Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Spotlight op Claron McFadden: NINA

Spotlight op Claron McFadden: NINA

Kleine Zaal
13 juni 2025
20.15 uur

Print

Claron McFadden zang en performance
Luigi De Angelis concept, regie en licht
Chiara Lagani dramaturgie en kostuums
Claron McFadden, Damiano Meacci musical creation
Damiano Meacci elektronische muziek en sounddesign
Enrico Fedrigoli fotografie
Andrea Argentieri coaching
Manuel Poletti Ircam computer music
Jérémie Bourgogne Ircam sound diffusion
Nicolas Poulet stagemanagement
Frédéric Gayaudon licht
Fanny & Alexander productie

In samenwerking met Muziektheater Transparant, Romaeuropa Festival en Tempo Reale; coproductie met Ircam — Centre Pompidou (Parijs) en Festival d’Automne à Paris 

Dit programma maakt deel uit van de serie Spotlight.

Tijdens deze voorstelling wordt Engels gesproken.

Ook interessant:
- Het interview met Claron McFadden

NINA

er is geen pauze
einde ± 22.00 uur

Met dank aan Evi van Lanschot.

Kleine Zaal 13 juni 2025 20.15 uur

Claron McFadden zang en performance
Luigi De Angelis concept, regie en licht
Chiara Lagani dramaturgie en kostuums
Claron McFadden, Damiano Meacci musical creation
Damiano Meacci elektronische muziek en sounddesign
Enrico Fedrigoli fotografie
Andrea Argentieri coaching
Manuel Poletti Ircam computer music
Jérémie Bourgogne Ircam sound diffusion
Nicolas Poulet stagemanagement
Frédéric Gayaudon licht
Fanny & Alexander productie

In samenwerking met Muziektheater Transparant, Romaeuropa Festival en Tempo Reale; coproductie met Ircam — Centre Pompidou (Parijs) en Festival d’Automne à Paris 

Dit programma maakt deel uit van de serie Spotlight.

Tijdens deze voorstelling wordt Engels gesproken.

Ook interessant:
- Het interview met Claron McFadden

NINA

er is geen pauze
einde ± 22.00 uur

Met dank aan Evi van Lanschot.

Toelichting

Toelichting

door Lonneke Tausch

In NINA, het sluitstuk van haar ­Spotlight-reeks, kruipt Claron McFadden bijna letterlijk in de huid van de Amerikaanse zangeres, schrijver, pianist en activist Eunice Kathleen Waymon (1933-2003), bij het grote publiek bekend als Nina Simone. Of eigenlijk: in deze muziektheatrale voorstelling ís Claron McFadden Nina Simone. Hoe dat werkt? ‘Ik laat haar door mij spreken’ vertelt McFadden. ‘Haar manier van zingen en bewegen heb ik minutieus bestudeerd. Denk aan een soort seance, je ziet mij, hoort mij, maar ook Nina Simone…’

Claron McFadden maakt NINA samen met het artistieke bondgenootschap Fanny & Alexander (Luigi De Angelis en Chiara Lagani), dat het laten samensmelten van theater, muziek, beeldende kunst, film en literatuur tot zijn specialisme heeft gemaakt.

In NINA, het sluitstuk van haar ­Spotlight-reeks, kruipt Claron McFadden bijna letterlijk in de huid van de Amerikaanse zangeres, schrijver, pianist en activist Eunice Kathleen Waymon (1933-2003), bij het grote publiek bekend als Nina Simone. Of eigenlijk: in deze muziektheatrale voorstelling ís Claron McFadden Nina Simone. Hoe dat werkt? ‘Ik laat haar door mij spreken’ vertelt McFadden. ‘Haar manier van zingen en bewegen heb ik minutieus bestudeerd. Denk aan een soort seance, je ziet mij, hoort mij, maar ook Nina Simone…’

Claron McFadden maakt NINA samen met het artistieke bondgenootschap Fanny & Alexander (Luigi De Angelis en Chiara Lagani), dat het laten samensmelten van theater, muziek, beeldende kunst, film en literatuur tot zijn specialisme heeft gemaakt.

