Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Concertprogramma

Concertprogramma

Concertgebouworkest en Janine Jansen: Histoire du Soldat

Concertgebouworkest en Janine Jansen: Histoire du Soldat

Concertstream
04 juni 2021
20.00 uur

Print dit programma

Janine Jansen viool
Vincent van der Valk verteller
Carolyn Bolton dans

musici van het Koninklijk Concertgebouworkest:
Dominic Seldis contrabas 
Calogero Palermo klarinet
Helma van den Brink fagot
Jörgen van Rijen trombone
Omar Tomasoni trompet
Mark Braafhart slagwerk

m.m.v.
Ria Marks mise-en-espace
Bernadette Corstens kostuums
Stefan Dijkman licht

Dit programma wordt kosteloos gestreamd via concertgebouworkest.nl en de Facebook- en YouTube-kanalen van het orkest.

Op concertgebouworkest.nl blijft de registratie tot een week na de première beschikbaar.

De stream wordt voorzien van ondertiteling.

Igor Stravinsky (1882-1971)

Histoire du soldat (1918)
Lue, Jouée et Dansé en deux parties
tekst van Charles Ferdinand Ramuz
vertaling Carel van Alphenaar

Eerste deel
  Scène1: Aan de oever van een beek
  Scène 2: De ransel
  Scène 3: Het boek

Tweede deel
  Airs de marche - Marche royale
  Scène 4: Het kaartspel
  Scène 5: Het genezen meisje
  Scène 6: De overschreden grenzen

Concertstream 04 juni 2021 20.00 uur

Janine Jansen viool
Vincent van der Valk verteller
Carolyn Bolton dans

musici van het Koninklijk Concertgebouworkest:
Dominic Seldis contrabas 
Calogero Palermo klarinet
Helma van den Brink fagot
Jörgen van Rijen trombone
Omar Tomasoni trompet
Mark Braafhart slagwerk

m.m.v.
Ria Marks mise-en-espace
Bernadette Corstens kostuums
Stefan Dijkman licht

Dit programma wordt kosteloos gestreamd via concertgebouworkest.nl en de Facebook- en YouTube-kanalen van het orkest.

Op concertgebouworkest.nl blijft de registratie tot een week na de première beschikbaar.

De stream wordt voorzien van ondertiteling.

Igor Stravinsky (1882-1971)

Histoire du soldat (1918)
Lue, Jouée et Dansé en deux parties
tekst van Charles Ferdinand Ramuz
vertaling Carel van Alphenaar

Eerste deel
  Scène1: Aan de oever van een beek
  Scène 2: De ransel
  Scène 3: Het boek

Tweede deel
  Airs de marche - Marche royale
  Scène 4: Het kaartspel
  Scène 5: Het genezen meisje
  Scène 6: De overschreden grenzen

Toelichting

Igor Stravinsky 1882-1971

Histoire du soldat

door Paul Janssen

Stravinsky’s Histoire du soldat is geboren uit noodzaak. De componist zat tijdens de Eerste Wereldoorlog in Zwitserland en ontving geen royalties meer uit Rusland. Om toch inkomen te genereren bedacht Stravinsky in samenspraak met de Zwitserse auteur C.F. Ramuz een low-budget productie gebaseerd op een verhaal van Afanasiev die zich weer had laten inspireren door de klassieke mythe van Faust en Mefisto.

Ramuz schreef het scenario voor het verhaal over de soldaat die zijn viool aan de duivel verkoopt in ruil voor een boek dat hem de weg wijst naar rijkdom en succes; Stravinsky ontfermde zich over de muziek. Hij componeerde het werk voor een septet met de viool en de klarinet in de hoofdrol, een verteller, twee toneelspelers en een danseres met de bedoeling om met het gezelschap op tournee te gaan. Stravinsky putte rijkelijk uit destijds nieuwe muziek als de jazz, de tango en de ragtime en wist zelfs een mini-vioolconcert te incorporeren.

Het werk ging op 28 september 1918 in première, maar van de beoogde tournee kwam door de politieke, economische en sociale situatie in Europa helemaal niets. Zelfs niet toen Stravinsky het werk verder uitdunde en bewerkte voor een trio bestaande uit viool, klarinet en piano.

