Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
nieuws

Instrumentenlockdown voorbij

door de redactie
24 aug. 2022 24 augustus 2022

Sommige musici van het Concertgebouworkest beginnen het aankomende concertseizoen extra goed. Zij mogen een nieuw instrument bespelen.

  • De nieuwe contrabas van Olivier Thiery (J.F. Lott II, Londen, 1850)

    De nieuwe contrabas van Olivier Thiery (J.F. Lott II, Londen, 1850)

  • De nieuwe contrabas van Théotime Voisin (Corain, 1642)

    De nieuwe contrabas van Théotime Voisin (Corain, 1642)

  • De nieuwe contrabas van Olivier Thiery (J.F. Lott II, Londen, 1850)

    De nieuwe contrabas van Olivier Thiery (J.F. Lott II, Londen, 1850)

  • De nieuwe contrabas van Théotime Voisin (Corain, 1642)

    De nieuwe contrabas van Théotime Voisin (Corain, 1642)

Vanwege de coronapandemie was het voor de musici van het Concertgebouworkest lange tijd niet mogelijk om naar instrumenten op zoek te gaan of ze naar Amsterdam te laten komen. Dat laatste is belangrijk - het is heel gebruikelijk om een instrument dat door een musicus gevonden wordt een tijdje op proef te bespelen en in het orkest uit te proberen. Het is ook niet onbelangrijk om instrumenten in de Grote Zaal te laten beluisteren door een aantal musici, dat klinkt toch anders dan in dat charmante winkeltje in Parijs of Londen. Pas na zo’n klank- en luistertest kan de stap worden gezet richting aankoop van een instrument.

Sinds begin 2022, toen reizen weer zachtjes aan mogelijk werd, kwam er een kleine tsunami aan instrumentaanvragen langs. Foundation Concertgebouworkest kon uiteindelijk een groot aantal orkestmusici blij maken met een nieuw instrument. Een greep uit de gelukkigen:

  • Felix Lashmar kreeg een prachtige Engelse J.F. Lott I contrabas ter beschikking.
  • Davide Lattuada zocht al langere tijd naar een basklarinet met een speciale ‘nek’ en is nu de koning te rijk met de mogelijkheden die zijn nieuwe instrument hem biedt.
  • Maartje-Maria den Herder viel voor een oude Italiaanse cello en kan die nu blijven bespelen en helemaal gaan ontdekken.
  • Christian van Eggelen vond een bijzondere strijkstok die zijn viool helemaal compleet maakt.
  • Martina Forni ging op avontuur en vond een mooie Giovanni Rota altviool, die na lang en grondig onderzoek kon worden aangekocht.
  • Hoornist José Sogorb Jover moest er even op wachten, maar heeft nu de door Klaus Fehr speciaal voor hem gebouwde dubbelhoorn in gebruik genomen.
  • De nieuwe solofagottist Andrea Cellacchi kon dankzij de hulp van de fagotgroep van het orkest een fagot van Heckel in bruikleen nemen.
  • Théotime Voisin heeft eind vorig jaar een nieuwe contrabas gekregen, het instrument is rond 1848 gebouwd door Vincenzo Corain in Trieste.
  • Olivier Thiery viel ook voor een nieuwe contrabas, een van J.F. Lott II, gebouwd rond 1850 in Londen.
  • Perry Hoogendijk heeft bij de firma Adams persoonlijk meegeholpen met de ontwikkeling van een grote 6/4-tuba en mag die binnenkort gaan bespelen.

Altijd zijn er wel instrumentenprojecten gaande bij het orkest, bijvoorbeeld de bouw van een nieuw blaasinstrument of de zoektocht naar een specifiek strijkinstrument. De aankoop van deze instrumenten is alleen mogelijk door de royale steun van vele particuliere schenkers, Fondsen op Naam, vermogensfondsen, corporate sponsors en nalatenschappen.