door Lonneke Tausch

Nina Simone

  • Claron McFadden in NINA

    foto: Enrico Fedrigoli

    Claron McFadden in NINA

    foto: Enrico Fedrigoli

  • Nina Simone

    Foto: Jack Robinson

    Nina Simone

    Foto: Jack Robinson

  • Nina Simone

    Nina Simone

  • Nina Simone

    foto: Cor Mulder

    Nina Simone

    foto: Cor Mulder

  • Claron McFadden in NINA

    foto: Enrico Fedrigoli

    Claron McFadden in NINA

    foto: Enrico Fedrigoli

  • Nina Simone

    Foto: Jack Robinson

    Nina Simone

    Foto: Jack Robinson

  • Nina Simone

    Nina Simone

  • Nina Simone

    foto: Cor Mulder

    Nina Simone

    foto: Cor Mulder

Op 8 juni 1968 maakte Nina Simone haar debuut in een uitverkochte Grote Zaal. Het nachtconcert vond plaats na een beladen zaterdag: ’s ochtends was in Londen de vermeende moordenaar van Martin Luther King gearresteerd en in Washington D.C. vond de begrafenis plaats van de doodgeschoten senator Robert F. Kennedy, een uitgesproken voorstander van rassengelijkheid. De Telegraaf  kreeg Nina Simone kort te spreken: ‘Amerika verkeert al jaren in een shock-toestand, die erger werd met al die zinloze moorden. In Amerika leven zoveel verschillende volken, die allemaal anders denken, andere gewoontes hebben. Het is niet alleen een kwestie van zwart of blank. Willen ze Amerika tot een eenheid maken, dan zal er veel moeten veranderen, anders is het einde niet te overzien.’ Over haar concert was het Algemeen Handelsblad overigens verre van lovend. De recensent schreef over ‘meestampers en smartlappen die werden opgesierd door quasi-­klassiekerig gedoe op de piano (van Mozart tot Rachmaninoff)’ en ‘zou trouwens wel eens willen weten hoe dit publiek zich gedragen zou hebben als Nina Simone eens blank was geweest en geen vrijblijvende underdog-­sympathieën kon bespelen.’

Als Nina Simone in 1969 terugkeert naar Nederland (voor onder meer een concert op 16 maart in Het Concertgebouw) constateert Trouw een repertoireverandering: ‘De verbittering over Alabama, de moorden op King en Kennedy werden omgebogen naar bezinning en naar een pleidooi voor het positiefste element in alle intermenselijke en dus ook interraciale relaties: de liefde. Het woord ‘love’ komt steeds vaker in haar teksten voor en wat de nog altijd bittere werkelijkheid aangaat (tenachterlegging van de neger, Black Power etc.) laat zij hooguit nog een veelbetekenende waarschuwing horen.’ Net als in 1968 was ook nu het publiek stukken enthousiaster dan de pers. In Den Haag dwong een ‘stormachtig ­applaus’ een toegift af, aldus De Tijd: ‘En de meesten in de zaal wisten: “Ik ben gekomen om […] van Nina op mijn blanke duvel te krijgen, om van haar te horen dat deze slechte wereld het niet lang meer zal maken, en dat er hoop is, zolang er liefde is.”’

Nina Simone’s derde en laatste keer in de Grote Zaal, op 8 januari 1971, was een gastoptreden op het tien­jarig jubileum van Boy’s Big Band. De Amerikaanse ster en de Nederlandse bandleider Boy Edgar – tot 1979 tevens huisarts in Duivendrecht en de Bijlmer – kenden elkaar al jaren en waren in Nederland meermaals samen op tv geweest. Hoogtepunt van het concert was een indringende versie door Nina Simone solo aan de piano van het macabere Strange Fruit, over de lynchpraktijken in het zuiden van de Verenigde Staten.

Dit artikel is een bewerking van een uitgebreider verhaal dat in 2022 is verschenen op de website van Het Concertgebouw. Lees die langere variant inclusief een biografie van Nina Simone hier.