Stravinsky’s Histoire du soldat is geboren uit noodzaak. De componist zat tijdens de Eerste Wereldoorlog in Zwitserland en ontving geen royalties meer uit Rusland. Om toch inkomen te genereren bedacht Stravinsky in samenspraak met de Zwitserse auteur C.F. Ramuz een low-budget productie gebaseerd op een verhaal van Afanasiev die zich weer had laten inspireren door de klassieke mythe van Faust en Mefisto.

Ramuz schreef het scenario voor het verhaal over de soldaat die zijn viool aan de duivel verkoopt in ruil voor een boek dat hem de weg wijst naar rijkdom en succes; Stravinsky ontfermde zich over de muziek. Hij componeerde het werk voor een septet met de viool en de klarinet in de hoofdrol, een verteller, twee toneelspelers en een danseres met de bedoeling om met het gezelschap op tournee te gaan. Stravinsky putte rijkelijk uit destijds nieuwe muziek als de jazz, de tango en de ragtime en wist zelfs een mini-vioolconcert te incorporeren.

Het werk ging op 28 september 1918 in première, maar van de beoogde tournee kwam door de politieke, economische en sociale situatie in Europa helemaal niets. Zelfs niet toen Stravinsky het werk verder uitdunde en bewerkte voor een trio bestaande uit viool, klarinet en piano.

  • Soldaatje

    beeld: Janneke Boeser

    Soldaatje

    beeld: Janneke Boeser

  • Soldaat Histoire du soldat

    beeld: Clive Hicks-Jenkins 2012

    Soldaat Histoire du soldat

    beeld: Clive Hicks-Jenkins 2012

  • Soldaatje

    beeld: Janneke Boeser

    Soldaatje

    beeld: Janneke Boeser

  • Soldaat Histoire du soldat

    beeld: Clive Hicks-Jenkins 2012

    Soldaat Histoire du soldat

    beeld: Clive Hicks-Jenkins 2012

Regisseur Ria Marks over deze nieuwe uitvoering:

Histoire du Soldat is een parabel over een soldaat die zijn viool ruilt met de duivel voor een boek dat de toekomst van de economie kan voorspellen. Hiermee vertaalde Igor Stravinsky in 1918 een oud Russisch sprookje naar de geest van zijn tijd. Hij tekende aan dat volgende uitvoeringen op hun beurt zouden moeten worden aangepast aan de tijd en de plaats waar ze zouden worden uitgevoerd. Aan die wens is steeds opnieuw gehoor gegeven. Want we kunnen ons allemaal verplaatsen in de verlangens van een soldaat op weg naar huis. Het adagium dat je je zegeningen moet tellen in plaats van altijd naar meer en beter te verlangen is van alle tijden. Niet voor niets houdt de verteller ons voor: ‘Leer kiezen! Alles willen is funest.’

De dilemma’s waarvoor de mens in deze tijd staat, zien we weerspiegeld in het verhaal van de soldaat. Hij is op weg naar huis, met zijn dromen en verlangens, die na de ellende van een oorlog hoopt op een glorieuze toekomst. En bereid is daarvoor zijn ziel en zaligheid te verkopen. Ook wij kennen duivels, niet als concrete figuren maar als abstracte verleidingen waarvan we ons dikwijls pas bewust worden als het te laat is.

In deze concertregistratie benutten we de kans in te zoomen op alle uitvoerenden. Janine Jansen spoort met haar intense spel de musici en de acteur aan, Vincent van der Valk wekt de verschillende personages van het verhaal tot leven, danseres Carolyn Bolton transformeert door de muziek en door de woorden tot een soldaat, een prinses of een duivel. Zij weerspiegelt de gemoedstoestand van de musici: stuwend, afwachtend, romantisch, verstild. 

Terwijl de soldaat uit beeld verdwijnt, losgezongen van de muziek, blijven de musici vastgeklonken aan hun instrumenten achter. Want het verhaal van de soldaat zal altijd weer de kop opsteken. De condition humaine is nu eenmaal onverbeterlijk.

