Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Jonge Nederlanders: klarinettist Gerbrich Meijer

Jonge Nederlanders: klarinettist Gerbrich Meijer

Kleine Zaal
26 september 2025
20.15 uur

Print dit programma

Gerbrich Meijer klarinet
Joachim Becerra Thomsen fluit
Ramon van Engelenhoven piano

Dit concert maakt deel uit van de serie Jonge Nederlanders.

Ook interessant:
- De werkdag van Ramon van Engelenhoven

Mieczysław Weinberg (1919-1996)

Klarinetsonate, op. 28 (1945)
voor klarinet en piano
Allegro
Allegretto
Adagio

Guillaume Connesson (1970)

Techno Parade (2002)
voor fluit, klarinet en piano

Florence Price (1887-1953)

Moods (1953)
voor fluit, klarinet en piano

Camille Saint-Saëns (1835-1921)

Tarantelle in a kl.t., op. 6 (1857)
oorspronkelijk voor fluit, klarinet en orkest

Béla Kovács (1937)

Sholem-alekhem, rov Feidman!
voor klarinet solo

er is geen pauze
einde ± 21.15 uur

Met dank aan de begunstigers van het Fonds Hemelbestormers.

Kleine Zaal 26 september 2025 20.15 uur

Gerbrich Meijer klarinet
Joachim Becerra Thomsen fluit
Ramon van Engelenhoven piano

Dit concert maakt deel uit van de serie Jonge Nederlanders.

Ook interessant:
- De werkdag van Ramon van Engelenhoven

Mieczysław Weinberg (1919-1996)

Klarinetsonate, op. 28 (1945)
voor klarinet en piano
Allegro
Allegretto
Adagio

Guillaume Connesson (1970)

Techno Parade (2002)
voor fluit, klarinet en piano

Florence Price (1887-1953)

Moods (1953)
voor fluit, klarinet en piano

Camille Saint-Saëns (1835-1921)

Tarantelle in a kl.t., op. 6 (1857)
oorspronkelijk voor fluit, klarinet en orkest

Béla Kovács (1937)

Sholem-alekhem, rov Feidman!
voor klarinet solo

er is geen pauze
einde ± 21.15 uur

Met dank aan de begunstigers van het Fonds Hemelbestormers.

Toelichting

Toelichting

door Henriette Posthuma de Boer

Gerbrich Meijer behaalde zeven jaar geleden in Kopenhagen haar bac­helordiploma met de hoogste onderscheiding en verhuisde naar Los Angeles voor haar master. De praktijk lonkte en er volgden tal van concertuitnodigingen; toch besloot ze terug te keren naar Kopenhagen om daar alsnog haar solistendiploma te behalen. Het daarbij behorende concert vond dit voorjaar plaats. Nu is Meijer Jonge Nederlander: ze stelde een bijzonder avontuurlijk programma samen en nodigde daarvoor twee collega’s uit. 

Meijer groeide op in Winsum, dicht bij de stad Groningen, waar haar vader geschiedenis doceerde en haar moeder een baan had bij de universiteit. Muziek en andere kunstzinnige activiteiten werden in het gezin sterk gestimuleerd, en toen Meijer op een pianovoorspeelavond van haar oudere zus iemand klarinet hoorde spelen, gaf zij te kennen: dat ga ik doen. ‘Ik kreeg les, er kwam geluid uit die klarinet en zo is het begonnen.’

‘Ik vind het leuk om ‘te klarinetten’ en houd ontzettend veel van mijn vak, maar weet ook dat het niet mijn hele leven kan vullen. Mijn hersenen moeten ook andere uitdagingen hebben, wil ik op topniveau muziek kunnen maken. Simpele dingen: met vrienden afspreken, een goed boek lezen, een mooie wandeling maken. Die balans heb ik nodig.’

