Nog geen account of wachtwoord vergeten? Ga dan naar concertgebouw.nl
interview

Van de glijbaan

door Noortje Zanen
27 augustus 2019

Ruim vier jaar geleden soleerde Simon Höfele bij het Concertgebouworkest en daarna remplaceerde hij er meerdere keren als solotrompettist. Deze maand is hij terug in Amsterdam, met een eigen programma in de serie Rising Stars.

Simon Höfele kent nog niet alle concertzalen waar hij als ‘rising star’ gaat optreden dit seizoen, maar in Het Concertgebouw heeft hij al wel een paar keer gespeeld. ‘Ik heb heel goede herinneringen aan Amsterdam en aan Het Concert­gebouw. In 2015 heb ik Haydns Trompetconcert gespeeld met het Concertgebouworkest en in 2016 heb ik een paar keer meegedaan als eerste trompettist.’ 

‘Ik vind die plek in het orkest veel spannender dan mijn optredens als solist’

‘Het was een unieke ervaring om met zo’n goed orkest en met zulke goede dirigenten te werken. En alle collega’s waren heel sympathiek, ik voelde me meteen thuis. Helaas heb ik nu geen tijd meer voor zulke mooie orkestprojecten. Want áls ik aan zoiets meedoe dan wil ik optimaal voorbereid zijn en dat krijg ik met mijn volle concertagenda helaas niet voor elkaar.

Simon Höfele

foto: Sebastian Heck

Simon Höfele

foto: Sebastian Heck

Simon Höfele

foto: Sebastian Heck

Simon Höfele

foto: Sebastian Heck

‘Bovendien vind ik de functie van solotrompettist meestal best lastig. Het klinkt misschien vreemd, maar ik vind die plek in het orkest veel spannender dan mijn optredens als solist. In veel orkestpartijen heb je als koper­blazer niet zo veel te doen, want je hebt vaak heel veel maten rust. Maar de noten die je wél hebt wil je natuurlijk perfect spelen en dat levert stress op. Tegelijkertijd is het erg leuk om te doen, dus ik mi­s het wel!’ 

Het gebeurt niet vaak dat de European Concert Hall Organisation een trompettist selecteert voor het Rising Stars-programma. Nadat twee jaar geleden de Hongaar Tamás Pálfalvi werd genomineerd is nu de eer aan Simon Höfele. Hij toert dit seizoen door Europa langs een tiental beroemde concertzalen met een paar verschillende programma’s, omdat hij zich goed realiseert dat niet alle zalen dezelfde wensen en voorkeuren hebben.

‘Ik speel zelf ontzettend graag eigentijdse muziek en daarom heb ik voor een aantal zalen een programma samengesteld met voornamelijk nieuwe muziek. Het leuke aan deze tournee is dat ik tijdens alle concerten de opdrachtcompositie zal uitvoeren, meestal in combinatie met een paar hoogtepunten uit het trompetrepertoire, zoals de beroemde sonate van Paul Hindemith en het solostuk van Toru Takemitsu.

‘Pianisten zijn meestal niet makkelijk over te halen om zulke complexe muziek uit te voeren’

‘Ik verheug me op de samenwerking met de Estlandse pianiste Kärt Ruubel. Niet alleen omdat ze een geweldige begeleider is, maar ook omdat zij net als ik een passie heeft voor nieuwe muziek. We hebben afgelopen oktober al een keer samen opgetreden en dat was een groot succes.’

‘Op haar verzoek spelen we tijdens de tournee ook een paar keer de bewerking van Mysteries of the Macabre van György Ligeti die ik in 2018 heb opgenomen op cd. Dat is echt de omgekeerde wereld, want pianisten zijn meestal niet makkelijk over te halen om zulke complexe muziek uit te voeren. Ten slotte zal ik ook nog een paar concerten geven met slagwerk in plaats van piano en één recital is voor trompet en orgel.’ 

Het is voor Simon Höfele beslist niet de eerste keer dat een componist speciaal voor hem een nieuw werk schrijft. Hij heeft al veel vaker opdrachtwerken in première gebracht. ‘Op dit moment staan er zelfs vijf compositieopdrachten uit, dus ik kan uitkijken naar een seizoen met veel wereldpremières.’ 

‘De opdracht voor de Rising Stars-tournee heb ik aan de Tsjechische componist Miroslav Srnka gegeven. Ik was diep onder de indruk van zijn opera South Pole, die ik een keer in Darmstadt heb gehoord, en hij heeft bijvoorbeeld ook een fantastisch stuk gecomponeerd voor een hoornist die ik ken. We hebben elkaar inmiddels een paar keer ontmoet in München en we hebben veel gepraat over het leven en over muziek. Ook heb ik Srnka wat dingen uitgelegd over de technische mogelijkheden en beperkingen van de trompet. Maar verder laat ik hem helemaal vrij, ik laat me graag verrassen!’ 

‘Srnka heeft inmiddels wel verteld dat de bezetting flexibel zal zijn. Zijn stuk is voor trompet solo en kan ook samen met piano of slagwerk uitgevoerd worden. Het is echt puur toeval dat hij juist voor deze instrumentatie heeft gekozen, want ik had hem niet verteld dat ik ook een programma met slagwerk heb samengesteld. Ik ben heel nieuwsgierig naar het eindresultaat [op het moment van het interview was het stuk nog niet af, red.] en ik ervaar het als een spannend avontuur dat ik niet weet wat ik kan verwachten. Het lijkt een beetje op de opwinding die ik als kind voelde als ik in een zwembad van een glijbaan afging die zo lang was dat je niet wist wat je onderweg allemaal tegen zou komen. Dat maakt deze tournee door Europa extra bijzonder en aantrekkelijk.’ 

wo 25 september | Kleine Zaal
Simon Höfele — trompet
Bekijk dit concertprogramma

 

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.