Histoire-historie
De eerste keer dat het Concertgebouworkest Histoire du soldat op de lessenaars zette, was op 27 februari 1926, ter gelegenheid van Stravinsky’s tweede bezoek aan het orkest (zijn debuut als solist en dirigent was in november 1924 geweest). Die zaterdagmiddag verzorgden zes orkestleden met violist Arthur Schmuller in de Stadsschouwburg de eerste toneeluitvoering van het werk in zijn oorspronkelijke vorm, in de vertaling van Martinus Nijhoff. ’s Avonds speelde Stravinsky zelf de Suite uit ­‘Histoire du soldat’ in de serie Concertgebouw-­Kamermuziek in de Kleine Zaal met violiste Alma Moodie en de tweede klarinettist van het orkest, Otto Stöckigt.

Op 28 mei 1930 vond een memorabele scenische uitvoering van Histoire du soldat plaats als onderdeel van een klein Stravinsky-festival in de Stadsschouwburg, georganiseerd door de Amsterdamsche Studenten Organisatie voor Moderne Kunst. De orkestmusici werden gedirigeerd door Stravinsky zelf. Concertmeester Louis Zimmermann schitterde als solist. De regie was in handen van Abraham van der Vies, de spreker was acteur Paul Huf. De voorstelling werd unaniem bejubeld door pers en publiek.

Sindsdien zijn musici van het Concertgebouworkest vele keren betrokken geweest bij uitvoeringen van Histoire du soldat. Op 6 mei 2014 stond het op het programma tijdens een Close-up-concert in de Kleine Zaal met acteur Porgy Franssen; Tjeerd Top soleerde. Delen van Stravinsky’s Histoire klonken in het Kinderconcert Igor en de nachtegaal dat het Concertgebouworkest op 1 november 2020 streamde.

Regisseur Ria Marks over deze nieuwe uitvoering:

Histoire du Soldat is een parabel over een soldaat die zijn viool ruilt met de duivel voor een boek dat de toekomst van de economie kan voorspellen. Hiermee vertaalde Igor Stravinsky in 1918 een oud Russisch sprookje naar de geest van zijn tijd. Hij tekende aan dat volgende uitvoeringen op hun beurt zouden moeten worden aangepast aan de tijd en de plaats waar ze zouden worden uitgevoerd. Aan die wens is steeds opnieuw gehoor gegeven. Want we kunnen ons allemaal verplaatsen in de verlangens van een soldaat op weg naar huis. Het adagium dat je je zegeningen moet tellen in plaats van altijd naar meer en beter te verlangen is van alle tijden. Niet voor niets houdt de verteller ons voor: ‘Leer kiezen! Alles willen is funest.’

De dilemma’s waarvoor de mens in deze tijd staat, zien we weerspiegeld in het verhaal van de soldaat. Hij is op weg naar huis, met zijn dromen en verlangens, die na de ellende van een oorlog hoopt op een glorieuze toekomst. En bereid is daarvoor zijn ziel en zaligheid te verkopen. Ook wij kennen duivels, niet als concrete figuren maar als abstracte verleidingen waarvan we ons dikwijls pas bewust worden als het te laat is.

In deze concertregistratie benutten we de kans in te zoomen op alle uitvoerenden. Janine Jansen spoort met haar intense spel de musici en de acteur aan, Vincent van der Valk wekt de verschillende personages van het verhaal tot leven, danseres Carolyn Bolton transformeert door de muziek en door de woorden tot een soldaat, een prinses of een duivel. Zij weerspiegelt de gemoedstoestand van de musici: stuwend, afwachtend, romantisch, verstild. 

Terwijl de soldaat uit beeld verdwijnt, losgezongen van de muziek, blijven de musici vastgeklonken aan hun instrumenten achter. Want het verhaal van de soldaat zal altijd weer de kop opsteken. De condition humaine is nu eenmaal onverbeterlijk.

Histoire-historie
De eerste keer dat het Concertgebouworkest Histoire du soldat op de lessenaars zette, was op 27 februari 1926, ter gelegenheid van Stravinsky’s tweede bezoek aan het orkest (zijn debuut als solist en dirigent was in november 1924 geweest). Die zaterdagmiddag verzorgden zes orkestleden met violist Arthur Schmuller in de Stadsschouwburg de eerste toneeluitvoering van het werk in zijn oorspronkelijke vorm, in de vertaling van Martinus Nijhoff. ’s Avonds speelde Stravinsky zelf de Suite uit ­‘Histoire du soldat’ in de serie Concertgebouw-­Kamermuziek in de Kleine Zaal met violiste Alma Moodie en de tweede klarinettist van het orkest, Otto Stöckigt.