‘Ik heb geen vaste baan, maar speel overal, ook en graag in Het Concertgebouw. Afgelopen februari speelde ik tijdens Het Zondagochtend Concert Mozarts Klarinetconcert met het Radio Filharmonisch Orkest. Het was magisch: dat vroege zondaglicht, die energie, het gaf zoveel vreugde.’

‘Iedereen kan verbinding maken met muziek, en daar zijn wij musici voor’

Voor haar concert in de Kleine Zaal kreeg Meijer carte blanche bij zowel het kiezen van de musici als de samenstelling van het programma. ‘In Het Concertgebouw kun je elke dag een musicus horen spelen van wie je denkt: hoe is het mogelijk! Natuurlijk is dat een van de dingen die ik nastreef, maar het gaat mij ook om de vraag: waarom sta ik op dit podium, wat wil ik de mensen meegeven? Hoe overbrug ik de afstand tussen de muzikant en het publiek? Te vaak draait het om de persoon, maar daar gaat muziek niet over. En als je dan een podium krijgt, dan wil je er toch een avontuur van maken. Natuurlijk is het fijn om Brahms’ Klarinetsonate te spelen, maar dat heb ik al vaker gedaan, dus ging ik op zoek naar stukken die ik interessant vind om bij elkaar te zetten, ook qua toonsoort en kleur. Met als basisidee: wat is thuis? Wat zijn de voorwaarden om te zeggen: dit is mijn thuis? Je zwerft over de wereld, speelt overal en nergens, maar waar voel ik me thuis? Dat houdt me bezig, dus zocht ik naar stukken die ook een zwierig bestaan hebben en waarin ik me thuis voel.’ 

Frankrijk

‘In Franse muziek voel ik me zeker thuis – ik heb een Franse vriend, met wie ik in Kopenhagen woon – en na urenlang luisteren op mijn laptop vond ik niet alleen die elegante Tarantelle van Saint-Saëns – een uniek samenspel van fluit en klarinet – maar ook iets totaal anders: Techno Parade van de Franse componist Guillaume Connesson, dat niet zou misstaan op het Amsterdam Dance Event. Zeer ritmisch en virtuoos, vol special effects, als bijvoorbeeld de pianist zijn ­handen op de snaren legt waardoor het metaal­achtig klinkt. Een soort klassieke hiphop, moeilijk maar goed voor de instrumenten geschreven.’ 

Gerbrich Meijer behaalde zeven jaar geleden in Kopenhagen haar bac­helordiploma met de hoogste onderscheiding en verhuisde naar Los Angeles voor haar master. De praktijk lonkte en er volgden tal van concertuitnodigingen; toch besloot ze terug te keren naar Kopenhagen om daar alsnog haar solistendiploma te behalen. Het daarbij behorende concert vond dit voorjaar plaats. Nu is Meijer Jonge Nederlander: ze stelde een bijzonder avontuurlijk programma samen en nodigde daarvoor twee collega’s uit. 

Meijer groeide op in Winsum, dicht bij de stad Groningen, waar haar vader geschiedenis doceerde en haar moeder een baan had bij de universiteit. Muziek en andere kunstzinnige activiteiten werden in het gezin sterk gestimuleerd, en toen Meijer op een pianovoorspeelavond van haar oudere zus iemand klarinet hoorde spelen, gaf zij te kennen: dat ga ik doen. ‘Ik kreeg les, er kwam geluid uit die klarinet en zo is het begonnen.’

‘Ik vind het leuk om ‘te klarinetten’ en houd ontzettend veel van mijn vak, maar weet ook dat het niet mijn hele leven kan vullen. Mijn hersenen moeten ook andere uitdagingen hebben, wil ik op topniveau muziek kunnen maken. Simpele dingen: met vrienden afspreken, een goed boek lezen, een mooie wandeling maken. Die balans heb ik nodig.’

‘Ik heb geen vaste baan, maar speel overal, ook en graag in Het Concertgebouw. Afgelopen februari speelde ik tijdens Het Zondagochtend Concert Mozarts Klarinetconcert met het Radio Filharmonisch Orkest. Het was magisch: dat vroege zondaglicht, die energie, het gaf zoveel vreugde.’

