
Klarinetfeest met Meyer, Mönkemeyer en Youn
Kleine Zaal 13 november 2025 20.15 uur
Sabine Meyer klarinet
Nils Mönkemeyer altviool
William Youn piano
Dit concert maakt deel uit van de serie Kleine Zaal Melange.
AFSCHEIDSCONCERT
Robert Schumann (1810-1856)
Märchenerzählungen, op. 132 (1853)
voor klarinet (of viool), altviool en piano
Lebhaft, nicht zu schnell
Lebhaft und sehr markirt
Ruhiger Tempo, mit zartem
Ausdruck
Lebhaft, sehr markirt
Béla Bartók (1881-1945)
Zes Roemeense volksdansen, Sz 56 (1915)
versie voor altviool en piano
Jocul cu bâtă – Stokdans uit
Mezöszabad
Brâul – Gordeldans uit Egres
Pe loc – Stampdans uit Egres
Buciumeana – Hoorndans uit
Bisztra
Poarga românească –
Roemeense polka uit Belényes
Mărunțel – Snelle dans uit
Belényes en uit Nyágra
Darius Milhaud (1892-1974)
Modéré
Brasileira
uit ‘Scaramouche’, op. 165d (1937/1941)
suite voor klarinet en piano (of orkest)
Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975)
Gavotte (uit ‘Balletsuite nr. 3’ (1952), oorspronkelijk uit de toneelmuziek ‘De menselijke komedie’, op. 37 (1933/34))
Wals (uit de muziek bij de animatiefilm ‘Het verhaal van de priester en zijn bediende Balda’, op. 36 (1933/34))
Polka (uit ‘Balletsuite nr. 1’ (1949), oorspronkelijk uit het ballet ‘De heldere stroom’, op. 39 (1934/35))
uit ‘Vijf stukken voor twee violen en piano’ (uitgegeven door Levon Atovmyan); versie voor altviool, klarinet en piano
pauze ± 21.00 uur
Max Bruch (1838-1920)
Acht Stücke, op. 83 (1910)
voor klarinet (of viool), altviool (of cello) en piano
Andante
Allegro con moto
Andante con moto
Allegro agitato
Rumänische Melodie. Andante
Nachtgesang. Andante con moto
Allegro vivace, ma non troppo
Moderato
einde ± 22.00 uur
Sabine Meyer klarinet
Nils Mönkemeyer altviool
William Youn piano
Dit concert maakt deel uit van de serie Kleine Zaal Melange.
AFSCHEIDSCONCERT
Robert Schumann (1810-1856)
Märchenerzählungen, op. 132 (1853)
voor klarinet (of viool), altviool en piano
Lebhaft, nicht zu schnell
Lebhaft und sehr markirt
Ruhiger Tempo, mit zartem
Ausdruck
Lebhaft, sehr markirt
Béla Bartók (1881-1945)
Zes Roemeense volksdansen, Sz 56 (1915)
versie voor altviool en piano
Jocul cu bâtă – Stokdans uit
Mezöszabad
Brâul – Gordeldans uit Egres
Pe loc – Stampdans uit Egres
Buciumeana – Hoorndans uit
Bisztra
Poarga românească –
Roemeense polka uit Belényes
Mărunțel – Snelle dans uit
Belényes en uit Nyágra
Darius Milhaud (1892-1974)
Modéré
Brasileira
uit ‘Scaramouche’, op. 165d (1937/1941)
suite voor klarinet en piano (of orkest)
Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975)
Gavotte (uit ‘Balletsuite nr. 3’ (1952), oorspronkelijk uit de toneelmuziek ‘De menselijke komedie’, op. 37 (1933/34))
Wals (uit de muziek bij de animatiefilm ‘Het verhaal van de priester en zijn bediende Balda’, op. 36 (1933/34))
Polka (uit ‘Balletsuite nr. 1’ (1949), oorspronkelijk uit het ballet ‘De heldere stroom’, op. 39 (1934/35))
uit ‘Vijf stukken voor twee violen en piano’ (uitgegeven door Levon Atovmyan); versie voor altviool, klarinet en piano
pauze ± 21.00 uur
Max Bruch (1838-1920)
Acht Stücke, op. 83 (1910)
voor klarinet (of viool), altviool (of cello) en piano
Andante
Allegro con moto
Andante con moto
Allegro agitato
Rumänische Melodie. Andante
Nachtgesang. Andante con moto
Allegro vivace, ma non troppo
Moderato
einde ± 22.00 uur
Toelichting
Toelichting
Het programma waarmee de wereldberoemde klarinettist Sabine Meyer afscheid neemt van het concertpubliek is hoogst origineel. De samenstelling van het trio waarmee ze optreedt, bestaat dan ook niet zoals meer gebruikelijk uit piano, klarinet en viool, maar uit piano, klarinet en altviool.