Op 28 mei 1930 vond een memorabele scenische uitvoering van Histoire du soldat plaats als onderdeel van een klein Stravinsky-festival in de Stadsschouwburg, georganiseerd door de Amsterdamsche Studenten Organisatie voor Moderne Kunst. De orkestmusici werden gedirigeerd door Stravinsky zelf. Concertmeester Louis Zimmermann schitterde als solist. De regie was in handen van Abraham van der Vies, de spreker was acteur Paul Huf. De voorstelling werd unaniem bejubeld door pers en publiek.

Sindsdien zijn musici van het Concertgebouworkest vele keren betrokken geweest bij uitvoeringen van Histoire du soldat. Op 6 mei 2014 stond het op het programma tijdens een Close-up-concert in de Kleine Zaal met acteur Porgy Franssen; Tjeerd Top soleerde. Delen van Stravinsky’s Histoire klonken in het Kinderconcert Igor en de nachtegaal dat het Concertgebouworkest op 1 november 2020 streamde.

door Paul Janssen

Igor Stravinsky 1882-1971

Histoire du soldat

door Paul Janssen

Stravinsky’s Histoire du soldat is geboren uit noodzaak. De componist zat tijdens de Eerste Wereldoorlog in Zwitserland en ontving geen royalties meer uit Rusland. Om toch inkomen te genereren bedacht Stravinsky in samenspraak met de Zwitserse auteur C.F. Ramuz een low-budget productie gebaseerd op een verhaal van Afanasiev die zich weer had laten inspireren door de klassieke mythe van Faust en Mefisto.

Ramuz schreef het scenario voor het verhaal over de soldaat die zijn viool aan de duivel verkoopt in ruil voor een boek dat hem de weg wijst naar rijkdom en succes; Stravinsky ontfermde zich over de muziek. Hij componeerde het werk voor een septet met de viool en de klarinet in de hoofdrol, een verteller, twee toneelspelers en een danseres met de bedoeling om met het gezelschap op tournee te gaan. Stravinsky putte rijkelijk uit destijds nieuwe muziek als de jazz, de tango en de ragtime en wist zelfs een mini-vioolconcert te incorporeren.

Het werk ging op 28 september 1918 in première, maar van de beoogde tournee kwam door de politieke, economische en sociale situatie in Europa helemaal niets. Zelfs niet toen Stravinsky het werk verder uitdunde en bewerkte voor een trio bestaande uit viool, klarinet en piano.

Stravinsky’s Histoire du soldat is geboren uit noodzaak. De componist zat tijdens de Eerste Wereldoorlog in Zwitserland en ontving geen royalties meer uit Rusland. Om toch inkomen te genereren bedacht Stravinsky in samenspraak met de Zwitserse auteur C.F. Ramuz een low-budget productie gebaseerd op een verhaal van Afanasiev die zich weer had laten inspireren door de klassieke mythe van Faust en Mefisto.

Ramuz schreef het scenario voor het verhaal over de soldaat die zijn viool aan de duivel verkoopt in ruil voor een boek dat hem de weg wijst naar rijkdom en succes; Stravinsky ontfermde zich over de muziek. Hij componeerde het werk voor een septet met de viool en de klarinet in de hoofdrol, een verteller, twee toneelspelers en een danseres met de bedoeling om met het gezelschap op tournee te gaan. Stravinsky putte rijkelijk uit destijds nieuwe muziek als de jazz, de tango en de ragtime en wist zelfs een mini-vioolconcert te incorporeren.

Het werk ging op 28 september 1918 in première, maar van de beoogde tournee kwam door de politieke, economische en sociale situatie in Europa helemaal niets. Zelfs niet toen Stravinsky het werk verder uitdunde en bewerkte voor een trio bestaande uit viool, klarinet en piano.