‘Iedereen kan verbinding maken met muziek, en daar zijn wij musici voor’

Voor haar concert in de Kleine Zaal kreeg Meijer carte blanche bij zowel het kiezen van de musici als de samenstelling van het programma. ‘In Het Concertgebouw kun je elke dag een musicus horen spelen van wie je denkt: hoe is het mogelijk! Natuurlijk is dat een van de dingen die ik nastreef, maar het gaat mij ook om de vraag: waarom sta ik op dit podium, wat wil ik de mensen meegeven? Hoe overbrug ik de afstand tussen de muzikant en het publiek? Te vaak draait het om de persoon, maar daar gaat muziek niet over. En als je dan een podium krijgt, dan wil je er toch een avontuur van maken. Natuurlijk is het fijn om Brahms’ Klarinetsonate te spelen, maar dat heb ik al vaker gedaan, dus ging ik op zoek naar stukken die ik interessant vind om bij elkaar te zetten, ook qua toonsoort en kleur. Met als basisidee: wat is thuis? Wat zijn de voorwaarden om te zeggen: dit is mijn thuis? Je zwerft over de wereld, speelt overal en nergens, maar waar voel ik me thuis? Dat houdt me bezig, dus zocht ik naar stukken die ook een zwierig bestaan hebben en waarin ik me thuis voel.’ 

Frankrijk

‘In Franse muziek voel ik me zeker thuis – ik heb een Franse vriend, met wie ik in Kopenhagen woon – en na urenlang luisteren op mijn laptop vond ik niet alleen die elegante Tarantelle van Saint-Saëns – een uniek samenspel van fluit en klarinet – maar ook iets totaal anders: Techno Parade van de Franse componist Guillaume Connesson, dat niet zou misstaan op het Amsterdam Dance Event. Zeer ritmisch en virtuoos, vol special effects, als bijvoorbeeld de pianist zijn ­handen op de snaren legt waardoor het metaal­achtig klinkt. Een soort klassieke hiphop, moeilijk maar goed voor de instrumenten geschreven.’ 

  • Mieczyslaw Weinberg

    Mieczyslaw Weinberg

  • Mieczyslaw Weinberg

    Mieczyslaw Weinberg

Mieczysław Weinberg

Weinberg, Price en Kovács

‘In de muziek van Mieczysław Weinberg voel ik me thuis omdat hij duidelijk geïnspireerd was door Dmitri Sjostakovitsj, van wie ik een groot fan ben. Je zou hem de Sjostakovitsj van de klarinet kunnen noemen, en in deze sonate hoor je weer een heel ander geluid dan in welke compositie voor klarinet ook. Moods van de Amerikaanse Florence Price voelt als thuis omdat ik in de Verenigde Staten gestudeerd heb en bovendien graag vrouwelijke componisten in mijn programma’s opneem. Van dit stuk bestaan een paar opnames van studenten in de VS, maar lange tijd kon ik er nergens een partituur van vinden. Samen met Het Concertgebouw ben ik bezig gegaan ’m te achterhalen. Ten slotte Béla Kovács, een Hongaarse klarinettist die een aantal hommages voor collegaklarinettisten heeft geschreven, in dit geval voor de levende legende Giora Feidman. Ik wilde heel graag de klarinet laten horen als instrument in de klezmermuziek.’

Toekomstdromen

Op de vraag naar haar dromen voor de toekomst is Meijers antwoord: ‘Je hebt lang niet op alles invloed, het is mede afhankelijk van de kansen die je worden gegeven, maar waar ik van droom is dat ik kan blijven genieten van op een podium staan. Het is gemakkelijk om als jonge muzikant alleen maar bezig te zijn met wat de volgende stap is. Ik probeer me ook echt sterk te maken voor wat ik nú kan doen voor de mensen die op dit moment de zaal binnenlopen. Met als ideaal dat het publiek zich realiseert dat muziek iets heel maatschappelijks is. Wij musici hebben een podium, waarmee wij de verantwoordelijkheid kunnen nemen om te zorgen dat klassieke muziek blijft voortleven. Als je niets meer kunt doen dat gevoel en emotie kan oproepen, wat is er dan nog? Iedereen kan verbinding maken met muziek, en daar zijn wij voor.’

