Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
nieuws

Nieuw in het Concertgebouworkest: Anneleen Schuitemaker (harp)

door de redactie
08 jun. 2020 08 juni 2020

Vanaf september is het Concertgebouworkest een harpiste rijker: Anneleen Schuitemaker. Al in 2013 kreeg ze – op haar verjaardag – een telefoontje van het orkest: of ze op korte termijn kon invallen. ‘Superspannend vond ik het.’

Het Concertgebouworkest gaat na de zomer van start met een nieuwe harpiste: Anneleen Schuitemaker.

Op tienjarige leeftijd begon Anneleen met harplessen bij Anke Bottema op de muziekschool van Katwijk aan Zee. Vanaf 2010 studeerde ze aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze in 2014 haar bachelor- en in juni 2018 haar masterdiploma behaalde. Onder haar docenten waren Erika Waardenburg, Sandrine Chatron en haar nieuwe collega, Petra van der Heide.

‘Tijdens de eerste jaren van mijn bachelorstudie kreeg ik orkestles van Petra. Zij heeft mij de basis van het orkestspel bijgebracht en door haar enthousiaste en inspirerende manier van lesgeven heb ik in die jaren mijn passie voor het orkest ontwikkeld. Omdat Petra en ik van dezelfde ‘harpschool’ komen en onze manier van spelen in het verlengde daarvan ligt, is het erg prettig om met haar samen te spelen.’

Het Concertgebouworkest gaat na de zomer van start met een nieuwe harpiste: Anneleen Schuitemaker.

Op tienjarige leeftijd begon Anneleen met harplessen bij Anke Bottema op de muziekschool van Katwijk aan Zee. Vanaf 2010 studeerde ze aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze in 2014 haar bachelor- en in juni 2018 haar masterdiploma behaalde. Onder haar docenten waren Erika Waardenburg, Sandrine Chatron en haar nieuwe collega, Petra van der Heide.

‘Tijdens de eerste jaren van mijn bachelorstudie kreeg ik orkestles van Petra. Zij heeft mij de basis van het orkestspel bijgebracht en door haar enthousiaste en inspirerende manier van lesgeven heb ik in die jaren mijn passie voor het orkest ontwikkeld. Omdat Petra en ik van dezelfde ‘harpschool’ komen en onze manier van spelen in het verlengde daarvan ligt, is het erg prettig om met haar samen te spelen.’

  • Anneleen Schuitemaker

    Anneleen Schuitemaker

  • Anneleen Schuitemaker

    Anneleen Schuitemaker

Anneleen won onder meer de eerste prijs en de publieksprijs op het Rosa Spier Harp Concours (2011) en de eerste prijs op het Internationale Harp Concours in Sandstedt, Duitsland (2014). Ze maakt deel uit van trio42 en het Borealis Trio.

Anneleen heeft een passie voor orkestspel. Als academiste bij de Staatskapelle Berlin (het orkest van de Staatsoper) van 2015 tot 2017 en bij het Gürzenich-­Orchester Köln van 2017 tot 2019 speelde ze regelmatig met die orkesten mee. Ook de oplettende orkestbezoeker in Amsterdam zou Anneleen kunnen herkennen: ze remplaceerde al regelmatig bij het Concertgebouworkest.

‘De eerste keer dat ik met het Concertgebouworkest meespeelde zal ik nooit meer vergeten’, weet Anneleen nog. ‘Het was in de zomer van 2013 en ik werd op mijn verjaardag gebeld met de vraag of ik op korte termijn kon invallen. Dat was natuurlijk het beste verjaardagscadeau dat ik me kon wensen!

Superspannend vond ik het, de eerste repetitie in de Grote Zaal van Het Concertgebouw... Ik had nog niet eerder met een professioneel orkest gespeeld, dus het was een overweldigende ervaring. Ik koester dat als een van mijn meest waardevolle muzikale herinneringen.’

Anneleen won onder meer de eerste prijs en de publieksprijs op het Rosa Spier Harp Concours (2011) en de eerste prijs op het Internationale Harp Concours in Sandstedt, Duitsland (2014). Ze maakt deel uit van trio42 en het Borealis Trio.

Anneleen heeft een passie voor orkestspel. Als academiste bij de Staatskapelle Berlin (het orkest van de Staatsoper) van 2015 tot 2017 en bij het Gürzenich-­Orchester Köln van 2017 tot 2019 speelde ze regelmatig met die orkesten mee. Ook de oplettende orkestbezoeker in Amsterdam zou Anneleen kunnen herkennen: ze remplaceerde al regelmatig bij het Concertgebouworkest.

‘De eerste keer dat ik met het Concertgebouworkest meespeelde zal ik nooit meer vergeten’, weet Anneleen nog. ‘Het was in de zomer van 2013 en ik werd op mijn verjaardag gebeld met de vraag of ik op korte termijn kon invallen. Dat was natuurlijk het beste verjaardagscadeau dat ik me kon wensen!

Superspannend vond ik het, de eerste repetitie in de Grote Zaal van Het Concertgebouw... Ik had nog niet eerder met een professioneel orkest gespeeld, dus het was een overweldigende ervaring. Ik koester dat als een van mijn meest waardevolle muzikale herinneringen.’

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.