Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
achter de schermen

Symfonische knipbeurt

door de redactie
10 feb. 2022 10 februari 2022

Kappers en nagelstudio’s open, maar concertzalen en theaters nog steeds dicht? De culturele sector verloor half januari zijn geduld. Concertgebouw en Concertgebouworkest deden vol overgave mee aan een landelijke actie.

Foto's: Milagro Elstak en Carla Out

Op woensdag 19 januari konden muziekliefhebbers zich laten knippen op het podium van de Grote Zaal, tijdens een repetitie van het Concertgebouworkest onder leiding van Susanna Mälkki. Kappers Marga Bon en Lysandro Cicilia knipten hun klanten op de klanken van Charles Ives’ Tweede symfonie. Maximaal 50 klanten met mondkapje en coronatoegangsbewijs mochten in de ‘wachtruimte Grote Zaal’ plaatsnemen voor een mogelijke knipbeurt, en alleen op afspraak.

Gebouw en Orkest haakten aan bij de actie Kapsalon Theater, een initiatief van theatermakers Sanne Wallis de Vries en Diederik Ebbinge om aandacht te vragen voor de oneerlijke behandeling van de cultuursector sinds het begin van de coronapandemie in Nederland. Concertzalen, theaters, bioscopen en musea dienden bij het versoepelen van de coronamaatregelen keer op keer gesloten te blijven, terwijl juist daar al lang was aangetoond dat er gedurende de openstelling nauwelijks besmettingen waren waargenomen, door strikte handhaving van de veiligheidsmaatregelen.

Een belangrijke reden voor Gebouw en Orkest om zich bij het initiatief aan te sluiten was om te pleiten voor een langetermijnbeleid ‘met een eerlijk perspectief voor de cultuursector’, aldus Concertgebouwdirecteur Simon Reinink, ‘waarbij we tijdig te horen krijgen wanneer de voorspelde maatregelen in werking treden, zodat we ons goed kunnen voorbereiden op heropening’. Directievoorzitter Dominik Winterling van het Concertgebouworkest benadrukte het belang en de kracht van muziek, ‘vooral in deze moeilijke tijden waarin iedereen behoefte aan inspiratie heeft.’

De gemeente Amsterdam had per brief aangekondigd dat er een officiële waarschuwing zou volgen als Het Concertgebouw tegen de regels in open zou gaan. Maar Gebouw en Orkest vonden de boodschap te belangrijk om de actie af te blazen. De waarschuwing kwam inderdaad, maar had geen consequenties: bij meerdere waarschuwingen zou sluiting kunnen worden opgelegd, maar dicht was Het Concertgebouw al.

Coupe Concertgebouw

Uiteraard was de rode loper uitgerold voor de kappers en hun klanten.

Neemt u plaats

Er zijn beroerdere plekken te verzinnen voor wachtende kappersklanten.

Culturele sector scheert zich niet weg

Susanna Mälkki repeteert ondertussen stug door met het Concertgebouworkest. Achter de dirigente is kapper Lysandro Cicilia aan het werk.

Highlights

Het Concertgebouw bleek geknipt als kapsalon. De actie past naadloos in het lijstje bijzondere evenementen in de Grote Zaal, zoals galadiners, study sessions en voetbal- en bokswedstrijden...

Haar op de tanden

Kapster Marga Bon – in het dagelijks leven ook yogadocent, onder andere bij Het Concertgebouw – staat de pers te woord. ‘Ik mocht niet föhnen.’

Kort & pittig

Na anderhalf uur was de actie alweer voorbij, en hadden Gebouw en Orkest hun punt gemaakt, getuige de grote aandacht in de landelijke en buitenlandse pers. En – wellicht – de versoepelingen voor de sector bespoedigd, een kleine week later.

Foto's: Milagro Elstak en Carla Out

Op woensdag 19 januari konden muziekliefhebbers zich laten knippen op het podium van de Grote Zaal, tijdens een repetitie van het Concertgebouworkest onder leiding van Susanna Mälkki. Kappers Marga Bon en Lysandro Cicilia knipten hun klanten op de klanken van Charles Ives’ Tweede symfonie. Maximaal 50 klanten met mondkapje en coronatoegangsbewijs mochten in de ‘wachtruimte Grote Zaal’ plaatsnemen voor een mogelijke knipbeurt, en alleen op afspraak.

Gebouw en Orkest haakten aan bij de actie Kapsalon Theater, een initiatief van theatermakers Sanne Wallis de Vries en Diederik Ebbinge om aandacht te vragen voor de oneerlijke behandeling van de cultuursector sinds het begin van de coronapandemie in Nederland. Concertzalen, theaters, bioscopen en musea dienden bij het versoepelen van de coronamaatregelen keer op keer gesloten te blijven, terwijl juist daar al lang was aangetoond dat er gedurende de openstelling nauwelijks besmettingen waren waargenomen, door strikte handhaving van de veiligheidsmaatregelen.

Een belangrijke reden voor Gebouw en Orkest om zich bij het initiatief aan te sluiten was om te pleiten voor een langetermijnbeleid ‘met een eerlijk perspectief voor de cultuursector’, aldus Concertgebouwdirecteur Simon Reinink, ‘waarbij we tijdig te horen krijgen wanneer de voorspelde maatregelen in werking treden, zodat we ons goed kunnen voorbereiden op heropening’. Directievoorzitter Dominik Winterling van het Concertgebouworkest benadrukte het belang en de kracht van muziek, ‘vooral in deze moeilijke tijden waarin iedereen behoefte aan inspiratie heeft.’

De gemeente Amsterdam had per brief aangekondigd dat er een officiële waarschuwing zou volgen als Het Concertgebouw tegen de regels in open zou gaan. Maar Gebouw en Orkest vonden de boodschap te belangrijk om de actie af te blazen. De waarschuwing kwam inderdaad, maar had geen consequenties: bij meerdere waarschuwingen zou sluiting kunnen worden opgelegd, maar dicht was Het Concertgebouw al.

Coupe Concertgebouw

Uiteraard was de rode loper uitgerold voor de kappers en hun klanten.

Neemt u plaats

Er zijn beroerdere plekken te verzinnen voor wachtende kappersklanten.

Culturele sector scheert zich niet weg

Susanna Mälkki repeteert ondertussen stug door met het Concertgebouworkest. Achter de dirigente is kapper Lysandro Cicilia aan het werk.

Highlights

Het Concertgebouw bleek geknipt als kapsalon. De actie past naadloos in het lijstje bijzondere evenementen in de Grote Zaal, zoals galadiners, study sessions en voetbal- en bokswedstrijden...

Haar op de tanden

Kapster Marga Bon – in het dagelijks leven ook yogadocent, onder andere bij Het Concertgebouw – staat de pers te woord. ‘Ik mocht niet föhnen.’

Kort & pittig

Na anderhalf uur was de actie alweer voorbij, en hadden Gebouw en Orkest hun punt gemaakt, getuige de grote aandacht in de landelijke en buitenlandse pers. En – wellicht – de versoepelingen voor de sector bespoedigd, een kleine week later.

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.