Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Lange oren

door Vrouwkje Tuinman
27 mrt. 2019 27 maart 2019

'Het liefst geef ik een familie­concert het vignet ‘vanaf 7 jaar’. Niet omdat het te moeilijk is voor de kinderen; het zijn de ouders waar ik mijn bedenkingen bij heb.'

Soms schrijf ik teksten voor familie­concerten. Een daarvan, bij Saint-Saëns’ Carnaval der dieren, is al vaak gebruikt. Door pianisten, orkesten en ensembles die daar in grootte tussenin zitten.

Het liefst geef ik zo’n concert het vignet ‘vanaf 7 jaar’. Of liever nog 8. Niet omdat het een onvoorstelbaar moeilijke tekst betreft. De muziek verrukt zelfs de allerkleinsten (al is het soms ook een beetje eng). Ook niet omdat ik kinderen niet voor vol aanzie. Het zijn eerder de ouders waar ik mijn bedenkingen bij heb. De ervaring leert dat als je ‘vanaf 7 jaar’ bij een voorstelling zet, de zaal vol zit met kindjes van 4 en 5. Want zoals iedere ouder kan bevestigen: hun nageslacht loopt altijd net een paar jaar voor op leeftijdsgenootjes.

Alleen is dat meestal niet zo.

En dus zitten er, als de marketingafdeling er stiekem toch ‘vanaf 5’ van heeft gemaakt, voornamelijk peuters van 2 en 3 in de zaal. En baby’s. Sommige hangen letterlijk aan de borst. Na enkele maten moeten de eerste huilende kinderen worden afgevoerd. Na tien minuten meldt zich een contingent plassers. Na een halfuur is de spanningsboog ook voor de die-hards echt totaal op.

Nou is dat allemaal niet zo erg voor degenen die vooral aan de kaartverkoop denken, en ik geloof dat de meeste musici en vertellers (ik heb dat zelf vaak gedaan) ermee om kunnen gaan dat het ook in de zaal carnaval is. Maar ik denk aan die kinderen vanaf 7. Die in plaats van betoverd te zijn door wat er op het podium gebeurt, steeds moeten opstaan om iemand te laten passeren. Of zelfs helemaal weg moeten, omdat hun broertje of zusje een woedeaanval heeft.

Maar misschien ben ik gewoon, zoals Saint-­Saëns zou zeggen, een personage met lange oren. Die hebben namelijk nogal vaak ook lange tenen.

Soms schrijf ik teksten voor familie­concerten. Een daarvan, bij Saint-Saëns’ Carnaval der dieren, is al vaak gebruikt. Door pianisten, orkesten en ensembles die daar in grootte tussenin zitten.

Het liefst geef ik zo’n concert het vignet ‘vanaf 7 jaar’. Of liever nog 8. Niet omdat het een onvoorstelbaar moeilijke tekst betreft. De muziek verrukt zelfs de allerkleinsten (al is het soms ook een beetje eng). Ook niet omdat ik kinderen niet voor vol aanzie. Het zijn eerder de ouders waar ik mijn bedenkingen bij heb. De ervaring leert dat als je ‘vanaf 7 jaar’ bij een voorstelling zet, de zaal vol zit met kindjes van 4 en 5. Want zoals iedere ouder kan bevestigen: hun nageslacht loopt altijd net een paar jaar voor op leeftijdsgenootjes.

Alleen is dat meestal niet zo.

En dus zitten er, als de marketingafdeling er stiekem toch ‘vanaf 5’ van heeft gemaakt, voornamelijk peuters van 2 en 3 in de zaal. En baby’s. Sommige hangen letterlijk aan de borst. Na enkele maten moeten de eerste huilende kinderen worden afgevoerd. Na tien minuten meldt zich een contingent plassers. Na een halfuur is de spanningsboog ook voor de die-hards echt totaal op.

Nou is dat allemaal niet zo erg voor degenen die vooral aan de kaartverkoop denken, en ik geloof dat de meeste musici en vertellers (ik heb dat zelf vaak gedaan) ermee om kunnen gaan dat het ook in de zaal carnaval is. Maar ik denk aan die kinderen vanaf 7. Die in plaats van betoverd te zijn door wat er op het podium gebeurt, steeds moeten opstaan om iemand te laten passeren. Of zelfs helemaal weg moeten, omdat hun broertje of zusje een woedeaanval heeft.

Maar misschien ben ik gewoon, zoals Saint-­Saëns zou zeggen, een personage met lange oren. Die hebben namelijk nogal vaak ook lange tenen.

Vrouwkje Tuinman (1974) publiceerde vijf dichtbundels en vier romans. Ze studeerde Algemene Letteren en Muziekwetenschap. Als journalist werkt ze voor onder meer Trouw. Na Afscheidstournee werkt ze nu aan diverse nieuwe boeken.

Vrouwkje Tuinman (1974) publiceerde vijf dichtbundels en vier romans. Ze studeerde Algemene Letteren en Muziekwetenschap. Als journalist werkt ze voor onder meer Trouw. Na Afscheidstournee werkt ze nu aan diverse nieuwe boeken.

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.