Mieczysław Weinberg

Weinberg, Price en Kovács

‘In de muziek van Mieczysław Weinberg voel ik me thuis omdat hij duidelijk geïnspireerd was door Dmitri Sjostakovitsj, van wie ik een groot fan ben. Je zou hem de Sjostakovitsj van de klarinet kunnen noemen, en in deze sonate hoor je weer een heel ander geluid dan in welke compositie voor klarinet ook. Moods van de Amerikaanse Florence Price voelt als thuis omdat ik in de Verenigde Staten gestudeerd heb en bovendien graag vrouwelijke componisten in mijn programma’s opneem. Van dit stuk bestaan een paar opnames van studenten in de VS, maar lange tijd kon ik er nergens een partituur van vinden. Samen met Het Concertgebouw ben ik bezig gegaan ’m te achterhalen. Ten slotte Béla Kovács, een Hongaarse klarinettist die een aantal hommages voor collegaklarinettisten heeft geschreven, in dit geval voor de levende legende Giora Feidman. Ik wilde heel graag de klarinet laten horen als instrument in de klezmermuziek.’

Toekomstdromen

Op de vraag naar haar dromen voor de toekomst is Meijers antwoord: ‘Je hebt lang niet op alles invloed, het is mede afhankelijk van de kansen die je worden gegeven, maar waar ik van droom is dat ik kan blijven genieten van op een podium staan. Het is gemakkelijk om als jonge muzikant alleen maar bezig te zijn met wat de volgende stap is. Ik probeer me ook echt sterk te maken voor wat ik nú kan doen voor de mensen die op dit moment de zaal binnenlopen. Met als ideaal dat het publiek zich realiseert dat muziek iets heel maatschappelijks is. Wij musici hebben een podium, waarmee wij de verantwoordelijkheid kunnen nemen om te zorgen dat klassieke muziek blijft voortleven. Als je niets meer kunt doen dat gevoel en emotie kan oproepen, wat is er dan nog? Iedereen kan verbinding maken met muziek, en daar zijn wij voor.’

door Henriette Posthuma de Boer

Toelichting

door Henriette Posthuma de Boer

Gerbrich Meijer behaalde zeven jaar geleden in Kopenhagen haar bac­helordiploma met de hoogste onderscheiding en verhuisde naar Los Angeles voor haar master. De praktijk lonkte en er volgden tal van concertuitnodigingen; toch besloot ze terug te keren naar Kopenhagen om daar alsnog haar solistendiploma te behalen. Het daarbij behorende concert vond dit voorjaar plaats. Nu is Meijer Jonge Nederlander: ze stelde een bijzonder avontuurlijk programma samen en nodigde daarvoor twee collega’s uit. 

Meijer groeide op in Winsum, dicht bij de stad Groningen, waar haar vader geschiedenis doceerde en haar moeder een baan had bij de universiteit. Muziek en andere kunstzinnige activiteiten werden in het gezin sterk gestimuleerd, en toen Meijer op een pianovoorspeelavond van haar oudere zus iemand klarinet hoorde spelen, gaf zij te kennen: dat ga ik doen. ‘Ik kreeg les, er kwam geluid uit die klarinet en zo is het begonnen.’

‘Ik vind het leuk om ‘te klarinetten’ en houd ontzettend veel van mijn vak, maar weet ook dat het niet mijn hele leven kan vullen. Mijn hersenen moeten ook andere uitdagingen hebben, wil ik op topniveau muziek kunnen maken. Simpele dingen: met vrienden afspreken, een goed boek lezen, een mooie wandeling maken. Die balans heb ik nodig.’