  • Soldaatje

    beeld: Janneke Boeser

    Soldaatje

    beeld: Janneke Boeser

  • Soldaat Histoire du soldat

    beeld: Clive Hicks-Jenkins 2012

    Soldaat Histoire du soldat

    beeld: Clive Hicks-Jenkins 2012

  • Soldaatje

    beeld: Janneke Boeser

    Soldaatje

    beeld: Janneke Boeser

  • Soldaat Histoire du soldat

    beeld: Clive Hicks-Jenkins 2012

    Soldaat Histoire du soldat

    beeld: Clive Hicks-Jenkins 2012

Regisseur Ria Marks over deze nieuwe uitvoering:

Histoire du Soldat is een parabel over een soldaat die zijn viool ruilt met de duivel voor een boek dat de toekomst van de economie kan voorspellen. Hiermee vertaalde Igor Stravinsky in 1918 een oud Russisch sprookje naar de geest van zijn tijd. Hij tekende aan dat volgende uitvoeringen op hun beurt zouden moeten worden aangepast aan de tijd en de plaats waar ze zouden worden uitgevoerd. Aan die wens is steeds opnieuw gehoor gegeven. Want we kunnen ons allemaal verplaatsen in de verlangens van een soldaat op weg naar huis. Het adagium dat je je zegeningen moet tellen in plaats van altijd naar meer en beter te verlangen is van alle tijden. Niet voor niets houdt de verteller ons voor: ‘Leer kiezen! Alles willen is funest.’

De dilemma’s waarvoor de mens in deze tijd staat, zien we weerspiegeld in het verhaal van de soldaat. Hij is op weg naar huis, met zijn dromen en verlangens, die na de ellende van een oorlog hoopt op een glorieuze toekomst. En bereid is daarvoor zijn ziel en zaligheid te verkopen. Ook wij kennen duivels, niet als concrete figuren maar als abstracte verleidingen waarvan we ons dikwijls pas bewust worden als het te laat is.

In deze concertregistratie benutten we de kans in te zoomen op alle uitvoerenden. Janine Jansen spoort met haar intense spel de musici en de acteur aan, Vincent van der Valk wekt de verschillende personages van het verhaal tot leven, danseres Carolyn Bolton transformeert door de muziek en door de woorden tot een soldaat, een prinses of een duivel. Zij weerspiegelt de gemoedstoestand van de musici: stuwend, afwachtend, romantisch, verstild. 

Terwijl de soldaat uit beeld verdwijnt, losgezongen van de muziek, blijven de musici vastgeklonken aan hun instrumenten achter. Want het verhaal van de soldaat zal altijd weer de kop opsteken. De condition humaine is nu eenmaal onverbeterlijk.

Histoire-historie
De eerste keer dat het Concertgebouworkest Histoire du soldat op de lessenaars zette, was op 27 februari 1926, ter gelegenheid van Stravinsky’s tweede bezoek aan het orkest (zijn debuut als solist en dirigent was in november 1924 geweest). Die zaterdagmiddag verzorgden zes orkestleden met violist Arthur Schmuller in de Stadsschouwburg de eerste toneeluitvoering van het werk in zijn oorspronkelijke vorm, in de vertaling van Martinus Nijhoff. ’s Avonds speelde Stravinsky zelf de Suite uit ­‘Histoire du soldat’ in de serie Concertgebouw-­Kamermuziek in de Kleine Zaal met violiste Alma Moodie en de tweede klarinettist van het orkest, Otto Stöckigt.

Op 28 mei 1930 vond een memorabele scenische uitvoering van Histoire du soldat plaats als onderdeel van een klein Stravinsky-festival in de Stadsschouwburg, georganiseerd door de Amsterdamsche Studenten Organisatie voor Moderne Kunst. De orkestmusici werden gedirigeerd door Stravinsky zelf. Concertmeester Louis Zimmermann schitterde als solist. De regie was in handen van Abraham van der Vies, de spreker was acteur Paul Huf. De voorstelling werd unaniem bejubeld door pers en publiek.

Sindsdien zijn musici van het Concertgebouworkest vele keren betrokken geweest bij uitvoeringen van Histoire du soldat. Op 6 mei 2014 stond het op het programma tijdens een Close-up-concert in de Kleine Zaal met acteur Porgy Franssen; Tjeerd Top soleerde. Delen van Stravinsky’s Histoire klonken in het Kinderconcert Igor en de nachtegaal dat het Concertgebouworkest op 1 november 2020 streamde.