Het programma waarmee de wereldberoemde klarinettist Sabine Meyer afscheid neemt van het concertpubliek is hoogst origineel. De samenstelling van het trio waarmee ze optreedt, bestaat dan ook niet zoals meer gebruikelijk uit piano, klarinet en viool, maar uit piano, klarinet en altviool.
Robert Schumann (1810-1856)
Märchenerzählungen
Märchenerzählungen, meestal vertaald als ‘sprookjes’, is een van de laatste kamermuziekwerken die Robert Schumann schreef, voordat hij drie jaar later op 46-jarige leeftijd zou overlijden. Hij componeerde deze karakteristieke miniaturen in drie dagen, zoals hij wel meer kamermuziek in een creatieve roes schreef. Zijn vrouw Clara schreef over Märchenerzählungen in haar dagboek: ‘Vandaag voltooide Schumann vier stukken voor piano, klarinet en altviool en daar was hij erg blij mee. Hij denkt dat deze combinatie zeer romantisch zal zijn.’ Het woord ‘romantisch’ staat hier waarschijnlijk voor ‘geheimzinnig’. Er bestaan op dat moment weinig andere werken voor deze combinatie van instrumenten, behalve Mozarts trio ‘Kegelstatt’.
Schumann hield niet alleen veel van muziek, maar ook van literatuur. Hij schreef al op jonge leeftijd gedichten en artikelen over muziek. Literatuur beïnvloedde zijn muziek, zoals uit de titel Märchenerzählungen blijkt. Schumann hield van het fantasierijke en onvoorspelbare van sprookjes. Toch zijn er geen verwijzingen naar specifieke sprookjes in dit werk terug te vinden. Hoewel de vier stukken bij de eerste keer luisteren misschien de indruk van een willekeurige verzameling maken, vormen ze bij nadere bestudering een evenwichtig geheel, verbonden door een kernmotief. Na het levendige maar niet te snelle eerste deel volgen een mars, een langzaam deel met een ontroerend liefdesduet van de klarinet en altviool en een heroïsche finale.
Märchenerzählungen, meestal vertaald als ‘sprookjes’, is een van de laatste kamermuziekwerken die Robert Schumann schreef, voordat hij drie jaar later op 46-jarige leeftijd zou overlijden. Hij componeerde deze karakteristieke miniaturen in drie dagen, zoals hij wel meer kamermuziek in een creatieve roes schreef. Zijn vrouw Clara schreef over Märchenerzählungen in haar dagboek: ‘Vandaag voltooide Schumann vier stukken voor piano, klarinet en altviool en daar was hij erg blij mee. Hij denkt dat deze combinatie zeer romantisch zal zijn.’ Het woord ‘romantisch’ staat hier waarschijnlijk voor ‘geheimzinnig’. Er bestaan op dat moment weinig andere werken voor deze combinatie van instrumenten, behalve Mozarts trio ‘Kegelstatt’.
Schumann hield niet alleen veel van muziek, maar ook van literatuur. Hij schreef al op jonge leeftijd gedichten en artikelen over muziek. Literatuur beïnvloedde zijn muziek, zoals uit de titel Märchenerzählungen blijkt. Schumann hield van het fantasierijke en onvoorspelbare van sprookjes. Toch zijn er geen verwijzingen naar specifieke sprookjes in dit werk terug te vinden. Hoewel de vier stukken bij de eerste keer luisteren misschien de indruk van een willekeurige verzameling maken, vormen ze bij nadere bestudering een evenwichtig geheel, verbonden door een kernmotief. Na het levendige maar niet te snelle eerste deel volgen een mars, een langzaam deel met een ontroerend liefdesduet van de klarinet en altviool en een heroïsche finale.
Béla Bartók (1881-1945)
Zes Roemeense volksdansen
In veel composities van Béla Bartók klinkt zijn liefde voor volksmuziek door. Hij bezocht jarenlang afgelegen bergstreken en vergeten gehuchten, vooral in Hongarije en Roemenië. Daar zong de boerenbevolking hem (kinder)liedjes voor, die hij optekende of opnam voor wetenschappelijke doeleinden, en die hem inspireerden bij het componeren.