‘Ik heb geen vaste baan, maar speel overal, ook en graag in Het Concertgebouw. Afgelopen februari speelde ik tijdens Het Zondagochtend Concert Mozarts Klarinetconcert met het Radio Filharmonisch Orkest. Het was magisch: dat vroege zondaglicht, die energie, het gaf zoveel vreugde.’

‘Iedereen kan verbinding maken met muziek, en daar zijn wij musici voor’

Voor haar concert in de Kleine Zaal kreeg Meijer carte blanche bij zowel het kiezen van de musici als de samenstelling van het programma. ‘In Het Concertgebouw kun je elke dag een musicus horen spelen van wie je denkt: hoe is het mogelijk! Natuurlijk is dat een van de dingen die ik nastreef, maar het gaat mij ook om de vraag: waarom sta ik op dit podium, wat wil ik de mensen meegeven? Hoe overbrug ik de afstand tussen de muzikant en het publiek? Te vaak draait het om de persoon, maar daar gaat muziek niet over. En als je dan een podium krijgt, dan wil je er toch een avontuur van maken. Natuurlijk is het fijn om Brahms’ Klarinetsonate te spelen, maar dat heb ik al vaker gedaan, dus ging ik op zoek naar stukken die ik interessant vind om bij elkaar te zetten, ook qua toonsoort en kleur. Met als basisidee: wat is thuis? Wat zijn de voorwaarden om te zeggen: dit is mijn thuis? Je zwerft over de wereld, speelt overal en nergens, maar waar voel ik me thuis? Dat houdt me bezig, dus zocht ik naar stukken die ook een zwierig bestaan hebben en waarin ik me thuis voel.’ 

Frankrijk

‘In Franse muziek voel ik me zeker thuis – ik heb een Franse vriend, met wie ik in Kopenhagen woon – en na urenlang luisteren op mijn laptop vond ik niet alleen die elegante Tarantelle van Saint-Saëns – een uniek samenspel van fluit en klarinet – maar ook iets totaal anders: Techno Parade van de Franse componist Guillaume Connesson, dat niet zou misstaan op het Amsterdam Dance Event. Zeer ritmisch en virtuoos, vol special effects, als bijvoorbeeld de pianist zijn ­handen op de snaren legt waardoor het metaal­achtig klinkt. Een soort klassieke hiphop, moeilijk maar goed voor de instrumenten geschreven.’ 

Gerbrich Meijer behaalde zeven jaar geleden in Kopenhagen haar bac­helordiploma met de hoogste onderscheiding en verhuisde naar Los Angeles voor haar master. De praktijk lonkte en er volgden tal van concertuitnodigingen; toch besloot ze terug te keren naar Kopenhagen om daar alsnog haar solistendiploma te behalen. Het daarbij behorende concert vond dit voorjaar plaats. Nu is Meijer Jonge Nederlander: ze stelde een bijzonder avontuurlijk programma samen en nodigde daarvoor twee collega’s uit. 

Meijer groeide op in Winsum, dicht bij de stad Groningen, waar haar vader geschiedenis doceerde en haar moeder een baan had bij de universiteit. Muziek en andere kunstzinnige activiteiten werden in het gezin sterk gestimuleerd, en toen Meijer op een pianovoorspeelavond van haar oudere zus iemand klarinet hoorde spelen, gaf zij te kennen: dat ga ik doen. ‘Ik kreeg les, er kwam geluid uit die klarinet en zo is het begonnen.’

‘Ik vind het leuk om ‘te klarinetten’ en houd ontzettend veel van mijn vak, maar weet ook dat het niet mijn hele leven kan vullen. Mijn hersenen moeten ook andere uitdagingen hebben, wil ik op topniveau muziek kunnen maken. Simpele dingen: met vrienden afspreken, een goed boek lezen, een mooie wandeling maken. Die balans heb ik nodig.’

