Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
thuisluisteraars

Wat klinkt er in de huiskamer van componiste Miranda Driessen?

door de redactie
14 mei 2021 14 mei 2021

Waar luisteren Preludium-lezers naar in corona­tijden? Deze maand componiste Miranda Driessen.

Hoe zit je er op dit moment bij?

‘Achter mijn laptop. Het is 11.30 uur en ik ben alweer zes uur op. Sinds de kortste dag vorig jaar ga ik elke ochtend naar buiten om de zon op te zien komen, en een minuut geluid in het park op te nemen: ik heb er dus al meer dan een halve werkdag op zitten.’

Waar luister je nu graag naar?

‘Gisteren beluisterde ik verschillende opnames van Sie steigt herauf, die Sonne uit Die Jahreszeiten van Haydn. Die schitterende opbouw naar dat letterlijk vlammende fortissimo in het koor spreekt momenteel erg tot mijn verbeelding. Verder zing ik elke ochtend via Zoom gregoriaans samen met Rebecca Stewart (onder meer etnomusicologe en oprichtster van Cappella Pratensis). Dat deed ik al jaren, bij wijze van een soort meditatieve dagopening, maar zij vroeg begin dit jaar of ze mee mocht doen. We wisselen elkaar nu telkens af: de een zingt, de ander luistert. Een cadeautje!’

Kijk je ook naar tv-uitzendingen of streams?

‘Ja! Laatst luisterde ik naar de première van Todesfuge van Paul-Heinz Dittrich, uitgevoerd door ­AuditivVokal Dresden onder leiding van Olaf Katzer. Een uiterst complex 32-stemmig a-cappellakoorwerk, dat Dittrich in 1998 componeerde op tekst van het zeer aangrijpende gelijknamige gedicht van Paul Celan.’

Wat mis je het meest nu er geen live-concerten zijn?

‘Het fysiek aanwezig zijn in dezelfde ruimte als degenen die musiceren. De directe ­weerkaatsing van de klank in de akoestiek, het samen in het moment aanwezig zijn.’

Als het weer mag, naar welk concert zou je dan gaan?

‘Oh, ik hoop dat op 7 mei Beytelmann’s Group in Het Concertgebouw door mag gaan. Ik hou erg van tango, en heb hem zelf ook lange tijd gedanst. En verder wil ik heel graag weer live naar een koor!’

Welke muziek moet iedereen volgens jou horen?

‘Oneindig veel! Maar vooral zou ik iedereen willen aanbevelen naar muziek te luisteren die je niet kent. Een tijdlang maakte ik programma’s voor de Concertzender. Die kon je op elk willekeurig moment van de dag aanzetten en dan hoorde je het ene moment Barok, en een dag later keelzang uit het Russische Toeva, jazz uit het kauwgomplaatjestijdperk, of elektronische muziek van Eliane Radigue. Zo’n zender biedt je elke dag een fantastische ontdekkingsreis!’

Hoe zit je er op dit moment bij?

‘Achter mijn laptop. Het is 11.30 uur en ik ben alweer zes uur op. Sinds de kortste dag vorig jaar ga ik elke ochtend naar buiten om de zon op te zien komen, en een minuut geluid in het park op te nemen: ik heb er dus al meer dan een halve werkdag op zitten.’

Waar luister je nu graag naar?

‘Gisteren beluisterde ik verschillende opnames van Sie steigt herauf, die Sonne uit Die Jahreszeiten van Haydn. Die schitterende opbouw naar dat letterlijk vlammende fortissimo in het koor spreekt momenteel erg tot mijn verbeelding. Verder zing ik elke ochtend via Zoom gregoriaans samen met Rebecca Stewart (onder meer etnomusicologe en oprichtster van Cappella Pratensis). Dat deed ik al jaren, bij wijze van een soort meditatieve dagopening, maar zij vroeg begin dit jaar of ze mee mocht doen. We wisselen elkaar nu telkens af: de een zingt, de ander luistert. Een cadeautje!’

Kijk je ook naar tv-uitzendingen of streams?

‘Ja! Laatst luisterde ik naar de première van Todesfuge van Paul-Heinz Dittrich, uitgevoerd door ­AuditivVokal Dresden onder leiding van Olaf Katzer. Een uiterst complex 32-stemmig a-cappellakoorwerk, dat Dittrich in 1998 componeerde op tekst van het zeer aangrijpende gelijknamige gedicht van Paul Celan.’

Wat mis je het meest nu er geen live-concerten zijn?

‘Het fysiek aanwezig zijn in dezelfde ruimte als degenen die musiceren. De directe ­weerkaatsing van de klank in de akoestiek, het samen in het moment aanwezig zijn.’

Als het weer mag, naar welk concert zou je dan gaan?

‘Oh, ik hoop dat op 7 mei Beytelmann’s Group in Het Concertgebouw door mag gaan. Ik hou erg van tango, en heb hem zelf ook lange tijd gedanst. En verder wil ik heel graag weer live naar een koor!’

Welke muziek moet iedereen volgens jou horen?

‘Oneindig veel! Maar vooral zou ik iedereen willen aanbevelen naar muziek te luisteren die je niet kent. Een tijdlang maakte ik programma’s voor de Concertzender. Die kon je op elk willekeurig moment van de dag aanzetten en dan hoorde je het ene moment Barok, en een dag later keelzang uit het Russische Toeva, jazz uit het kauwgomplaatjestijdperk, of elektronische muziek van Eliane Radigue. Zo’n zender biedt je elke dag een fantastische ontdekkingsreis!’

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.