Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Wat is een jota?

jota

De jota is een traditionele Spaanse dans met een flamboyant karakter, geïmiteerd door veel buitenlandse componisten.

Hoe klinkt een jota?

De jota heeft een vrij snelle driekwarts- of zesachtste-maat, vaak met een triool op de tweede tel die door castagnetten geaccentueerd wordt. Sommige jota's hebben gezongen teksten. Het kleurige aspect en het aanstekelijke ritme maakte de jota voor buitenlandse componisten tot de archetypische Spaanse dans, naast de habanera.

Hoe klinkt een jota?

De jota heeft een vrij snelle driekwarts- of zesachtste-maat, vaak met een triool op de tweede tel die door castagnetten geaccentueerd wordt. Sommige jota's hebben gezongen teksten. Het kleurige aspect en het aanstekelijke ritme maakte de jota voor buitenlandse componisten tot de archetypische Spaanse dans, naast de habanera.

  • Baile de Gitanos (Zigeunerdans)

    Door Alfred Dehodencq; 1851

    Baile de Gitanos (Zigeunerdans)

    Door Alfred Dehodencq; 1851

  • Baile de Gitanos (Zigeunerdans)

    Door Alfred Dehodencq; 1851

    Baile de Gitanos (Zigeunerdans)

    Door Alfred Dehodencq; 1851

Waar komt de jota vandaan? 

De provincie Aragón is de bakermat van de jota, maar regionale varianten ontstonden in heel Spanje en zelfs in de Filipijnen (destijds een Spaanse kolonie). Ontstaan in de achttiende eeuw ontwikkelde de jota zich tot een geliefde 'showdans' met bontgekleurde kledij, onder meer in zarzuela's.

Jota's van Spaanse (zarzuela) componisten drongen zelden in het buitenland door. Des te populairder werden de jota's die buiten Spanje gecomponeerd werden, vooral in de negentiende eeuw. De Rus Mikhail Glinka, de Amerikaan Louis Gottschalk, Franz Liszt en diverse Franse componisten lieten zich allen door de jota inspireren.

Camille Saint-Saëns, La Jota aragonesa (1880)

Waar komt de jota vandaan? 

De provincie Aragón is de bakermat van de jota, maar regionale varianten ontstonden in heel Spanje en zelfs in de Filipijnen (destijds een Spaanse kolonie). Ontstaan in de achttiende eeuw ontwikkelde de jota zich tot een geliefde 'showdans' met bontgekleurde kledij, onder meer in zarzuela's.

Jota's van Spaanse (zarzuela) componisten drongen zelden in het buitenland door. Des te populairder werden de jota's die buiten Spanje gecomponeerd werden, vooral in de negentiende eeuw. De Rus Mikhail Glinka, de Amerikaan Louis Gottschalk, Franz Liszt en diverse Franse componisten lieten zich allen door de jota inspireren.

Camille Saint-Saëns, La Jota aragonesa (1880)