‘Ik heb geen vaste baan, maar speel overal, ook en graag in Het Concertgebouw. Afgelopen februari speelde ik tijdens Het Zondagochtend Concert Mozarts Klarinetconcert met het Radio Filharmonisch Orkest. Het was magisch: dat vroege zondaglicht, die energie, het gaf zoveel vreugde.’

‘Iedereen kan verbinding maken met muziek, en daar zijn wij musici voor’

Voor haar concert in de Kleine Zaal kreeg Meijer carte blanche bij zowel het kiezen van de musici als de samenstelling van het programma. ‘In Het Concertgebouw kun je elke dag een musicus horen spelen van wie je denkt: hoe is het mogelijk! Natuurlijk is dat een van de dingen die ik nastreef, maar het gaat mij ook om de vraag: waarom sta ik op dit podium, wat wil ik de mensen meegeven? Hoe overbrug ik de afstand tussen de muzikant en het publiek? Te vaak draait het om de persoon, maar daar gaat muziek niet over. En als je dan een podium krijgt, dan wil je er toch een avontuur van maken. Natuurlijk is het fijn om Brahms’ Klarinetsonate te spelen, maar dat heb ik al vaker gedaan, dus ging ik op zoek naar stukken die ik interessant vind om bij elkaar te zetten, ook qua toonsoort en kleur. Met als basisidee: wat is thuis? Wat zijn de voorwaarden om te zeggen: dit is mijn thuis? Je zwerft over de wereld, speelt overal en nergens, maar waar voel ik me thuis? Dat houdt me bezig, dus zocht ik naar stukken die ook een zwierig bestaan hebben en waarin ik me thuis voel.’ 

Frankrijk

‘In Franse muziek voel ik me zeker thuis – ik heb een Franse vriend, met wie ik in Kopenhagen woon – en na urenlang luisteren op mijn laptop vond ik niet alleen die elegante Tarantelle van Saint-Saëns – een uniek samenspel van fluit en klarinet – maar ook iets totaal anders: Techno Parade van de Franse componist Guillaume Connesson, dat niet zou misstaan op het Amsterdam Dance Event. Zeer ritmisch en virtuoos, vol special effects, als bijvoorbeeld de pianist zijn ­handen op de snaren legt waardoor het metaal­achtig klinkt. Een soort klassieke hiphop, moeilijk maar goed voor de instrumenten geschreven.’ 

  • Mieczyslaw Weinberg

    Mieczyslaw Weinberg

  • Mieczyslaw Weinberg

    Mieczyslaw Weinberg

Mieczysław Weinberg

Weinberg, Price en Kovács

‘In de muziek van Mieczysław Weinberg voel ik me thuis omdat hij duidelijk geïnspireerd was door Dmitri Sjostakovitsj, van wie ik een groot fan ben. Je zou hem de Sjostakovitsj van de klarinet kunnen noemen, en in deze sonate hoor je weer een heel ander geluid dan in welke compositie voor klarinet ook. Moods van de Amerikaanse Florence Price voelt als thuis omdat ik in de Verenigde Staten gestudeerd heb en bovendien graag vrouwelijke componisten in mijn programma’s opneem. Van dit stuk bestaan een paar opnames van studenten in de VS, maar lange tijd kon ik er nergens een partituur van vinden. Samen met Het Concertgebouw ben ik bezig gegaan ’m te achterhalen. Ten slotte Béla Kovács, een Hongaarse klarinettist die een aantal hommages voor collegaklarinettisten heeft geschreven, in dit geval voor de levende legende Giora Feidman. Ik wilde heel graag de klarinet laten horen als instrument in de klezmermuziek.’

