Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
lijstje

Krystian Zimerman in 7 uitspraken

door de redactie
29 sep. 2020 29 september 2020

Krystian Zimerman speelt deze maand alle ­pianoconcerten van Beethoven met het Concertgebouworkest. De ­Poolse pianist staat erom bekend dat hij in de weinige interviews die hij geeft een duidelijke mening ventileert.

  • Krystian Zimerman

    foto: Bartek Barczyk, 2018

    Krystian Zimerman

    foto: Bartek Barczyk, 2018

  • Krystian Zimerman

    foto: Bartek Barczyk, 2018

    Krystian Zimerman

    foto: Bartek Barczyk, 2018

1

Over Beethoven: ‘Beethoven had thuis echt een andere piano [dan wij gebruiken]. Bovendien had hij een heel speciaal gehoor. Hij had houten stokken die hij tegen de klankkast zette, hij beet dan in het andere eind. Door deze ‘bone-transmission’ ging het geluid direct zijn brein in. Hij hoorde waarschijnlijk heel andere dingen dan wij.’

2

Over repertoire: ‘Wat ik in de concertzaal speel is misschien maar één procent van wat ik thuis speel. Ik werk dagelijks aan stukken die ik nooit van mijn leven live zal spelen.’

‘Ik vind het moeilijk mezelf vast te leggen en te zeggen – OK, op 23 december 2010 zal ik een biefstuk willen eten met tiramisu toe. Ik probeer mijn programma’s zo laat mogelijk bekend te maken, zodat ik pas bepaal wat ik ga spelen als ik echt weet wat ik wil spelen.’

3

Over tournees: ‘Ik haat het om niet thuis te zijn, en drie weken lang in een stad rond te hangen alleen maar om een pianoconcert vier keer te spelen, wat je in vier uur zou kunnen doen.’

4

Over niet repeteren: ‘Als je van plan bent ’s avonds iemand te vertellen dat je van haar houdt, ga je niet de hele middag voor de spiegel staan om te kijken wat je lippen doen als je de woorden ‘Ik hou van je’ vormt. Dat hoeft niet. Ik hoef het stuk thuis niet te oefenen. Ik vertel ze in de concertzaal wel dat ik van ze hou.’ 

5

Over publiek: ‘Ik begon in Het Concertgebouw met 300 mensen in de zaal. Hoewel ik niets aan publiciteit doe, waren er het de keer daarna 600, waaronder de 300 van de eerste keer. En de laatste keer was het uitverkocht. Dit publiek, op die manier gewonnen, is het beste publiek. Ik zou mijn publiek niet willen ruilen met welke artiest ook.’

6

Over plaatopnamen en opnamen digitaal schoonmaken: ‘Ik ben nooit tevreden met mijn opnamen en ik ­adviseer niemand ze te kopen.’

 ‘[Digitaal schoonmaken] is alsof je de Mona Lisa uitkleedt en ziet dat ze vandaag geen schoon ondergoed aan heeft. Dat is oneerlijk, want het schilderij gaat over haar glimlach en niet over haar ondergoed.’

  

7

Over het Concertgebouworkest: ‘Het Concertgebouworkest is het enige grote orkest in Europa dat ik ken dat werkelijk flexibel en met diepgang werkt, waar ruimte is voor inspiratie.’

 

7, 8, 9 en 11 oktober | Grote Zaal
Concertgebouworkest
Gustavo Gimeno – dirigent
Krystian Zimerman – piano

 

1

Over Beethoven: ‘Beethoven had thuis echt een andere piano [dan wij gebruiken]. Bovendien had hij een heel speciaal gehoor. Hij had houten stokken die hij tegen de klankkast zette, hij beet dan in het andere eind. Door deze ‘bone-transmission’ ging het geluid direct zijn brein in. Hij hoorde waarschijnlijk heel andere dingen dan wij.’

2

Over repertoire: ‘Wat ik in de concertzaal speel is misschien maar één procent van wat ik thuis speel. Ik werk dagelijks aan stukken die ik nooit van mijn leven live zal spelen.’

‘Ik vind het moeilijk mezelf vast te leggen en te zeggen – OK, op 23 december 2010 zal ik een biefstuk willen eten met tiramisu toe. Ik probeer mijn programma’s zo laat mogelijk bekend te maken, zodat ik pas bepaal wat ik ga spelen als ik echt weet wat ik wil spelen.’

3

Over tournees: ‘Ik haat het om niet thuis te zijn, en drie weken lang in een stad rond te hangen alleen maar om een pianoconcert vier keer te spelen, wat je in vier uur zou kunnen doen.’

4

Over niet repeteren: ‘Als je van plan bent ’s avonds iemand te vertellen dat je van haar houdt, ga je niet de hele middag voor de spiegel staan om te kijken wat je lippen doen als je de woorden ‘Ik hou van je’ vormt. Dat hoeft niet. Ik hoef het stuk thuis niet te oefenen. Ik vertel ze in de concertzaal wel dat ik van ze hou.’ 

5

Over publiek: ‘Ik begon in Het Concertgebouw met 300 mensen in de zaal. Hoewel ik niets aan publiciteit doe, waren er het de keer daarna 600, waaronder de 300 van de eerste keer. En de laatste keer was het uitverkocht. Dit publiek, op die manier gewonnen, is het beste publiek. Ik zou mijn publiek niet willen ruilen met welke artiest ook.’

6

Over plaatopnamen en opnamen digitaal schoonmaken: ‘Ik ben nooit tevreden met mijn opnamen en ik ­adviseer niemand ze te kopen.’

 ‘[Digitaal schoonmaken] is alsof je de Mona Lisa uitkleedt en ziet dat ze vandaag geen schoon ondergoed aan heeft. Dat is oneerlijk, want het schilderij gaat over haar glimlach en niet over haar ondergoed.’

  

7

Over het Concertgebouworkest: ‘Het Concertgebouworkest is het enige grote orkest in Europa dat ik ken dat werkelijk flexibel en met diepgang werkt, waar ruimte is voor inspiratie.’

 

7, 8, 9 en 11 oktober | Grote Zaal
Concertgebouworkest
Gustavo Gimeno – dirigent
Krystian Zimerman – piano

 

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.