Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
de werkdag

Dominique Vleeshouwers: ‘Ik ben een gestructureerd, ontspannen mens’

door Frederike Berntsen
19 okt. 2020 19 oktober 2020

Hoe ziet de werkdag van een musicus eruit? Eerst koffie, thee, uurtje mediteren? Of direct aan de slag? Slagwerker Dominique Vleeshouwers doet zijn dagelijkse routine uit de doeken.

  • Dominique Vleeshouwers

    in zijn studio

    Dominique Vleeshouwers

    in zijn studio

  • Dominique Vleeshouwers

    in zijn studio

    Dominique Vleeshouwers

    in zijn studio

‘Veel dingen tegelijk doen vind ik fijn. Ik initieer vaak mijn eigen projecten; met een aantal daarvan tegelijk bezig zijn levert energie en inspiratie op. Geen dag is hetzelfde.

Als ik mijn studio inloop, laat ik alles buiten wat me kan afleiden, zoals een mobiele telefoon. De ruimte is georganiseerd als ik puur noten instudeer, maar als ik nog in het creatieve ontdekkingsproces zit, is het een chaos en ligt de vloer bezaaid met trommels.

Ik heb een studiemethode ontwikkeld waarin ik in korte tijd veel muziek kan instuderen: een minuut spelen, een minuut rust, een minuut spelen, een minuut rust, enzovoort. Met concentratie werkt het zo: de focus duurt ongeveer een minuut, daarna raak je afgeleid. Als slagwerker speel ik meestal nieuw geschreven en complexe stukken – als ik niet zo’n hardcore manier van studeren zou hebben, zou ik nooit al die noten in afzienbare tijd kunnen verwerken en onthouden. Uit het hoofd spelen is een must, ik heb zoveel instrumenten voor me. Bladmuziek zou niet werken.

Dominique Vleeshouwers in Concertgebouw Sessions, in de werkplaats van Het Concertgebouw

Uit mijn manier van studeren heb ik veel geleerd over hoe ik moet leven. Ik stel mezelf een doel, bijvoorbeeld dat ik over een maand dat stuk moet kunnen spelen. Als het lukt is dat een overwinning, en dat gevoel neem ik mee het podium op. Overwinningen zijn belangrijk voor het zelfvertrouwen, in het hele leven.

Dagelijks maak ik lijstjes met wat ik wil doen. De uitdaging is om alles af te kunnen vinken, ook als er te veel op dat lijstje staat. Misschien is dit slagwerkers eigen, we zijn altijd met zoveel trommels tegelijk bezig.

Ik ben een denker en vraag me altijd af waarom ik iets doe. Als ik zeker weet dat ik iets wil, richt ik er mijn dagen op in en ga ik er voor de volle 100% voor. Ik ben een gestructureerd, ontspannen mens. Daarom kan ik ook makkelijk de knop omzetten en slapen, hoe vol de schema’s ook zijn.’

Wie is Dominique Vleeshouwers?
Behalve dat Dominique Vleeshouwers een virtuoos slagwerker is, onderzoekt en overschrijdt hij genregrenzen en is hij immer op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Niet voor niets ontving hij dit jaar de Nederlandse Muziekprijs. Op 3 en 4 ndecember soleert Dominique Vleeshouwers bij het Concertgebouworkest onder leiding van Antony Hermus.

‘Veel dingen tegelijk doen vind ik fijn. Ik initieer vaak mijn eigen projecten; met een aantal daarvan tegelijk bezig zijn levert energie en inspiratie op. Geen dag is hetzelfde.

Als ik mijn studio inloop, laat ik alles buiten wat me kan afleiden, zoals een mobiele telefoon. De ruimte is georganiseerd als ik puur noten instudeer, maar als ik nog in het creatieve ontdekkingsproces zit, is het een chaos en ligt de vloer bezaaid met trommels.

Ik heb een studiemethode ontwikkeld waarin ik in korte tijd veel muziek kan instuderen: een minuut spelen, een minuut rust, een minuut spelen, een minuut rust, enzovoort. Met concentratie werkt het zo: de focus duurt ongeveer een minuut, daarna raak je afgeleid. Als slagwerker speel ik meestal nieuw geschreven en complexe stukken – als ik niet zo’n hardcore manier van studeren zou hebben, zou ik nooit al die noten in afzienbare tijd kunnen verwerken en onthouden. Uit het hoofd spelen is een must, ik heb zoveel instrumenten voor me. Bladmuziek zou niet werken.

Dominique Vleeshouwers in Concertgebouw Sessions, in de werkplaats van Het Concertgebouw

Uit mijn manier van studeren heb ik veel geleerd over hoe ik moet leven. Ik stel mezelf een doel, bijvoorbeeld dat ik over een maand dat stuk moet kunnen spelen. Als het lukt is dat een overwinning, en dat gevoel neem ik mee het podium op. Overwinningen zijn belangrijk voor het zelfvertrouwen, in het hele leven.

Dagelijks maak ik lijstjes met wat ik wil doen. De uitdaging is om alles af te kunnen vinken, ook als er te veel op dat lijstje staat. Misschien is dit slagwerkers eigen, we zijn altijd met zoveel trommels tegelijk bezig.

Ik ben een denker en vraag me altijd af waarom ik iets doe. Als ik zeker weet dat ik iets wil, richt ik er mijn dagen op in en ga ik er voor de volle 100% voor. Ik ben een gestructureerd, ontspannen mens. Daarom kan ik ook makkelijk de knop omzetten en slapen, hoe vol de schema’s ook zijn.’

Wie is Dominique Vleeshouwers?
Behalve dat Dominique Vleeshouwers een virtuoos slagwerker is, onderzoekt en overschrijdt hij genregrenzen en is hij immer op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Niet voor niets ontving hij dit jaar de Nederlandse Muziekprijs. Op 3 en 4 ndecember soleert Dominique Vleeshouwers bij het Concertgebouworkest onder leiding van Antony Hermus.

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.