Toekomstdromen

Op de vraag naar haar dromen voor de toekomst is Meijers antwoord: ‘Je hebt lang niet op alles invloed, het is mede afhankelijk van de kansen die je worden gegeven, maar waar ik van droom is dat ik kan blijven genieten van op een podium staan. Het is gemakkelijk om als jonge muzikant alleen maar bezig te zijn met wat de volgende stap is. Ik probeer me ook echt sterk te maken voor wat ik nú kan doen voor de mensen die op dit moment de zaal binnenlopen. Met als ideaal dat het publiek zich realiseert dat muziek iets heel maatschappelijks is. Wij musici hebben een podium, waarmee wij de verantwoordelijkheid kunnen nemen om te zorgen dat klassieke muziek blijft voortleven. Als je niets meer kunt doen dat gevoel en emotie kan oproepen, wat is er dan nog? Iedereen kan verbinding maken met muziek, en daar zijn wij voor.’

Mieczysław Weinberg

Weinberg, Price en Kovács

‘In de muziek van Mieczysław Weinberg voel ik me thuis omdat hij duidelijk geïnspireerd was door Dmitri Sjostakovitsj, van wie ik een groot fan ben. Je zou hem de Sjostakovitsj van de klarinet kunnen noemen, en in deze sonate hoor je weer een heel ander geluid dan in welke compositie voor klarinet ook. Moods van de Amerikaanse Florence Price voelt als thuis omdat ik in de Verenigde Staten gestudeerd heb en bovendien graag vrouwelijke componisten in mijn programma’s opneem. Van dit stuk bestaan een paar opnames van studenten in de VS, maar lange tijd kon ik er nergens een partituur van vinden. Samen met Het Concertgebouw ben ik bezig gegaan ’m te achterhalen. Ten slotte Béla Kovács, een Hongaarse klarinettist die een aantal hommages voor collegaklarinettisten heeft geschreven, in dit geval voor de levende legende Giora Feidman. Ik wilde heel graag de klarinet laten horen als instrument in de klezmermuziek.’

Toekomstdromen

Op de vraag naar haar dromen voor de toekomst is Meijers antwoord: ‘Je hebt lang niet op alles invloed, het is mede afhankelijk van de kansen die je worden gegeven, maar waar ik van droom is dat ik kan blijven genieten van op een podium staan. Het is gemakkelijk om als jonge muzikant alleen maar bezig te zijn met wat de volgende stap is. Ik probeer me ook echt sterk te maken voor wat ik nú kan doen voor de mensen die op dit moment de zaal binnenlopen. Met als ideaal dat het publiek zich realiseert dat muziek iets heel maatschappelijks is. Wij musici hebben een podium, waarmee wij de verantwoordelijkheid kunnen nemen om te zorgen dat klassieke muziek blijft voortleven. Als je niets meer kunt doen dat gevoel en emotie kan oproepen, wat is er dan nog? Iedereen kan verbinding maken met muziek, en daar zijn wij voor.’

door Henriette Posthuma de Boer

Biografie

Gerbrich Meijer, klarinet

De muzikale reis van Gerbrich Meijer begon aan de ­Koninklijke Deense Muziekacademie in Kopenhagen, waar ze haar bachelor behaalde bij John Kruse en later terugkeerde voor haar solistendiploma. Tussentijds deed ze een master aan het Colburn Conservatory in Los Angeles, bij Yehuda Gilad.

In 2017 werd ze eerste klarinettist van het European Union Youth Orchestra, waarmee ze optrad in Het Concertgebouw, de Royal Albert Hall in Londen en het Konzerthaus Berlin en waar ze in 2019 de Lionel Bryer Memorial Fund Award kreeg.

In 2022 won de Nederlandse klarinettiste de ‘Special Prize’ van de Carl Nielsen International Competition en werd ze genomineerd voor de GrachtenfestivalPrijs. De zomers aan de Music Academy of the West in 2020, 2021 en 2022 waren bepalend voor haar creativiteit, en ze won er de Keston Max Fellowship van het London Symphony Orchestra.

Gerbrich Meijer speelde in het Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het London Symphony Orchestra, de orkesten van Kopenhagen, Stavanger en Helsinki, het Noord Nederlands Orkest en het Residentie Orkest en was te gast op de kamermuziekfestivals van Janine Jansen, Liza Ferschtman en Emmy Verhey.

