Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Wie is Tania Kross?

Tania Kross

mezzosopraan

Tania Kross is Het Concertgebouw als haar muzikale thuis gaan zien. Ze was er in 2004 Rising Star, nam er een Edison in ontvangst, trouwde er. In coronatijd is ze vanuit Nederland met haar gezin naar Curaçao teruggekeerd. Daar maakt ze zich hard voor een nieuw theater, want de enige schouwburg van het eiland werd in 2016 in de as gelegd. In de tv-reeks Volle zalen klom ze door de puinhopen (‘Als meisje van zes jaar deed ik daar ­balletvoorstellingen. Ik dacht toen: wow, hier gebeurt het allemaal!’) en geëmotioneerd zong ze Curaçao, di nos e ta op het verwoeste podium. Ook in Op1 sprak ze over haar ambitie: ‘Ik wil een theater openen! Het stikt op Curaçao van de Tania’s.’

Tania Kross

Foto: Esther van Vliet

Ze is er alvast ambassadeur geworden van het Amsterdamse Leer­orkest, waardoor zevenhonderd kinderen in aanraking komen met een muziekinstrument. Toen ze zelf op haar zeventiende werd aangenomen op het conservatorium in Utrecht hoorde ze over een zwart meisje op school. ‘Die wilde ik natuurlijk leren kennen, maar ikzelf bleek dat zwarte meisje te zijn.’ Ze had nooit over zichzelf nagedacht als zwart of gekleurd. Zoveel jaren later werkte de zangeres graag mee aan de interview­bundel Van exclusief naar inclusief – ­Gesprekken over diversiteit en inclusiviteit in de klassieke muziek die Het Concertgebouw afgelopen najaar uitbracht: ‘Iedereen moet dezelfde kansen krijgen, maar die kansen zal je ook zelf moeten grijpen, je zal moeten doorzetten. Kwaliteit blijft toch het eerste criterium.’

Ze is er alvast ambassadeur geworden van het Amsterdamse Leer­orkest, waardoor zevenhonderd kinderen in aanraking komen met een muziekinstrument. Toen ze zelf op haar zeventiende werd aangenomen op het conservatorium in Utrecht hoorde ze over een zwart meisje op school. ‘Die wilde ik natuurlijk leren kennen, maar ikzelf bleek dat zwarte meisje te zijn.’ Ze had nooit over zichzelf nagedacht als zwart of gekleurd. Zoveel jaren later werkte de zangeres graag mee aan de interview­bundel Van exclusief naar inclusief – ­Gesprekken over diversiteit en inclusiviteit in de klassieke muziek die Het Concertgebouw afgelopen najaar uitbracht: ‘Iedereen moet dezelfde kansen krijgen, maar die kansen zal je ook zelf moeten grijpen, je zal moeten doorzetten. Kwaliteit blijft toch het eerste criterium.’

Bijgewerkt op woensdag 10 mei 2023