Nog geen account of wachtwoord vergeten? Ga dan naar concertgebouw.nl
achter de schermen

Componisten op de bok

door Janneke Boeser
22 apr. 2021 22 april 2021

Twaalf keer dirigeerde Gustav Mahler het Concert­gebouworkest in eigen werk. In de loop van zijn bestaan ontving het orkest nog veel meer dirigerende en/of solerende componisten. Een greep uit het fotoarchief.

Gustav Mahler in silhouet. Tekening door Otto Boehler, 1921

In de bak


Richard Strauss dirigeerde sinds 1897 vele malen het Concertgebouworkest. Tijdens zijn laatste bezoek, eind 1934, leidde hij onder meer zijn opera Arabella in de Stadsschouwburg.

In eigen handen


In 1911 voerde Serge Rachmaninoff zijn Derde ­pianoconcert uit onder leiding van Willem Mengelberg, in Arnhem, ­Haarlem, Amsterdam en Den Haag.

Illuster trio

Ottorino Respighi (l.) en Igor Stravinsky (r.) troffen elkaar begin maart 1926 in Het Concertgebouw. Willem Mengelberg was de trotse gastheer. Stravinsky zou juist zijn laatste concert van die week leiden, Respighi was net gearriveerd om voor het eerst met het orkest te werken. Beiden dirigeerden alleen eigen werk.

De Boulez-slag

Pierre Boulez stond vooral in de jaren 1960 vaak voor het orkest. Hij dirigeerde maar zelden eigen werk. De foto is genomen op 6 februari 1963, toen hij de pas overleden Hans Rosbaud verving; op de lessenaar die avond werken van Mozart, Debussy en Schat. Let op de typische hoekige Boulez-slag. Foto: Harry Pot

Wolfstonen

Overleg na de repetitie voor The Wolf, dat Tan Dun schreef voor het Concertgebouworkest en zijn solocontrabassist Dominic ­Seldis (r.), 26 januari 2015. Links op de foto Tan Dun en Rob Dirksen. Foto: Renske Vrolijk.

Hoodie

24 juni 1987: een ontspannen Leonard Bernstein repeteert Mahlers Vierde en Schuberts Vijfde symfonie. Foto: Frits de Ridder.

De stem van de viool

John Adams repeteert op 12 oktober 2015 in de Koorzaal zijn opdrachtwerk Scheherazade.2 met violiste Leila Josefowicz en cimbalomspeler Lorenzo Ferrándiz Carillo als voorbereiding op de orkestrepetities. De viool vertolkt de stem van de slimme Sheherazade. Foto: Renske Vrolijk.

Gustav Mahler in silhouet. Tekening door Otto Boehler, 1921

In de bak


Richard Strauss dirigeerde sinds 1897 vele malen het Concertgebouworkest. Tijdens zijn laatste bezoek, eind 1934, leidde hij onder meer zijn opera Arabella in de Stadsschouwburg.

In eigen handen


In 1911 voerde Serge Rachmaninoff zijn Derde ­pianoconcert uit onder leiding van Willem Mengelberg, in Arnhem, ­Haarlem, Amsterdam en Den Haag.

Illuster trio

Ottorino Respighi (l.) en Igor Stravinsky (r.) troffen elkaar begin maart 1926 in Het Concertgebouw. Willem Mengelberg was de trotse gastheer. Stravinsky zou juist zijn laatste concert van die week leiden, Respighi was net gearriveerd om voor het eerst met het orkest te werken. Beiden dirigeerden alleen eigen werk.

De Boulez-slag

Pierre Boulez stond vooral in de jaren 1960 vaak voor het orkest. Hij dirigeerde maar zelden eigen werk. De foto is genomen op 6 februari 1963, toen hij de pas overleden Hans Rosbaud verving; op de lessenaar die avond werken van Mozart, Debussy en Schat. Let op de typische hoekige Boulez-slag. Foto: Harry Pot

Wolfstonen

Overleg na de repetitie voor The Wolf, dat Tan Dun schreef voor het Concertgebouworkest en zijn solocontrabassist Dominic ­Seldis (r.), 26 januari 2015. Links op de foto Tan Dun en Rob Dirksen. Foto: Renske Vrolijk.

Hoodie

24 juni 1987: een ontspannen Leonard Bernstein repeteert Mahlers Vierde en Schuberts Vijfde symfonie. Foto: Frits de Ridder.

De stem van de viool

John Adams repeteert op 12 oktober 2015 in de Koorzaal zijn opdrachtwerk Scheherazade.2 met violiste Leila Josefowicz en cimbalomspeler Lorenzo Ferrándiz Carillo als voorbereiding op de orkestrepetities. De viool vertolkt de stem van de slimme Sheherazade. Foto: Renske Vrolijk.

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.