De Zes Roemeense volksdansen stammen uit Bartóks beginperiode. De zes korte pianostukken zijn gebaseerd op melodieën uit Transsylvanië, een regio in het huidige noorden en westen van Roemenië, bij ons vooral bekend omdat het griezelverhaal Dracula zich daar afspeelt. Het gebied werd in 1920 ingelijfd door Roemenië, waarna Bartók de woorden ‘uit Hongarije’ uit de titel schrapte. De volksdansen uit onder meer Igriş (Hongaars: Egres) en het oude stadje Beiuş (Hongaars: Belényes) werden oorspronkelijk op viool of herdersfluit gespeeld. Opvallend zijn de onregelmatige maatsoorten.
Bartóks Zes Roemeense volksdansen komen het best tot hun recht als musici een zekere vrijheid nemen bij de uitvoering ervan, door te vertragen en versnellen. Bartók arrangeerde de pianostukken later voor orkest en anderen maakten arrangementen voor diverse kleine bezettingen.
In veel composities van Béla Bartók klinkt zijn liefde voor volksmuziek door. Hij bezocht jarenlang afgelegen bergstreken en vergeten gehuchten, vooral in Hongarije en Roemenië. Daar zong de boerenbevolking hem (kinder)liedjes voor, die hij optekende of opnam voor wetenschappelijke doeleinden, en die hem inspireerden bij het componeren.
De Zes Roemeense volksdansen stammen uit Bartóks beginperiode. De zes korte pianostukken zijn gebaseerd op melodieën uit Transsylvanië, een regio in het huidige noorden en westen van Roemenië, bij ons vooral bekend omdat het griezelverhaal Dracula zich daar afspeelt. Het gebied werd in 1920 ingelijfd door Roemenië, waarna Bartók de woorden ‘uit Hongarije’ uit de titel schrapte. De volksdansen uit onder meer Igriş (Hongaars: Egres) en het oude stadje Beiuş (Hongaars: Belényes) werden oorspronkelijk op viool of herdersfluit gespeeld. Opvallend zijn de onregelmatige maatsoorten.
Bartóks Zes Roemeense volksdansen komen het best tot hun recht als musici een zekere vrijheid nemen bij de uitvoering ervan, door te vertragen en versnellen. Bartók arrangeerde de pianostukken later voor orkest en anderen maakten arrangementen voor diverse kleine bezettingen.
Darius Milhaud (1892-1974)
Scaramouche
Scaramouche is een van meest gespeelde composities van Darius Milhaud. Het stuk kwam voort uit de toneelmuziek die hij eerder had gecomponeerd voor een nieuwe bewerking van Molières Le Médecin volant (‘De vliegende dokter’).
Milhaud schreef Scaramouche oorspronkelijk voor twee piano’s, maar bewerkte het stuk later voor altsaxofoon en piano of orkest, en daarna ook voor klarinet, op verzoek van Benny Goodman, de ‘King of Swing’. Het is weinig verwonderlijk dat Goodman dit werk vol aanstekelijke ritmes graag speelde. Milhaud componeerde Scaramouche na zijn verblijf in Rio de Janeiro en het laatste deel Brasileira doet aan een samba denken.
Scaramouche is een van meest gespeelde composities van Darius Milhaud. Het stuk kwam voort uit de toneelmuziek die hij eerder had gecomponeerd voor een nieuwe bewerking van Molières Le Médecin volant (‘De vliegende dokter’).
Milhaud schreef Scaramouche oorspronkelijk voor twee piano’s, maar bewerkte het stuk later voor altsaxofoon en piano of orkest, en daarna ook voor klarinet, op verzoek van Benny Goodman, de ‘King of Swing’. Het is weinig verwonderlijk dat Goodman dit werk vol aanstekelijke ritmes graag speelde. Milhaud componeerde Scaramouche na zijn verblijf in Rio de Janeiro en het laatste deel Brasileira doet aan een samba denken.
Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975)
Gavotte, Wals en Polka
Dmitri Sjostakovitsj was een muzikaal wonderkind dat zijn studie aan het conservatorium van Sint-Petersburg al op dertienjarige leeftijd begon. Hij moest als zestienjarige in filmhuizen op de piano stomme films begeleiden om in het levensonderhoud van zijn familie te voorzien, werk waar hij later met weerzin op terugkeek.
