Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
de insider

De muziek van programmeur Mirjam Wijzenbeek

door de redactie
25 nov. 2022 25 november 2022

Als je werkt bij Het Concertgebouw of het Concertgebouworkest komt er zoveel muziek voorbij. Waar luisteren de mensen achter de schermen zélf graag naar? En naar welk concert kijken ze uit? Deze maand: Mirjam Wijzenbeek, programmeur Kleine Zaal van Het Concertgebouw.

  • Mirjam Wijzenbeek

    foto: Bernd Köhnen

    Mirjam Wijzenbeek

    foto: Bernd Köhnen

  • Mirjam Wijzenbeek

    foto: Bernd Köhnen

    Mirjam Wijzenbeek

    foto: Bernd Köhnen

Wat houdt je werk in?

‘Ik hou me bezig met kamermuziek in alle mogelijke vormen en maten. De Kleine Zaal kent een lange traditie en heeft een zeer trouw publiek. Dat is bijzonder en koester ik enorm. Naast het samenstellen van een programma voor de goed geoefende luisteraar zie ik het als een mooie opdracht om manieren te vinden nieuwe bezoekers aan te trekken en daarmee bij te dragen aan de toekomst van deze prachtige zaal. Ik vind het een inspirerende uitdaging om een balans te zoeken tussen het programmeren van gevestigde namen en het presenteren van aanstormend toptalent. Bovendien is het een zegen dat de Kleine Zaal zo geliefd is onder musici, na afloop van concerten is de sfeer altijd opgetogen!’

Waar luister je graag naar?

‘Zolang ik me kan herinneren ben ik op ontdekkingstocht naar mooie muziek en bijzondere musici. En ook vandaag de dag geniet ik enorm van nieuw verschenen opnames van Beethovens strijkkwartetten, naast nieuwe werken voor dezelfde bezetting, geschreven door de Amerikaanse componiste Caroline Shaw.’

Wat was je meest memorabele concert?

‘Wauw wat een moeilijke vraag! Ik was al jaren groot bewonderaar van het Artemis Quartett, dat inmiddels helaas opgehouden is te bestaan. Dat ik dit kwartet kon uitnodigen voor het eerste concert van het allereerste seizoen dat ik programmeerde voor Het Concertgebouw mét een uitverkochte zaal, was een onvergetelijke ervaring.’

Welke muziek zou iedereen volgens jou moeten horen?

‘Het lied is zo een mooie kunstvorm, veel toegankelijker dan over het algemeen wordt gedacht. Een liedrecital is in feite een bundeling korte verhalen verpakt in de mooiste melodieën. Het is zo razendknap wat zangers kunnen met hun stem. Als vrienden om tips vragen waar ze moeten beginnen stel ik bijvoorbeeld voor om te luisteren naar het album Chanson d’amour van sopraan Sabine Devieilhe en pianist Alexandre Tharaud. Een absolute aanrader!’

Naar welk concert de komende tijd kijk je uit?

‘Hopelijk mag ik er twee noemen. Violist Barnabás Kelemen, cellist Nicolas Altstaedt en pianist Alexander Lonquich bijten op 1 december het spits af met onder meer Dvořáks Dumky-trio. Op 21 december brengt de jonge Turkse mezzo­sopraan Feride Büyükdenktas een bijzonder programma samen met ­meesterbegeleider Julius Drake. Naar beide concerten ben ik ontzettend benieuwd.’

Wat houdt je werk in?

‘Ik hou me bezig met kamermuziek in alle mogelijke vormen en maten. De Kleine Zaal kent een lange traditie en heeft een zeer trouw publiek. Dat is bijzonder en koester ik enorm. Naast het samenstellen van een programma voor de goed geoefende luisteraar zie ik het als een mooie opdracht om manieren te vinden nieuwe bezoekers aan te trekken en daarmee bij te dragen aan de toekomst van deze prachtige zaal. Ik vind het een inspirerende uitdaging om een balans te zoeken tussen het programmeren van gevestigde namen en het presenteren van aanstormend toptalent. Bovendien is het een zegen dat de Kleine Zaal zo geliefd is onder musici, na afloop van concerten is de sfeer altijd opgetogen!’

Waar luister je graag naar?

‘Zolang ik me kan herinneren ben ik op ontdekkingstocht naar mooie muziek en bijzondere musici. En ook vandaag de dag geniet ik enorm van nieuw verschenen opnames van Beethovens strijkkwartetten, naast nieuwe werken voor dezelfde bezetting, geschreven door de Amerikaanse componiste Caroline Shaw.’

Wat was je meest memorabele concert?

‘Wauw wat een moeilijke vraag! Ik was al jaren groot bewonderaar van het Artemis Quartett, dat inmiddels helaas opgehouden is te bestaan. Dat ik dit kwartet kon uitnodigen voor het eerste concert van het allereerste seizoen dat ik programmeerde voor Het Concertgebouw mét een uitverkochte zaal, was een onvergetelijke ervaring.’

Welke muziek zou iedereen volgens jou moeten horen?

‘Het lied is zo een mooie kunstvorm, veel toegankelijker dan over het algemeen wordt gedacht. Een liedrecital is in feite een bundeling korte verhalen verpakt in de mooiste melodieën. Het is zo razendknap wat zangers kunnen met hun stem. Als vrienden om tips vragen waar ze moeten beginnen stel ik bijvoorbeeld voor om te luisteren naar het album Chanson d’amour van sopraan Sabine Devieilhe en pianist Alexandre Tharaud. Een absolute aanrader!’

Naar welk concert de komende tijd kijk je uit?

‘Hopelijk mag ik er twee noemen. Violist Barnabás Kelemen, cellist Nicolas Altstaedt en pianist Alexander Lonquich bijten op 1 december het spits af met onder meer Dvořáks Dumky-trio. Op 21 december brengt de jonge Turkse mezzo­sopraan Feride Büyükdenktas een bijzonder programma samen met ­meesterbegeleider Julius Drake. Naar beide concerten ben ik ontzettend benieuwd.’

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.