Nog geen account of wachtwoord vergeten? Ga dan naar concertgebouw.nl
thuisluisteraars

Wat klinkt er in de huiskamer van fotograaf Milagro Elstak?

14 mei 2021 14 mei 2021

Waar luisteren Preludium-lezers naar in corona­tijden? Deze maand fotograaf Milagro Elstak.

Hoe zit je er op dit moment bij?

‘De laatste paar maanden waren vrij druk. Werk is de perfecte afleiding. Ik ben ook blij dat ik door het weer gemotiveerd ben om dagelijkse wandelingen te maken. Ik moet sowieso meer gaan bewegen…’

Waar luister je nu graag naar?

‘Het album Over It van Summer Walker heb ik veel gedraaid de laatste paar maanden. Het is een collectie van eerlijke en kwetsbare nummers met de perfecte ­ambiance voor de vele avonden binnen die we nu hebben. Arvo Pärts Berliner Messe uitgevoerd door het Estonian Philharmonic Chamber Choir onder leiding van Tõnu Kaljuste zet ik ook elke week op. Het is een stuk met veel contrasten die de woede, begrip, verdriet en troost, die tegenwoordig onderdeel zijn van een normale dag voor mij, goed vangen. De in 2020 uitgekomen set met alle symfonieën van Franz Schmidt met Paavo Järvi en het hr-Sinfonieorchester zet ik op als ik werk.’

Kijk je ook naar tv-uitzendingen of streams?

‘Tijdens het koken zet ik vaak een stream op, die van het Concertgebouworkest vallen goed samen met mijn, qua tijd, ­mediterrane eetpatroon.’

Wat mis je het meest nu er geen live-concerten zijn?

‘De borrels voor en na, de random ontmoetingen bij een concert – die zijn niet te repliceren. Ik zou graag weer buiten mijn bubbel om mensen willen zien.’

Als het weer mag, naar welk concert zou je dan gaan?

‘Sibelius, Sjostakovitsj of Strauss, iets waarbij de dyn­amiek van het live horen een andere ervaring oplevert dan het beste geluidssysteem.’

Welke muziek moet iedereen volgens jou horen?

‘Ik zal de vraag iets anders vormgeven. Muziek is zo persoonlijk dat ik het oprecht een moeilijke vraag vind. Maar stel dat wij samen zouden wonen, zou je vaak de Vijftiende symfonie van Sjostakovitsj horen, en dan de opname van het Concertgebouworkest met Bernard Haitink uit 2011. Het stuk houdt me een spiegel voor, stelt belangrijke vragen over hoe ik door het leven ga en hoe ik terug zal kijken, voordat het licht uit gaat.’

Hoe zit je er op dit moment bij?

‘De laatste paar maanden waren vrij druk. Werk is de perfecte afleiding. Ik ben ook blij dat ik door het weer gemotiveerd ben om dagelijkse wandelingen te maken. Ik moet sowieso meer gaan bewegen…’

Waar luister je nu graag naar?

‘Het album Over It van Summer Walker heb ik veel gedraaid de laatste paar maanden. Het is een collectie van eerlijke en kwetsbare nummers met de perfecte ­ambiance voor de vele avonden binnen die we nu hebben. Arvo Pärts Berliner Messe uitgevoerd door het Estonian Philharmonic Chamber Choir onder leiding van Tõnu Kaljuste zet ik ook elke week op. Het is een stuk met veel contrasten die de woede, begrip, verdriet en troost, die tegenwoordig onderdeel zijn van een normale dag voor mij, goed vangen. De in 2020 uitgekomen set met alle symfonieën van Franz Schmidt met Paavo Järvi en het hr-Sinfonieorchester zet ik op als ik werk.’

Kijk je ook naar tv-uitzendingen of streams?

‘Tijdens het koken zet ik vaak een stream op, die van het Concertgebouworkest vallen goed samen met mijn, qua tijd, ­mediterrane eetpatroon.’

Wat mis je het meest nu er geen live-concerten zijn?

‘De borrels voor en na, de random ontmoetingen bij een concert – die zijn niet te repliceren. Ik zou graag weer buiten mijn bubbel om mensen willen zien.’

Als het weer mag, naar welk concert zou je dan gaan?

‘Sibelius, Sjostakovitsj of Strauss, iets waarbij de dyn­amiek van het live horen een andere ervaring oplevert dan het beste geluidssysteem.’

Welke muziek moet iedereen volgens jou horen?

‘Ik zal de vraag iets anders vormgeven. Muziek is zo persoonlijk dat ik het oprecht een moeilijke vraag vind. Maar stel dat wij samen zouden wonen, zou je vaak de Vijftiende symfonie van Sjostakovitsj horen, en dan de opname van het Concertgebouworkest met Bernard Haitink uit 2011. Het stuk houdt me een spiegel voor, stelt belangrijke vragen over hoe ik door het leven ga en hoe ik terug zal kijken, voordat het licht uit gaat.’

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.