Achtergrond

Zo kwam het ballet in de concertzaal

Uit het Preludium maandblad december 2018

Het Koninklijk Concertgebouworkest speelt op Eerste Kerstdag Tsjaikovski's Notenkraker. Mede door dit ballet bloeide het genre op in Rusland en Parijs. Maar hoe kwam balletmuziek in de concertzaal terecht? Een korte geschiedenis.

Deze winter speelt het Koninklijk Concert­gebouworkest een fraaie selectie balletten, van Tsjaikovski’s Notenkraker tijdens de Kerstmatinee en Stravinsky’s Petroesjka (28 februari en 1 maart) tot Daphnis et Chloé van Ravel (19 en 20 december) en in januari diens Boléro – een stuk met een zodanige reputatie dat het gemakkelijk vergeten wordt dat ook dit van oorsprong voor ballet was.  

Een Franse aangelegenheid

Ballet was van oudsher ...

Verder lezen?

Preludium is hét magazine voor liefhebbers van klassieke muziek. Word abonnee en krijg toegang tot alle interviews en achtergrondverhalen op Preludium.nl.

Bekijk het aanbod

Bent u al abonnee?

Log in met uw Concertgebouw-account om verder te lezen.