Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
de werkdag

Pianist Ronald Brautigam: ‘Richard Strauss’ Alpensinfonie is de ideale fietsmuziek’

door Frederike Berntsen
10 dec. 2021 10 december 2021

Hoe ziet de werkdag van een (forte)pianist eruit? Eerst koffie, thee, uurtje mediteren? Ronald Brautigam doet zijn dagelijkse routine uit de doeken.

  • Ronald Brautigam

    Ronald Brautigam

  • Ronald Brautigam

    Ronald Brautigam

‘Als ik thuis ben in Amsterdam kan ik goed studeren, dat doe ik in de ochtenduren, nadat ik de kruiswoordpuzzel in The New York Times heb opgelost. Het puzzelen zet ik voort achter de piano. Urenlang achter elkaar spelen kan ik niet, na drie kwartier doe ik even wat anders, geen muziek, voordat ik weer verderga. Ik werk ook wel ’s nachts. Als ik niet kan slapen denk ik over bepaalde muzikale problemen na.

De impromptu’s van Schubert speel ik voor het eerst, ik ben aan het schaven en schuren aan die stukken: denk ik een maat in enen of in drieën? Dat kan enorme invloed hebben op je spieren. Dat schuren en schaven komt iedere dag terug, ook bij muziek die ik al vele malen heb uitgevoerd. Heerlijk! Ken je die stripjes waarin een ezel met een strohoed achter een wortel aan een touwtje aanloopt, maar die nooit te pakken krijgt? Zo voel ik me. Ik heb een ideaalbeeld van hoe de muziek moet klinken, en blijf bezig met dat te bereiken. De pianist Artur Schnabel zei: ‘Ik speel alleen muziek die beter is dan je haar kunt spelen.’

‘Als ik niet kan slapen denk ik over bepaalde muzikale problemen na.’

’s Middags studeer ik niet, maar heb ik een musicologenpetje op en werk ik bijvoorbeeld aan het reconstrueren van orkestpartituren. Met enige regelmaat zit ik op de hometrainer, dan beluister ik veel muziek waar je als pianist niet zo mee bezig bent. Richard Strauss’ Alpensinfonie is de ideale fietsmuziek, na zo’n vijfenveertig minuten ben je goed opgewarmd.

Op de dag van een concert zorg ik er altijd voor dat ik in de middag niets te doen heb. Ik ben rustig op mijn hotelkamer en beantwoord hooguit een stapel e-mails. Zo spaar ik al mijn energie op voor de uitvoering ’s avonds. Ik ben op tijd in de zaal, om het zaagsel te ruiken, als de piste in het circus.’


Wie is Ronald Brautigam?
Ronald Brautigam, Nederlandse Muziekprijswinnaar in 1984, speciali­seerde zich op de fortepiano en bracht op cd complete cycli uit van het solorepertoire van Kraus, Haydn, Mozart en Beethoven en van alle pianoconcerten van Weber, Beethoven en Mozart. Hij werkt momenteel aan Schubert-­opnames en aan een uitvoeringseditie van de partituren van de vijf pianoconcerten van de Nederlands-Duitse componist Johann Wilhelm Wilms (1772-1847).

‘Als ik thuis ben in Amsterdam kan ik goed studeren, dat doe ik in de ochtenduren, nadat ik de kruiswoordpuzzel in The New York Times heb opgelost. Het puzzelen zet ik voort achter de piano. Urenlang achter elkaar spelen kan ik niet, na drie kwartier doe ik even wat anders, geen muziek, voordat ik weer verderga. Ik werk ook wel ’s nachts. Als ik niet kan slapen denk ik over bepaalde muzikale problemen na.

De impromptu’s van Schubert speel ik voor het eerst, ik ben aan het schaven en schuren aan die stukken: denk ik een maat in enen of in drieën? Dat kan enorme invloed hebben op je spieren. Dat schuren en schaven komt iedere dag terug, ook bij muziek die ik al vele malen heb uitgevoerd. Heerlijk! Ken je die stripjes waarin een ezel met een strohoed achter een wortel aan een touwtje aanloopt, maar die nooit te pakken krijgt? Zo voel ik me. Ik heb een ideaalbeeld van hoe de muziek moet klinken, en blijf bezig met dat te bereiken. De pianist Artur Schnabel zei: ‘Ik speel alleen muziek die beter is dan je haar kunt spelen.’

‘Als ik niet kan slapen denk ik over bepaalde muzikale problemen na.’

’s Middags studeer ik niet, maar heb ik een musicologenpetje op en werk ik bijvoorbeeld aan het reconstrueren van orkestpartituren. Met enige regelmaat zit ik op de hometrainer, dan beluister ik veel muziek waar je als pianist niet zo mee bezig bent. Richard Strauss’ Alpensinfonie is de ideale fietsmuziek, na zo’n vijfenveertig minuten ben je goed opgewarmd.

Op de dag van een concert zorg ik er altijd voor dat ik in de middag niets te doen heb. Ik ben rustig op mijn hotelkamer en beantwoord hooguit een stapel e-mails. Zo spaar ik al mijn energie op voor de uitvoering ’s avonds. Ik ben op tijd in de zaal, om het zaagsel te ruiken, als de piste in het circus.’


Wie is Ronald Brautigam?
Ronald Brautigam, Nederlandse Muziekprijswinnaar in 1984, speciali­seerde zich op de fortepiano en bracht op cd complete cycli uit van het solorepertoire van Kraus, Haydn, Mozart en Beethoven en van alle pianoconcerten van Weber, Beethoven en Mozart. Hij werkt momenteel aan Schubert-­opnames en aan een uitvoeringseditie van de partituren van de vijf pianoconcerten van de Nederlands-Duitse componist Johann Wilhelm Wilms (1772-1847).

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.