Sjostakovitsj leefde lange tijd onder het juk van het Sovjetregime, wat zijn bestaan als componist en mens onzeker maakte. Ook muziek was politiek. Het ene moment was hij een megaster waar het Sovjetregime graag mee pronkte, het volgende moment, zoals na een uitvoering van zijn populaire opera Lady Macbeth uit het district Mtsensk, keerde Stalin zich plotseling tegen hem en moest Sjostakovitsj vrezen voor zijn leven. Hij had daarna altijd een gepakte koffer bij de deur klaarstaan, voor als hij plotseling moest vluchten.
Om zijn rekeningen te kunnen betalen was Sjostakovitsj lange tijd genoodzaakt film- en toneelmuziek te componeren. Hij schreef muziek voor minstens 36 films. Om zijn inkomen verder aan te vullen liet hij suites hieruit uitgeven, die vervolgens weer vaak werden bewerkt voor uitvoeringen in huiskamers en op scholen. Zo ontstond ook de bundeling Vijf stukken voor twee violen en piano – waaruit drie delen nu dan weer klinken op klarinet, altviool en piano.
Dmitri Sjostakovitsj was een muzikaal wonderkind dat zijn studie aan het conservatorium van Sint-Petersburg al op dertienjarige leeftijd begon. Hij moest als zestienjarige in filmhuizen op de piano stomme films begeleiden om in het levensonderhoud van zijn familie te voorzien, werk waar hij later met weerzin op terugkeek.
Sjostakovitsj leefde lange tijd onder het juk van het Sovjetregime, wat zijn bestaan als componist en mens onzeker maakte. Ook muziek was politiek. Het ene moment was hij een megaster waar het Sovjetregime graag mee pronkte, het volgende moment, zoals na een uitvoering van zijn populaire opera Lady Macbeth uit het district Mtsensk, keerde Stalin zich plotseling tegen hem en moest Sjostakovitsj vrezen voor zijn leven. Hij had daarna altijd een gepakte koffer bij de deur klaarstaan, voor als hij plotseling moest vluchten.
Om zijn rekeningen te kunnen betalen was Sjostakovitsj lange tijd genoodzaakt film- en toneelmuziek te componeren. Hij schreef muziek voor minstens 36 films. Om zijn inkomen verder aan te vullen liet hij suites hieruit uitgeven, die vervolgens weer vaak werden bewerkt voor uitvoeringen in huiskamers en op scholen. Zo ontstond ook de bundeling Vijf stukken voor twee violen en piano – waaruit drie delen nu dan weer klinken op klarinet, altviool en piano.
Max Bruch (1838-1920)
Acht Stücke
Hoewel de meeste mensen de Duitse, in romantische stijl componerende Max Bruch alleen kennen van zijn Eerste vioolconcert en Kol Nidrei voor cello en orkest schreef hij ongeveer tweehonderd werken. Bruch stond zijn hele leven in de schaduw van componisten als Johannes Brahms, Gustav Mahler, Franz Liszt en Richard Wagner, van wie vooral de laatste drie veel vernieuwender waren dan hij.
De Acht Stücke voor klarinet, altviool en piano schreef Bruch voor zijn zoon Max Felix, die een professioneel klarinettist was. Dit werk doet velen vast aan Brahms’ bekende Klarinettrio denken, maar daarnaast is de invloed van Schumann te horen in de snel wisselende stemmingen en de verscheidenheid aan klankkleuren.
Hoewel de meeste mensen de Duitse, in romantische stijl componerende Max Bruch alleen kennen van zijn Eerste vioolconcert en Kol Nidrei voor cello en orkest schreef hij ongeveer tweehonderd werken. Bruch stond zijn hele leven in de schaduw van componisten als Johannes Brahms, Gustav Mahler, Franz Liszt en Richard Wagner, van wie vooral de laatste drie veel vernieuwender waren dan hij.
De Acht Stücke voor klarinet, altviool en piano schreef Bruch voor zijn zoon Max Felix, die een professioneel klarinettist was. Dit werk doet velen vast aan Brahms’ bekende Klarinettrio denken, maar daarnaast is de invloed van Schumann te horen in de snel wisselende stemmingen en de verscheidenheid aan klankkleuren.
Toelichting
Het programma waarmee de wereldberoemde klarinettist Sabine Meyer afscheid neemt van het concertpubliek is hoogst origineel. De samenstelling van het trio waarmee ze optreedt, bestaat dan ook niet zoals meer gebruikelijk uit piano, klarinet en viool, maar uit piano, klarinet en altviool.
