Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
nieuws

Seizoen 18/19 bij Het Concertgebouw

door Lonneke Tausch
10 jul. 2018 10 juli 2018

Wat staat er in seizoen 18/19 op de agenda in Het Concertgebouw? Veel grote namen, en vooral véél vrouwen. We hebben de hoogtepunten op een rij gezet.

Maar eerst een ‘usual suspect’: niet vaak is Janine Jansen binnen één seizoen drie keer te gast in de eigen series van Het Concertgebouw. Voor 2018/19 is het gelukt om Nederlands beroemdste violiste met drie heel verschillende programma’s naar de Grote Zaal te halen: in recital met pianist Alexander Gavrylyuk en tweemaal met orkest (het Zweeds Radio Orkest en het Chamber Orchestra of Europe).

Andere vaderlandse strijksters die door de programmeurs zijn uitgenodigd zijn Liza Ferschtman, Noa Wildschut, Rosanne Philippens en Simone Lamsma, het Ragazze (letterlijk ‘Meisjes’) Kwartet, de ‘primaria’s’ van het Van Baerle Trio en het Dudok Kwartet Amsterdam en de cellistes Quirine Viersen, Ella van Poucke en Harriet Krijgh. Diva’s Renée Fleming, Eva-Maria Westbroek en Cecilia Bartoli zingen in de Grote Zaal, violiste Lisa Batiashvili speelt er voor het eerst kamermuziek (vooruit, met twee heren).

Het werk van vrouwelijke componisten staat veelvuldig op de lessenaars: Sofia Goebaidoelina, Alma Mahler, Clara Schumann, Fanny Mendelssohn, maar ook Rosy Wertheim. De Brits-Poolse Roxanna Panufnik en de jonge Française Camille Pépin schrijven nieuwe noten voor twee van de Rising Stars, het Calefax Rietkwintet speelt Mayke Nas.

Op de bijzondere festivaldag Alba Rosa Viva! op 2 december worden naast composities van naamgeefster Alba Rosa Viëtor partituren uitgevoerd van Henriëtte Bosmans en Cécile Chaminade.

En als klap op de vuurpijl is de nieuwe composer in residence een vrouw: dankzij een particuliere schenking aan Het Concertgebouw Fonds kan Tansy Davies een aantal maanden in Amsterdam werken aan haar opdrachtcompositie voor Asko|Schönberg. In de loop van 2018/19 stelt Preludium haar nader voor. 

Op de bok

Op de bok in de Grote Zaal debuteert op 21 mei Mirga Gražinyte Tyla, de Litouwse chef-dirigent van het City of Birmingham Symphony Orchestra; Yuja Wang vergezelt haar en haar orkest in het Vijfde pianoconcert van Prokofjev. Twee dagen later keert Barbara Hannigan (op het omslag van de brochure) terug naar Het Concertgebouw, de dirigerende sopraan die afgelopen januari samen met ensemble LUDWIG haar eerste Grammy won voor Crazy Girl Crazy.

Ze komt wederom met LUDWIG, en het zingen – in een concertante The Rake’s Progress van Stravinsky – laat ze dit keer over aan de jonge professionals van haar mentorprogramma Equilibrium. De Finse Susanna Mälkki presenteert op 8 april het beste uit Finland als ze haar eigen Helsinki Filharmonisch Orkest leidt in de Tweede symfonie van Sibelius; voor Tsjaikovski’s Vioolconcert brengt ze haar landgenoot Pekka Kuusisto mee.

Maar eerst een ‘usual suspect’: niet vaak is Janine Jansen binnen één seizoen drie keer te gast in de eigen series van Het Concertgebouw. Voor 2018/19 is het gelukt om Nederlands beroemdste violiste met drie heel verschillende programma’s naar de Grote Zaal te halen: in recital met pianist Alexander Gavrylyuk en tweemaal met orkest (het Zweeds Radio Orkest en het Chamber Orchestra of Europe).

Andere vaderlandse strijksters die door de programmeurs zijn uitgenodigd zijn Liza Ferschtman, Noa Wildschut, Rosanne Philippens en Simone Lamsma, het Ragazze (letterlijk ‘Meisjes’) Kwartet, de ‘primaria’s’ van het Van Baerle Trio en het Dudok Kwartet Amsterdam en de cellistes Quirine Viersen, Ella van Poucke en Harriet Krijgh. Diva’s Renée Fleming, Eva-Maria Westbroek en Cecilia Bartoli zingen in de Grote Zaal, violiste Lisa Batiashvili speelt er voor het eerst kamermuziek (vooruit, met twee heren).