Het Concertgebouworkest is uitermate dankbaar voor al deze bijdragen om in de kwaliteit van de muziekinstrumenten te kunnen blijven investeren en het speelplezier en de muzikale mogelijkheden van de orkestmusici te blijven optimaliseren. Alleen zo kan het orkest aan de wereldtop blijven.

Wilt u weten hoe u kunt bijdragen aan de best mogelijke instrumenten voor de musici, of weten hoe u het Concertgebouworkest nog meer kunt steunen? Kijk voor de mogelijkheden op www.concertgebouworkest.nl/steun.

Vanwege de coronapandemie was het voor de musici van het Concertgebouworkest lange tijd niet mogelijk om naar instrumenten op zoek te gaan of ze naar Amsterdam te laten komen. Dat laatste is belangrijk - het is heel gebruikelijk om een instrument dat door een musicus gevonden wordt een tijdje op proef te bespelen en in het orkest uit te proberen. Het is ook niet onbelangrijk om instrumenten in de Grote Zaal te laten beluisteren door een aantal musici, dat klinkt toch anders dan in dat charmante winkeltje in Parijs of Londen. Pas na zo’n klank- en luistertest kan de stap worden gezet richting aankoop van een instrument.

Sinds begin 2022, toen reizen weer zachtjes aan mogelijk werd, kwam er een kleine tsunami aan instrumentaanvragen langs. Foundation Concertgebouworkest kon uiteindelijk een groot aantal orkestmusici blij maken met een nieuw instrument. Een greep uit de gelukkigen:

  • Felix Lashmar kreeg een prachtige Engelse J.F. Lott I contrabas ter beschikking.
  • Davide Lattuada zocht al langere tijd naar een basklarinet met een speciale ‘nek’ en is nu de koning te rijk met de mogelijkheden die zijn nieuwe instrument hem biedt.
  • Maartje-Maria den Herder viel voor een oude Italiaanse cello en kan die nu blijven bespelen en helemaal gaan ontdekken.
  • Christian van Eggelen vond een bijzondere strijkstok die zijn viool helemaal compleet maakt.
  • Martina Forni ging op avontuur en vond een mooie Giovanni Rota altviool, die na lang en grondig onderzoek kon worden aangekocht.
  • Hoornist José Sogorb Jover moest er even op wachten, maar heeft nu de door Klaus Fehr speciaal voor hem gebouwde dubbelhoorn in gebruik genomen.
  • De nieuwe solofagottist Andrea Cellacchi kon dankzij de hulp van de fagotgroep van het orkest een fagot van Heckel in bruikleen nemen.
  • Théotime Voisin heeft eind vorig jaar een nieuwe contrabas gekregen, het instrument is rond 1848 gebouwd door Vincenzo Corain in Trieste.
  • Olivier Thiery viel ook voor een nieuwe contrabas, een van J.F. Lott II, gebouwd rond 1850 in Londen.
  • Perry Hoogendijk heeft bij de firma Adams persoonlijk meegeholpen met de ontwikkeling van een grote 6/4-tuba en mag die binnenkort gaan bespelen.

Altijd zijn er wel instrumentenprojecten gaande bij het orkest, bijvoorbeeld de bouw van een nieuw blaasinstrument of de zoektocht naar een specifiek strijkinstrument. De aankoop van deze instrumenten is alleen mogelijk door de royale steun van vele particuliere schenkers, Fondsen op Naam, vermogensfondsen, corporate sponsors en nalatenschappen.

Het Concertgebouworkest is uitermate dankbaar voor al deze bijdragen om in de kwaliteit van de muziekinstrumenten te kunnen blijven investeren en het speelplezier en de muzikale mogelijkheden van de orkestmusici te blijven optimaliseren. Alleen zo kan het orkest aan de wereldtop blijven.

Wilt u weten hoe u kunt bijdragen aan de best mogelijke instrumenten voor de musici, of weten hoe u het Concertgebouworkest nog meer kunt steunen? Kijk voor de mogelijkheden op www.concertgebouworkest.nl/steun.

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.