Op 8 juni 1968 maakte Nina Simone haar debuut in een uitverkochte Grote Zaal. Het nachtconcert vond plaats na een beladen zaterdag: ’s ochtends was in Londen de vermeende moordenaar van Martin Luther King gearresteerd en in Washington D.C. vond de begrafenis plaats van de doodgeschoten senator Robert F. Kennedy, een uitgesproken voorstander van rassengelijkheid. De Telegraaf  kreeg Nina Simone kort te spreken: ‘Amerika verkeert al jaren in een shock-toestand, die erger werd met al die zinloze moorden. In Amerika leven zoveel verschillende volken, die allemaal anders denken, andere gewoontes hebben. Het is niet alleen een kwestie van zwart of blank. Willen ze Amerika tot een eenheid maken, dan zal er veel moeten veranderen, anders is het einde niet te overzien.’ Over haar concert was het Algemeen Handelsblad overigens verre van lovend. De recensent schreef over ‘meestampers en smartlappen die werden opgesierd door quasi-­klassiekerig gedoe op de piano (van Mozart tot Rachmaninoff)’ en ‘zou trouwens wel eens willen weten hoe dit publiek zich gedragen zou hebben als Nina Simone eens blank was geweest en geen vrijblijvende underdog-­sympathieën kon bespelen.’

Als Nina Simone in 1969 terugkeert naar Nederland (voor onder meer een concert op 16 maart in Het Concertgebouw) constateert Trouw een repertoireverandering: ‘De verbittering over Alabama, de moorden op King en Kennedy werden omgebogen naar bezinning en naar een pleidooi voor het positiefste element in alle intermenselijke en dus ook interraciale relaties: de liefde. Het woord ‘love’ komt steeds vaker in haar teksten voor en wat de nog altijd bittere werkelijkheid aangaat (tenachterlegging van de neger, Black Power etc.) laat zij hooguit nog een veelbetekenende waarschuwing horen.’ Net als in 1968 was ook nu het publiek stukken enthousiaster dan de pers. In Den Haag dwong een ‘stormachtig ­applaus’ een toegift af, aldus De Tijd: ‘En de meesten in de zaal wisten: “Ik ben gekomen om […] van Nina op mijn blanke duvel te krijgen, om van haar te horen dat deze slechte wereld het niet lang meer zal maken, en dat er hoop is, zolang er liefde is.”’

Nina Simone’s derde en laatste keer in de Grote Zaal, op 8 januari 1971, was een gastoptreden op het tien­jarig jubileum van Boy’s Big Band. De Amerikaanse ster en de Nederlandse bandleider Boy Edgar – tot 1979 tevens huisarts in Duivendrecht en de Bijlmer – kenden elkaar al jaren en waren in Nederland meermaals samen op tv geweest. Hoogtepunt van het concert was een indringende versie door Nina Simone solo aan de piano van het macabere Strange Fruit, over de lynchpraktijken in het zuiden van de Verenigde Staten.

Dit artikel is een bewerking van een uitgebreider verhaal dat in 2022 is verschenen op de website van Het Concertgebouw. Lees die langere variant inclusief een biografie van Nina Simone hier.

  • Nina Simone

    Nina Simone

  • Nina Simone

    Nina Simone

Activisme

Het zijn de krachtige zelfgeschreven protestnummers uit de sixties als Mississippi Goddam (verboden in de Zuidelijke Staten), Four Women en To Be Young, Gifted and Black die Nina Simone karakteriseren: ze streed hartstochtelijk voor gelijke rechten voor de Afro-Amerikanen en zette haar bekendheid in voor de Civil Rights Movement van Martin Luther King. Dat verzet tegen rassen­segregatie zat er al vroeg in: het verhaal gaat dat ze als tienjarige al eens weigerde aan een recital te beginnen totdat haar ouders op de eerste rij mochten komen zitten.

Geen conservatorium

De in Tyron, North Carolina geboren Eunice Kathleen Waymon was een muzikaal wonderkind; klassiek pianiste wilde ze worden. Met geld van een inzameling door muziekjuf Muriel Mazzanovich kon ze op haar zeventiende naar de prestigieuze Juilliard School in New York. Maar toen na anderhalf jaar het studiefonds was opgedroogd moest ze terug naar haar familie, die inmiddels naar Philadelphia was verhuisd. Bij een auditie voor het befaamde Curtis Institute of Music kreeg ze het advies haar talenten in te zetten in jazz en blues; we kunnen gerust stellen dat dit discriminatie was. In 1954 nam ze de artiestennaam Nina Simone aan, en ze zou haar interpretaties van jazzstandards altijd blijven kleuren met klassieke wendingen.

