Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
interview

Mozart en Bach volgens ‘koningin van de barokviool’ Rachel Podger

door Noortje Zanen
16 mrt. 2021 16 maart 2021

Rachel Podger wordt wel de ‘koningin van de barokviool’ genoemd, maar maakt ook regelmatig uitstapjes naar het ­klassieke repertoire. Ze stelde een programma samen met sonates van Mozart en Carl Philipp Emanuel Bach.

  • Rachel Podger

    foto: Theresa Pewal

    Rachel Podger

    foto: Theresa Pewal

  • Rachel Podger

    foto: Theresa Pewal

    Rachel Podger

    foto: Theresa Pewal

  • Rachel Podger

    foto: Theresa Pewall

    Rachel Podger

    foto: Theresa Pewall

  • Rachel Podger

    foto: Theresa Pewal

    Rachel Podger

    foto: Theresa Pewal

  • Rachel Podger

    foto: Theresa Pewal

    Rachel Podger

    foto: Theresa Pewal

  • Rachel Podger

    foto: Theresa Pewall

    Rachel Podger

    foto: Theresa Pewall

Hoewel het concertleven al maandenlang stilligt, heeft Podger beslist niet stilgezeten. ‘Ik heb het afgelopen jaar aan een paar mooie initiatieven meegewerkt’, vertelt ze enthousiast tijdens een videogesprek eind januari, dat we door de storm in haar woonplaats Brecon in Zuid-Wales een dag moesten uitstellen omdat het internet niet goed werkte. ‘Ik heb als ‘Gramophone Artist of the Year 2018’ bijvoorbeeld opgetreden tijdens het Gramophone Magazine’s Winners’ Digital Gala, en heb ook meegewerkt aan de Living Room Live-concerten en aan het LIVE From London Festival.

Daarnaast heb ik heel veel online lesgegeven. Deze week had ik eigenlijk in New York zullen zijn, nu ontmoet ik mijn studenten van de Juilliard School of Music online. Het is zo belangrijk om jonge musici voldoende aandacht te geven en om ze te inspireren, juist in deze tijd!’

Barok online

‘Wat mij ook veel energie heeft gegeven is het succes van de veertiende editie van mijn eigen Brecon Baroque Festival afgelopen oktober. We hebben een gloednieuw arrangement van Bachs Goldberg-variaties uitgevoerd, gemaakt door Chad Kelly, die zelf de ­klavecimbelpartij speelde.

Ik was al heel lang van plan om dit indrukwekkende stuk van Bach een keer te programmeren, maar dan niet de bekende bewerking voor strijktrio maar een nieuwe versie met een wat groter ensemble. We hadden in maart 2020 al besloten dat we een online festival zouden voorbereiden en de beste beslissing die we daarna hebben genomen was om de opnames niet uit te stellen tot ­oktober, maar om dat in de zomer te doen meteen zodra repeteren en reizen weer mogelijk was. Iedereen was immers toch vrij! Het was heerlijk om weer samen te musiceren, al was het wel vreemd om anderhalve meter uit elkaar te zitten. En natuurlijk hebben we ons trouwe ­festivalpubliek gemist. We gaan deze prachtige ­bewerking beslist nog vaker spelen, en waarschijnlijk maken we ook nog een cd-opname.’

Rachel Podger
in 14 dilemma’s

koffie / thee
stad / platteland
ochtend / avond
zomer
/ winter
uit / thuis
roman / gedicht
solo
/ concertmeester
klavecimbel / fortepiano: ‘Both please! Like having 2 kids, you don’t choose between them’
Welsh
/ Engels
melk /
citroen
musiceren /
luisteren
spreken / zwijgen
boek / film
Spotify / cd


Zoektocht

Het vorige optreden van Rachel Podger in de Kleine Zaal was een Bach-recital met Kristian Bezuidenhout aan het klavecimbel in maart 2019. Dit keer laat ze samen met ­pianist Christopher Glynn horen hoe modern Bach-zoon Carl Philipp Emmanuel ­eigenlijk klinkt in gezelschap van Mozart.

‘Christopher en ik vullen elkaar ontzettend goed aan, want we benaderen de muziek vanuit een verschillend perspectief. Chris werkt veel met zangers en heeft meer een ‘moderne’ achtergrond, terwijl mijn basis juist in de barokmuziek ligt. We zijn heel open tegen elkaar en kunnen veel van elkaar leren. Soms klinkt mijn Mozart of Beethoven volgens Chris bijvoorbeeld te veel naar Vivaldi, terwijl hij naar mijn idee soms te veel cantabile speelt, wat beter past bij het repertoire van de Romantiek. Al spelend zoeken we samen naar de juiste ­articulaties die het best klinken op onze instrumenten.

We hebben inmiddels al flink wat sonates van Mozart en Beethoven gespeeld. Chris heeft trouwens geen eigen fortepiano, dus die repetities vergen wel wat extra ­geregel. Eigenlijk was het de bedoeling dat we vorig jaar de Beethovensonates zouden opnemen, maar die plannen hebben we mede vanwege de pandemie moeten uitstellen. Wél hebben we een paar onvoltooide sonates van Mozart opgenomen die recentelijk door Timothy Jones zijn voltooid. Dat album is vanaf eind maart te koop.’

‘Na Mozarts vroege Sonate in C groot klinkt Bachs Sonate in c klein opeens veel moderner, voller en donkerder’

Vergelijking

‘De combinatie van viool­sonates van Mozart en Carl Philipp Emanuel Bach biedt een interessant ­perspectief. Want na Mozarts vroege Sonate in C groot, KV 303 uit 1778 – prachtige, dromerige en onschuldige muziek – klinkt Bachs Sonate in c klein uit 1763 opeens veel moderner, voller en donkerder. Maar in Mozarts Sonate in Es groot, KV 380 uit 1781 klinkt Mozart juist weer veel moderner, met zijn theatrale en onderhoudende dialogen tussen de viool en de piano.

