Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
achter de schermen

De Gift: Jonge talenten aan zet

door Marije Bosnak
01 feb. 2018 01 februari 2018

Louise Nanning en Paul van Ditzhuyzen reisden in oktober mee naar Turijn voor een concert van het Koninklijk Concertgebouworkest. Met hun gift kreeg een aantal jonge Italiaanse musici de kans mee te spelen in het kader van Side by Side.

‘Het enthousiasme spatte ervan af!’ Louise Nanning vertelt dat zij en haar man de Italiaanse jongeren ontmoetten voordat ze met de orkestleden het podium op gingen. ‘Ze stonden daar zo vrolijk, ze waren zo heerlijk uitbundig.’ De jonge musici en het Concertgebouworkest hadden toen al een zitrepetitie achter de rug waar Louise en Paul ook bij mochten zijn.

Paul: ‘Dat was geweldig, we zaten in een lege zaal, dicht op het orkest. We zijn vaker bij openbare repetities, maar dit was anders. Daniele Gatti dirigeerde zoals hij altijd doet, maar het viel me op dat hij duidelijk open contact zocht met de jongeren.’ Louise: ‘Die werden ook begeleid door de musici naast hen. Overal zag je aan handgebaren en zacht gepraat dat ze aanwijzingen kregen. Side by Side is echt een unieke kans voor deze jonge talenten.’

Side by Side is onderdeel van RCO meets Europe, de tournee van het Concertgebouworkest naar alle 28 lidstaten van de Europese Unie gedurende tweeënhalf seizoen. In elk land van de EU spelen leden van een jeugdorkest uit het desbetreffende land eenmaal een openingswerk.

Overgave

Louise is al sinds de jaren negentig betrokken bij het orkest. Eerst als Concertvriend en vanaf 1999 als donateur. ‘Ik genoot zo intens van alle muziek en van het orkest, ik wilde wat terugdoen. Ik zie het Concertgebouw­orkest als een groep waanzinnig getalenteerde mensen, die met een ongelofelijke overgave en enthousiasme keihard werken op het hoogste niveau.’

‘Ik genoot zo intens van alle muziek en van het orkest, ik wilde wat terugdoen’

Later is ook Paul donateur geworden. Hij vult haar aan: ‘Het is een platitude te zeggen: ‘Die mensen gaan voor de muziek.’ Maar het is wel zo, letterlijk en figuurlijk, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Velen van hen spelen ook in ­ensembles en geven les. En dan al die orkestreizen. De gedrevenheid vind ik imponerend.’

Paul vraagt zich altijd af of de musici nooit eens ‘geen zin’ hebben: ‘Het zijn toch normale mensen! Ze zullen net als iedereen hun zorgen hebben, maar dan wel een topprestatie leveren op dat podium – heel bewonderenswaardig!’

‘Het enthousiasme spatte ervan af!’ Louise Nanning vertelt dat zij en haar man de Italiaanse jongeren ontmoetten voordat ze met de orkestleden het podium op gingen. ‘Ze stonden daar zo vrolijk, ze waren zo heerlijk uitbundig.’ De jonge musici en het Concertgebouworkest hadden toen al een zitrepetitie achter de rug waar Louise en Paul ook bij mochten zijn.

Paul: ‘Dat was geweldig, we zaten in een lege zaal, dicht op het orkest. We zijn vaker bij openbare repetities, maar dit was anders. Daniele Gatti dirigeerde zoals hij altijd doet, maar het viel me op dat hij duidelijk open contact zocht met de jongeren.’ Louise: ‘Die werden ook begeleid door de musici naast hen. Overal zag je aan handgebaren en zacht gepraat dat ze aanwijzingen kregen. Side by Side is echt een unieke kans voor deze jonge talenten.’

Side by Side is onderdeel van RCO meets Europe, de tournee van het Concertgebouworkest naar alle 28 lidstaten van de Europese Unie gedurende tweeënhalf seizoen. In elk land van de EU spelen leden van een jeugdorkest uit het desbetreffende land eenmaal een openingswerk.

Overgave

Louise is al sinds de jaren negentig betrokken bij het orkest. Eerst als Concertvriend en vanaf 1999 als donateur. ‘Ik genoot zo intens van alle muziek en van het orkest, ik wilde wat terugdoen. Ik zie het Concertgebouw­orkest als een groep waanzinnig getalenteerde mensen, die met een ongelofelijke overgave en enthousiasme keihard werken op het hoogste niveau.’

‘Ik genoot zo intens van alle muziek en van het orkest, ik wilde wat terugdoen’

Later is ook Paul donateur geworden. Hij vult haar aan: ‘Het is een platitude te zeggen: ‘Die mensen gaan voor de muziek.’ Maar het is wel zo, letterlijk en figuurlijk, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Velen van hen spelen ook in ­ensembles en geven les. En dan al die orkestreizen. De gedrevenheid vind ik imponerend.’

Paul vraagt zich altijd af of de musici nooit eens ‘geen zin’ hebben: ‘Het zijn toch normale mensen! Ze zullen net als iedereen hun zorgen hebben, maar dan wel een topprestatie leveren op dat podium – heel bewonderenswaardig!’