Onverwachte hit

Ten tijde van haar Concertgebouwoptredens was Nina Simone op de toppen van haar roem. Een tweede golf van populariteit overkwam haar toen in 1987 plots My Baby Just Cares for Me in de hitlijsten verscheen. Op haar debuutalbum uit 1957 was dat lie­dje niet bijzonder opgevallen, maar toen het dertig jaar na dato in Engeland opdook in een tv-reclame voor Chanel N° 5 werd het alsnog een hit.

Activisme

Het zijn de krachtige zelfgeschreven protestnummers uit de sixties als Mississippi Goddam (verboden in de Zuidelijke Staten), Four Women en To Be Young, Gifted and Black die Nina Simone karakteriseren: ze streed hartstochtelijk voor gelijke rechten voor de Afro-Amerikanen en zette haar bekendheid in voor de Civil Rights Movement van Martin Luther King. Dat verzet tegen rassen­segregatie zat er al vroeg in: het verhaal gaat dat ze als tienjarige al eens weigerde aan een recital te beginnen totdat haar ouders op de eerste rij mochten komen zitten.

Geen conservatorium

De in Tyron, North Carolina geboren Eunice Kathleen Waymon was een muzikaal wonderkind; klassiek pianiste wilde ze worden. Met geld van een inzameling door muziekjuf Muriel Mazzanovich kon ze op haar zeventiende naar de prestigieuze Juilliard School in New York. Maar toen na anderhalf jaar het studiefonds was opgedroogd moest ze terug naar haar familie, die inmiddels naar Philadelphia was verhuisd. Bij een auditie voor het befaamde Curtis Institute of Music kreeg ze het advies haar talenten in te zetten in jazz en blues; we kunnen gerust stellen dat dit discriminatie was. In 1954 nam ze de artiestennaam Nina Simone aan, en ze zou haar interpretaties van jazzstandards altijd blijven kleuren met klassieke wendingen.

Onverwachte hit

Ten tijde van haar Concertgebouwoptredens was Nina Simone op de toppen van haar roem. Een tweede golf van populariteit overkwam haar toen in 1987 plots My Baby Just Cares for Me in de hitlijsten verscheen. Op haar debuutalbum uit 1957 was dat lie­dje niet bijzonder opgevallen, maar toen het dertig jaar na dato in Engeland opdook in een tv-reclame voor Chanel N° 5 werd het alsnog een hit.

Toelichting

door Lonneke Tausch

In NINA, het sluitstuk van haar ­Spotlight-reeks, kruipt Claron McFadden bijna letterlijk in de huid van de Amerikaanse zangeres, schrijver, pianist en activist Eunice Kathleen Waymon (1933-2003), bij het grote publiek bekend als Nina Simone. Of eigenlijk: in deze muziektheatrale voorstelling ís Claron McFadden Nina Simone. Hoe dat werkt? ‘Ik laat haar door mij spreken’ vertelt McFadden. ‘Haar manier van zingen en bewegen heb ik minutieus bestudeerd. Denk aan een soort seance, je ziet mij, hoort mij, maar ook Nina Simone…’

Claron McFadden maakt NINA samen met het artistieke bondgenootschap Fanny & Alexander (Luigi De Angelis en Chiara Lagani), dat het laten samensmelten van theater, muziek, beeldende kunst, film en literatuur tot zijn specialisme heeft gemaakt.

In NINA, het sluitstuk van haar ­Spotlight-reeks, kruipt Claron McFadden bijna letterlijk in de huid van de Amerikaanse zangeres, schrijver, pianist en activist Eunice Kathleen Waymon (1933-2003), bij het grote publiek bekend als Nina Simone. Of eigenlijk: in deze muziektheatrale voorstelling ís Claron McFadden Nina Simone. Hoe dat werkt? ‘Ik laat haar door mij spreken’ vertelt McFadden. ‘Haar manier van zingen en bewegen heb ik minutieus bestudeerd. Denk aan een soort seance, je ziet mij, hoort mij, maar ook Nina Simone…’

Claron McFadden maakt NINA samen met het artistieke bondgenootschap Fanny & Alexander (Luigi De Angelis en Chiara Lagani), dat het laten samensmelten van theater, muziek, beeldende kunst, film en literatuur tot zijn specialisme heeft gemaakt.

