Rachel Podger viool
Lucie Horsch blokfluit
Dit concert maakt deel uit van de serie Het Middagconcert.
Ook interessant:
- Dubbelinterview Podger en Horsch
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata en fuga in d kl.t., BWV 565 (1708)
oorspronkelijk voor orgel, bewerking voor viool solo van Chad Kelly
Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Canonische sonate nr. 1 in G gr.t., TWV 40:118 (1738)
Vivace
Adagio
Allegro
Allegro en Presto uit ‘Fantasia nr. 7 in Es gr.t.’, TWV 40:20
uit ‘Twaalf fantasieën voor viool solo’ (1735)
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Andante
uit ‘Duet in e kl.t.’, Wq. 140 (1748) voor fluit en viool
Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755)
Vivace
Allegro
Affettuoso
uit ‘Sonate nr. 2 in e kl.t.’, op. 51 (1734) voor fluit en viool
Carl Philipp Emanuel Bach
Allegretto
uit ‘Duet in e kl.t.’, Wq. 140
Johann Sebastian Bach
Partita in a kl.t. voor fluit solo, BWV 1013 (1722-23)
Allemande
Courante
Sarabande
Bourrée anglaise
Georg Philipp Telemann
Duet in B gr.t., TWV 40:111
voor fluit en viool
uit ‘Der getreue Musik-Meister’ (1728-29)
Johann Sebastian Bach
Gigue
uit ‘Partita nr. 3 in E gr.t.’, BWV 1006 (1720)
voor viool solo
Antonio Maria Montanari (1676-1737)
Giga senza basso
uit ‘Sonate in d kl.t.’ voor viool solo (jaartal onbekend)
Traditioneel
Keltische melodieën uit The Dancing Master (1651) van John Playford (1623-1686)
Johnnie Faa
Lord Aboyne’s Welcome or Cumbernauld House
Lass of Pietie’s Mill
Ettrick Banks
Traditioneel
The Kid on the Mountain (arr. Horsch & Podger)
er is geen pauze
einde ± 17.15 uur
Met dank aan de begunstigers van het Fonds Kleine Zaal.
Rachel Podger viool
Lucie Horsch blokfluit
Dit concert maakt deel uit van de serie Het Middagconcert.
Ook interessant:
- Dubbelinterview Podger en Horsch
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata en fuga in d kl.t., BWV 565 (1708)
oorspronkelijk voor orgel, bewerking voor viool solo van Chad Kelly
Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Canonische sonate nr. 1 in G gr.t., TWV 40:118 (1738)
Vivace
Adagio
Allegro
Allegro en Presto uit ‘Fantasia nr. 7 in Es gr.t.’, TWV 40:20
uit ‘Twaalf fantasieën voor viool solo’ (1735)
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Andante
uit ‘Duet in e kl.t.’, Wq. 140 (1748) voor fluit en viool
Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755)
Vivace
Allegro
Affettuoso
uit ‘Sonate nr. 2 in e kl.t.’, op. 51 (1734) voor fluit en viool
Carl Philipp Emanuel Bach
Allegretto
uit ‘Duet in e kl.t.’, Wq. 140
Johann Sebastian Bach
Partita in a kl.t. voor fluit solo, BWV 1013 (1722-23)
Allemande
Courante
Sarabande
Bourrée anglaise
Georg Philipp Telemann
Duet in B gr.t., TWV 40:111
voor fluit en viool
uit ‘Der getreue Musik-Meister’ (1728-29)
Johann Sebastian Bach
Gigue
uit ‘Partita nr. 3 in E gr.t.’, BWV 1006 (1720)
voor viool solo
Antonio Maria Montanari (1676-1737)
Giga senza basso
uit ‘Sonate in d kl.t.’ voor viool solo (jaartal onbekend)
Traditioneel
Keltische melodieën uit The Dancing Master (1651) van John Playford (1623-1686)
Johnnie Faa
Lord Aboyne’s Welcome or Cumbernauld House
Lass of Pietie’s Mill
Ettrick Banks
Traditioneel
The Kid on the Mountain (arr. Horsch & Podger)
er is geen pauze
einde ± 17.15 uur
Met dank aan de begunstigers van het Fonds Kleine Zaal.
