Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
column

Wat trek ik aan?

door Anna de Vey Mestdagh | tweede violiste
29 okt. 2019 29 oktober 2019

Tweede violiste in het Concertgebouworkest Anna de Vey Mestdagh laat in haar maandelijkse column voor Preludium weten wat haar zoal bezighoudt. Deze maand: kledingkeuzestress.

Het is een bekend beeld: een vrouw staat voor haar uitpuilende kledingkast, diep zuchtend dat ze werkelijk niets geschikts heeft om aan te trekken. Aan eenzelfde soort vertwijfeling kunnen ook de vrouwelijke orkestleden ten prooi vallen. Vrijwel allemaal hebben ze een zeer uitgebreide en soms onoverzichtelijke collectie concertkleren in de kast hangen.

Er is namelijk gewoon geen beter excuus dan ‘Dit heb ik echt nodig voor mijn werk’ om bij de kledingrekken met zwarte kleding te dralen en tot al dan niet onbezonnen aankopen over te gaan. Met als gevolg een ratjetoe aan concertkleren, waar natuurlijk best aardige en originele combinaties mee te maken zijn. 

Om de zoveel jaar wordt het idee opgeworpen om voor alle vrouwen dezelfde jurken, broeken en schoenen aan te schaffen met als doel om toch een grotere eenheid te krijgen in het podiumbeeld. Het zal niet verbazen dat dit idee bij de meeste vrouwen op grote weerstand stuit, ze willen hun vrijheid koste wat kost behouden. Je moet je prettig kunnen bewegen op het podium, is het adagium. En: wat de een goed staat, staat de ander juist helemaal niet. Dat onze mannelijke collega’s zich nou in een archaïsch rokkostuum en te smalle lakschoenen laten persen… 

De bestaande keuzevrijheid wordt dus zeer gewaardeerd, maar roept vervolgens wel de volgende vragen op: hoe diep mag een decolleté zijn? Hoe doorschijnend een bloesje, hoe rood het bh-bandje? Hoe strak de broek, hoe kort de rok? Kortom: hoe accentueer c.q. verhul je bepaalde lichamelijke kenmerken? Even ter geruststelling: er zijn duidelijke regels opgesteld die door een uit staf en orkestleden samengestelde smaakpolitie op de juiste toepassing gecontroleerd worden. 

Toch is het leuk om eens na te denken over verandering. Wat zou u bijvoorbeeld vinden van – om te beginnen tijdens feestelijke concerten zoals de Kerstmatinee en Opening Night – mooie zijden jurken in verschillende tinten, bordeauxrood, okergeel en lichtblauw?

Het is een bekend beeld: een vrouw staat voor haar uitpuilende kledingkast, diep zuchtend dat ze werkelijk niets geschikts heeft om aan te trekken. Aan eenzelfde soort vertwijfeling kunnen ook de vrouwelijke orkestleden ten prooi vallen. Vrijwel allemaal hebben ze een zeer uitgebreide en soms onoverzichtelijke collectie concertkleren in de kast hangen.

Er is namelijk gewoon geen beter excuus dan ‘Dit heb ik echt nodig voor mijn werk’ om bij de kledingrekken met zwarte kleding te dralen en tot al dan niet onbezonnen aankopen over te gaan. Met als gevolg een ratjetoe aan concertkleren, waar natuurlijk best aardige en originele combinaties mee te maken zijn. 

Om de zoveel jaar wordt het idee opgeworpen om voor alle vrouwen dezelfde jurken, broeken en schoenen aan te schaffen met als doel om toch een grotere eenheid te krijgen in het podiumbeeld. Het zal niet verbazen dat dit idee bij de meeste vrouwen op grote weerstand stuit, ze willen hun vrijheid koste wat kost behouden. Je moet je prettig kunnen bewegen op het podium, is het adagium. En: wat de een goed staat, staat de ander juist helemaal niet. Dat onze mannelijke collega’s zich nou in een archaïsch rokkostuum en te smalle lakschoenen laten persen… 

De bestaande keuzevrijheid wordt dus zeer gewaardeerd, maar roept vervolgens wel de volgende vragen op: hoe diep mag een decolleté zijn? Hoe doorschijnend een bloesje, hoe rood het bh-bandje? Hoe strak de broek, hoe kort de rok? Kortom: hoe accentueer c.q. verhul je bepaalde lichamelijke kenmerken? Even ter geruststelling: er zijn duidelijke regels opgesteld die door een uit staf en orkestleden samengestelde smaakpolitie op de juiste toepassing gecontroleerd worden. 

Toch is het leuk om eens na te denken over verandering. Wat zou u bijvoorbeeld vinden van – om te beginnen tijdens feestelijke concerten zoals de Kerstmatinee en Opening Night – mooie zijden jurken in verschillende tinten, bordeauxrood, okergeel en lichtblauw?

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.