door Lonneke Tausch

Nina Simone

  • Claron McFadden in NINA

    foto: Enrico Fedrigoli

    Claron McFadden in NINA

    foto: Enrico Fedrigoli

  • Nina Simone

    Foto: Jack Robinson

    Nina Simone

    Foto: Jack Robinson

  • Nina Simone

    Nina Simone

  • Nina Simone

    foto: Cor Mulder

    Nina Simone

    foto: Cor Mulder

  • Claron McFadden in NINA

    foto: Enrico Fedrigoli

    Claron McFadden in NINA

    foto: Enrico Fedrigoli

  • Nina Simone

    Foto: Jack Robinson

    Nina Simone

    Foto: Jack Robinson

  • Nina Simone

    Nina Simone

  • Nina Simone

    foto: Cor Mulder

    Nina Simone

    foto: Cor Mulder

Op 8 juni 1968 maakte Nina Simone haar debuut in een uitverkochte Grote Zaal. Het nachtconcert vond plaats na een beladen zaterdag: ’s ochtends was in Londen de vermeende moordenaar van Martin Luther King gearresteerd en in Washington D.C. vond de begrafenis plaats van de doodgeschoten senator Robert F. Kennedy, een uitgesproken voorstander van rassengelijkheid. De Telegraaf  kreeg Nina Simone kort te spreken: ‘Amerika verkeert al jaren in een shock-toestand, die erger werd met al die zinloze moorden. In Amerika leven zoveel verschillende volken, die allemaal anders denken, andere gewoontes hebben. Het is niet alleen een kwestie van zwart of blank. Willen ze Amerika tot een eenheid maken, dan zal er veel moeten veranderen, anders is het einde niet te overzien.’ Over haar concert was het Algemeen Handelsblad overigens verre van lovend. De recensent schreef over ‘meestampers en smartlappen die werden opgesierd door quasi-­klassiekerig gedoe op de piano (van Mozart tot Rachmaninoff)’ en ‘zou trouwens wel eens willen weten hoe dit publiek zich gedragen zou hebben als Nina Simone eens blank was geweest en geen vrijblijvende underdog-­sympathieën kon bespelen.’

Als Nina Simone in 1969 terugkeert naar Nederland (voor onder meer een concert op 16 maart in Het Concertgebouw) constateert Trouw een repertoireverandering: ‘De verbittering over Alabama, de moorden op King en Kennedy werden omgebogen naar bezinning en naar een pleidooi voor het positiefste element in alle intermenselijke en dus ook interraciale relaties: de liefde. Het woord ‘love’ komt steeds vaker in haar teksten voor en wat de nog altijd bittere werkelijkheid aangaat (tenachterlegging van de neger, Black Power etc.) laat zij hooguit nog een veelbetekenende waarschuwing horen.’ Net als in 1968 was ook nu het publiek stukken enthousiaster dan de pers. In Den Haag dwong een ‘stormachtig ­applaus’ een toegift af, aldus De Tijd: ‘En de meesten in de zaal wisten: “Ik ben gekomen om […] van Nina op mijn blanke duvel te krijgen, om van haar te horen dat deze slechte wereld het niet lang meer zal maken, en dat er hoop is, zolang er liefde is.”’

Nina Simone’s derde en laatste keer in de Grote Zaal, op 8 januari 1971, was een gastoptreden op het tien­jarig jubileum van Boy’s Big Band. De Amerikaanse ster en de Nederlandse bandleider Boy Edgar – tot 1979 tevens huisarts in Duivendrecht en de Bijlmer – kenden elkaar al jaren en waren in Nederland meermaals samen op tv geweest. Hoogtepunt van het concert was een indringende versie door Nina Simone solo aan de piano van het macabere Strange Fruit, over de lynchpraktijken in het zuiden van de Verenigde Staten.

Dit artikel is een bewerking van een uitgebreider verhaal dat in 2022 is verschenen op de website van Het Concertgebouw. Lees die langere variant inclusief een biografie van Nina Simone hier.