Het programma waarmee de wereldberoemde klarinettist Sabine Meyer afscheid neemt van het concertpubliek is hoogst origineel. De samenstelling van het trio waarmee ze optreedt, bestaat dan ook niet zoals meer gebruikelijk uit piano, klarinet en viool, maar uit piano, klarinet en altviool.
Robert Schumann (1810-1856)
Märchenerzählungen
Märchenerzählungen, meestal vertaald als ‘sprookjes’, is een van de laatste kamermuziekwerken die Robert Schumann schreef, voordat hij drie jaar later op 46-jarige leeftijd zou overlijden. Hij componeerde deze karakteristieke miniaturen in drie dagen, zoals hij wel meer kamermuziek in een creatieve roes schreef. Zijn vrouw Clara schreef over Märchenerzählungen in haar dagboek: ‘Vandaag voltooide Schumann vier stukken voor piano, klarinet en altviool en daar was hij erg blij mee. Hij denkt dat deze combinatie zeer romantisch zal zijn.’ Het woord ‘romantisch’ staat hier waarschijnlijk voor ‘geheimzinnig’. Er bestaan op dat moment weinig andere werken voor deze combinatie van instrumenten, behalve Mozarts trio ‘Kegelstatt’.
Schumann hield niet alleen veel van muziek, maar ook van literatuur. Hij schreef al op jonge leeftijd gedichten en artikelen over muziek. Literatuur beïnvloedde zijn muziek, zoals uit de titel Märchenerzählungen blijkt. Schumann hield van het fantasierijke en onvoorspelbare van sprookjes. Toch zijn er geen verwijzingen naar specifieke sprookjes in dit werk terug te vinden. Hoewel de vier stukken bij de eerste keer luisteren misschien de indruk van een willekeurige verzameling maken, vormen ze bij nadere bestudering een evenwichtig geheel, verbonden door een kernmotief. Na het levendige maar niet te snelle eerste deel volgen een mars, een langzaam deel met een ontroerend liefdesduet van de klarinet en altviool en een heroïsche finale.
Märchenerzählungen, meestal vertaald als ‘sprookjes’, is een van de laatste kamermuziekwerken die Robert Schumann schreef, voordat hij drie jaar later op 46-jarige leeftijd zou overlijden. Hij componeerde deze karakteristieke miniaturen in drie dagen, zoals hij wel meer kamermuziek in een creatieve roes schreef. Zijn vrouw Clara schreef over Märchenerzählungen in haar dagboek: ‘Vandaag voltooide Schumann vier stukken voor piano, klarinet en altviool en daar was hij erg blij mee. Hij denkt dat deze combinatie zeer romantisch zal zijn.’ Het woord ‘romantisch’ staat hier waarschijnlijk voor ‘geheimzinnig’. Er bestaan op dat moment weinig andere werken voor deze combinatie van instrumenten, behalve Mozarts trio ‘Kegelstatt’.
Schumann hield niet alleen veel van muziek, maar ook van literatuur. Hij schreef al op jonge leeftijd gedichten en artikelen over muziek. Literatuur beïnvloedde zijn muziek, zoals uit de titel Märchenerzählungen blijkt. Schumann hield van het fantasierijke en onvoorspelbare van sprookjes. Toch zijn er geen verwijzingen naar specifieke sprookjes in dit werk terug te vinden. Hoewel de vier stukken bij de eerste keer luisteren misschien de indruk van een willekeurige verzameling maken, vormen ze bij nadere bestudering een evenwichtig geheel, verbonden door een kernmotief. Na het levendige maar niet te snelle eerste deel volgen een mars, een langzaam deel met een ontroerend liefdesduet van de klarinet en altviool en een heroïsche finale.
Béla Bartók (1881-1945)
Zes Roemeense volksdansen
In veel composities van Béla Bartók klinkt zijn liefde voor volksmuziek door. Hij bezocht jarenlang afgelegen bergstreken en vergeten gehuchten, vooral in Hongarije en Roemenië. Daar zong de boerenbevolking hem (kinder)liedjes voor, die hij optekende of opnam voor wetenschappelijke doeleinden, en die hem inspireerden bij het componeren.
De Zes Roemeense volksdansen stammen uit Bartóks beginperiode. De zes korte pianostukken zijn gebaseerd op melodieën uit Transsylvanië, een regio in het huidige noorden en westen van Roemenië, bij ons vooral bekend omdat het griezelverhaal Dracula zich daar afspeelt. Het gebied werd in 1920 ingelijfd door Roemenië, waarna Bartók de woorden ‘uit Hongarije’ uit de titel schrapte. De volksdansen uit onder meer Igriş (Hongaars: Egres) en het oude stadje Beiuş (Hongaars: Belényes) werden oorspronkelijk op viool of herdersfluit gespeeld. Opvallend zijn de onregelmatige maatsoorten.
