Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Wie is Thomas Adès?

Thomas Adès

dirigent

Thomas Adès wordt beschouwd als een van de belangrijkste Britse componisten van onze tijd. In 1995 brak hij internationaal door met zijn eerste opera, Powder her Face; vier jaar later won zijn orkestwerk Asyla de prestigieuze Grawemeyer Award.

Ook de opera’s The Tempest en The Exterminating Angel (die in 2016 in première ging op de Salzburger Festspiele) betoverden pers en publiek. De muziek van ­Thomas Adès heeft een eclectische en toch oorspronkelijke stijl en verraadt een duizelingwekkende verbeeldingskracht.

Thomas Adès

foto: Renske Vrolijk

Als dirigent stond de Engelsman regelmatig voor orkesten als de Los Ang­eles Philharmonic, het Bost­on Symphony Orchestra, het London Symphony Orchestra, de symfonieorkesten van Melbourne en ­Sydney, het BBC Symphony Orchestra en het City of Birmingham Symphony Orchestra. Hij dirigeerde Stravinsky’s The Rake’s Progress in de ­operahuizen van Londen en Zürich en zijn The ­Tempest in New York en Wenen. Van 1999 tot 2008 was hij artistiek leider van het Aldeburgh Festival.

Al sinds 1995 staan ­composities van Thomas Adès op het repertoire van het Concertgebouworkest. In 2011 dirigeerde hij het orkest in het AAA-­programma En route, in 2016 stonden naast Liszt en Martinů twee eigen werken op het programma. In oktober 2019 leidde hij een nieuwe suite uit zijn Powder Her Face en muziek van Debussy, Poulenc en Barry. In maart 2020 kwam hij terug in het kader van een residency met onder meer de Nederlandse première van zijn Pianoconcert met Kirill Gerstein als solist; ook gaf hij als pianist met enkele orkestleden een concert in de serie Close-up in de Kleine Zaal. De geplande uitvoering van het opdrachtwerk Inferno werd echter uitgesteld wegens corona.

Als dirigent stond de Engelsman regelmatig voor orkesten als de Los Ang­eles Philharmonic, het Bost­on Symphony Orchestra, het London Symphony Orchestra, de symfonieorkesten van Melbourne en ­Sydney, het BBC Symphony Orchestra en het City of Birmingham Symphony Orchestra. Hij dirigeerde Stravinsky’s The Rake’s Progress in de ­operahuizen van Londen en Zürich en zijn The ­Tempest in New York en Wenen. Van 1999 tot 2008 was hij artistiek leider van het Aldeburgh Festival.

Al sinds 1995 staan ­composities van Thomas Adès op het repertoire van het Concertgebouworkest. In 2011 dirigeerde hij het orkest in het AAA-­programma En route, in 2016 stonden naast Liszt en Martinů twee eigen werken op het programma. In oktober 2019 leidde hij een nieuwe suite uit zijn Powder Her Face en muziek van Debussy, Poulenc en Barry. In maart 2020 kwam hij terug in het kader van een residency met onder meer de Nederlandse première van zijn Pianoconcert met Kirill Gerstein als solist; ook gaf hij als pianist met enkele orkestleden een concert in de serie Close-up in de Kleine Zaal. De geplande uitvoering van het opdrachtwerk Inferno werd echter uitgesteld wegens corona.

Bijgewerkt op zaterdag 08 november 2025