Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
tips van orkestleden

Dit zijn de luistertips van violiste Nienke van Rijn

door de redactie
21 dec. 2023 21 december 2023

De musici van het Concertgebouworkest spelen de mooiste muziek. Maar wat zijn hun eigen favorieten? Violist Nienke van Rijn deelt haar luistertips.

  • Nienke van Rijn

    Foto: Eduardus Lee

    Nienke van Rijn

    Foto: Eduardus Lee

  • Nienke van Rijn

    Foto: Eduardus Lee

    Nienke van Rijn

    Foto: Eduardus Lee

‘Bij de vraag naar mijn favoriete muziek: Om te beginnen, stilte! Als ik vrij ben zit mijn hoofd nog zo vol muziek dat ik echt moet afkicken. Ik merk dat bijvoorbeeld vooral in de zomervakantie; soms word dan ik ’s nachts wakker midden in een moeilijke passage van een stuk waarvan ik geen idee heb wat het is - maar wat ik wel automatisch kan spelen. Sowieso heb ik echt rust nodig om alle muzikale indrukken te verwerken. Die rust is er nauwelijks met elke week een nieuw programma. Vandaar dat er ook wat middeleeuwse muziek op mijn lijstje staat; voor mij de muziek om te onthaasten, de tijd stil te zetten en even de blik naar binnen te richten.’

1

Gilles Binchois & Dominique Vellard - Triste plaisir et douloureuse joie
‘Prachtige melancholieke chansons van de 15e-eeuwse Bourgondische hofcomponisten Gilles Binchois en Guillaume Dufay op teksten van Charles d Orléans en Petrarca.’

2

Jordi Savall - El Cancionero De Palacio
‘Alles wat Jordi Savall maakt met zijn ensembles is geweldig. Dit is prachtige muziek van het Spaanse hof in de late middeleeuwen/vroege renaissance. Het is ook een mooi voorbeeld van hoe goed een culturele smeltkroes kan werken; je hoort de Arabische invloeden (bijvoorbeeld bij ‘tres morillas’) in door Savall prachtig uitgewerkte ritmes en melodieën verweven met Spaanse volks- en hofmuziek. Of bijvoorbeeld die boerse humor over de snoeverige fantast Rodrigo Martinez, die in zijn bravoure fluit naar zijn ganzen, omdat hij denkt dat het koeien zijn.’

3

Richard Wagner - Götterdämmerung uit de Ring des Nibelungen 
‘Fantastische opname van Haïtink met het Bayerische Rundfunk. Haitinks gevoel voor rust, in combinatie met een grote spanningsboog en grote lijnen komt prachtig tot uiting in deze weergaloze apocalyptische muziek. Haitink vertelde me toen ik hem zei dat ik deze ring zo geweldig vond dat hij er zelf helemaal niet zo van onder de indruk was, maar dat was ook typisch voor Haitink - nooit tevreden en altijd op zoek.’

4

Paolo Conte - The Best Of (1998)
‘Niks is fijner dan oneindige zomers door het zinderende Italiaanse landschap rijden met Paolo Conte op de playlist. Zijn stijl is totaal eigen met vaak geweldige harmonieën. ‘Max’ doet bijna klassiek aan met die prachtige cello en klarinetsolo’s. Of het prachtige zwoele ‘Alle prese con una verde Milonga’ of die maffe humor in bijvoorbeeld ‘Sotto le stelle del jazz’ of ‘Gong-oh’. Hij speelt met klank en taal tegelijk in ‘Come di’ en hij gaat helemaal los op de piano in ‘Boogie’. En alles met dat rauwe stemgeluid van hem. Heerlijk!’

5

Gustav Mahler - Tweede symfonie
‘Mahlers Tweede was geweldig om met Mariss te mogen doen. Mariss’ liefde voor detail gekoppeld aan de grote lijn (net als Haitink) die hij nooit uit het oog verloor. Ik heb geweldige herinneringen aan deze Mahler-symfonie, dus onze eigen opname moet erin!’

‘Bij de vraag naar mijn favoriete muziek: Om te beginnen, stilte! Als ik vrij ben zit mijn hoofd nog zo vol muziek dat ik echt moet afkicken. Ik merk dat bijvoorbeeld vooral in de zomervakantie; soms word dan ik ’s nachts wakker midden in een moeilijke passage van een stuk waarvan ik geen idee heb wat het is - maar wat ik wel automatisch kan spelen. Sowieso heb ik echt rust nodig om alle muzikale indrukken te verwerken. Die rust is er nauwelijks met elke week een nieuw programma. Vandaar dat er ook wat middeleeuwse muziek op mijn lijstje staat; voor mij de muziek om te onthaasten, de tijd stil te zetten en even de blik naar binnen te richten.’

1

Gilles Binchois & Dominique Vellard - Triste plaisir et douloureuse joie
‘Prachtige melancholieke chansons van de 15e-eeuwse Bourgondische hofcomponisten Gilles Binchois en Guillaume Dufay op teksten van Charles d Orléans en Petrarca.’

2

Jordi Savall - El Cancionero De Palacio
‘Alles wat Jordi Savall maakt met zijn ensembles is geweldig. Dit is prachtige muziek van het Spaanse hof in de late middeleeuwen/vroege renaissance. Het is ook een mooi voorbeeld van hoe goed een culturele smeltkroes kan werken; je hoort de Arabische invloeden (bijvoorbeeld bij ‘tres morillas’) in door Savall prachtig uitgewerkte ritmes en melodieën verweven met Spaanse volks- en hofmuziek. Of bijvoorbeeld die boerse humor over de snoeverige fantast Rodrigo Martinez, die in zijn bravoure fluit naar zijn ganzen, omdat hij denkt dat het koeien zijn.’

3

Richard Wagner - Götterdämmerung uit de Ring des Nibelungen 
‘Fantastische opname van Haïtink met het Bayerische Rundfunk. Haitinks gevoel voor rust, in combinatie met een grote spanningsboog en grote lijnen komt prachtig tot uiting in deze weergaloze apocalyptische muziek. Haitink vertelde me toen ik hem zei dat ik deze ring zo geweldig vond dat hij er zelf helemaal niet zo van onder de indruk was, maar dat was ook typisch voor Haitink - nooit tevreden en altijd op zoek.’

4

Paolo Conte - The Best Of (1998)
‘Niks is fijner dan oneindige zomers door het zinderende Italiaanse landschap rijden met Paolo Conte op de playlist. Zijn stijl is totaal eigen met vaak geweldige harmonieën. ‘Max’ doet bijna klassiek aan met die prachtige cello en klarinetsolo’s. Of het prachtige zwoele ‘Alle prese con una verde Milonga’ of die maffe humor in bijvoorbeeld ‘Sotto le stelle del jazz’ of ‘Gong-oh’. Hij speelt met klank en taal tegelijk in ‘Come di’ en hij gaat helemaal los op de piano in ‘Boogie’. En alles met dat rauwe stemgeluid van hem. Heerlijk!’

5

Gustav Mahler - Tweede symfonie
‘Mahlers Tweede was geweldig om met Mariss te mogen doen. Mariss’ liefde voor detail gekoppeld aan de grote lijn (net als Haitink) die hij nooit uit het oog verloor. Ik heb geweldige herinneringen aan deze Mahler-symfonie, dus onze eigen opname moet erin!’

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.