Bartóks Zes Roemeense volksdansen komen het best tot hun recht als musici een zekere vrijheid nemen bij de uitvoering ervan, door te vertragen en versnellen. Bartók arrangeerde de pianostukken later voor orkest en anderen maakten arrangementen voor diverse kleine bezettingen.
In veel composities van Béla Bartók klinkt zijn liefde voor volksmuziek door. Hij bezocht jarenlang afgelegen bergstreken en vergeten gehuchten, vooral in Hongarije en Roemenië. Daar zong de boerenbevolking hem (kinder)liedjes voor, die hij optekende of opnam voor wetenschappelijke doeleinden, en die hem inspireerden bij het componeren.
De Zes Roemeense volksdansen stammen uit Bartóks beginperiode. De zes korte pianostukken zijn gebaseerd op melodieën uit Transsylvanië, een regio in het huidige noorden en westen van Roemenië, bij ons vooral bekend omdat het griezelverhaal Dracula zich daar afspeelt. Het gebied werd in 1920 ingelijfd door Roemenië, waarna Bartók de woorden ‘uit Hongarije’ uit de titel schrapte. De volksdansen uit onder meer Igriş (Hongaars: Egres) en het oude stadje Beiuş (Hongaars: Belényes) werden oorspronkelijk op viool of herdersfluit gespeeld. Opvallend zijn de onregelmatige maatsoorten.
Bartóks Zes Roemeense volksdansen komen het best tot hun recht als musici een zekere vrijheid nemen bij de uitvoering ervan, door te vertragen en versnellen. Bartók arrangeerde de pianostukken later voor orkest en anderen maakten arrangementen voor diverse kleine bezettingen.
Darius Milhaud (1892-1974)
Scaramouche
Scaramouche is een van meest gespeelde composities van Darius Milhaud. Het stuk kwam voort uit de toneelmuziek die hij eerder had gecomponeerd voor een nieuwe bewerking van Molières Le Médecin volant (‘De vliegende dokter’).
Milhaud schreef Scaramouche oorspronkelijk voor twee piano’s, maar bewerkte het stuk later voor altsaxofoon en piano of orkest, en daarna ook voor klarinet, op verzoek van Benny Goodman, de ‘King of Swing’. Het is weinig verwonderlijk dat Goodman dit werk vol aanstekelijke ritmes graag speelde. Milhaud componeerde Scaramouche na zijn verblijf in Rio de Janeiro en het laatste deel Brasileira doet aan een samba denken.
Scaramouche is een van meest gespeelde composities van Darius Milhaud. Het stuk kwam voort uit de toneelmuziek die hij eerder had gecomponeerd voor een nieuwe bewerking van Molières Le Médecin volant (‘De vliegende dokter’).
Milhaud schreef Scaramouche oorspronkelijk voor twee piano’s, maar bewerkte het stuk later voor altsaxofoon en piano of orkest, en daarna ook voor klarinet, op verzoek van Benny Goodman, de ‘King of Swing’. Het is weinig verwonderlijk dat Goodman dit werk vol aanstekelijke ritmes graag speelde. Milhaud componeerde Scaramouche na zijn verblijf in Rio de Janeiro en het laatste deel Brasileira doet aan een samba denken.
Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975)
Gavotte, Wals en Polka
Dmitri Sjostakovitsj was een muzikaal wonderkind dat zijn studie aan het conservatorium van Sint-Petersburg al op dertienjarige leeftijd begon. Hij moest als zestienjarige in filmhuizen op de piano stomme films begeleiden om in het levensonderhoud van zijn familie te voorzien, werk waar hij later met weerzin op terugkeek.
Sjostakovitsj leefde lange tijd onder het juk van het Sovjetregime, wat zijn bestaan als componist en mens onzeker maakte. Ook muziek was politiek. Het ene moment was hij een megaster waar het Sovjetregime graag mee pronkte, het volgende moment, zoals na een uitvoering van zijn populaire opera Lady Macbeth uit het district Mtsensk, keerde Stalin zich plotseling tegen hem en moest Sjostakovitsj vrezen voor zijn leven. Hij had daarna altijd een gepakte koffer bij de deur klaarstaan, voor als hij plotseling moest vluchten.