Op 8 juni 1968 maakte Nina Simone haar debuut in een uitverkochte Grote Zaal. Het nachtconcert vond plaats na een beladen zaterdag: ’s ochtends was in Londen de vermeende moordenaar van Martin Luther King gearresteerd en in Washington D.C. vond de begrafenis plaats van de doodgeschoten senator Robert F. Kennedy, een uitgesproken voorstander van rassengelijkheid. De Telegraaf  kreeg Nina Simone kort te spreken: ‘Amerika verkeert al jaren in een shock-toestand, die erger werd met al die zinloze moorden. In Amerika leven zoveel verschillende volken, die allemaal anders denken, andere gewoontes hebben. Het is niet alleen een kwestie van zwart of blank. Willen ze Amerika tot een eenheid maken, dan zal er veel moeten veranderen, anders is het einde niet te overzien.’ Over haar concert was het Algemeen Handelsblad overigens verre van lovend. De recensent schreef over ‘meestampers en smartlappen die werden opgesierd door quasi-­klassiekerig gedoe op de piano (van Mozart tot Rachmaninoff)’ en ‘zou trouwens wel eens willen weten hoe dit publiek zich gedragen zou hebben als Nina Simone eens blank was geweest en geen vrijblijvende underdog-­sympathieën kon bespelen.’

Als Nina Simone in 1969 terugkeert naar Nederland (voor onder meer een concert op 16 maart in Het Concertgebouw) constateert Trouw een repertoireverandering: ‘De verbittering over Alabama, de moorden op King en Kennedy werden omgebogen naar bezinning en naar een pleidooi voor het positiefste element in alle intermenselijke en dus ook interraciale relaties: de liefde. Het woord ‘love’ komt steeds vaker in haar teksten voor en wat de nog altijd bittere werkelijkheid aangaat (tenachterlegging van de neger, Black Power etc.) laat zij hooguit nog een veelbetekenende waarschuwing horen.’ Net als in 1968 was ook nu het publiek stukken enthousiaster dan de pers. In Den Haag dwong een ‘stormachtig ­applaus’ een toegift af, aldus De Tijd: ‘En de meesten in de zaal wisten: “Ik ben gekomen om […] van Nina op mijn blanke duvel te krijgen, om van haar te horen dat deze slechte wereld het niet lang meer zal maken, en dat er hoop is, zolang er liefde is.”’

Nina Simone’s derde en laatste keer in de Grote Zaal, op 8 januari 1971, was een gastoptreden op het tien­jarig jubileum van Boy’s Big Band. De Amerikaanse ster en de Nederlandse bandleider Boy Edgar – tot 1979 tevens huisarts in Duivendrecht en de Bijlmer – kenden elkaar al jaren en waren in Nederland meermaals samen op tv geweest. Hoogtepunt van het concert was een indringende versie door Nina Simone solo aan de piano van het macabere Strange Fruit, over de lynchpraktijken in het zuiden van de Verenigde Staten.

Dit artikel is een bewerking van een uitgebreider verhaal dat in 2022 is verschenen op de website van Het Concertgebouw. Lees die langere variant inclusief een biografie van Nina Simone hier.

  • Nina Simone

    Nina Simone

  • Nina Simone

    Nina Simone

Activisme

Het zijn de krachtige zelfgeschreven protestnummers uit de sixties als Mississippi Goddam (verboden in de Zuidelijke Staten), Four Women en To Be Young, Gifted and Black die Nina Simone karakteriseren: ze streed hartstochtelijk voor gelijke rechten voor de Afro-Amerikanen en zette haar bekendheid in voor de Civil Rights Movement van Martin Luther King. Dat verzet tegen rassen­segregatie zat er al vroeg in: het verhaal gaat dat ze als tienjarige al eens weigerde aan een recital te beginnen totdat haar ouders op de eerste rij mochten komen zitten.

Geen conservatorium

De in Tyron, North Carolina geboren Eunice Kathleen Waymon was een muzikaal wonderkind; klassiek pianiste wilde ze worden. Met geld van een inzameling door muziekjuf Muriel Mazzanovich kon ze op haar zeventiende naar de prestigieuze Juilliard School in New York. Maar toen na anderhalf jaar het studiefonds was opgedroogd moest ze terug naar haar familie, die inmiddels naar Philadelphia was verhuisd. Bij een auditie voor het befaamde Curtis Institute of Music kreeg ze het advies haar talenten in te zetten in jazz en blues; we kunnen gerust stellen dat dit discriminatie was. In 1954 nam ze de artiestennaam Nina Simone aan, en ze zou haar interpretaties van jazzstandards altijd blijven kleuren met klassieke wendingen.

