Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
thuisluisteraars

Wat klinkt er in de huiskamer van Rahul Gandolahage?

door de redactie
11 dec. 2020 11 december 2020

Waar luisteren Preludium-lezers naar? Deze maand muziekjournalist Rahul Gandolahage.

Hoe zit je er op dit moment bij?

‘Ik ben tijdens de ­lockdown verhuisd van een kleine studen­ten­kamer naar een jongerenwoning in Amsterdam-Noord. Het scheelt tien vierkante meter, maar ik had wel de gelegenheid om mijn geluidsboxen als allereerste een plek te geven. De rest van de inrichting heeft zich daarnaar moeten schikken. Resultaat: 0% loopruimte, 100% luistergenot.’

Waar luister je nu graag naar?

‘Ik heb een abonnement genomen op een klassieke muziek­streamingsdienst. Daarop laat ik van alles voorbijkomen. Al lijk ik het gecancelde Mahler ­Festival 2020 nog niet helemaal verwerkt te hebben, want ik zet opvallend vaak Mahler op.’

Kijk je ook naar tv-uitzendingen of streams?

‘Nee. In het begin keek ik nog wel naar streams, maar daar ben ik snel mee opgehouden. Hoe een concert eruitziet interesseert me niet. Het gaat mij om het geluid. De geluidskwaliteit van veel streams is niet al te best.’

Wat mis je het meest nu er geen liveconcerten zijn?

‘Die zijn er gelukkig wel weer. Ik ben klassiekemuziekrecensent van een krant. Ik zit absoluut voor mijn plezier in een concertzaal, maar het is ook ‘gewoon’ m’n (fantastische!) werk. Het banale antwoord is dus: inkomsten. Wat ik wel nog erg mis zijn de goedgevulde zalen. Een zaal en haar bezetting zijn ­ongelofelijk belangrijk voor het slagen van muziek. De Grote Zaal van Het Concertgebouw bijvoorbeeld heeft een magistrale nagalm, maar die klinkt het best als de zaal gevuld is. In een bijna lege zaal ‘verdrinkt’ de muziek in haar eigen echo.’

Stel dat je weer naar concerten kunt, waar ga je dan heen?

‘Lowlands!’

Welke muziek moet iedereen volgens jou horen?

‘Op het (online) Internationaal Kamermuziek Festival Schiermonnikoog hoorde ik begin oktober het Pianokwartet in a klein van Josef Suk. Dat kende ik nog niet, maar dat heb ik ruimschoots en veelvuldig goedgemaakt. Wat een geweldig stuk.’

Hoe zit je er op dit moment bij?

‘Ik ben tijdens de ­lockdown verhuisd van een kleine studen­ten­kamer naar een jongerenwoning in Amsterdam-Noord. Het scheelt tien vierkante meter, maar ik had wel de gelegenheid om mijn geluidsboxen als allereerste een plek te geven. De rest van de inrichting heeft zich daarnaar moeten schikken. Resultaat: 0% loopruimte, 100% luistergenot.’

Waar luister je nu graag naar?

‘Ik heb een abonnement genomen op een klassieke muziek­streamingsdienst. Daarop laat ik van alles voorbijkomen. Al lijk ik het gecancelde Mahler ­Festival 2020 nog niet helemaal verwerkt te hebben, want ik zet opvallend vaak Mahler op.’

Kijk je ook naar tv-uitzendingen of streams?

‘Nee. In het begin keek ik nog wel naar streams, maar daar ben ik snel mee opgehouden. Hoe een concert eruitziet interesseert me niet. Het gaat mij om het geluid. De geluidskwaliteit van veel streams is niet al te best.’

Wat mis je het meest nu er geen liveconcerten zijn?

‘Die zijn er gelukkig wel weer. Ik ben klassiekemuziekrecensent van een krant. Ik zit absoluut voor mijn plezier in een concertzaal, maar het is ook ‘gewoon’ m’n (fantastische!) werk. Het banale antwoord is dus: inkomsten. Wat ik wel nog erg mis zijn de goedgevulde zalen. Een zaal en haar bezetting zijn ­ongelofelijk belangrijk voor het slagen van muziek. De Grote Zaal van Het Concertgebouw bijvoorbeeld heeft een magistrale nagalm, maar die klinkt het best als de zaal gevuld is. In een bijna lege zaal ‘verdrinkt’ de muziek in haar eigen echo.’

Stel dat je weer naar concerten kunt, waar ga je dan heen?

‘Lowlands!’

Welke muziek moet iedereen volgens jou horen?

‘Op het (online) Internationaal Kamermuziek Festival Schiermonnikoog hoorde ik begin oktober het Pianokwartet in a klein van Josef Suk. Dat kende ik nog niet, maar dat heb ik ruimschoots en veelvuldig goedgemaakt. Wat een geweldig stuk.’

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.