Om zijn rekeningen te kunnen betalen was Sjostakovitsj lange tijd genoodzaakt film- en toneelmuziek te componeren. Hij schreef muziek voor minstens 36 films. Om zijn inkomen verder aan te vullen liet hij suites hieruit uitgeven, die vervolgens weer vaak werden bewerkt voor uitvoeringen in huiskamers en op scholen. Zo ontstond ook de bundeling Vijf stukken voor twee violen en piano – waaruit drie delen nu dan weer klinken op klarinet, altviool en piano.
Dmitri Sjostakovitsj was een muzikaal wonderkind dat zijn studie aan het conservatorium van Sint-Petersburg al op dertienjarige leeftijd begon. Hij moest als zestienjarige in filmhuizen op de piano stomme films begeleiden om in het levensonderhoud van zijn familie te voorzien, werk waar hij later met weerzin op terugkeek.
Sjostakovitsj leefde lange tijd onder het juk van het Sovjetregime, wat zijn bestaan als componist en mens onzeker maakte. Ook muziek was politiek. Het ene moment was hij een megaster waar het Sovjetregime graag mee pronkte, het volgende moment, zoals na een uitvoering van zijn populaire opera Lady Macbeth uit het district Mtsensk, keerde Stalin zich plotseling tegen hem en moest Sjostakovitsj vrezen voor zijn leven. Hij had daarna altijd een gepakte koffer bij de deur klaarstaan, voor als hij plotseling moest vluchten.
Om zijn rekeningen te kunnen betalen was Sjostakovitsj lange tijd genoodzaakt film- en toneelmuziek te componeren. Hij schreef muziek voor minstens 36 films. Om zijn inkomen verder aan te vullen liet hij suites hieruit uitgeven, die vervolgens weer vaak werden bewerkt voor uitvoeringen in huiskamers en op scholen. Zo ontstond ook de bundeling Vijf stukken voor twee violen en piano – waaruit drie delen nu dan weer klinken op klarinet, altviool en piano.
Max Bruch (1838-1920)
Acht Stücke
Hoewel de meeste mensen de Duitse, in romantische stijl componerende Max Bruch alleen kennen van zijn Eerste vioolconcert en Kol Nidrei voor cello en orkest schreef hij ongeveer tweehonderd werken. Bruch stond zijn hele leven in de schaduw van componisten als Johannes Brahms, Gustav Mahler, Franz Liszt en Richard Wagner, van wie vooral de laatste drie veel vernieuwender waren dan hij.
De Acht Stücke voor klarinet, altviool en piano schreef Bruch voor zijn zoon Max Felix, die een professioneel klarinettist was. Dit werk doet velen vast aan Brahms’ bekende Klarinettrio denken, maar daarnaast is de invloed van Schumann te horen in de snel wisselende stemmingen en de verscheidenheid aan klankkleuren.
Hoewel de meeste mensen de Duitse, in romantische stijl componerende Max Bruch alleen kennen van zijn Eerste vioolconcert en Kol Nidrei voor cello en orkest schreef hij ongeveer tweehonderd werken. Bruch stond zijn hele leven in de schaduw van componisten als Johannes Brahms, Gustav Mahler, Franz Liszt en Richard Wagner, van wie vooral de laatste drie veel vernieuwender waren dan hij.
De Acht Stücke voor klarinet, altviool en piano schreef Bruch voor zijn zoon Max Felix, die een professioneel klarinettist was. Dit werk doet velen vast aan Brahms’ bekende Klarinettrio denken, maar daarnaast is de invloed van Schumann te horen in de snel wisselende stemmingen en de verscheidenheid aan klankkleuren.
Biografie
Sabine Meyer, klarinet
Mede dankzij Sabine Meyer herwon de klarinet, ooit een onderschat solo-instrument, zijn plaats op het concertpodium. De Duitse studeerde ze bij Otto Hermann in Stuttgart en bij Hans Deinzer in Hannover. Ze begon haar loopbaan bij het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks.
Vervolgens trad ze toe tot de Berliner Philharmoniker als soloklarinettist, een positie die ze opgaf toen ze meer en meer als solist werd gevraagd. Bijna een kwart eeuw lang gaf Sabine Meyer talloze concerten en radio-optredens in alle belangrijke muziekcentra van Europa, en ook in onder meer Brazilië, Israël, Canada, Afrika, Australië, Japan en de Verenigde Staten.
