Achtergrond

Groeiend symfonieorkest

Uit het Preludium maandblad mei 2019

Hector Berlioz had voor zijn Grande messe des morts een immense bezetting bedacht met honderden uitvoerenden. Twee eeuwen eerder was een orkest maar een fractie zo groot. Een ontwikkeling die geen eind leek te kennen. Hoe kwam dat zo?

Het zou een absurdistische sketch kunnen zijn. Een interviewer benadert Hector Berlioz wanneer hij voor de repetities van zijn Grande messe des morts bij de Parijse Église des Invalides arriveert. Terwijl de componist luchtig over het werk vertelt (‘Ik heb me hier ingehouden, maar in mijn volgende werk ga ik echt groots uitpakken’) ziet de verbijsterde verslaggever hoe achter Berlioz’ rug tientallen gigantische trucks het terrein oprijden ...

Verder lezen?

Preludium is hét magazine voor liefhebbers van klassieke muziek. Word abonnee en krijg toegang tot alle interviews en achtergrondverhalen op Preludium.nl.

Bekijk het aanbod

Bent u al abonnee?

Log in met uw Concertgebouw-account om verder te lezen.