Het werk van vrouwelijke componisten staat veelvuldig op de lessenaars: Sofia Goebaidoelina, Alma Mahler, Clara Schumann, Fanny Mendelssohn, maar ook Rosy Wertheim. De Brits-Poolse Roxanna Panufnik en de jonge Française Camille Pépin schrijven nieuwe noten voor twee van de Rising Stars, het Calefax Rietkwintet speelt Mayke Nas.

Op de bijzondere festivaldag Alba Rosa Viva! op 2 december worden naast composities van naamgeefster Alba Rosa Viëtor partituren uitgevoerd van Henriëtte Bosmans en Cécile Chaminade.

En als klap op de vuurpijl is de nieuwe composer in residence een vrouw: dankzij een particuliere schenking aan Het Concertgebouw Fonds kan Tansy Davies een aantal maanden in Amsterdam werken aan haar opdrachtcompositie voor Asko|Schönberg. In de loop van 2018/19 stelt Preludium haar nader voor. 

Op de bok

Op de bok in de Grote Zaal debuteert op 21 mei Mirga Gražinyte Tyla, de Litouwse chef-dirigent van het City of Birmingham Symphony Orchestra; Yuja Wang vergezelt haar en haar orkest in het Vijfde pianoconcert van Prokofjev. Twee dagen later keert Barbara Hannigan (op het omslag van de brochure) terug naar Het Concertgebouw, de dirigerende sopraan die afgelopen januari samen met ensemble LUDWIG haar eerste Grammy won voor Crazy Girl Crazy.

Ze komt wederom met LUDWIG, en het zingen – in een concertante The Rake’s Progress van Stravinsky – laat ze dit keer over aan de jonge professionals van haar mentorprogramma Equilibrium. De Finse Susanna Mälkki presenteert op 8 april het beste uit Finland als ze haar eigen Helsinki Filharmonisch Orkest leidt in de Tweede symfonie van Sibelius; voor Tsjaikovski’s Vioolconcert brengt ze haar landgenoot Pekka Kuusisto mee.

‘Er is niet alleen een scheidslijn tussen mannen en vrouwen – álle dirigenten zijn verschillend’, merkt ‘maestra’ Mälkki in een interview in de seriebrochure overigens nuchter op. Dus kijken we ook uit naar de avonden met Valery Gergiev, Riccardo Chailly, Iván Fischer en Mariss Jansons, de grote maestro’s van deze tijd die in de Grote Zaal de orkesten leiden waarvan ze chef-dirigent zijn – die van Sint-Petersburg, Milaan, Boedapest en München.

'No brochures were harmed while making this video' schrijft Het Concertgebouw op Instagram.

Andris Nelsons opent het nieuwe seizoen op 17 september met zijn Boston Symphony Orchestra, voor het eerst sinds 2001 weer in Amsterdam te horen. Van de Nederlandse orkesten in de serie Klassieke Meesterwerken treden er twee aan met hun nieuwe internationale chef-dirigenten: Nicholas Collon en Lahav Shani. De Academy of St Martin in the Fields viert zijn zestigste verjaardag als vaste gastdirigent Murray Perahia Beethovens Tweede en Vierde pianoconcert leidt vanaf het klavier.

In de kleine zaal

Ook in de Kleine Zaal zijn er naast vele dames evenzoveel befaamde heren te gast. De eerbiedwaardige negentigplusser Menahem Pressler vindt opnieuw zijn weg naar zijn zo geliefde kamermuziekpodium. Het Borodin Kwartet markeert zijn vijfenzeventigjarige bestaan in zes concerten met alle vijftien strijkkwartetten plus nog wat extra’s van Sjostakovitsj, de componist wiens oeuvre zo nauw met het ensemble verbonden is.

Voor die bijzondere cyclus wordt het seizoen zelfs verlengd tot en met oktober 2019. Andere mannenensembles zijn bijvoorbeeld het Zemlinsky Kwartet, het Jerusalem Kwartet, het Danel Kwartet en het Busch Trio. Jean-Guihen Queyras speelt de complete Cellosuites van Bach, Hannes Minnaar stort zich op diens Goldberg-variaties.

Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw wijdt eerbetonen aan de legendarische Amerikanen Miles Davis, Thelonious Monk en Chet Baker. Onder de ‘nieuwe jongens’ zijn Elisabeth Eversprijs-winnaar Raoul Steffani, Oskar Back Concourswinnaar Niek Baar, Dutch Classical Talent-winnaar Shin Sihan, Cello Biënnale-winnaar Alexander Warenberg, Deutsche Grammophon-debutant Kian Soltani, Tsjaikovski Concours-winnaar Narek Hakhnazaryan en BBC Young Musician Sheku Kanneh-Mason.

Ondanks het vele mannelijk moois kan deze seizoenspresentatie-in-vogelvlucht niet anders dan afsluiten met de dames van de Kleine Zaal. Rachel Podger speelt Mozart en Beethoven, Patricia Kopatchinskaja en haar pianiste Polina Leschenko laten zich sturen door zigeunermuziek, Marietta Petkova speelt Chopin, Candida Thompson leidt de Amsterdam Sinfonietta Solisten en sopranen en mezzo’s bevolken minstens de helft van de beide vocale series. Onder de Scherpdenkers zijn Petra Stienen, Aaltje van Zweden en Griet Op de Beeck. En hoeveel strijkkwartetten zijn er wel niet met minstens één vrouw in de gelederen?

‘Er is niet alleen een scheidslijn tussen mannen en vrouwen – álle dirigenten zijn verschillend’, merkt ‘maestra’ Mälkki in een interview in de seriebrochure overigens nuchter op. Dus kijken we ook uit naar de avonden met Valery Gergiev, Riccardo Chailly, Iván Fischer en Mariss Jansons, de grote maestro’s van deze tijd die in de Grote Zaal de orkesten leiden waarvan ze chef-dirigent zijn – die van Sint-Petersburg, Milaan, Boedapest en München.

'No brochures were harmed while making this video' schrijft Het Concertgebouw op Instagram.

Andris Nelsons opent het nieuwe seizoen op 17 september met zijn Boston Symphony Orchestra, voor het eerst sinds 2001 weer in Amsterdam te horen. Van de Nederlandse orkesten in de serie Klassieke Meesterwerken treden er twee aan met hun nieuwe internationale chef-dirigenten: Nicholas Collon en Lahav Shani. De Academy of St Martin in the Fields viert zijn zestigste verjaardag als vaste gastdirigent Murray Perahia Beethovens Tweede en Vierde pianoconcert leidt vanaf het klavier.

In de kleine zaal

Ook in de Kleine Zaal zijn er naast vele dames evenzoveel befaamde heren te gast. De eerbiedwaardige negentigplusser Menahem Pressler vindt opnieuw zijn weg naar zijn zo geliefde kamermuziekpodium. Het Borodin Kwartet markeert zijn vijfenzeventigjarige bestaan in zes concerten met alle vijftien strijkkwartetten plus nog wat extra’s van Sjostakovitsj, de componist wiens oeuvre zo nauw met het ensemble verbonden is.

Voor die bijzondere cyclus wordt het seizoen zelfs verlengd tot en met oktober 2019. Andere mannenensembles zijn bijvoorbeeld het Zemlinsky Kwartet, het Jerusalem Kwartet, het Danel Kwartet en het Busch Trio. Jean-Guihen Queyras speelt de complete Cellosuites van Bach, Hannes Minnaar stort zich op diens Goldberg-variaties.

Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw wijdt eerbetonen aan de legendarische Amerikanen Miles Davis, Thelonious Monk en Chet Baker. Onder de ‘nieuwe jongens’ zijn Elisabeth Eversprijs-winnaar Raoul Steffani, Oskar Back Concourswinnaar Niek Baar, Dutch Classical Talent-winnaar Shin Sihan, Cello Biënnale-winnaar Alexander Warenberg, Deutsche Grammophon-debutant Kian Soltani, Tsjaikovski Concours-winnaar Narek Hakhnazaryan en BBC Young Musician Sheku Kanneh-Mason.

Ondanks het vele mannelijk moois kan deze seizoenspresentatie-in-vogelvlucht niet anders dan afsluiten met de dames van de Kleine Zaal. Rachel Podger speelt Mozart en Beethoven, Patricia Kopatchinskaja en haar pianiste Polina Leschenko laten zich sturen door zigeunermuziek, Marietta Petkova speelt Chopin, Candida Thompson leidt de Amsterdam Sinfonietta Solisten en sopranen en mezzo’s bevolken minstens de helft van de beide vocale series. Onder de Scherpdenkers zijn Petra Stienen, Aaltje van Zweden en Griet Op de Beeck. En hoeveel strijkkwartetten zijn er wel niet met minstens één vrouw in de gelederen?

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.