Biografie
Rachel Podger, viool
Rachel Podger is een toonaangevend vertolker van muziek uit de Barok en de Klassieke Periode. Ze is sinds 2005 artistiek leider van het Brecon Baroque Festival, en afgelopen najaar had haar eigen gezelschap Brecon Baroque veel succes met het cd-project Bach Goldberg Variations Reimagined.
In 2018 werd de violiste uitgeroepen tot Gramophone Artist of the Year en in 2019/2020 was ze artist in residence van Wigmore Hall in Londen.
Voor de seizoenen 2024/2025 en 2025/2026 is ze eerste gastdirigent van Tafelmusik, en bij Kings Place in Londen is ze dit seizoen Artist in Focus. Daarnaast verdiept ze haar samenwerking met ensembles als het Orchestra of the Age of Enlightenment, I Fagiolini, Philharmonia Baroque, de Handel and H­aydn Society en San Francisco Early Music.
In het langjarige project A Guardian Angel met vocaal ensemble VOCES8 combineert Rachel Podger – live en in 2014 ook op cd – barokmuziek met hedendaagse koorwerken. Voor haar solo-cd Tutta Sola kreeg ze in 2023 een Opus Klassik en twee awards van BBC Music Magazine, en haar prijswinnende Vivaldi-opnames werden vorig voorjaar opnieuw uitgebracht in een 7-cd-box. De violiste presenteert op BBC Radio 3, heeft haar eigen trainingsprogramma BOGA (Bow Yoga), en geeft les aan de Royal Academy of Music in Londen, het Royal Welsh College of Music and Drama in Cardiff en de Juilliard School of Music in New York.
In de Kleine Zaal was Rachel Podger voor het laatst te gast op 30 september 2018, in een recital met Kristian Bezuidenhout op klavecimbel.
Lucie Horsch, blokfluit
Vanaf haar elfde studeerde Lucie Horsch blokfluit bij Walter van Hauwe aan het conservatorium van haar geboorteplaats Amsterdam. Na een pianostudie bij Marjes Benoist en Jan Wijn behaalde ze in 2023 haar master fortepiano bij Olga Pashchenko.
Haar liefde voor zang – ze zong zeven jaar in het Nationaal Kinderkoor – resulteerde in een tweede masterstudie in de klas van Xenia Meijer, en als mezzosopraan kreeg ze masterclasses van Elly Ameling en Margreet Honig.
Lucie Horsch tourde in Europa met de Academy of Ancient Music, Amsterdam Sinfonietta en het Orkest van de Achttiende Eeuw en in Japan met het B’Rock Orchestra. Ook werkte ze met de Hong Kong Philharmonic en het Los Angeles Chamber Orchestra. Voor kamermuziek ging ze naar de Sommets Musicaux de Gstaad, het Solsberg Festival, de Thüringer Bachwochen, de Dresdner Musikfestspiele, het paasfestival in Aix-en-Provence, Wigmore Hall in Londen, KKL Luzern en het Wiener Konzerthaus.
Met haar debuut-cd gewijd aan Vivaldi won Lucie Horsch in 2017 een Edison; de opvolger, Baroque Journey, kreeg in 2019 een Opus Klassik. Edison Klassiek Publieksprijzen won ze met Origins (2023) en The Frans Brüggen Project (2025). Lucie Horsch won in 2009 de allereerste editie van het Koninklijk Concertgebouw Concours en kreeg in 2016 de Concertgebouw Young Talent Award, waarna Het Concertgebouw haar voordroeg voor het ECHO Rising Stars-programma (2021/2022).
In 2020 kreeg ze de Nederlandse Muziekprijs en in 2022 een Borletti-Buitoni Trust Fellowship. Haar blokfluiten zijn gebouwd door Seiji Hirao, Frederick Morgan, Stephan Blezinger en anderen. Het vorige optreden in de Kleine Zaal was in oktober 2025 in de serie Close-up, in de week waarin ze ook met het Concertgebouworkest en dirigent Maxim Emelyanychev het voor haar gecomponeerde Vents et lyres van Lotta Wennäkoski in wereldpremière bracht.