordt een avond waarop de duisternis niet alleen aanleiding is voor vertwijfeling, maar ook voor troost, lichtheid, hoop en niet in het minst zwarte humor.’

Biografie

Olivia Vermeulen, mezzosopraan

De Nederlandse Olivia Vermeulen studeerde in Detmold bij Mechtild Böhme en in Berlijn bij Julie Kaufmann, nam deel aan masterclasses van Dietrich Fischer-Dieskau, Andreas Scholl, Thomas Quasthoff en Irwin Gage en maakte deel uit van de operastudio van de Komische Oper in Berlijn.

Onder leiding van René Jacobs debuteerde ze in 2016 in de Staatsoper Unter den Linden in Berlijn en tourde ze met het Freiburger Barockorchester. 

Ze zong opera in de theaters van Dijon, Versailles, Parijs, Moskou en Amsterdam en op de festivals van Halle, Bregenz en Aix-en-Provence. Op de Kissinger Sommer bracht ze liederen van Wolfgang Rihm in première. Olivia Vermeulen soleerde bij het London Symphony Orchestra, het Budapest Festival Orchestra, het Ensemble Modern, de Camerata Salzburg, de Berliner Philharmoniker en het Bach Collegium Japan.

In de Kleine Zaal gaf de mezzosopraan voor het laatst een recital in november 2023, en in de Grote Zaal soleerde ze tijdens de VriendenLoterij ZomerConcerten 2023 in Mozarts Krönungsmesse met het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor.

Jan Philip Schulze, piano

De Duitse pianist Jan Philip Schulze is actief als solist, kamermusicus en liedbegeleider en geeft les aan de Musikhochschule van Hannover. Zelf studeerde hij aan de Musikhochschule in München en het Tsjaikovski Conservatorium in Moskou. Onder zijn docenten waren Helmut Deutsch en Dietrich Fischer-­Dieskau.

In de beginjaren van zijn carrière won Jan Philip Schulze prijzen van belangrijke concoursen in onder meer Spanje, Italië en Zuid-Afrika

Inmiddels treedt hij op in tal van bekende concertzalen, zoals de Koninklijke Muntschouwburg in Brussel, de Londense Wigmore Hall en La Scala in Milaan. Naast werk uit het verleden vertolkt de pianist graag moderne en hedendaagse muziek: hij nam alle pianowerken van Hans Werner Henze op en brengt geregeld nieuw werk in première. Jan Philip Schulze musiceerde met vele bekende vocalisten, onder wie Juliane Banse, Dietrich Henschel, Jonas Kaufmann en Violeta Urmana.

Met deze laatste zangeres was hij in 2006 ook te gast in Het Concert­gebouw. Met Olivia Vermeulen verzorgde Jan Philip Schulze in de Kleine Zaal recitals op 10 mei 2015, 25 februari 2020 en 2 november 2021. In mei 2021 maakte hij met haar op datzelfde podium ook de opnames voor hun laatste gezamenlijke cd Hello Darkness.