Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
achter de schermen

Bijlmer Klassiek

door Martijn Voorvelt
24 apr. 2023 24 april 2023

Het Concertgebouworkest organiseert met het Bijlmer Parktheater de grenzeloze kamermuziek­serie Bijlmer Klassiek. Deze maand wordt de eerste reeks afgesloten; we kijken alvast terug.

Foto’s: Naomi Rijkaard en Jeremy Paesch

De cross-overserie Bijlmer Klassiek, die voorheen georganiseerd werd door soloaltviolist Michael Gieler, is door het Concertgebouw­orkest omarmd. In nauwe samenwerking met het Bijlmer Parktheater presenteerde het dit seizoen vijf concerten, steeds met een andere (orkest)musicus als curator. Muziekstijlen vloeien in elkaar over en er worden vruchtbare verbindingen gelegd met onder meer theater, dans en spoken word.

Contrabassist Nicholas Schwartz trapte in oktober af met The Extra Mile, waarin hij optrad met soloklarinettist Olivier Patey, ­violiste Diet Tilanus, spokenwordartiest Zaïre ­Krieger, de Oekraïense pianisten Borys Fedorov en ­Tatiana Abayeva en jonge pianotalenten van de Davidsbündler Music Academy.

Contrabassist Nicky Schwartz bewijst dat hij ook heel mooi cello kan spelen; hier geflankeerd door Diet Tilanus (viool) en Zaïre Krieger (spoken word).

Harpiste Anneleen Schuitemaker speelde met collega-strijkers in de sfeervolle voorstelling Bal masqué, waarin acteur Kenneth Herdigein het spannend maakte met Edgar Allan Poe’s griezelverhaal Het masker van de rode dood en Gregory Shaggy de Dood liet dansen op de klanken van Camille Saint-Saëns’ Danse macabre.

De Dood doet zijn kap af en blijkt hiphopdanser Gregory Shaggy te zijn. Op de achtergrond altviolist Frederik Boits.

Cellist Johan van Iersel bedacht From Ba­chianas to bossanova, een relaxte club night waarin hij samenspeelde met orkestmusici, jazz-zangeres Laura Polence, de gitaristen Daniel de Moraes en Breno Viricimo en saxofonist/fluitist Lucas Figueiredo Santana.

Een internationaal samenzijn in muziek: de uit ­Brazilië afkomstige gitarist Breno Viricimo, de Hongaarse slag­werker Bence Major en de Letse zangeres Laura Polence.

In Deep River speelde klarinettist Martin Fröst met pianist Daahoud Salim, jazz-­zangeres ­Deborah J. Carter en het Alma Quartet muziek van Samuel Coleridge-Taylor en Benny Goodman.

De Amerikaans-Nederlandse zangeres Deborah J. Carter zingt onder meer In a Sentimental Mood en Ain’t Misbehavin’. Aan de piano Daahoud Salim, en rechts wordt Martin Fröst geflankeerd door Marc Daniel van Biemen, Benjamin Peled, Jeroen Woudstra en Joris van den Berg.

Op zondagochtend 14 mei maken solohoornist Laurens Woudenberg, danser Rutkay Özpinar en musici als Emmanuel Boateng, Amaria Kabba, Sorin Spasinovici en Selim Doğru een connectie tussen Zuidoost-Europa en Amsterdam-Zuidoost. En komend seizoen worden opnieuw vijf verrassende concerten georganiseerd!

Foto’s: Naomi Rijkaard en Jeremy Paesch

De cross-overserie Bijlmer Klassiek, die voorheen georganiseerd werd door soloaltviolist Michael Gieler, is door het Concertgebouw­orkest omarmd. In nauwe samenwerking met het Bijlmer Parktheater presenteerde het dit seizoen vijf concerten, steeds met een andere (orkest)musicus als curator. Muziekstijlen vloeien in elkaar over en er worden vruchtbare verbindingen gelegd met onder meer theater, dans en spoken word.

Contrabassist Nicholas Schwartz trapte in oktober af met The Extra Mile, waarin hij optrad met soloklarinettist Olivier Patey, ­violiste Diet Tilanus, spokenwordartiest Zaïre ­Krieger, de Oekraïense pianisten Borys Fedorov en ­Tatiana Abayeva en jonge pianotalenten van de Davidsbündler Music Academy.

Contrabassist Nicky Schwartz bewijst dat hij ook heel mooi cello kan spelen; hier geflankeerd door Diet Tilanus (viool) en Zaïre Krieger (spoken word).

Harpiste Anneleen Schuitemaker speelde met collega-strijkers in de sfeervolle voorstelling Bal masqué, waarin acteur Kenneth Herdigein het spannend maakte met Edgar Allan Poe’s griezelverhaal Het masker van de rode dood en Gregory Shaggy de Dood liet dansen op de klanken van Camille Saint-Saëns’ Danse macabre.

De Dood doet zijn kap af en blijkt hiphopdanser Gregory Shaggy te zijn. Op de achtergrond altviolist Frederik Boits.

Cellist Johan van Iersel bedacht From Ba­chianas to bossanova, een relaxte club night waarin hij samenspeelde met orkestmusici, jazz-zangeres Laura Polence, de gitaristen Daniel de Moraes en Breno Viricimo en saxofonist/fluitist Lucas Figueiredo Santana.

Een internationaal samenzijn in muziek: de uit ­Brazilië afkomstige gitarist Breno Viricimo, de Hongaarse slag­werker Bence Major en de Letse zangeres Laura Polence.

In Deep River speelde klarinettist Martin Fröst met pianist Daahoud Salim, jazz-­zangeres ­Deborah J. Carter en het Alma Quartet muziek van Samuel Coleridge-Taylor en Benny Goodman.

De Amerikaans-Nederlandse zangeres Deborah J. Carter zingt onder meer In a Sentimental Mood en Ain’t Misbehavin’. Aan de piano Daahoud Salim, en rechts wordt Martin Fröst geflankeerd door Marc Daniel van Biemen, Benjamin Peled, Jeroen Woudstra en Joris van den Berg.

Op zondagochtend 14 mei maken solohoornist Laurens Woudenberg, danser Rutkay Özpinar en musici als Emmanuel Boateng, Amaria Kabba, Sorin Spasinovici en Selim Doğru een connectie tussen Zuidoost-Europa en Amsterdam-Zuidoost. En komend seizoen worden opnieuw vijf verrassende concerten georganiseerd!

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.