Interview

Noa Wildschut: Een eigen stem

Uit het Preludium maandblad maart 2019

Deze maand wordt violiste Noa Wildschut achttien én treedt ze op in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw. Ze speelt een sonate die Janine Jansen een dag eerder óók op het programma heeft staan. Of ze gaat luisteren? ‘Dat is precies wat mij in deze fase wordt afgeraden.'

Noa Wildschut is een van de succesvolste Nederlandse violisten van haar generatie. Wie haar concert­agenda bestudeert zal verrast zijn dat ze naast al haar solo-optredens ook ‘gewoon’ eerstejaarsstudent is. ‘Ik studeer al sinds mijn twaalfde aan het Conservatorium van Amsterdam.’

Combinatie middelbare school en vioolstudie

Tot vorig jaar zat ik in de vooropleiding en hoefde ik naast de geweldige vioollessen van Vera Beths gelukkig nog geen andere vakken te volgen. Ik combineerde mijn vioolstudie met mijn middelbare school in Bilthoven en hoewel iedereen altijd heel flexibel was, was het toch een ingewikkelde puzzel om alles goed te plannen. Het is een enorme opluchting dat ik afgelopen zomer ben geslaagd en geen scholier meer ben.

Bekijk het concertprogramma van 14 maart 2019: Noa Wildschut speelt Saint-Saëns

In goed overleg met Vera en het Conservatorium van Amsterdam heb ik ervoor gekozen om mijn vioolstudie voort te zetten bij Antje Weithaas aan de Hochschule für Musik ‘Hanns Eisler’ in Berlijn, maar dan vanuit Amsterdam. Ik ben hier eerstejaarsstudent en reis alleen voor mijn vioollessen naar Berlijn. Dat is een unieke constructie die speciaal voor mij is bedacht en daar ben ik het conservatorium heel dankbaar voor. Ik volg zo veel mogelijk theorievakken en het grote verschil met de middelbare school is dat alle vakken nu met muziek te maken hebben. De meeste dingen die ik nu moet leren zijn ook goed voor mijn ontwikkeling als violist.’

Solocarrière en doorleren

Hoewel Noa Wildschut al een echte solocarrière heeft, is ze veel meer bezig met haar eigen ontwikkeling dan met haar carrière. ‘Natuurlijk vind ik het leuk dat ik regelmatig mag optreden met symfonieorkesten zoals het Radio Filharmonisch Orkest en de Kölner Philharmonie, dat geeft echt een kick. Maar de vioollessen van Antje Weithaas staan op dit moment met stip op nummer één.

Start / pauzeer slideshow

Ze is geen leraar die zegt: ‘Zo moet je het doen, op die manier moet je deze muziek spelen.’ Ze wil dat ik zelf een mening ontwikkel en dat ik me heel bewust ben van alles wat ik doe, maar dat ik tegelijkertijd ook met mijn hart blijf spelen. Dat is voor mij nog een uitdaging, want als ik me van alle details bewust ben dan heb ik de neiging om helemaal in mijn hoofd te gaan zitten en is het lastig om tegelijk naar mijn gevoel te blijven luisteren.

Terwijl ik het juist heel bijzonder en belangrijk vind dat ik met muziek mijn eigen emoties kan overbrengen op de luisteraar. Ik kan dat nog veel verder ontwikkelen en daarom zijn de lessen van Antje zo leerzaam. Daarnaast wil ik ook graag voor publiek spelen. Concerten zijn voor mij een hulpmiddel om weer nieuwe dingen te leren. Ik krijg er vaak enorm veel inspiratie van.’

Dezelfde sonate als Janine Jansen

Het programma dat Wildschut deze maand in de Kleine Zaal speelt is heel gevarieerd. ‘Een programma met alleen maar muziek van Schubert kan natuurlijk prachtig zijn, maar ik hou meer van afwisseling. Naast de virtuoze stukken van Saint-Saëns speel ik twee prachtige ­vioolsonates die heel verschillend zijn.

Word abonnee voor slechts € 49,95

De Sonate in A groot van Franck heb ik al best vaak uitgevoerd en vind ik heerlijk om te spelen. Schuberts muziek is iets lastiger, die is heel toegankelijk en tegelijkertijd zit er zoveel diepte in.’ Dat Janine Jansen de sonate van Franck een dag eerder uitvoert in de Grote Zaal is toeval.

‘Janine is een fantastische violiste en ik kan heel veel van haar leren, maar dat betekent niet dat ik in de zaal ga zitten om naar haar interpretatie van Franck te luisteren. Dat is namelijk precies wat Antje mij in deze fase van mijn studie afraadt. Ze adviseert me om niet te veel naar andere violisten te luisteren, want je neemt heel gemakkelijk onbewust interpretaties van anderen over.’

Tournee als Rising Star

Haar concert is eigenlijk een soort voorproefje op de Europese tournee in seizoen 2019/2020. Noa Wildschut is door de European Concert Hall Organisation geselecteerd als ‘Rising Star’ en samen met Elisabeth Brauss zal zij een tiental concerten geven in beroemde Europese concertzalen.

‘Ik ken Elisabeth sinds deze zomer. Mijn manager van het impresariaat Harrison Parrott heeft ons aan elkaar voorgesteld en het klikt enorm goed. We delen een appartement in Berlijn en ik speel ontzettend graag met haar samen. Ik vind het heel bijzonder dat wij volgend seizoen in al die mooie zalen mogen optreden en ik verheug me ook op het nieuwe werk dat Joey Roukens speciaal voor mij heeft geschreven. Ik heb de eerste versie al gezien en die ziet er veelbelovend uit!’