Onverwachte hit

Ten tijde van haar Concertgebouwoptredens was Nina Simone op de toppen van haar roem. Een tweede golf van populariteit overkwam haar toen in 1987 plots My Baby Just Cares for Me in de hitlijsten verscheen. Op haar debuutalbum uit 1957 was dat lie­dje niet bijzonder opgevallen, maar toen het dertig jaar na dato in Engeland opdook in een tv-reclame voor Chanel N° 5 werd het alsnog een hit.

Activisme

Het zijn de krachtige zelfgeschreven protestnummers uit de sixties als Mississippi Goddam (verboden in de Zuidelijke Staten), Four Women en To Be Young, Gifted and Black die Nina Simone karakteriseren: ze streed hartstochtelijk voor gelijke rechten voor de Afro-Amerikanen en zette haar bekendheid in voor de Civil Rights Movement van Martin Luther King. Dat verzet tegen rassen­segregatie zat er al vroeg in: het verhaal gaat dat ze als tienjarige al eens weigerde aan een recital te beginnen totdat haar ouders op de eerste rij mochten komen zitten.

Geen conservatorium

De in Tyron, North Carolina geboren Eunice Kathleen Waymon was een muzikaal wonderkind; klassiek pianiste wilde ze worden. Met geld van een inzameling door muziekjuf Muriel Mazzanovich kon ze op haar zeventiende naar de prestigieuze Juilliard School in New York. Maar toen na anderhalf jaar het studiefonds was opgedroogd moest ze terug naar haar familie, die inmiddels naar Philadelphia was verhuisd. Bij een auditie voor het befaamde Curtis Institute of Music kreeg ze het advies haar talenten in te zetten in jazz en blues; we kunnen gerust stellen dat dit discriminatie was. In 1954 nam ze de artiestennaam Nina Simone aan, en ze zou haar interpretaties van jazzstandards altijd blijven kleuren met klassieke wendingen.

Onverwachte hit

Ten tijde van haar Concertgebouwoptredens was Nina Simone op de toppen van haar roem. Een tweede golf van populariteit overkwam haar toen in 1987 plots My Baby Just Cares for Me in de hitlijsten verscheen. Op haar debuutalbum uit 1957 was dat lie­dje niet bijzonder opgevallen, maar toen het dertig jaar na dato in Engeland opdook in een tv-reclame voor Chanel N° 5 werd het alsnog een hit.

Biografie

Claron McFadden, Sopraan

In het jaar dat de Amerikaanse zangeres Claron McFadden afstudeerde aan de Eastman School of Music (Rochester, New York), 1984, vestigde ze zich in Nederland. Een jaar later maakte ze onder Ton Koopman haar operadebuut in L’eroe cinese van Hasse tijdens het Holland Festival.

Ze tourde met William Christie, inclusief debuten in Aix-en-Provence (Rameau) en Londen (Purcells King Arthur).

Opera zong ze ook aan La Scala in Milaan, La Fenice in Venetië en de Bayerische Staatsoper in München, en opvallende engagementen bij De Nationale Opera waren Poulencs Dialogues des Carmélites, Van der Aa’s After Life en in het Opera Forward Festival van afgelopen maart We Are the Lucky Ones van Philip Venables. In Glyndebourne stond ze in de première van Jonathan Dove’s Flight en in de titelrol van Bergs Lulu.

Claron ­McFadden werkte met Neeme ­Järvi, Claus Peter Flor, Andrew Davis (BBC Proms), Fabio Biondi, Frans Brüggen en Reinbert de Leeuw en deed projecten met The Nash Ensemble (Grammy-nominatie voor Birtwistles The Woman and the Hare), het Arditti Quartet en Artvark. Ze werd geëngageerd door Asko|Schönberg, het Concertgebouworkest en de orkesten van de MDR en de SWR, maar ook door het dansgezelschap van Alain Platel en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw.

De zangeres geeft les aan het Conservatorium van Amsterdam, ontving de Amsterdamprijs voor de Kunst 2006 en is sinds 2017 lid van de Academie van Kunsten. Eerdere concerten binnen de Spotlight-serie van Claron McFadden dit seizoen waren het familieconcert Kom, we gaan op wereldreis en het recital American-French Connection.