Uiteraard speel ik deze muziek niet op mijn barokviool, maar op mijn klassieke viool. Die is van een anonieme Franse bouwer uit de achttiende eeuw. In combinatie met mijn klassieke stok en de klank van de fortepiano komen de sonates van C.P.E. Bach en Mozart optimaal tot hun recht.’

 

Hoewel het concertleven al maandenlang stilligt, heeft Podger beslist niet stilgezeten. ‘Ik heb het afgelopen jaar aan een paar mooie initiatieven meegewerkt’, vertelt ze enthousiast tijdens een videogesprek eind januari, dat we door de storm in haar woonplaats Brecon in Zuid-Wales een dag moesten uitstellen omdat het internet niet goed werkte. ‘Ik heb als ‘Gramophone Artist of the Year 2018’ bijvoorbeeld opgetreden tijdens het Gramophone Magazine’s Winners’ Digital Gala, en heb ook meegewerkt aan de Living Room Live-concerten en aan het LIVE From London Festival.

Daarnaast heb ik heel veel online lesgegeven. Deze week had ik eigenlijk in New York zullen zijn, nu ontmoet ik mijn studenten van de Juilliard School of Music online. Het is zo belangrijk om jonge musici voldoende aandacht te geven en om ze te inspireren, juist in deze tijd!’

Barok online

‘Wat mij ook veel energie heeft gegeven is het succes van de veertiende editie van mijn eigen Brecon Baroque Festival afgelopen oktober. We hebben een gloednieuw arrangement van Bachs Goldberg-variaties uitgevoerd, gemaakt door Chad Kelly, die zelf de ­klavecimbelpartij speelde.

Ik was al heel lang van plan om dit indrukwekkende stuk van Bach een keer te programmeren, maar dan niet de bekende bewerking voor strijktrio maar een nieuwe versie met een wat groter ensemble. We hadden in maart 2020 al besloten dat we een online festival zouden voorbereiden en de beste beslissing die we daarna hebben genomen was om de opnames niet uit te stellen tot ­oktober, maar om dat in de zomer te doen meteen zodra repeteren en reizen weer mogelijk was. Iedereen was immers toch vrij! Het was heerlijk om weer samen te musiceren, al was het wel vreemd om anderhalve meter uit elkaar te zitten. En natuurlijk hebben we ons trouwe ­festivalpubliek gemist. We gaan deze prachtige ­bewerking beslist nog vaker spelen, en waarschijnlijk maken we ook nog een cd-opname.’

Rachel Podger
in 14 dilemma’s

koffie / thee
stad / platteland
ochtend / avond
zomer
/ winter
uit / thuis
roman / gedicht
solo
/ concertmeester
klavecimbel / fortepiano: ‘Both please! Like having 2 kids, you don’t choose between them’
Welsh
/ Engels
melk /
citroen
musiceren /
luisteren
spreken / zwijgen
boek / film
Spotify / cd


Zoektocht

Het vorige optreden van Rachel Podger in de Kleine Zaal was een Bach-recital met Kristian Bezuidenhout aan het klavecimbel in maart 2019. Dit keer laat ze samen met ­pianist Christopher Glynn horen hoe modern Bach-zoon Carl Philipp Emmanuel ­eigenlijk klinkt in gezelschap van Mozart.

‘Christopher en ik vullen elkaar ontzettend goed aan, want we benaderen de muziek vanuit een verschillend perspectief. Chris werkt veel met zangers en heeft meer een ‘moderne’ achtergrond, terwijl mijn basis juist in de barokmuziek ligt. We zijn heel open tegen elkaar en kunnen veel van elkaar leren. Soms klinkt mijn Mozart of Beethoven volgens Chris bijvoorbeeld te veel naar Vivaldi, terwijl hij naar mijn idee soms te veel cantabile speelt, wat beter past bij het repertoire van de Romantiek. Al spelend zoeken we samen naar de juiste ­articulaties die het best klinken op onze instrumenten.

We hebben inmiddels al flink wat sonates van Mozart en Beethoven gespeeld. Chris heeft trouwens geen eigen fortepiano, dus die repetities vergen wel wat extra ­geregel. Eigenlijk was het de bedoeling dat we vorig jaar de Beethovensonates zouden opnemen, maar die plannen hebben we mede vanwege de pandemie moeten uitstellen. Wél hebben we een paar onvoltooide sonates van Mozart opgenomen die recentelijk door Timothy Jones zijn voltooid. Dat album is vanaf eind maart te koop.’

‘Na Mozarts vroege Sonate in C groot klinkt Bachs Sonate in c klein opeens veel moderner, voller en donkerder’

Vergelijking

‘De combinatie van viool­sonates van Mozart en Carl Philipp Emanuel Bach biedt een interessant ­perspectief. Want na Mozarts vroege Sonate in C groot, KV 303 uit 1778 – prachtige, dromerige en onschuldige muziek – klinkt Bachs Sonate in c klein uit 1763 opeens veel moderner, voller en donkerder. Maar in Mozarts Sonate in Es groot, KV 380 uit 1781 klinkt Mozart juist weer veel moderner, met zijn theatrale en onderhoudende dialogen tussen de viool en de piano.

Uiteraard speel ik deze muziek niet op mijn barokviool, maar op mijn klassieke viool. Die is van een anonieme Franse bouwer uit de achttiende eeuw. In combinatie met mijn klassieke stok en de klank van de fortepiano komen de sonates van C.P.E. Bach en Mozart optimaal tot hun recht.’

 

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.