Nog geen account of wachtwoord vergeten? Ga dan naar concertgebouw.nl
meer dan klassiek

Ode aan Avicii in Het Concertgebouw

door Daniël Steneker
03 feb. 2020 03 februari 2020

Met meer dan twintig hits in zo’n acht jaar tijd was de Zweedse Tim Bergling (1989-2019), beter bekend onder zijn artiestennaam Avicii, een van de succesvolste dj’s van het afgelopen decennium. Het Noord Nederlands Orkest brengt een symfonisch eerbetoon.

Avicii was meer dan een hitmachine: bovenal was hij een getalenteerd muzikant met een fijn gevoel voor meeslepende, meezingbare melodieën en poppy vocalen. Tegelijkertijd combineerde hij zijn elektronische muziek met andere genres: denk aan de folk­invloeden in zijn megahits Wake Me Up en The Nights. Avicii bracht EDM (zie kader) van de club naar de hitparade. De muziekwereld reageerde dan ook geschokt toen Bergling op 20 april 2018 dood werd aangetroffen op een landgoed in Oman. Uit een statement van zijn ouders zou snel blijken dat het om zelfdoding ging en dat de druk van de muziekindustrie zijn tol had geëist. Of, zoals op de track Peace of Mind van het postuum uitgebrachte album TIM wordt gezongen: ‘Dear society /You are moving way too fast /Way too fast for me /I’m just tryna catch my breath.’

Op 4 februari brengt het Noord Nederlands Orkest in Het Concertgebouw een symfonische ode aan Avicii. Arrangeur Dirk Brossé bewerkte wereldhits als Hey Brother, Levels en You Make Me voor het Groningse orkest. Het NNO is weliswaar het oudste professionele orkest van Nederland, het heeft een scherp oor heeft voor hedendaagse popmuziek. Eerder bleek dit bijvoorbeeld al uit het eerbetoon aan de Nederlandse dj Armin van Buuren in 2010 en aan Prince vorig seizoen.

Kenmerkend voor Avicii’s muziek is de nadruk op zang en de veelvuldige samenwerking met vocalisten, van Coldplay-frontman Chris Martin tot de Haïtiaanse rapper Wyclef Jean. Tijdens het Symphonic Tribute to Avicii wordt het Noord Nederlands Orkest bijgestaan door twee zangers van Nederlandse bodem. Anneke van Giersbergen was meer dan tien jaar de frontvrouw van de rockgroep The Gathering en heeft inmiddels een vruchtbare solocarrière waarin ze ­genreconventies aan haar laars lapt.

Zo treedt ze op met haar nieuwe metalformatie VUUR, maar schreef ze ook muziek voor de Efteling. Het werken met symfonieorkesten is haar niet vreemd. Zo vertolkte ze in 2018 haar eigen muziek met het Residentie Orkest. Niels Geusebroek begon als zanger van de band Silkstone en kreeg in 2011 landelijke bekendheid als deelnemer van The Voice of Holland. Hij verzorgde de vocalen op Year of Summer van de Nederlandse dj Wild­stylez, dat in 2012 steeg naar een derde plaats in de Top 40.

Avicii (nc?)

Avicii (nc?)

Avicii (nc?)

Avicii (nc?)

Popland Zweden

Van Abba tot Ace of Base: per capita is Zweden de grootste exporteur van popmuziek ter wereld. Met slechts 10 miljoen inwoners is het ook niet vreemd dat de Zweedse muziekindustrie veelal over de landsgrenzen kijkt. Sinds eind jaren negentig staan Zweedse producers – met Karl Martin Sandberg, alias Max Martin, voorop – aan de basis van vele megahits van onder anderen Britney Spears en Katy Perry. In de eerste jaren van deze eeuw werd Zweden ook op dancegebied een grote speler, met naast Avicii ook acts als Eric Prydz en Swedish House Mafia.

EDM

EDM (electronic dance music) is een parapluterm die een veelvoud aan genres omvat. De twee gemene delers zijn in de naam vervat: de muziek wordt hoofdzakelijk gemaakt met elektronische instrumenten en is in eerste plaats bedoeld om te dansen. Binnen het genre werd Avicii’s muziek aanvankelijk gerekend tot de ‘progressive house’ – denk aan een lange opbouw die toewerkt naar een climax – maar uiteindelijk ontwikkelde hij een eclectische stijl met invloeden van country, disco en pop.

Klassiek om te dansen

Klassieke muziek en dancemuziek lijken mijlenver uit elkaar te staan, toch zijn er tal van kruisbestuivingen. Denk aan A Fifth of Beethoven, de discobewerking van Beethovens Vijfde symfonie (Walter Murphy, 1976), of Tiësto’s Adagio for Strings (2005), naar het gelijknamige werk uit 1936 van Samuel Barber. Andersom kijkt de klassieke wereld ook naar de dancewereld: zo bracht het Royal Stockholm Philharmonic Orchestra in 2017 een album uit met orkestrale bewerkingen van onder meer Daft Punk en Faithless.

di 4 februari  | Grote Zaal
Symphonic Tribute to Avicii

Bekijk dit programma op de website van Het Concertgebouw

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.