In 2024 was ze finalist van de Dutch Classical Talent Award, waarbij ze tourde met haar One Woman Show en de publieksprijs won. Hoogtepunt van het afgelopen seizoen was in februari haar solodebuut in Mozarts Klarinetconcert bij het Radio Filharmonisch Orkest in Tivoli/Vredenburg en in Het Zondagochtend Concert in Het Concertgebouw. In de Kleine Zaal maakt Gerbrich Meijer haar debuut.

Joachim Becerra Thomsen, fluit

Joachim Becerra Thomsen is solo­fluitist van het Koninklijk Deens Orkest. Eerder was hij vervangend fluitaanvoerder van het Deens Nationaal Symfonieorkest en solofluitist van het Fins Radio Symfonieorkest en het Los Angeles Chamber Orchestra, en speelde hij als gast in onder meer het Philharmonisch Orkest van Kopenhagen, het Deens Kamerorkest, het Symfonieorkest van Malmö en het Turku ­Philharmonisch ­Orkest.

Zijn specialisatie in de oude muziek bracht hem daarnaast tot­ ­samenwerkingen met barokspecialisten als dirigent en klavecinist Harry Bicket, violist Aureliusz Golinski (leider van Arte dei Suonatori) en Bolette Roed (blokfluitiste en oprichter van het Copenhagen Baroque Festival).

Joachim Becerra Thomsen stond in 2014 in de halve finale van de Carl Nielsen International Flute Competition en won enkele Scandinavische muziekprijzen, waaronder de Leonie Sonning Talent ­Prize 2016.

De fluitist volgde lessen bij Julien Beaudiment, Ulla Mülmann, Emmanuel Pahud en Henrik Wiese en behaalde zijn bac­helor en master aan de Koninklijke Deense Muziekacademie in Kopenhagen. In 2018 behaalde hij bovendien bij Jim Walker zijn ‘artist diploma’ aan de Colburn School in Los Angeles. Joachim Becerra Thomsen debuteert in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw.

Ramon van Engelenhoven, piano

Ramon van Engelenhoven behaalde in 2019 zijn masterdiploma aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij studeerde bij Frank Peters en ook werkte met Jan Wijn en Naum Grubert. Masterclasses volgde de pianist bij Alexander Gavrylyuk, Boris Berman, Pierre-Laurent Aimard en Paul Badura-­Skoda. Eerste prijzen won hij op het Internationaal Steinway Pianoconcours (2012) en het Prinses Christina Concours (2013).

Op de Young Pianist Foundation Competition 2015 won Ramon van Engelenhoven de finale en de ‘Grand Prix Youri Egorov’ – een prijs die alleen wordt toegekend wanneer de winnaar internationale potentie heeft, en die gepaard ging met een optreden in Sint-Petersburg met het Mariinski Orkest en Valery Gergiev. In seizoen 2019/2020 won de pianist de publieksprijs van het tourneetraject Dutch Classical Talent.

Als kamermusicus treedt hij op met Lucie Horsch en Sylvia Huang, en is hij regelmatig betrokken bij projecten van het ­Concertgebouworkest en zijn musici – zoals afgelopen 16 september in een Close-up-concert in de Kleine Zaal. Op het Prinsengrachtconcert 2023 speelde hij samen met pianist Paul Lewis. Als solist werd Ramon van Engelenhoven uitgenodigd door de Philharmonie Südwestfalen, de Real Filharmonía de Galicia, Phion, het Noord Nederlands Orkest, Camerata RCO en het Residentie Orkest.

In 2024 kreeg hij voor zijn solodebuutalbum met werken en (eigen) bewerkingen van Korngold een Edison Klassiek-nominatie en ook internationaal scoorde de cd goed. Zijn transcriptie van muziek uit Korngolds Das Wunder der Heliane wordt uitgegeven door Schott Music. In de serie Jonge Nederlanders speelde Ramon van Engelenhoven eerder in april 2017, toen samen met sopraan Laetitia Gerards.