  • Side by Side in Turijn

    met donateurs Louise Nanning en Paul van Ditzhuyzen

    Side by Side in Turijn

    met donateurs Louise Nanning en Paul van Ditzhuyzen

  • Side by Side in Turijn

    met donateurs Louise Nanning en Paul van Ditzhuyzen

    Side by Side in Turijn

    met donateurs Louise Nanning en Paul van Ditzhuyzen

Klassieke muziek

Louise probeert onder woorden te brengen wat klassieke muziek voor haar betekent. ‘Dat heerlijke gevoel: ik hoor een mooie noot en ben van de wereld.’ Paul haakt daarop in: ‘Ik beweer altijd dat muziek een kunstuiting is die je ziel rechtstreeks raakt. Een beeldhouwwerk of schilderij werkt minder direct, denk ik.’ Louise: ‘Er is ook zoveel prachtige muziek. Beethoven staat bij mij bovenaan, maar verder: al die grote componisten, symfonieën, kamermuziek, zang – ik kan niet zeggen waar ik het meest van geniet.’

Ze vraagt zich af of muziek luisteren voor haar ontspannend is. ‘Ik weet het niet, ik vind een concert verrukkelijk, maar soms luister ik zo geconcentreerd, zoals laatst bij een repetitie met muziek van Mahler, dan ben ik na afloop gewoon moe. Mijn ogen, mijn oren…’ Paul: ‘Dan zijn we er helemaal vol van, wel heerlijk.’

Mediterraan

Paul en Louise zijn behalve muziekliefhebber ook echte Italië-fans. Louise: ‘Wij houden sowieso van het mediterrane ­on-Nederlandse leven, vandaar onze keuze Side by Side in Turijn en Madrid te ondersteunen.’ Een fantastisch idee vinden zij RCO meets ­Europe. Paul: ‘De westerse cultuur is niet aan één land gebonden, zeker de muziek niet. Het is geweldig dat overal binnen Europa uit te dragen en tegelijkertijd is het natuurlijk belangrijke pr voor het orkest.’ Louise: ‘Helemáál goed om de jongere generatie erbij te betrekken en zo kansen te geven, zij moeten deze cultuur tenslotte voortzetten!’

Bijdragen aan Side By Side

Tijdens RCO meets Europe speelt het Koninklijk Concertgebouworkest in iedere lidstaat van de Europese Unie één openingswerk samen (letterlijk Side by Side) met leden van een jeugdorkest uit het des­betreffende land. Zo gaat het orkest duurzame banden aan met jonge musici in heel Europa. De reeks concerten wordt in het najaar van 2018 voltooid. Donateurs zijn onmisbaar bij het tot stand komen van deze unieke samenwerkingen, evenals bij de andere educatieve activiteiten van het orkest.

Wilt u ook een Side by Side-optreden ‘adopteren’, of op een andere manier het orkest steunen? Neem voor een vrijblijvend gesprek contact op met Katinka Canté via 020 305 10 10 of k.cante@koninklijkconcertgebouworkest.nl, of neem een kijkje op de website van het orkest.

Klassieke muziek

Louise probeert onder woorden te brengen wat klassieke muziek voor haar betekent. ‘Dat heerlijke gevoel: ik hoor een mooie noot en ben van de wereld.’ Paul haakt daarop in: ‘Ik beweer altijd dat muziek een kunstuiting is die je ziel rechtstreeks raakt. Een beeldhouwwerk of schilderij werkt minder direct, denk ik.’ Louise: ‘Er is ook zoveel prachtige muziek. Beethoven staat bij mij bovenaan, maar verder: al die grote componisten, symfonieën, kamermuziek, zang – ik kan niet zeggen waar ik het meest van geniet.’

Ze vraagt zich af of muziek luisteren voor haar ontspannend is. ‘Ik weet het niet, ik vind een concert verrukkelijk, maar soms luister ik zo geconcentreerd, zoals laatst bij een repetitie met muziek van Mahler, dan ben ik na afloop gewoon moe. Mijn ogen, mijn oren…’ Paul: ‘Dan zijn we er helemaal vol van, wel heerlijk.’

Mediterraan

Paul en Louise zijn behalve muziekliefhebber ook echte Italië-fans. Louise: ‘Wij houden sowieso van het mediterrane ­on-Nederlandse leven, vandaar onze keuze Side by Side in Turijn en Madrid te ondersteunen.’ Een fantastisch idee vinden zij RCO meets ­Europe. Paul: ‘De westerse cultuur is niet aan één land gebonden, zeker de muziek niet. Het is geweldig dat overal binnen Europa uit te dragen en tegelijkertijd is het natuurlijk belangrijke pr voor het orkest.’ Louise: ‘Helemáál goed om de jongere generatie erbij te betrekken en zo kansen te geven, zij moeten deze cultuur tenslotte voortzetten!’

Bijdragen aan Side By Side

Tijdens RCO meets Europe speelt het Koninklijk Concertgebouworkest in iedere lidstaat van de Europese Unie één openingswerk samen (letterlijk Side by Side) met leden van een jeugdorkest uit het des­betreffende land. Zo gaat het orkest duurzame banden aan met jonge musici in heel Europa. De reeks concerten wordt in het najaar van 2018 voltooid. Donateurs zijn onmisbaar bij het tot stand komen van deze unieke samenwerkingen, evenals bij de andere educatieve activiteiten van het orkest.

Wilt u ook een Side by Side-optreden ‘adopteren’, of op een andere manier het orkest steunen? Neem voor een vrijblijvend gesprek contact op met Katinka Canté via 020 305 10 10 of k.cante@koninklijkconcertgebouworkest.nl, of neem een kijkje op de website van het orkest.

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.