Ze soleerde bij meer dan driehonderd gezelschappen wereldwijd: in Duitsland werkte ze samen met alle toonaangevende orkesten, en internationaal was ze te gast bij onder andere de Wiener Philharmoniker, het Chicago Symphony Orchestra, het London Philharmonic Orchestra, het NHK Symphony Orchestra in Tokio, het Orchestre de la Suisse Romande en bij de radio-orkesten van Wenen, Bazel, Warschau, Praag en Boedapest. Ze debuteerde in Het Concertgebouw in de zomer van 1995 met het Klarinetconcert van Mozart met het Radio Kamerorkest onder leiding van Frans Brüggen – iets wat ze in de zomer van 2007 herhaalden.
In de Kleine Zaal maakte Sabine Meyer haar entree met twee verschillende kamermuziekprogramma’s in het seizoen 1995/1996, waarna onder meer in mei 1998 een ‘Weekend met’ plaatsvond en ze in de zomer van 2007 een recital gaf met Fazıl Say aan de piano.
Nils Mönkemeyer, altviool
Nils Mönkemeyer heeft een voorspoedige carrière sinds hij zijn opleiding aan de Musikhochschule in München afrondde. Hij is een regelmatige gast van bekende festivals en concertzalen, waaronder het Konzerthaus in Berlijn, de Tonhalle in Zürich en Wigmore Hall in Londen.
Gezelschappen als het Filharmonisch Orkest van Helsinki en het Tokyo Symphony Orchestra nodigden hem uit als solist, en momenteel is hij voor het tweede seizoen artist in residence bij het Philharmonische Gesellschaft Bremen.
Naast werk uit het verleden voert Nils Mönkemeyer graag hedendaagse muziek uit van componisten als Jennifer Higdon en Isabel Mundry. Recente hoogtepunten zijn de première van Dieter Ammanns Altvioolconcert met het Sinfonieorchester Basel, Mozarts Sinfonia concertante met Viktoria Mullova en de Philharmonia Zürich en – afgelopen mei – Matthias Pintschers Janusgesicht met Amsterdam Sinfonietta.
De Duitse altviolist nam een aantal goed ontvangen cd’s op, waaronder vertolkingen van werk van Bruch, Walton en Pärt met de Bamberger Symphoniker en soloconcerten van Vivaldi, Paganini en Tartini met l’arte del mondo. Nils Mönkemeyer is sinds kort verbonden aan de Hochschule für Musik ‘Hanns Eisler’ in Berlijn, nadat hij sinds 2011 had lesgegeven aan zijn eigen alma mater in München.
Hij bespeelt een altviool van Philipp Augustin. In de Kleine Zaal speelde hij eerder kamermuziek met Liza Ferschtman, Julia Fischer en Daniel Müller-Schott, en hij was er voor het laatst te gast op 18 maart 2020 samen met het Signum Quartett.
William Youn, piano
Het repertoire van de Zuid-Koreaanse pianist William Youn reikt van Bach, Mozart, Schubert en Rachmaninoff tot de hedendaagse componisten. Hij treedt wereldwijd op als solist en in kamermuziekverband, en ook met gezelschappen als The Cleveland Orchestra, de Münchner Philharmoniker en het Orkest van het Mariinski Theater onder leiding van dirigenten als Myung-whun Chung en Hannu Lintu.
Ook is hij regelmatig te horen op gerenommeerde festivals zoals de Schubertiade Hohenems en het SchleswigHolstein Musik Festival.
William Youn speelde in Wigmore Hall in Londen, de Elbphilharmonie in Hamburg, het Konzerthaus in Wenen, het Konzerthaus in Berlijn, de Walt Disney Hall in Los Angeles en het Seoul Arts Center. Recente hoogtepunten zijn zijn Amsterdamse debuut met Bachs Goldberg-variaties in de Waalse Kerk, zijn debuut bij Amsterdam Sinfonietta met Mozarts Pianoconcert nr. 12 in A groot tijdens het Mozartfest Würzburg en het Oranjewoud Festival en zijn uitvoeringen van het Eerste pianoconcert van Tsjaikovski met het Gangneung Philharmonic Orchestra.
Zijn opnames van de complete pianosonates van Schubert en Mozart worden internationaal geroemd. William Youn studeerde in Boston en Hannover en aan de International Piano Academy Lake Como. Hij is nauw betrokken bij de Wilhelm Kempff Cultural Foundation in Positano, waar hij ook regelmatig lesgeeft. De pianist maakt zijn debuut in Het Concertgebouw.