Interview

‘Ik waardeer het detail en de spontane inval’

Uit het Preludium maandblad januari 2019

In 2015 bracht George Benjamin met het Koninklijk Concertgebouworkest en countertenor Bejun Mehta de wereldpremière van zijn succesvolle Dream of the Song. Deze maand klinkt het opnieuw, nu in een programma rondom de idealistische architectuur van 1919 in Spanje en Nederland.

Hoe ziet u de relatie tussen architectuur en muziek?
‘In essentie zijn ze totaal verschillend. Architectuur werkt met fysiek materiaal in de ruimte, in muziek beweegt onstoffelijke klank zich door de tijd. Toch wordt architectuur vaak gebruikt als metafoor voor muziek. En inderdaad, muzikale structuren hebben een fundament nodig – een diepe ritmische en harmonische ondergrond – om te kunnen functioneren. Sommige moderne muziek vereist een so...

Verder lezen?

Preludium is hét magazine voor liefhebbers van klassieke muziek. Word abonnee en krijg toegang tot alle interviews en achtergrondverhalen op Preludium.nl.

Bekijk het aanbod

Bent u al abonnee?

Log in met uw Concertgebouw-account om verder te lezen.