Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
lijstje

Zo klinkt de saxofoon in een orkest

door Martijn Voorvelt
18 dec. 2023 18 december 2023

De saxofoon is geen standaard onderdeel van het symfonieorkest. Toch voegen componisten er soms een of meer toe, als bijzondere extra kleur op het orkestpalet. Zeven klinkende voorbeelden op een rijtje!

  • Stockbeeld saxofoon

    Stockbeeld saxofoon

  • Stockbeeld saxofoon

    Stockbeeld saxofoon

1.

Georges Bizet - Su­ite 1 en 2 uit ‘L’Arlésienne’ (1872, 1879)
Het instrument van de Belg Adolphe Sax sloeg aanvankelijk vooral aan in Frankrijk. Bizet was er vroeg bij.

2.

Modest Moesorgski - Schilderijen van een tentoonstelling (1874, orkestratie Ravel 1922)
Moesorgski’s kleurrijke werk voor piano solo inspireerde vele componisten tot een orkestbewerking. In de meest gespeelde, die van Maurice Ravel, wordt de minstreel in ‘Het oude kasteel’ vertolkt door een altsaxofoon.

3.

George Gershwin - Rhapsody in Blue (1924)
In Amerika werd de saxofoon geadopteerd door de jazz, en zo groeiden Amerikaanse componisten op met die klank in hun oren en hun hart. Waar een saxofonist meestal alleen in het orkest zit, mobiliseerde Gershwin er drie in zijn doorbraak als orkestcomponist.

4.

Maurice Ravel - Bolero (1928)
In het beroemdste werk van kleurentovenaar Maurice Ravel voegt de saxofoon de zwoele stem van het exotische toe.

5.

Serge Rachmaninoff - Symfonische dansen (1940)
Weinig melodieën klinken zo nostalgisch als de saxofoonsolo in het eerste deel van Rachmaninoffs laatste orkestwerk.

6.

Benjamin Britten - Sinfonia da requiem (1940)
Al op zijn 26ste wist Britten de saxofoon in het orkestweefsel te integreren als een onvervreemdbare klankbrug tussen hout en ­koperblazers. En klonk een sax ooit verontrustender dan in dit Dies irae?

7.

John Adams - Nixon in China (1987)
Met Nixon in China introduceerden componist Adams en regisseur Pet­er Sellars de eerste van een reeks opera’s over recente politieke gebeurtenissen. De motor van het orkest is niet één saxofoon, maar een heel kwartet.

1.

Georges Bizet - Su­ite 1 en 2 uit ‘L’Arlésienne’ (1872, 1879)
Het instrument van de Belg Adolphe Sax sloeg aanvankelijk vooral aan in Frankrijk. Bizet was er vroeg bij.

2.

Modest Moesorgski - Schilderijen van een tentoonstelling (1874, orkestratie Ravel 1922)
Moesorgski’s kleurrijke werk voor piano solo inspireerde vele componisten tot een orkestbewerking. In de meest gespeelde, die van Maurice Ravel, wordt de minstreel in ‘Het oude kasteel’ vertolkt door een altsaxofoon.

3.

George Gershwin - Rhapsody in Blue (1924)
In Amerika werd de saxofoon geadopteerd door de jazz, en zo groeiden Amerikaanse componisten op met die klank in hun oren en hun hart. Waar een saxofonist meestal alleen in het orkest zit, mobiliseerde Gershwin er drie in zijn doorbraak als orkestcomponist.

4.

Maurice Ravel - Bolero (1928)
In het beroemdste werk van kleurentovenaar Maurice Ravel voegt de saxofoon de zwoele stem van het exotische toe.

5.

Serge Rachmaninoff - Symfonische dansen (1940)
Weinig melodieën klinken zo nostalgisch als de saxofoonsolo in het eerste deel van Rachmaninoffs laatste orkestwerk.

6.

Benjamin Britten - Sinfonia da requiem (1940)
Al op zijn 26ste wist Britten de saxofoon in het orkestweefsel te integreren als een onvervreemdbare klankbrug tussen hout en ­koperblazers. En klonk een sax ooit verontrustender dan in dit Dies irae?

7.

John Adams - Nixon in China (1987)
Met Nixon in China introduceerden componist Adams en regisseur Pet­er Sellars de eerste van een reeks opera’s over recente politieke gebeurtenissen. De motor van het orkest is niet één saxofoon, maar een heel kwartet.

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.