Regisseur Ria Marks over deze nieuwe uitvoering:

Histoire du Soldat is een parabel over een soldaat die zijn viool ruilt met de duivel voor een boek dat de toekomst van de economie kan voorspellen. Hiermee vertaalde Igor Stravinsky in 1918 een oud Russisch sprookje naar de geest van zijn tijd. Hij tekende aan dat volgende uitvoeringen op hun beurt zouden moeten worden aangepast aan de tijd en de plaats waar ze zouden worden uitgevoerd. Aan die wens is steeds opnieuw gehoor gegeven. Want we kunnen ons allemaal verplaatsen in de verlangens van een soldaat op weg naar huis. Het adagium dat je je zegeningen moet tellen in plaats van altijd naar meer en beter te verlangen is van alle tijden. Niet voor niets houdt de verteller ons voor: ‘Leer kiezen! Alles willen is funest.’

De dilemma’s waarvoor de mens in deze tijd staat, zien we weerspiegeld in het verhaal van de soldaat. Hij is op weg naar huis, met zijn dromen en verlangens, die na de ellende van een oorlog hoopt op een glorieuze toekomst. En bereid is daarvoor zijn ziel en zaligheid te verkopen. Ook wij kennen duivels, niet als concrete figuren maar als abstracte verleidingen waarvan we ons dikwijls pas bewust worden als het te laat is.

In deze concertregistratie benutten we de kans in te zoomen op alle uitvoerenden. Janine Jansen spoort met haar intense spel de musici en de acteur aan, Vincent van der Valk wekt de verschillende personages van het verhaal tot leven, danseres Carolyn Bolton transformeert door de muziek en door de woorden tot een soldaat, een prinses of een duivel. Zij weerspiegelt de gemoedstoestand van de musici: stuwend, afwachtend, romantisch, verstild. 

Terwijl de soldaat uit beeld verdwijnt, losgezongen van de muziek, blijven de musici vastgeklonken aan hun instrumenten achter. Want het verhaal van de soldaat zal altijd weer de kop opsteken. De condition humaine is nu eenmaal onverbeterlijk.

Histoire-historie
De eerste keer dat het Concertgebouworkest Histoire du soldat op de lessenaars zette, was op 27 februari 1926, ter gelegenheid van Stravinsky’s tweede bezoek aan het orkest (zijn debuut als solist en dirigent was in november 1924 geweest). Die zaterdagmiddag verzorgden zes orkestleden met violist Arthur Schmuller in de Stadsschouwburg de eerste toneeluitvoering van het werk in zijn oorspronkelijke vorm, in de vertaling van Martinus Nijhoff. ’s Avonds speelde Stravinsky zelf de Suite uit ­‘Histoire du soldat’ in de serie Concertgebouw-­Kamermuziek in de Kleine Zaal met violiste Alma Moodie en de tweede klarinettist van het orkest, Otto Stöckigt.

Op 28 mei 1930 vond een memorabele scenische uitvoering van Histoire du soldat plaats als onderdeel van een klein Stravinsky-festival in de Stadsschouwburg, georganiseerd door de Amsterdamsche Studenten Organisatie voor Moderne Kunst. De orkestmusici werden gedirigeerd door Stravinsky zelf. Concertmeester Louis Zimmermann schitterde als solist. De regie was in handen van Abraham van der Vies, de spreker was acteur Paul Huf. De voorstelling werd unaniem bejubeld door pers en publiek.

Sindsdien zijn musici van het Concertgebouworkest vele keren betrokken geweest bij uitvoeringen van Histoire du soldat. Op 6 mei 2014 stond het op het programma tijdens een Close-up-concert in de Kleine Zaal met acteur Porgy Franssen; Tjeerd Top soleerde. Delen van Stravinsky’s Histoire klonken in het Kinderconcert Igor en de nachtegaal dat het Concertgebouworkest op 1 november 2020 streamde.

door Paul Janssen

Biografie

Janine Jansen, viool

In 1997 debuteerde Janine Jansen in Het Concertgebouw en haar debuut bij het Londense Philharmonia in 2002 markeerde haar internationale doorbraak. Het jaar daarop verscheen haar debuut-cd, richtte ze haar Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht op én won ze de Nederlandse Muziekprijs.

