Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
de werkdag

Dirigent Bas Wiegers: ‘Om zeven uur ’s ochtends zit ik al met mijn neus in een partituur’

door Inge Jongerman
22 sep. 2023 22 september 2023

Hoe ziet de werkdag van een dirigent eruit? Eerst koffie, thee, uurtje mediteren? Bas Wiegers doet zijn dagelijkse routine uit de doeken.

  • Bas Wiegers

    foto: Paz Guillén

    Bas Wiegers

    foto: Paz Guillén

  • Bas Wiegers

    foto: Paz Guillén

    Bas Wiegers

    foto: Paz Guillén

‘Ik ben een ochtendmens en zit meestal om zeven uur ’s ochtends al met mijn neus in een partituur. Wat er na de lunch op het programma staat, hangt af van waar ik mij bevind. Vaak ben ik in het buitenland voor projecten, dan is het repeteren, studeren, concert geven en dan zo vroeg mogelijk naar bed. Sinds een aantal jaar sport ik drie keer per week, gewoon domweg oefeningen doen in een sportschool, maar wel hard nodig om fysiek fit te blijven, anders houd ik het niet vol.

Amsterdam is mijn thuishaven, de plek waar ik tot rust kom, waar ik veel vrienden zie en tijd heb voor leuke dingen, zoals fotografie en koken. Het liefst maak ik een gerecht uit een van Ottolenghi’s kookboeken, met honderdduizend ingrediënten die ik verzamel in lokale supermarktjes in de buurt.

Bij nieuwe noten en complexe partituren komen ze al snel bij mij terecht. De afgelopen jaren werkte ik regelmatig met ensembles als Klangforum Wien, Asko|Schönberg en Ensemble Modern, de champions league van de nieuwe muziek. Ik houd immens van hedendaagse muziek, maar ook dat gaat soms vervelen. Ik ben blij met de kans mijn blik te verbreden door steeds weer ander repertoire te dirigeren. Dit seizoen debuteer ik bij vijf ­internationale symfonieorkesten, waaronder de Hamburger Symphoniker, het orkest van de Österreichische Rundfunk en het Concertgebouworkest: ik heb dus een mooi seizoen voor de boeg.

De rol van curator neem ik graag op mij. Het was fijn dat ik bij de samenstelling van het programma voor het Concertgebouworkest alle ruimte kreeg als debutant. Het is best spannend zo’n eerste keer, maar het plezier is overheersend. Ik heb een goed gevoel bij het gekozen repertoire en verheug me erop de wereldpremière van de nieuwe orkestversie van Theo Loevendies Six Turkish Folk Poems te dirigeren. Theo en ik gaan ver terug, op mijn negentiende speelde ik zijn Vioolconcert met het Conservatoriumorkest van Amsterdam. Zo komt alles samen.’ 

Op zoek naar de schat
In zijn podcast The Treasure Hunt vertelt Bas Wiegers over hedendaagse muziekwerken en praat hij met kunstenaars over diverse the­ma’s. Beluister hier de aflevering waarin hij in gesprek gaat met Thoe Loevendie. Ook sprak hij met performer Mollena Williams (VS) over vrouwen in de opera, en met componist Georg Friedrich Haas over de boeiende vertaalslag van noten op papier naar klanken in de zaal. Zijn missie? ‘Het dichterbij brengen van componisten en hun werk.’

‘Ik ben een ochtendmens en zit meestal om zeven uur ’s ochtends al met mijn neus in een partituur. Wat er na de lunch op het programma staat, hangt af van waar ik mij bevind. Vaak ben ik in het buitenland voor projecten, dan is het repeteren, studeren, concert geven en dan zo vroeg mogelijk naar bed. Sinds een aantal jaar sport ik drie keer per week, gewoon domweg oefeningen doen in een sportschool, maar wel hard nodig om fysiek fit te blijven, anders houd ik het niet vol.

Amsterdam is mijn thuishaven, de plek waar ik tot rust kom, waar ik veel vrienden zie en tijd heb voor leuke dingen, zoals fotografie en koken. Het liefst maak ik een gerecht uit een van Ottolenghi’s kookboeken, met honderdduizend ingrediënten die ik verzamel in lokale supermarktjes in de buurt.

Bij nieuwe noten en complexe partituren komen ze al snel bij mij terecht. De afgelopen jaren werkte ik regelmatig met ensembles als Klangforum Wien, Asko|Schönberg en Ensemble Modern, de champions league van de nieuwe muziek. Ik houd immens van hedendaagse muziek, maar ook dat gaat soms vervelen. Ik ben blij met de kans mijn blik te verbreden door steeds weer ander repertoire te dirigeren. Dit seizoen debuteer ik bij vijf ­internationale symfonieorkesten, waaronder de Hamburger Symphoniker, het orkest van de Österreichische Rundfunk en het Concertgebouworkest: ik heb dus een mooi seizoen voor de boeg.

De rol van curator neem ik graag op mij. Het was fijn dat ik bij de samenstelling van het programma voor het Concertgebouworkest alle ruimte kreeg als debutant. Het is best spannend zo’n eerste keer, maar het plezier is overheersend. Ik heb een goed gevoel bij het gekozen repertoire en verheug me erop de wereldpremière van de nieuwe orkestversie van Theo Loevendies Six Turkish Folk Poems te dirigeren. Theo en ik gaan ver terug, op mijn negentiende speelde ik zijn Vioolconcert met het Conservatoriumorkest van Amsterdam. Zo komt alles samen.’ 

Op zoek naar de schat
In zijn podcast The Treasure Hunt vertelt Bas Wiegers over hedendaagse muziekwerken en praat hij met kunstenaars over diverse the­ma’s. Beluister hier de aflevering waarin hij in gesprek gaat met Thoe Loevendie. Ook sprak hij met performer Mollena Williams (VS) over vrouwen in de opera, en met componist Georg Friedrich Haas over de boeiende vertaalslag van noten op papier naar klanken in de zaal. Zijn missie? ‘Het dichterbij brengen van componisten en hun werk.’

Lees ook:

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.