Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
nieuws

Orkest-update: de komende en gaande fagot

door de redactie
15 mrt. 2022 15 maart 2022

In de fagotgroep van het Concertgebouworkest verandert het een en ander. We nemen afscheid van Jos de Lange en verwelkomen solofagottist Andrea Cellacchi.

  • Jos de Lange

    foto: Peter Tollenaar

    Jos de Lange

    foto: Peter Tollenaar

  • Jos de Lange

    foto: Peter Tollenaar

    Jos de Lange

    foto: Peter Tollenaar

Jos de Lange mag na veertig jaar gaan genieten van zijn welverdiende pen­sioen. Al sinds 1982 was hij een geliefd en gewaardeerd lid van het Concertgebouworkest. In het meinummer spreekt Preludium uitgebreid met de fagottist uit Hengelo.

Jos de Lange mag na veertig jaar gaan genieten van zijn welverdiende pen­sioen. Al sinds 1982 was hij een geliefd en gewaardeerd lid van het Concertgebouworkest. In het meinummer spreekt Preludium uitgebreid met de fagottist uit Hengelo.

  • Andrea Cellacchi

    Andrea Cellacchi

  • Andrea Cellacchi

    Andrea Cellacchi

‘Sinds ik een kleine jongen was bewonderde ik het Concertgebouworkest om zijn ongelofelijke klank en zijn vermogen om iedere musicus te laten schitteren.’ Aldus de fagottist Andrea Cellacchi uit Rome. Nu maakt hij zelf deel uit van dat orkest: hij speelde al meerdere keren mee en is met ingang van 1 april 2022 officieel solofagottist.

Andrea Cellacchi begon op zijn tiende met fagotspelen, en verliet zes jaar later al met de hoogst mogelijke cijfers het conservatorium van Latina. Hij volgde masterstudies bij Francesco Bossone aan de Accademia Nazionale di Santa Cecilia in Rome en bij Matthias Rácz aan de Zürcher Hochschule der Künste. In de jaren 2015-2016 won Andrea de ene prijs na de andere. In 2016 trok hij de aandacht door als eerste Italiaan zowel het Aeolus-concours in Düsseldorf als de Zwitserse Muri Competition te winnen. Op negentienjarige leeftijd werd hij eerste fagottist bij het Konzerthausorchester in Berlijn.

Drie jaar later, in 2019, werd hij solofagottist van het Rai National Symphony Orchestra in Turijn en was hij finalist tijdens de presti­gieuze ARD Wettbewerb in München. In datzelfde jaar remplaceerde hij bij het Concertgebouworkest in de productie Dood in Venetië in Carré. ‘Het leek wel een droom; ik had een geweldige tijd en maakte veel vrienden in het orkest, vooral in die fantastische fagotgroep.’

Toen Andrea afgelopen december terugkwam naar Amsterdam voor het solofagotproefspel, voelde hij zich opnieuw erg welkom. ‘Ik voelde de steun van de juryleden, het was bijna alsof ik een concert voor vrienden speelde. Dat gaf me de moed om mezelf vrijelijk te uiten, en risico’s in mijn spel te nemen om iets speciaals neer te zetten.’ Dat is gelukt; samen met Gustavo Núñez voert hij nu de fagotten aan.

‘Sinds ik een kleine jongen was bewonderde ik het Concertgebouworkest om zijn ongelofelijke klank en zijn vermogen om iedere musicus te laten schitteren.’ Aldus de fagottist Andrea Cellacchi uit Rome. Nu maakt hij zelf deel uit van dat orkest: hij speelde al meerdere keren mee en is met ingang van 1 april 2022 officieel solofagottist.

Andrea Cellacchi begon op zijn tiende met fagotspelen, en verliet zes jaar later al met de hoogst mogelijke cijfers het conservatorium van Latina. Hij volgde masterstudies bij Francesco Bossone aan de Accademia Nazionale di Santa Cecilia in Rome en bij Matthias Rácz aan de Zürcher Hochschule der Künste. In de jaren 2015-2016 won Andrea de ene prijs na de andere. In 2016 trok hij de aandacht door als eerste Italiaan zowel het Aeolus-concours in Düsseldorf als de Zwitserse Muri Competition te winnen. Op negentienjarige leeftijd werd hij eerste fagottist bij het Konzerthausorchester in Berlijn.

Drie jaar later, in 2019, werd hij solofagottist van het Rai National Symphony Orchestra in Turijn en was hij finalist tijdens de presti­gieuze ARD Wettbewerb in München. In datzelfde jaar remplaceerde hij bij het Concertgebouworkest in de productie Dood in Venetië in Carré. ‘Het leek wel een droom; ik had een geweldige tijd en maakte veel vrienden in het orkest, vooral in die fantastische fagotgroep.’

Toen Andrea afgelopen december terugkwam naar Amsterdam voor het solofagotproefspel, voelde hij zich opnieuw erg welkom. ‘Ik voelde de steun van de juryleden, het was bijna alsof ik een concert voor vrienden speelde. Dat gaf me de moed om mezelf vrijelijk te uiten, en risico’s in mijn spel te nemen om iets speciaals neer te zetten.’ Dat is gelukt; samen met Gustavo Núñez voert hij nu de fagotten aan.

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.