Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Wie is Jennifer Johnston?

Jennifer Johnston

alt

Jennifer Johnston studeerde aan Cambridge University en aan het Royal College of Music in Londen. De Britse mezzosopraan was BBC New Generation Artist en prijswinnaar op diverse concoursen.

Ze heeft een nauwe band met de Bayerische Staatsoper in München – waar ze in Korngolds Die tote Stadt zong, opname van het jaar bij de Gramophone Awards in 2022 – en het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, waar ze artist in residence was.

Jennifer Johnston

Foto: R. T. Dunphy

Op de First Night of the Proms was ze te bewonderen als Jocasta in Stravinsky’s Oedipus Rex met zowel de Berliner Philharmoniker als het London Symphony Orchestra. Verder zong Jennifer Johnston in het Teatro alla Scala in Milaan en de Opéra de Lille en bij Scottish Opera en Opera North. Ze vertolkte operarollen als Dido in Purcells Dido and Aeneas en zowel Fricka als Wellgunde in Wagners Der Ring des Nibelungen. Bij toonaangevende orkesten was ze te gast in repertoire dat uiteenloopt van Bachs Matthäus-Passion en Verdi’s Messa da requiem tot Birtwistles Gawain.

Ze verzorgde diverse wereldpremières, zoals die van Vaughan Williams’ Four Last Songs in de orkestratie van Anthony Payne, Coplands In the Beginning en Rorems Evidence of Things Not Seen. Bij het Concertgebouworkest debuteerde ze in april 2016 in Thomas Adès’ Totentanz onder leiding van de componist. Ze kwam terug voor Beethovens Negende symfonie onder Franz Welser-Möst tijdens de Kerstmatinee van 2019.

Op de First Night of the Proms was ze te bewonderen als Jocasta in Stravinsky’s Oedipus Rex met zowel de Berliner Philharmoniker als het London Symphony Orchestra. Verder zong Jennifer Johnston in het Teatro alla Scala in Milaan en de Opéra de Lille en bij Scottish Opera en Opera North. Ze vertolkte operarollen als Dido in Purcells Dido and Aeneas en zowel Fricka als Wellgunde in Wagners Der Ring des Nibelungen. Bij toonaangevende orkesten was ze te gast in repertoire dat uiteenloopt van Bachs Matthäus-Passion en Verdi’s Messa da requiem tot Birtwistles Gawain.

Ze verzorgde diverse wereldpremières, zoals die van Vaughan Williams’ Four Last Songs in de orkestratie van Anthony Payne, Coplands In the Beginning en Rorems Evidence of Things Not Seen. Bij het Concertgebouworkest debuteerde ze in april 2016 in Thomas Adès’ Totentanz onder leiding van de componist. Ze kwam terug voor Beethovens Negende symfonie onder Franz Welser-Möst tijdens de Kerstmatinee van 2019.

Bijgewerkt op dinsdag 08 augustus 2023