Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
de werkdag

Sopraan Marijje van Stralen: ‘De kinderen zorgen voor de structuur’

door Frederike Berntsen
13 jan. 2021 13 januari 2021

Hoe ziet de werkdag van een sopraan eruit? Eerst koffie, thee, uurtje yoga? Marijje van Stralen doet haar dagelijkse routine uit de doeken.

  • Marijje van Stralen

    Marijje van Stralen

  • Marijje van Stralen

    Marijje van Stralen

‘Iedere dag is anders. De kinderen zorgen voor de structuur, daaromheen bouw ik mijn schema. De eerste koffie van de dag vormt een gouden moment. Daarna wil ik mij zo snel mogelijk kunnen verliezen in de muziek, zingen, repeteren met collega’s, het gezamenlijk ontwikkelen van muzikale ideeën voor het publiek. Alles met het doel de luisteraar in vervoering te kunnen brengen. Ik zie dit niet als een werkdag, de flow waarin ik zit is heerlijk.

‘Ik ben soms bang dat ik, al fietsend door Amsterdam, opeens totaal in gedachten een aria zing.’

Ik probeer met regelmaat een rondje hard te lopen aan het begin van de dag, om een daadkrachtig gevoel te krijgen. Auto­matisch overdenk ik dan wat ik aan wil pakken. De muziek is een onophoudelijke passie, ik kan er volledig in opgaan. Dan ben ik uren en uren van de wereld. Ook betrek ik mijn omgeving erbij, en vertel ik thuis aan tafel over een scène uit een opera, bijvoorbeeld. Ik ben soms bang dat ik, al fietsend door Amsterdam, opeens totaal in gedachten een aria zing.

Als ik buiten de werksituatie de muziek in mijn hoofd op kan roepen, ben ik klaar voor de repetitie. Op de fiets, de Noordermarkt, langs het hockey- of voetbalveld van de kinderen. Dat betekent dat ik een diepere laag heb bereikt en boven de materie kan staan.

Op de dag van een concert neem ik ’s morgens alles wat ik moet zingen nog een keer door. Ook studeer ik langere fragmenten. Alles zonder haast, en gericht op de uitvoering. Rekken en strekken horen daar ook bij; zingen doe je met je hele lichaam, dat moet soepel voelen. Ik zorg dat ik op tijd op locatie ben om de ontspanning te behouden. Tot aan het podium ben ik het liefst op mezelf, daarin schuilt voor mij de kracht om optimaal te kunnen presteren.’

Wie is Marijje van Stralen?
De Nederlandse sopraan Marijje van Stralen zingt met evenveel gemak barokmuziek van Lully en Mozart-­opera’s als hedendaagse werken van Van der Aa en Andriessen. Ze was te horen op podia in New York, Londen, Parijs, Tokio en Berlijn. Voor educatieprojecten werkte ze samen met bijvoorbeeld Nationale Opera en Ballet, Asko|Schönberg, het Internationaal Kamermuziekfestival Delft en de Koninklijke Schouwburg Den Haag. Marijje van Stralen zingt in februari 2021 in het Kinderconcert Maankozijn van het Concertgebouworkest.

‘Iedere dag is anders. De kinderen zorgen voor de structuur, daaromheen bouw ik mijn schema. De eerste koffie van de dag vormt een gouden moment. Daarna wil ik mij zo snel mogelijk kunnen verliezen in de muziek, zingen, repeteren met collega’s, het gezamenlijk ontwikkelen van muzikale ideeën voor het publiek. Alles met het doel de luisteraar in vervoering te kunnen brengen. Ik zie dit niet als een werkdag, de flow waarin ik zit is heerlijk.

‘Ik ben soms bang dat ik, al fietsend door Amsterdam, opeens totaal in gedachten een aria zing.’

Ik probeer met regelmaat een rondje hard te lopen aan het begin van de dag, om een daadkrachtig gevoel te krijgen. Auto­matisch overdenk ik dan wat ik aan wil pakken. De muziek is een onophoudelijke passie, ik kan er volledig in opgaan. Dan ben ik uren en uren van de wereld. Ook betrek ik mijn omgeving erbij, en vertel ik thuis aan tafel over een scène uit een opera, bijvoorbeeld. Ik ben soms bang dat ik, al fietsend door Amsterdam, opeens totaal in gedachten een aria zing.

Als ik buiten de werksituatie de muziek in mijn hoofd op kan roepen, ben ik klaar voor de repetitie. Op de fiets, de Noordermarkt, langs het hockey- of voetbalveld van de kinderen. Dat betekent dat ik een diepere laag heb bereikt en boven de materie kan staan.

Op de dag van een concert neem ik ’s morgens alles wat ik moet zingen nog een keer door. Ook studeer ik langere fragmenten. Alles zonder haast, en gericht op de uitvoering. Rekken en strekken horen daar ook bij; zingen doe je met je hele lichaam, dat moet soepel voelen. Ik zorg dat ik op tijd op locatie ben om de ontspanning te behouden. Tot aan het podium ben ik het liefst op mezelf, daarin schuilt voor mij de kracht om optimaal te kunnen presteren.’

Wie is Marijje van Stralen?
De Nederlandse sopraan Marijje van Stralen zingt met evenveel gemak barokmuziek van Lully en Mozart-­opera’s als hedendaagse werken van Van der Aa en Andriessen. Ze was te horen op podia in New York, Londen, Parijs, Tokio en Berlijn. Voor educatieprojecten werkte ze samen met bijvoorbeeld Nationale Opera en Ballet, Asko|Schönberg, het Internationaal Kamermuziekfestival Delft en de Koninklijke Schouwburg Den Haag. Marijje van Stralen zingt in februari 2021 in het Kinderconcert Maankozijn van het Concertgebouworkest.

Hoe is de werkdag van...

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.