Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
de insider

De muziek van webredacteur Renske Vrolijk

door de redactie
26 dec. 2022 26 december 2022

Als je werkt bij Het Concertgebouw of het Concertgebouworkest komt er zoveel muziek voorbij. Waar luisteren de mensen achter de schermen zélf graag naar? En naar welk concert kijken ze uit? Deze maand: Renske Vrolijk, webredacteur bij het Concertgebouworkest.

  • Renske Vrolijk

    foto: Renske Vrolijk

    Renske Vrolijk

    foto: Renske Vrolijk

  • Renske Vrolijk

    foto: Renske Vrolijk

    Renske Vrolijk

    foto: Renske Vrolijk

Wat houdt je werk in?

‘Ik ben in mijn werk verantwoordelijk voor het actueel houden van de website, zoals bijvoorbeeld de concert­agenda. Ik verzorg de contentplanning en zorg dat informatie in achterliggende systemen up-to-date blijft, teksten vertaald worden en foto’s goed tonen.’

Waar luister je graag naar?

‘Om te beginnen heb ik een groot zwak voor koormuziek. Goed uitgevoerde renaissancemuziek, van bijvoorbeeld Guillaume Dufay, live uitgevoerd in een kathedraal, is steevast een nagenoeg transcendente ervaring. Ook in veel modernere koormuziek als the writings van David Lang of bijvoorbeeld Anthracite Fields van Julia Wolfe kan ik enorm opgaan. Wat betreft orkestmuziek luister ik graag naar Thomas Adès, Igor Stravinsky, Béla Bartók, Olivier Messiaen en Detlev Glanert – een lijstje namen dat ik met gemak flink kan uitbreiden. En ten slotte kan ik erg genieten van stilte.’

Wat was je meest memorabele concert?

‘Bartóks Hertog Blauwbaards burcht door het Concertgebouworkest onder leiding van Iván Fischer [in 2010, red.] staat in mijn geheugen gegrift, mede doordat Iván Fischer zelf met zijn rug naar het orkest de openingstekst reciteerde, waarna hij – nog steeds met zijn rug naar het orkest – de eerste inzet aangaf. En deze noem ik toch ook: ­Honeggers Jeanne d’Arc au bûcher onder leiding van Stéphane Denève [in 2018] en Detlev Glanerts Requiem voor Jheronimus Bosch onder Markus Stenz [2016].’

Welke muziek zou iedereen volgens jou moeten horen?

‘Sjostakovitsj’ Veertiende symfonie, die eigenlijk geen symfonie is, voor strijkers, slagwerk, sopraan en bas. Het valt geheel uit de toon met zijn andere symfonieën en is een enorme aanrader. Het werk staat hoog op mijn wensenlijstje om nog eens door het Concertgebouworkest uitgevoerd te horen worden!’

Naar welk concert de komende tijd kijk je uit?

‘Ik kijk enorm uit naar de combinatie Klaus Mäkelä en Sol Gabetta op 12 januari en hun interpretatie van Blochs Schelomo. En ik verheug me enorm op het concert van het Concertgebouworkest op 29 januari. Dan neem ik mijn 15-jarige neefje-met-hele-open-oren mee naar Brahms’ Vierde symfonie en Tweede pianoconcert onder leiding van Sir John Eliot Gardiner. Met dit concertbezoek woont hij voor het eerst van zijn leven een klassiek concert bij.’

Wat houdt je werk in?

‘Ik ben in mijn werk verantwoordelijk voor het actueel houden van de website, zoals bijvoorbeeld de concert­agenda. Ik verzorg de contentplanning en zorg dat informatie in achterliggende systemen up-to-date blijft, teksten vertaald worden en foto’s goed tonen.’

Waar luister je graag naar?

‘Om te beginnen heb ik een groot zwak voor koormuziek. Goed uitgevoerde renaissancemuziek, van bijvoorbeeld Guillaume Dufay, live uitgevoerd in een kathedraal, is steevast een nagenoeg transcendente ervaring. Ook in veel modernere koormuziek als the writings van David Lang of bijvoorbeeld Anthracite Fields van Julia Wolfe kan ik enorm opgaan. Wat betreft orkestmuziek luister ik graag naar Thomas Adès, Igor Stravinsky, Béla Bartók, Olivier Messiaen en Detlev Glanert – een lijstje namen dat ik met gemak flink kan uitbreiden. En ten slotte kan ik erg genieten van stilte.’

Wat was je meest memorabele concert?

‘Bartóks Hertog Blauwbaards burcht door het Concertgebouworkest onder leiding van Iván Fischer [in 2010, red.] staat in mijn geheugen gegrift, mede doordat Iván Fischer zelf met zijn rug naar het orkest de openingstekst reciteerde, waarna hij – nog steeds met zijn rug naar het orkest – de eerste inzet aangaf. En deze noem ik toch ook: ­Honeggers Jeanne d’Arc au bûcher onder leiding van Stéphane Denève [in 2018] en Detlev Glanerts Requiem voor Jheronimus Bosch onder Markus Stenz [2016].’

Welke muziek zou iedereen volgens jou moeten horen?

‘Sjostakovitsj’ Veertiende symfonie, die eigenlijk geen symfonie is, voor strijkers, slagwerk, sopraan en bas. Het valt geheel uit de toon met zijn andere symfonieën en is een enorme aanrader. Het werk staat hoog op mijn wensenlijstje om nog eens door het Concertgebouworkest uitgevoerd te horen worden!’

Naar welk concert de komende tijd kijk je uit?

‘Ik kijk enorm uit naar de combinatie Klaus Mäkelä en Sol Gabetta op 12 januari en hun interpretatie van Blochs Schelomo. En ik verheug me enorm op het concert van het Concertgebouworkest op 29 januari. Dan neem ik mijn 15-jarige neefje-met-hele-open-oren mee naar Brahms’ Vierde symfonie en Tweede pianoconcert onder leiding van Sir John Eliot Gardiner. Met dit concertbezoek woont hij voor het eerst van zijn leven een klassiek concert bij.’

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.