De violiste soleert bij gezelschappen als het Concertgebouworkest (dubbeldebuut in 2004, diverse staatsbezoeken, artist in residence 2020/2021), de New York Philharmonic, het Chicago Sym­phony Orchestra, de Berliner, Wiener en Münchner Philharmoniker, het London Symphony Orchestra, het Mahler Chamber Orchestra, het Chamber Orchestra of Europe en het NHK Symphony Orchestra, Tokyo. 

Kamermuziek speelt ze graag met muzikale vrienden als Leif Ove Andsnes, Martin Fröst, Itamar Golan, Mischa Maisky en Julian Rachlin. Janine Jansen won onder meer vier Edisons, vier Echo Klassiks, de VSCD Klassieke Muziekprijs (2008), de Instrumentalist Award van de Royal Philharmonic Society (2009), de Concertgebouw Prijs (2013) en de Johannes Vermeer Prijs (2018). Ze groeide op in een muzikaal gezin, studeerde bij Coosje Wijzenbeek, Philipp Hirshhorn en Boris Belkin en bespeelt de ‘Shumsky-­Rode’-Stradivarius uit 1715.

De laatste keer dat Janine Jansen te beluisteren was in de Grote Zaal was afgelopen 7 september in het Vioolconcert van Mendelssohn met de Sächsische Staatskapelle Dresden onder leiding van Christian Thielemann. In de Kleine Zaal stond ze in oktober 1999 in de serie Rising Stars en in mei 2000 in de serie Jonge Nederlanders, en was ze voor het laatst te gast in Het Zondagochtend Concert van 23 december 2012 in het Strijkkwintet in C groot van Schubert.

Vincent van der Valk, verteller

Acteur en schrijver Vincent van der Valk studeerde aan de Circle in the Square Theatre School in New York en vervolgens aan de Toneelacademie Maastricht. Hij speelde bij onder meer NTGent, Het Nationale Toneel, Toneelgroep Oostpool, Theater Utrecht, Toneelschuur Producties, De Veenfabriek/Nationale Reisopera en het Berlijnse gezelschap Andcompany&Co.

Vincent van der Valk was te zien in televisieseries als KLEMVan God LosRamses en TreurTeeVee en speelde een van de hoofdrollen in Dit zijn wij (2019). In 2020 was hij te zien in de films LuftmenschDreamlifePoor Boy en Feast en in de nieuwe Videolandserie Lieve Mama. Hij won diverse toneelprijzen en tweemaal een Gouden Kalf: in 2014 voor zijn hoofdrol in Gluckauf (regie Remy van Heugten) en in 2019 voor zijn hoofdrol in Nocturne (regie Viktor van der Valk). 

Vincent van der Valk schrijft en vertaalt voor Nederlandse en Duitse toneelgezelschappen. Voor Lars Doberman schreef hij En zo zou het een nooit meer het ander zijn, ook schreef hij scenario’s voor films als Fenix en The wolf, the fox and the leopard.

Carolyn Bolton, danser

Carolyn Bolton is geboren in de Amerikaanse staat Columbia en genoot haar dansopleiding op de South Carolina Governor’s School for the Arts and Humanities, de Martha Graham School of Contemporary Dance en de University of South Carolina.

Nadat ze had gewerkt met de Wideman/Davis Dance Company, de Unbound Dance Company en de Spartanburg Ballet, sloot ze zich in 2013 aan bij het Londense dansgezelschap Rambert. Naast haar werk bij Rambert is ze ook actief als freelance danseres, choreograaf en dansinstructeur.

Hoogtepunten in haar carrière waren uitvoeringen met de New York City Ballet en een optreden met de Martha Graham Company voor de documentaire Sketches from Chronicle. Carolyn Bolton heeft vele choreografieën gemaakt tijdens haar studie en voor de Litchfield Dance Arts Academy, en maakte solo’s voor dansconcoursen als de prestigieuze Youth America Grand Prix Competition.