Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
thuisluisteraars

Wat klinkt er in de huiskamer van Catherine Nieuwesteeg (29)?

door de redactie
02 jun. 2020 02 juni 2020

Waar luisteren Preludium-lezers naar in coronatijden? Deze maand: Catherine Nieuwesteeg (29), onze muziekverslaafde vormgeefster.

  • Catherine Nieuwesteeg

    Catherine Nieuwesteeg

  • Catherine Nieuwesteeg

    Catherine Nieuwesteeg

Hoe zit je er op dit moment bij?
‘Lekker ontspannen in de hangmat achterin de tuin. Het toeval wilde dat ik op het moment dat de lockdown van kracht werd in Frankrijk bij familie was, daar ben ik nu nog.’

Waar luister je nu graag naar?
‘Vooral naar de natuur eigenlijk. Normaal gesproken ga ik zo vaak mogelijk naar concerten in Het Concertgebouw en luister ik veel naar Radio 4, maar nu dringen de klanken van de vogels, krekels, de wind in de bomen en het stromende rivierwater zich aan me op. Heerlijk!’

Kijk je ook naar streams of tv-uitzendingen van Gebouw en/of Orkest?
‘Jazeker. De Empty Concertgebouw Session met Rosanne Philippens heb ik pas gezien. Wel met een kabeltje van m’n laptop naar de tv voor beter geluid. Geweldig dat musici nu toch de zaal een beetje warm kunnen houden met mooie klanken, maar tegelijkertijd heel triest om die lege stoelenzee te zien.’

Wat mis je het meest nu er geen live-concerten zijn?
‘Precies dat, de live-concerten! Er gaat voor mij niets boven die ervaring. Als een zaal vol ademloze mensen opgaat in een uitvoering doet dat iets met de musici op het podium. Eigenlijk maakt de héle zaal de muziek.’

Wat zou je graag in Het Concertgebouw willen horen zodra het weer kan?
‘Een week voor de sluiting was ik bij zowel de repetitie als het concert van het Concertgebouworkest met pianist Jean-Yves Thibaudet. Ze speelden onder meer het Pianoconcert in G groot van Ravel – misschien wel mijn favoriete pianoconcert. Wat zou het mooi zijn om de draad daar weer op te pakken en alles daartussenin als een slechte droom te kunnen vergeten.’

Welke muziek zou iedereen volgens jou eens moeten horen?
‘Bach en dan liefst in een kerk, waar zijn muziek het best tot zijn recht komt. Het belangrijkste bij muziek vind ik dat je erdoor meegevoerd wordt, niemand mag aan de kant blijven staan. Bij Bach is dat volgens mij onmogelijk. Hilary Hahn in het kerkje van het Zwitserse Saanen geeft iedereen hopelijk weer voldoende energie om nog even vol te houden.’

Hoe zit je er op dit moment bij?
‘Lekker ontspannen in de hangmat achterin de tuin. Het toeval wilde dat ik op het moment dat de lockdown van kracht werd in Frankrijk bij familie was, daar ben ik nu nog.’

Waar luister je nu graag naar?
‘Vooral naar de natuur eigenlijk. Normaal gesproken ga ik zo vaak mogelijk naar concerten in Het Concertgebouw en luister ik veel naar Radio 4, maar nu dringen de klanken van de vogels, krekels, de wind in de bomen en het stromende rivierwater zich aan me op. Heerlijk!’

Kijk je ook naar streams of tv-uitzendingen van Gebouw en/of Orkest?
‘Jazeker. De Empty Concertgebouw Session met Rosanne Philippens heb ik pas gezien. Wel met een kabeltje van m’n laptop naar de tv voor beter geluid. Geweldig dat musici nu toch de zaal een beetje warm kunnen houden met mooie klanken, maar tegelijkertijd heel triest om die lege stoelenzee te zien.’

Wat mis je het meest nu er geen live-concerten zijn?
‘Precies dat, de live-concerten! Er gaat voor mij niets boven die ervaring. Als een zaal vol ademloze mensen opgaat in een uitvoering doet dat iets met de musici op het podium. Eigenlijk maakt de héle zaal de muziek.’

Wat zou je graag in Het Concertgebouw willen horen zodra het weer kan?
‘Een week voor de sluiting was ik bij zowel de repetitie als het concert van het Concertgebouworkest met pianist Jean-Yves Thibaudet. Ze speelden onder meer het Pianoconcert in G groot van Ravel – misschien wel mijn favoriete pianoconcert. Wat zou het mooi zijn om de draad daar weer op te pakken en alles daartussenin als een slechte droom te kunnen vergeten.’

Welke muziek zou iedereen volgens jou eens moeten horen?
‘Bach en dan liefst in een kerk, waar zijn muziek het best tot zijn recht komt. Het belangrijkste bij muziek vind ik dat je erdoor meegevoerd wordt, niemand mag aan de kant blijven staan. Bij Bach is dat volgens mij onmogelijk. Hilary Hahn in het kerkje van het Zwitserse Saanen geeft iedereen hopelijk weer voldoende energie om nog even vol te houden.’

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.