Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
lijstje

11 lessen van Pinnock

door de redactie
09 dec. 2020 09 december 2020

Van Trevor Pinnock kunnen we veel leren. De kwieke 74-jarige is deze maand te vinden in de Kleine Zaal met twee kamermuziekcollega’s en in de Grote Zaal met het Concertgebouworkest.

  • Trevor Pinnock

    Foto: Simon van Boxtel

    Trevor Pinnock

    Foto: Simon van Boxtel

  • Trevor Pinnock

    Foto: Simon van Boxtel

    Trevor Pinnock

    Foto: Simon van Boxtel

1

‘Mijn missie is om mensen weer in contact te brengen met het plezier dat muziek geeft, of het nou musici of spelers zijn.’

2

‘Waar ik niet van houd is als mensen me steeds maar weer in het hokje ‘oudemuziekspecialist’ stoppen. Ik ben gewoon een musicus, en dat ben ik altijd geweest… zij het met een grote liefde voor vroege muziek.’

3

‘Je kunt niet oud zijn als je een twee jaar oude kleinzoon hebt. Van kleine mensjes kunnen we zoveel leren.’

4

‘Ik hou graag een soort van telefonisch contact met mijn componisten. Als ik iets afwijkends wil doen, probeer ik bijvoorbeeld eerst even Händel op te bellen. […]. Het eigenlijke doel van dat telefoongesprek is mijn eigen muzikale geweten te onderzoeken.’

5

‘Moeilijker vind ik het om Bach op te bellen. Hij is vrij streng, vind ik […]. Hij houdt niet van gezellige telefoongesprekjes, zoals Haydn. Met Bach moet je eigenlijk officieel een afspraak maken.’

6

‘Het heeft geen zin een modern orkest te laten klinken als een orkest met authentieke instrumenten, want dat doet het niet. Je moet gewoon gebruikmaken van het beste wat zo’n orkest kan bieden […]. Uiteindelijk is de muziek het enige wat telt: die moet spreken.’

7

‘Het genie van Mozart ontstijgt eeuwen – het heft ­tijdbarrières op.’

8

‘Er zijn maar twee soorten musici op de wereld: zij die jagen en zij die slepen. Zoek uit welke je bent, en doe dat dan niet!’

 9

 ‘In mijn jonge jaren liet ik me intimideren door veel van mijn collega’s, die op de universiteit hadden gezeten en alles leken te weten over alles. Toen besefte ik dat ik ook wel wat over muziek wist, via mijn eigen muzikaliteit. Ik moest leren vertrouwen op mijn muzikale stem.’

10 

‘Er is een verschil tussen dat wat je leert en dat wat je weet. Je kunt dingen weten door een speciaal soort diepe communicatie met de muziek.’

11 

‘Bach verlangt van je dat je hard werkt om resultaat te behalen, maar hij laat ook plezier en vrijheid toe bij het musiceren.’

1

‘Mijn missie is om mensen weer in contact te brengen met het plezier dat muziek geeft, of het nou musici of spelers zijn.’

2

‘Waar ik niet van houd is als mensen me steeds maar weer in het hokje ‘oudemuziekspecialist’ stoppen. Ik ben gewoon een musicus, en dat ben ik altijd geweest… zij het met een grote liefde voor vroege muziek.’

3

‘Je kunt niet oud zijn als je een twee jaar oude kleinzoon hebt. Van kleine mensjes kunnen we zoveel leren.’

4

‘Ik hou graag een soort van telefonisch contact met mijn componisten. Als ik iets afwijkends wil doen, probeer ik bijvoorbeeld eerst even Händel op te bellen. […]. Het eigenlijke doel van dat telefoongesprek is mijn eigen muzikale geweten te onderzoeken.’

5

‘Moeilijker vind ik het om Bach op te bellen. Hij is vrij streng, vind ik […]. Hij houdt niet van gezellige telefoongesprekjes, zoals Haydn. Met Bach moet je eigenlijk officieel een afspraak maken.’

6

‘Het heeft geen zin een modern orkest te laten klinken als een orkest met authentieke instrumenten, want dat doet het niet. Je moet gewoon gebruikmaken van het beste wat zo’n orkest kan bieden […]. Uiteindelijk is de muziek het enige wat telt: die moet spreken.’

7

‘Het genie van Mozart ontstijgt eeuwen – het heft ­tijdbarrières op.’

8

‘Er zijn maar twee soorten musici op de wereld: zij die jagen en zij die slepen. Zoek uit welke je bent, en doe dat dan niet!’

 9

 ‘In mijn jonge jaren liet ik me intimideren door veel van mijn collega’s, die op de universiteit hadden gezeten en alles leken te weten over alles. Toen besefte ik dat ik ook wel wat over muziek wist, via mijn eigen muzikaliteit. Ik moest leren vertrouwen op mijn muzikale stem.’

10 

‘Er is een verschil tussen dat wat je leert en dat wat je weet. Je kunt dingen weten door een speciaal soort diepe communicatie met de muziek.’

11 

‘Bach verlangt van je dat je hard werkt om resultaat te behalen, maar hij laat ook plezier en vrijheid toe bij het musiceren.’

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.